Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127841 keer)

asplx

• Gast
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #271 Gepost op: 9 december 2010, 16:12:48 »
Dát klinkt in ieder geval positief...
Jammer dat het nodig is, maa zo te zien wordt naar de klant toe de koe bij de horens gevat.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #271 Gepost op: 9 december 2010, 16:12:48 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #270 Gepost op: 9 december 2010, 15:53:28 »
Op het grote Pentax forum heeft Falconeye een bericht gepost dat hij een reactie van Pentax Europe heeft gekregen op een e-mail van hem. Volgens zijn info zal Pentax Europe alle defecte K5 vervangen door een goede als de camera naar Pentax Europe wordt gestuurd. Ik weet niet in hoeverre De Beukelaer van e.e.a op de hoogte is.
De info van Falconeye vind je hier;
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/125143-sensor-problem-resolution-thread-3.html

grtz, Andre
In order to do so, they tested their European stock in the Brussels warehouse and this stock (now?) is "ok".

Dat betekent dat de nieuwe voorraden die nu richting de winkels gaan kikkerdril vrij zijn. De voorraden die al in de winkels liggen zijn nog een risicootje.   

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #269 Gepost op: 9 december 2010, 15:24:08 »
Op het grote Pentax forum heeft Falconeye een bericht gepost dat hij een reactie van Pentax Europe heeft gekregen op een e-mail van hem. Volgens zijn info zal Pentax Europe alle defecte K5 vervangen door een goede als de camera naar Pentax Europe wordt gestuurd. Ik weet niet in hoeverre De Beukelaer van e.e.a op de hoogte is.
De info van Falconeye vind je hier;
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/125143-sensor-problem-resolution-thread-3.html

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
« Reactie #268 Gepost op: 9 december 2010, 14:18:55 »
Arme jongen!  ;)

Misschien dat dit je wat opbeurt!
Geen idee of benelux hier in mee gaat maar het klinkt zeker positief.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=37134298

Heeft er iemand weet van of een officiële Pentax dealers reeds contact opgenomen heeft met De Beukelaer want het is de invoerder voor de Benelux die ons probleem zal moeten oplossen.  Nu zondag a.s. is er een "Mini photokina" in CC De Kern te Wilrijk - bij  foto Rubens (foto73) alwaar Pentax officieel zou vertegenwoordigd zijn.  Bij leven en welzijn ga ik ernaar toe en zal trachten het probleem aan te halen.

Groeten Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #267 Gepost op: 9 december 2010, 11:25:37 »
Nou als ik wil kan ik altijd een leentoestel van de fotozaak krijgen. (K20d)

Maar ik moet de aankomende dagen alleen maar werken. Dus van fotograferen komt er nu weinig van.

Groetjes,

Robert
www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #266 Gepost op: 9 december 2010, 10:59:08 »
Dus dit arm weeskind is nog even Pentaxloos.  :'( :'( :'( :'(
Arme jongen!  ;)

Misschien dat dit je wat opbeurt!
Geen idee of benelux hier in mee gaat maar het klinkt zeker positief.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=37134298

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #265 Gepost op: 9 december 2010, 10:49:56 »
Hallo allemaal,

De voor mij bestelde K5 is a.s. dinsdag bij fotozaak binnen gekomen. Ik had de eigenaren het vlekkenprobleem al voorgelegd.. Dit hebben zij seriues genomen en zijn met het betreffende toestel gaan testten. En helaas was dit toestel ook geinfecteerd. Dus het toestel is naar de impoteur teruggestuurd en wordt er een nieuwe besteld. Voordat het nieuwe nieuwe toestel naar de fotozaak wordt verstuurd gaat hij eerst naar de service afdeling van de Importeur om gecontroleerd te worden.

Dus ik moet nog even een weekje wachten.

