Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127705 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #421 Gepost op: 18 december 2010, 22:35:51 »
Ik heb zojuist mijn K20d verkocht en weet niet eens of die Liveview werkt. Ik heb het nog nooit gebruikt. Zelfs bij de K5 heb ik deze functie nog niet uitgeprobeerd. Dat is voor mij totaal van ondergeschikt belang. Ik koop een fototoestel en geen filmcamera. Voor mij mogen ze dit soort functies weglaten. Ik gebruik het niet en het kost de consument extra geld.
o o o, je weet niet wat je mist (op de K20D was die nauwelijks functioneel), want op de K-5 is dat toch zeker een heel bruikbare functie.

Ik weet nog dat ik zei, toen ik de K20D had, op de vraag van iemand, he wat is dat voor merk? Ja die heb ik bij de Lidl gekocht :D Meteen klaar met het gesprek.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #421 Gepost op: 18 december 2010, 22:35:51 »

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #420 Gepost op: 18 december 2010, 22:32:40 »
Ja, inderdaad Edzo.

Bij dit soort reviews kijk ik altijd meteen naar het belangrijkste aspect, de beoordeling van de fotokwaliteit in het algemeen en de bouw van de camera.

Ik heb zojuist mijn K20d verkocht en weet niet eens of die Liveview werkt. Ik heb het nog nooit gebruikt. Zelfs bij de K5 heb ik deze functie nog niet uitgeprobeerd. Dat is voor mij totaal van ondergeschikt belang. Ik koop een fototoestel en geen filmcamera. Voor mij mogen ze dit soort functies weglaten. Ik gebruik het niet en het kost de consument extra geld.

Dus daarom moet Pentax naar de kwalitatieve gebruikers blijven luisteren en op die behoeftes in spelen. Zo ga je als fotonaam je onderscheiden van de rest. Daar ligt volgens mij nog een te veroveren marktaandeel. 

En als je kwaliteit blijft leveren betekent dat op de langere termijn continuiteit.

Groetjes,

Robert
www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #419 Gepost op: 18 december 2010, 22:01:13 »
Ik vind het geweldig om te zien dat Pentax op kwaliteit het CANIKON kamp is binnen geslopen. Daar kunnen de meeste gebruikers niet goed tegen.

We weten al jaren dat Pentax qua prijs/kwaliteitsverhouding gewoon tot de top behoort. Alleen wordt dit nu eens keihard door een gezaghebbende website bevestigd.

Ik hoop dat Pentax/Hoya met dit succes de continuiteit van het toekomstig product blijft waarborgen. Pentax hoeft voor mij niet zo'n hele grote speler als Nikon of Canon te worden. Ik bedoel daarmee te zeggen dat ze een kwalitatief marktaandeel moeten veroveren. Want voor mij is KWALITEIT veeeel belangrijker dan kwantiteit.

En zeg nou zelf, het is toch geweldig als je tussen al het CANIKON-geweld kunt zeggen, "ik fotografeer met Pentax".  Ik voel me dan toch wel een beetje trots.

Groetjes,
Robert

Mooie woorden en "een waarheid als een koe".
Ik als Pentax gebruiker ben er inderdaad trots op met een merk te fotograferen wat de basis van een aantal spectaculaire DSLR ontwikkelingen is geweest. Trendsettend, wellicht wat eigenwijs, maar gericht op kwaliteit. Dan hoeft niet iedereen om me heen met een Pentax te lopen. Het is alleen jammer dat je merkt dat Pentax soms niet serieus genomen wordt. Daar moet lijkt me eens wat aan gebeuren en hopelijk geeft de K5 daar een goede draai aan. Als je recent weer zag wat ze in de VS aan marketing willen gaan doen, lijkt me dat voor Europa ook best eens nodig, zeker in Nederland.
Als je nu in de test ook weer ziet dat DP valt over een video knopje......... Tja, voor mij is en blijft het een fotocamera, die toevallig als je dat een keer wil ook kan filmen. Als ik videos wil gaan maken koop ik wel een video-camera toch?

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #418 Gepost op: 18 december 2010, 21:52:33 »
Ik vind het geweldig om te zien dat Pentax op kwaliteit het CANIKON kamp is binnen geslopen. Daar kunnen de meeste gebruikers niet goed tegen.

We weten al jaren dat Pentax qua prijs/kwaliteitsverhouding gewoon tot de top behoort. Alleen wordt dit nu eens keihard door een gezaghebbende website bevestigd.

