83% is een fantastische score in het nieuwe scoresysteem van DPreview. Alleen de 7D scoorde 1% hoger, de andere volgens DPreview vergelijkbare camera's scoren lager. De fullframe 5D Mark II scoort bijvoorbeeld lager en de fullframe Sony A-850 eveneens. De K5 haalt zo'n beetje de hoogste ooit op DPreview.
Ze zijn ook echt extreem positief. En dat ze Canon en Nikon bij de review betrekken is alleen maar positief. Mensen weten vaak niet hoe Pentax zich tot Canon en Nikon verhoudt. Dat is erg nuttige informatie voor mensen die misschien Pentax overwegen. Ik heb gisteren een vriend van me overtuigd dat Pentax in dezelfde prijsklasse heel competitief is met Canon en Nikon. De verschillen zitten vooral in details en prioriteiten van de fabrikant. Eigenlijk scoort de K5 pas echt als hij iets goedkoper is dan nu. In Amerika is hij al helemaal relatief duurder dan de concurentie. Dat is voor nieuwe Pentaxians ongunstig.
Het is wel duidelijk dat ze bij DPR gek zijn op de ergonomie en "handling". Ook de beeldkwaliteit springt er voor ze uit. Als je zoekt kan je altijd wel een minpunt vinden. Gelukkig zitten die in de video mode.
De minpunten:
* AF system not as versatile as Nikon D7000 (which is a cheaper camera)
tja veelzijdigheid.. als het maar functioneel is.. ik heb niet het gevoel dat de D7000 veel beter is.
* Lockable exposure mode dial can be annoyingDat is een mening. Van mij hoeft het ook niet, maar er zijn mensen die het onmisbaar vinden. Bij de 7D kan je het er zelfs op laten zetten.
* No dedicated movie shooting buttonIk zal het niet veel gebruiken, dus er zit geen extra knop in de weg.
* No AF during movie shootingJammer, maar laat het zich eerst maar eens ontwikkelen en onmisbaar maken.
* Poorly implemented live histogram in live view/manual exposure mode (doesn't show final exposure)Dit is dan wel iets wat aangepakt mag worden in een firmware update.
* No 'live' aperture control during movie shootingM50 F1.7 met diafragmaring. ;-) Die auto aperture zal wel uitgaan met een diafragmaring.
* Shadow Correction mode doesn't take full advantage of K-5's sensorMet RAW geen last van en anders kunnen ze het wel met firmware oplossen.
* Jaggies can be a problem along very fine diagonal linesHet nadeel van een dunne AA-filter, maar zoals ze in de review schrijven. Volgens de review is dat bij goed glas juist een voordeel.
Dan nog iets:
* JPEG (4 star - highest quality): 6.3 - 7fps for 22 frames, then 1.5 - 2.5fps in short bursts. Approx 10 seconds to recover.
* JPEG (3 star - standard quality): 6.3 - 7fps for 30 frames, then 1.5 - 2.5fps in short bursts. Approx 10 seconds to recover.
* RAW (DNG): 6.3 - 7 fps for 9 frames, then 1.2fps. Approx 10 seconds to recover.
* RAW+ JPEG (standard): 6.3 - 7 fps for 7 frames, then around 0.7 fps. Approx 9 seconds to recover.
Dat is toch van voor de firmware?