Dus dit arm weeskind is nog even Pentaxloos.  :'( :'( :'( :'(

Groetjes,

Robert
www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #264 Gepost op: 9 december 2010, 10:45:28 »
Ik vind het niet op stof lijken. Het lijkt me ook sterk dat er stof tussen zit aangezien die chips steriel worden geproduceerd. Ik vind het eerder op luchtbelletjes lijken. Van die luchtbelletjes die je ook krijgt tussen je preparaat glaasje en je dekglaasje (denk maar eens terug aan de biologie lessen ;)) wanneer je die niet goed op elkaar legt. Misschien zijn het luchtbelletjes in de "lijm" om de sensor en AA-filter aan elkaar vast te maken. In dat geval moeten ze hun productieproces nog eens goed nakijken.
Niet alle modellen schijnen er last van te hebben, maar toch te veel om het incidenteel te noemen. Misschien moeten er serienummers verzameld worden en er bij vermelden welke het wel hebben en welke niet. Misschien zijn het maar een paar vroege batches.   

tja wanneer je iets gaat vergroten, komen er bijna altijd afwijkingen voor.
bv leg 's een druppel water onder een microscoop en verbaas je.
ga 's naar http://www.vlaar.nl.
onder het kopje praktische informatie lees een artikel over:
ruwheid en gladheid papier
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Serpiente

• Gast
« Reactie #263 Gepost op: 6 december 2010, 21:44:12 »
Het lijkt me zelfs software-matig een vrij simpele aanpassing:

In het menu zou je kunnen opnemen, of het hulplicht aan moet bij handmatig scherpstellen als de ontspanknop half wordt ingedrukt.
In dat geval kan de AF-motor worden uitgeschakeld. Een Ja-en dus-nee-functie.  :)

Ruurd
Ja precies. De motor is het enige verschil (behalve de diafragmaring).  :)

asplx

• Gast
« Reactie #262 Gepost op: 6 december 2010, 21:37:54 »
Het lijkt me zelfs software-matig een vrij simpele aanpassing:

In het menu zou je kunnen opnemen, of het hulplicht aan moet bij handmatig scherpstellen als de ontspanknop half wordt ingedrukt.
In dat geval kan de AF-motor worden uitgeschakeld. Een Ja-en dus-nee-functie.  :)

Ruurd

Serpiente

• Gast
« Reactie #261 Gepost op: 6 december 2010, 21:27:36 »
Van de ene kant is dit antwoord heel logisch.
Aan de andere kant: Waarom zou het niet ook kunnen werken bij manuele scherpstelling?
En Is het een goede aanpassing bij een volgende firmware-update, waarbij die funktie in een menu of met een toets kan worden ingeschakeld.

Groeten,
Ruurd
Precies.. je was me voor! Ik vind het een aanwinst en zou het veel gebruiken. Ik dacht er van de week aan. Met een externe flitser vind ik het wel logisch dat het niet kan, maar in een camera zou het misschien wel kunnen (firmware etc.).

Serpiente

• Gast
« Reactie #260 Gepost op: 6 december 2010, 21:25:06 »
Ik kan bijna niet geloven dat ik dit nog echt getest heb. Natuurlijk niet, want het is een AF-hulplicht dat geactiveerd wordt bij AF.
Nouja.. ik zou het wel handig vinden aangezien je een signaal krijgt dat hij scherp is bij de MF lenzen (k10d). Wanneer dat signaal er ook zou zijn bij schemering zou dat handig zijn. Dan kan je handmatig scherpstellen met een spotbeam en krijg je een signaal dat hij scherp is. Aangezien ik het dan zelf niet kan zien is dat een hulpmiddel. Een zaklamp is niet zo subtiel. Je kan dan bijvoorbeeld aanzetten (en uitzetten) dat de spotbeam aangaat wanneer je de sluiterhalf indrukt. Op dit moment draai ik hem vaak terug naar F2.8 en stel scherp en ga dan terug naar het diafragma dat ik wil gebruiken. Het is niet erg snel.

asplx

• Gast
« Reactie #259 Gepost op: 6 december 2010, 21:20:32 »
Ik kan bijna niet geloven dat ik dit nog echt getest heb. Natuurlijk niet, want het is een AF-hulplicht dat geactiveerd wordt bij AF.