Ik hoop dat Pentax/Hoya met dit succes de continuiteit van het toekomstig product blijft waarborgen. Pentax hoeft voor mij niet zo'n hele grote speler als Nikon of Canon te worden. Ik bedoel daarmee te zeggen dat ze een kwalitatief marktaandeel moeten veroveren. Want voor mij is KWALITEIT veeeel belangrijker dan kwantiteit.

En zeg nou zelf, het is toch geweldig als je tussen al het CANIKON-geweld kunt zeggen, "ik fotografeer met Pentax".  Ik voel me dan toch wel een beetje trots.

Groetjes,

Robert

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #417 Gepost op: 18 december 2010, 21:13:20 »
Canon, Nikon, Pentax, ach ja, ieder zijn ding zullen we maar zeggen.
Zolang we elkaar nog niet als voetbal supporters de kop in gaan slaan valt het wel mee lijkt me.
Maar het is wel amusant om die opmerkingen te lezen ja. Een paar lijken net kleine kinderen  :)

In ieder geval komt de K5 er erg goed uit en dat is goed nieuws.
Wellicht dat verkopers in winkels toch eens wat serieuzer naar Pentax gaan kijken en ook eens Pentax in de overwegingen mee geeft aan klanten die een keuze dienen te gaan maken.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #416 Gepost op: 18 december 2010, 20:37:01 »
Van verliezers kan je niet spreken. De D7000 is ook goed. Er zijn alleen winnaars. Alleen denken een aantal mensen daar anders over. ;) Bijna alle Nikon adepts die ik ken kijken nogal door een koker wat camera's betreft. Canon is de grote vijand en Pentax... Pentax? Kan je daar goede foto's mee maken? Sommige beschouwen Nikon als een soort religie. Ach ja, na die ontzuiling wil je toch bij een groep horen. ;)

Ik wil de K5 wel een keer proberen. Ik ben nu echt nieuwsgierig.
+1!
Ik ga me ook binnenkort oriƫnteren. Ga de camera eens voelen.

De neiging om over te stappen is nu helemaal als sneeuw voor de zon verdwenen (buiten ligt nog genoeg!) moet ik zeggen. Ik vind het knap wat Pentax heeft neergezet met de K-5.

En die gasten met Nikons moeten niet zeuren joh! We hebben inmiddels al vele sites, magazines en testen gezien waarbij de kwaliteit van de D7000 nou ook weer niet al te hoog moet worden ingeschat. Bij Colorfoto.de heeft de Pentax ook al gewonnen. Die kunnen het toch niet allemaal verkeerd hebben!?
Nikon gaat nog synoniem worden voor sekte!  :D

Gr. Don

Serpiente

• Gast
« Reactie #415 Gepost op: 18 december 2010, 20:32:22 »
Slechte verliezers?
Van verliezers kan je niet spreken. De D7000 is ook goed. Er zijn alleen winnaars. Alleen denken een aantal mensen daar anders over. ;) Bijna alle Nikon adepts die ik ken kijken nogal door een koker wat camera's betreft. Canon is de grote vijand en Pentax... Pentax? Kan je daar goede foto's mee maken? Sommige beschouwen Nikon als een soort religie. Ach ja, na die ontzuiling wil je toch bij een groep horen. ;)

Ik wil de K5 wel een keer proberen. Ik ben nu echt nieuwsgierig.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #414 Gepost op: 18 december 2010, 20:13:02 »
Ik zit me nu even te vermaken in het Nikon forum van dpreview. Het valt niet mee als een ander merk hoger scoort dan je eigen aankoop (waarmee je op fora pronkt). Wat kunnen mensen kinderachtig zijn.
Slechte verliezers?

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #413 Gepost op: 18 december 2010, 20:11:55 »
Ik zit me nu even te vermaken in het Nikon forum van dpreview. Het valt niet mee als een ander merk hoger scoort dan je eigen aankoop (waarmee je op fora pronkt). Wat kunnen mensen kinderachtig zijn.

Ja, heel grappig, want denk je van deze: "Those nasty DP reviewers are just so unfair. I can't believe the nerve they have of rating a Pentax above a Nikon when everyone on this Nikon forum knows better than someone who reviews cameras for a living LOL. Believe me I've heard this on the Pentax and Canon forums over the years as well"

Serpiente

• Gast
« Reactie #412 Gepost op: 18 december 2010, 19:47:55 »

Kijk hier maar:
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1034&thread=37219491&page=1

De slechtste uitspraak..
Citaat
83 points and Gold Award to K-5 with D90's specs + magnesium alloy body.

nog wat..
Citaat
Pro camera? No dual cardslots, no tethered shooting, outdated flash-system, slow sdm-lenses and wonky AF. Who are you kiddin'?

Ach ja...