Van de ene kant is dit antwoord heel logisch.
Aan de andere kant: Waarom zou het niet ook kunnen werken bij manuele scherpstelling?
En Is het een goede aanpassing bij een volgende firmware-update, waarbij die funktie in een menu of met een toets kan worden ingeschakeld.

Groeten,
Ruurd

RonHendriks

• Gast
« Reactie #258 Gepost op: 6 december 2010, 20:37:20 »
Ik heb een vraag aan K5 bezitters. Werkt het AF-hulplicht van de camera ook bij M-lenzen? Mijn spotbeam van mijn flitser werkt alleen bij moderne lenzen. Ik zou het erg fijn vinden om wat hulp te hebben met schemering. Dan kan ik zelf niet zien of hij scherp is en mijn camera geeft geen signaal dat hij scherp is. 

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #257 Gepost op: 6 december 2010, 20:23:40 »
Toch is het ongemakkelijk. Misschien hebben ze eind december al de oplossing.
Ik wacht voorlopig even af!
Wat mij betreft heeft Pentax nog steeds goud in handen en hopelijk pakken ze dit snel en goed op.
De cashback actie loopt toch nog door tot medio januari.
Hopelijk is er dan meer duidelijkheid over oorzaak en afhandeling klachten/problemen.
In ieder geval hoop ik dat het duidelijk is voor de cashback actie voorbij is  8)
Want anders schuif ik het op de welbekende lange baan

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #256 Gepost op: 6 december 2010, 16:44:35 »
De drang om wat later een tweedehands Pentax K-5 neemt ook wat af, moet je eerst weer goed checken of de verkoper heeft opgelet of de problemen met de sensor ook voorkwamen bij zijn K-5. Een tweedehands K-5 kan wel even duren natuurlijk maar er zullen vanzelf wel weer spijtoptanten zijn die van hun camera af willen.

Serpiente

• Gast
« Reactie #255 Gepost op: 6 december 2010, 14:22:09 »
Zo neemt de drang om de K-5 te kopen toch wel wat af....  :(
Zo lang ze het probleem nog niet geadresseerd hebben zou ik ook voorzichtig zijn. Qua garantie en vervanging zal het geen problemen geven aangezien het een fabrieksfout is. Toch is het ongemakkelijk. Misschien hebben ze eind december al de oplossing.

Ik heb een vraag aan K5 bezitters. Werkt het AF-hulplicht van de camera ook bij M-lenzen? Mijn spotbeam van mijn flitser werkt alleen bij moderne lenzen. Ik zou het erg fijn vinden om wat hulp te hebben met schemering. Dan kan ik zelf niet zien of hij scherp is en mijn camera geeft geen signaal dat hij scherp is. 

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #254 Gepost op: 6 december 2010, 13:56:45 »
Op het zusterforum zijn er al meer dan de helft van de 14 samen aangekochte K-5 's diehet vlekjes probleem hebben. Op het Dpreview forum kun je nog veel meer gevallen lezen. Ik zou het niet zo licht opvatten.
Zo neemt de drang om de K-5 te kopen toch wel wat af....  :(

Serpiente

• Gast
« Reactie #253 Gepost op: 6 december 2010, 13:40:23 »
Op het zusterforum zijn er al meer dan de helft van de 14 samen aangekochte K-5 's diehet vlekjes probleem hebben. Op het Dpreview forum kun je nog veel meer gevallen lezen. Ik zou het niet zo licht opvatten.

link:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=37106323
Ik vind het niet op stof lijken. Het lijkt me ook sterk dat er stof tussen zit aangezien die chips steriel worden geproduceerd. Ik vind het eerder op luchtbelletjes lijken. Van die luchtbelletjes die je ook krijgt tussen je preparaat glaasje en je dekglaasje (denk maar eens terug aan de biologie lessen ;)) wanneer je die niet goed op elkaar legt. Misschien zijn het luchtbelletjes in de "lijm" om de sensor en AA-filter aan elkaar vast te maken. In dat geval moeten ze hun productieproces nog eens goed nakijken.
Niet alle modellen schijnen er last van te hebben, maar toch te veel om het incidenteel te noemen. Misschien moeten er serienummers verzameld worden en er bij vermelden welke het wel hebben en welke niet. Misschien zijn het maar een paar vroege batches.   

Offline Klaas

• Senior Member
  • **
« Reactie #252 Gepost op: 6 december 2010, 13:27:50 »
valt allemaal reuze mee zo te zien. gelukkig maar.

link:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=37106323
Pentax K-1 l D FA 28-105 l Pentax K-S2|DA 18 - 50 WR RE l DA 16-45  |Pentax K-x |DA 18-55 AL II *|SIGMA 17-70 4.5|DA L 55-300| DA 35 2.4 AL|A 50 1.7|M 28 2.8|M 135 3.5|Takumar(bayonet)135 2.5|Vivitar flitser 285|Metz 48 AF-1|Metz 50 AF-1

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
Re:K5 layout
« Reactie #251 Gepost op: 6 december 2010, 11:28:25 »
Wie geeft een voorbeeld van zijn  handige layout  (knoppentoewijzing)
voor de K5?

Ik heb je topic samengevoegd in "Het grote K5 topic". (daar is tie voor..)
« Laatst bewerkt op: 7 december 2010, 07:25:30 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #250 Gepost op: 6 december 2010, 11:24:51 »
Zijn er hier K-5 bezitters die de camera gebruiken in combinatie met de 16-45 f4?
Ik mis soms wat groothoek met mijn Tamron 28-75 f2.8 en dit lijkt me een leuke aanvulling.
Zou graag horen wat jullie ervaringen zijn vwb kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid bij deze combi.
Alvast mijn dank.

edit: of moet ik hiervoor een nieuw topic starten? Nee toch...
Nee, juist helemaal goed om dit soort vragen in "Het grote K5 topic" te bundelen! :good:
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #249 Gepost op: 6 december 2010, 08:12:06 »
Ik kan je de Tamron 17-50 2.8 (SP AF 17-50mm F/2,8 XR Di II LD Aspherical [IF]) aanraden. Omdat je de 28-75 2.8 al hebt weet je welke kwaliteit je dan krijgt. Wel duurder (rond de 330) dan 16-45 (rond de 230) maar dan krijg je ook F/2.8 over het hele bereik.
Ik snap je redenering helemaal Lysvik.

Maar... ik moet aan de kosten denken en dat extra stukje groothoek leek me ook wel de moeite waard. Tja, die 2.8 is natuurlijk wel heel erg mooi. Maar ja, in het leven moet je concessies doen...  ::)

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #248 Gepost op: 5 december 2010, 23:07:58 »
Zijn er hier K-5 bezitters die de camera gebruiken in combinatie met de 16-45 f4?
Ik mis soms wat groothoek met mijn Tamron 28-75 f2.8 en dit lijkt me een leuke aanvulling.
Zou graag horen wat jullie ervaringen zijn vwb kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid bij deze combi.
Alvast mijn dank.

Ik kan je de Tamron 17-50 2.8 (SP AF 17-50mm F/2,8 XR Di II LD Aspherical [IF]) aanraden. Omdat je de 28-75 2.8 al hebt weet je welke kwaliteit je dan krijgt. Wel duurder (rond de 330) dan 16-45 (rond de 230) maar dan krijg je ook F/2.8 over het hele bereik.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #247 Gepost op: 5 december 2010, 22:40:37 »
Alvast mijn dank.

« Laatst bewerkt op: 5 december 2010, 22:43:46 door PentaxDonkey »