RonHendriks

• Gast
« Reactie #411 Gepost op: 18 december 2010, 13:47:15 »
Ziet er goed uit. Tsja, ze hebben de test gedaan met firmware 1.0 dus niet zoveel foto's met de burstmode. Gelukkig is dat goed gekomen.

Serpiente

• Gast
« Reactie #410 Gepost op: 18 december 2010, 12:26:17 »
De score is goed. Ik doelde eigenlijk op dit excuus:
"Although it competes with the Nikon D7000 and even the Canon EOS 60D in some respects, it's introductory price clearly indicates that Pentax wants the K-5 to be viewed alongside the likes of the Nikon D300S and Canon EOS 7D. For this reason we have classified the K-5 as a semi-pro model (as we did the K-7), and scored it accordingly."

Als DPR de score had gebaseerd op een directe vergelijking met de 7000 en de 60, was het verschil mogelijk nog groter geweest. Maar er komen andere tests en ik ben benieuwd wat er met de prijs gaat gebeuren.
Dat is waar. Dat hij ondanks dat een gold award krijgt is toch wel goed!  :)

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #409 Gepost op: 18 december 2010, 12:13:57 »
De score is goed. Ik doelde eigenlijk op dit excuus:
"Although it competes with the Nikon D7000 and even the Canon EOS 60D in some respects, it's introductory price clearly indicates that Pentax wants the K-5 to be viewed alongside the likes of the Nikon D300S and Canon EOS 7D. For this reason we have classified the K-5 as a semi-pro model (as we did the K-7), and scored it accordingly."

Als DPR de score had gebaseerd op een directe vergelijking met de 7000 en de 60, was het verschil mogelijk nog groter geweest. Maar er komen andere tests en ik ben benieuwd wat er met de prijs gaat gebeuren.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Serpiente

• Gast
« Reactie #408 Gepost op: 18 december 2010, 12:11:45 »
83% is een fantastische score in het nieuwe scoresysteem van DPreview. Alleen de 7D scoorde 1% hoger, de andere volgens DPreview vergelijkbare camera's scoren lager. De fullframe 5D Mark II scoort bijvoorbeeld lager en de fullframe Sony A-850 eveneens. De K5 haalt zo'n beetje de hoogste ooit op DPreview.
Ze zijn ook echt extreem positief. En dat ze Canon en Nikon bij de review betrekken is alleen maar positief. Mensen weten vaak niet hoe Pentax zich tot Canon en Nikon verhoudt. Dat is erg nuttige informatie voor mensen die misschien Pentax overwegen. Ik heb gisteren een vriend van me overtuigd dat Pentax in dezelfde prijsklasse heel competitief is met Canon en Nikon. De verschillen zitten vooral in details en prioriteiten van de fabrikant. Eigenlijk scoort de K5 pas echt als hij iets goedkoper is dan nu. In Amerika is hij al helemaal relatief duurder dan de concurentie. Dat is voor nieuwe Pentaxians ongunstig.
Het is wel duidelijk dat ze bij DPR gek zijn op de ergonomie en "handling". Ook de beeldkwaliteit springt er voor ze uit. Als je zoekt kan je altijd wel een minpunt vinden. Gelukkig zitten die in de video mode.

De minpunten:
    * AF system not as versatile as Nikon D7000 (which is a cheaper camera)

tja veelzijdigheid.. als het maar functioneel is.. ik heb niet het gevoel dat de D7000 veel beter is.

* Lockable exposure mode dial can be annoying

Dat is een mening. Van mij hoeft het ook niet, maar er zijn mensen die het onmisbaar vinden. Bij de 7D kan je het er zelfs op laten zetten.

* No dedicated movie shooting button

Ik zal het niet veel gebruiken, dus er zit geen extra knop in de weg.

* No AF during movie shooting

Jammer, maar laat het zich eerst maar eens ontwikkelen en onmisbaar maken.

* Poorly implemented live histogram in live view/manual exposure mode (doesn't show final exposure)

Dit is dan wel iets wat aangepakt mag worden in een firmware update.

* No 'live' aperture control during movie shooting

M50 F1.7 met diafragmaring. ;-) Die auto aperture zal wel uitgaan met een diafragmaring.

* Shadow Correction mode doesn't take full advantage of K-5's sensor

Met RAW geen last van en anders kunnen ze het wel met firmware oplossen.

* Jaggies can be a problem along very fine diagonal lines

Het nadeel van een dunne AA-filter, maar zoals ze in de review schrijven. Volgens de review is dat bij goed glas juist een voordeel.

Dan nog iets:

Citaat
   * JPEG (4 star - highest quality): 6.3 - 7fps for 22 frames, then 1.5 - 2.5fps in short bursts. Approx 10 seconds to recover.
    * JPEG (3 star - standard quality): 6.3 - 7fps for 30 frames, then 1.5 - 2.5fps in short bursts. Approx 10 seconds to recover.
    * RAW (DNG): 6.3 - 7 fps for 9 frames, then 1.2fps. Approx 10 seconds to recover.
    * RAW+ JPEG (standard): 6.3 - 7 fps for 7 frames, then around 0.7 fps. Approx 9 seconds to recover.
Dat is toch van voor de firmware?

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #407 Gepost op: 18 december 2010, 12:00:43 »
Het is je in ieder geval gegund, Don.
Dank je Ruurd!  ;)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #406 Gepost op: 18 december 2010, 11:59:59 »
83% is een fantastische score in het nieuwe scoresysteem van DPreview. De K5 haalt zo'n beetje de hoogste ooit op DPreview.
Dit is een SUPERscore!

Complimenten voor Pentax!!!

Gr. Don

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #405 Gepost op: 18 december 2010, 10:34:14 »
http://www.dpreview.com/news/1012/10121705pentaxk5review.asp
Ze wringen zich in heel wat bochten om C en N in de conclusie toch nog even te noemen maar ze zijn wel zo sportief om toe te geven dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. De score valt relatief laag uit omdat ze vergelijken met de modellen waar Pentax zich mee vergelijkt, niet de modellen waar DPR de K-5 mee wil vergelijken. Onder de streep, gewoon doen... 8)

83% is een fantastische score in het nieuwe scoresysteem van DPreview. Alleen de 7D scoorde 1% hoger, de andere volgens DPreview vergelijkbare camera's scoren lager. De fullframe 5D Mark II scoort bijvoorbeeld lager en de fullframe Sony A-850 eveneens. De K5 haalt zo'n beetje de hoogste ooit op DPreview.

asplx

• Gast
« Reactie #404 Gepost op: 18 december 2010, 09:03:53 »
Nou, hopelijk valt er wat voor je te genieten, na alle stress.
Het is je in ieder geval gegund, Don.

groeten,
Ruurd

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #403 Gepost op: 18 december 2010, 08:52:47 »
Ze wringen zich in heel wat bochten om C en N in de conclusie toch nog even te noemen maar ze zijn wel zo sportief om toe te geven dat het allemaal niet zoveel uitmaakt.
Goed dat dit in ieder geval nog voor de kerst online is!
Ik ga er even lekker voor zitten. Roeland bedankt!

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #402 Gepost op: 18 december 2010, 07:09:37 »
Ze wringen zich in heel wat bochten om C en N in de conclusie toch nog even te noemen maar ze zijn wel zo sportief om toe te geven dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. De score valt relatief laag uit omdat ze vergelijken met de modellen waar Pentax zich mee vergelijkt, niet de modellen waar DPR de K-5 mee wil vergelijken. Onder de streep, gewoon doen... 8)
« Laatst bewerkt op: 18 december 2010, 07:54:22 door roeland »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline acinony

• Pentaxian
  • **
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
« Reactie #401 Gepost op: 16 december 2010, 23:01:32 »
je hebt gelijk.
mijn serie nummer was 38xxxxx.
mijn ex k-5 is vandaag retour gegaan naar de winkel.
het ligt nu aan pentax of ik ooit weer 's wat pentax ga kopen
Wij hebben vandaag de eerste ingenomen en verstuurd.  ;)
Ik hoop dan ook op een week voor de klant, dan heeft ie hem ook nog voor de kerst.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #400 Gepost op: 16 december 2010, 21:52:40 »
Ik lees de handleiding alleen maar als ik ergens niet uitkomt en dan is het wel handig dat het digitaal is, je typ het woord in wat je zoek en tada je hebt het stukje relevante tekst voor je neus.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #399 Gepost op: 16 december 2010, 21:08:05 »
Eindelijk de K5 in bezit.
Veel plezier ermee!
Al is dat nu alleen nog de handleiding...

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #398 Gepost op: 16 december 2010, 20:40:22 »
Ja Ron,

Speciaal voor jouw krijgen ze de Pentax 645 op proef.  ;) ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #397 Gepost op: 16 december 2010, 20:31:51 »
Ach ja, ik ben net 40 jaar geworden en ben nog van de oude stempel.

Zo conservatief als wat. Lekker languit op de bank met het boekje. Heerlijk. :) :)
voor mijn 40ste las ik die boekjes ook nooit, maar er staan best wel nuttige en handige dingen in. Die zaak bij de efteling was er ook heel snel bij toen de K-7 uitkwam.