Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127582 keer)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #196 Gepost op: 18 november 2010, 09:14:38 »
Misschien flauw en een beetje OT maar waarom zou je je druk maken over een flitser als je een camera hebt die 48 DIN 51200 ASA ISO aankan. Heb wel een Metz 58 voor als het moet maar ik flits zo min mogelijk, altijd gedaan eigenlijk.
Ik geloof niet dat ik hier een discussie wil starten voor het gebruik en de voordelen van een (bij voorkeur externe) flitser.....
Soms is zonder mooi en dan is een hoge iso natuurlijk heerlijk. Maar..... 
Nee, nee, nee!!! Ik zei in de vorige regel nog dat ik er geen discussie over wil starten.  :-X

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #196 Gepost op: 18 november 2010, 09:14:38 »

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #195 Gepost op: 18 november 2010, 09:11:38 »
Is er in de buurt van Arnhem dan niet één winkel die Pentax camera's, objectieven en accessoires verkoopt? Ik moet ook naar Alkmaar, maar dat zou ik ook met een eventueel ander merk doen vanwege de prijzen (ik maak er meteen een dagje van).

Eigenlijk is je enige reden de flash sync. die bij Pentax beperkt is tot en met 1/180. Ik zelf flits geen bewegende objecten. Jij wel?

Ik weet niet of die Nikkor 16-85 of Canon 15-85 veel beter zijn dan Pentax alternatieven. De Nikkor is wel erg populair.

Uiteindelijk komt het aan op het fotograferen. Kom je iets te kort bij Pentax? Zijn er objectieven van andere merken waar geen goede Pentax alternatieven voor zijn?
Er is er één in Arnhem, maar zie post hiervoor over mijn ervaringen daarmee. Niet positief helaas.

Voor wat betreft de flash sync vaar ik op ervaringen van anderen. Die geven aan dat het de moeite is. Maar ervaring heb ik er niet mee. Of ik het ga missen? Ik betwijfel het eerlijk gezegd.

Ik kom bij Pentax niets te kort eigenlijk, maar loop wel tegen de beperkingen van de K200D aan zo langzamerhand. De AF is echt een drama soms. Daar stoor ik me ontzettend aan. Hopelijk is dat bij de K-5 wat verbeterd. Maar daarom wacht ik ook de 'echte' testen en reviews af. Je kunt op diverse fora en youtube zowel een stortvloed aan positieve als negatieve ervaringen vinden. De waarheid zullen we straks weten na het meten.
Want meten is weten, zo is mij geleerd.  ;)

Wat ik in mijn vorige post niet melde maar wat zeker meespeelt (emotie) is de verkrijgbaarheid en prijzen van Pentax spullen en accesoires. Bij de photokina viel het me ontzettend op dat alle accesoiremakers (logischerwijs) gericht zijn op de grote merken zoals Canon, Nikon en Sony. Voor Pentax is weinig, soms niets verkrijgbaar.
Foldertjes die ik regelmatig in de brievenbus vind bevatten ook altijd alleen maar aanbiedingen voor de grote merken. Dat vind ik heel begrijpelijk en vooral ook jammer. Hetzelfde geldt voor winkels. Smits is dan wel Premium Pentax Dealer maar ze hebben 2 of 3 lensjes liggen. Die prachtige 16-45 ligt er al maanden te verstoffen. Presentatie is nog wel een puntje waar ze daar aan kunnen werken.
Prijzen maken hebben ze minder moeite mee.  :(

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #194 Gepost op: 18 november 2010, 08:51:26 »
Smits toch zeker wel, vraag dan wel naar Maks.
Smits heeft inderdaad Pentax.
Ik sprak laatst die andere gozer en ben een beetje op Smits afgeknapt in alle eerlijkheid. Zie K-r reviews en tests voor meer details over mijn ervaringen ( http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=17327.0 ).
Prijstechnisch en qua voorraad is het ook niet veel meer hoor. Je hebt meer aan dit forum. Het enige voordeel is dat ik daar straks de K-5 kan voelen. Maar kopen... nee, dat verwacht ik niet.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #193 Gepost op: 18 november 2010, 08:38:12 »
Misschien flauw en een beetje OT maar waarom zou je je druk maken over een flitser als je een camera hebt die 48 DIN 51200 ASA ISO aankan. Heb wel een Metz 58 voor als het moet maar ik flits zo min mogelijk, altijd gedaan eigenlijk.
......en als je een beetje deftig wilt flitsen gebruik je sowieso een externe flitser. Veel flitsers (zoals bijv. de Metz 48AF-1 of 58 AF-1) ondersteunen HSS flitsen. Daarmee kan je veel kortere flitstijden mee maken dan 1/250. Eerlijk gezegd vind ik het verschil 1/180 - 1/250 niet de moeite waard. Leuk, maar meer niet.

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #192 Gepost op: 18 november 2010, 08:22:41 »
Is er in de buurt van Arnhem dan niet één winkel die Pentax camera's, objectieven en accessoires verkoopt? Ik moet ook naar Alkmaar, maar dat zou ik ook met een eventueel ander merk doen vanwege de prijzen (ik maak er meteen een dagje van).

Eigenlijk is je enige reden de flash sync. die bij Pentax beperkt is tot en met 1/180. Ik zelf flits geen bewegende objecten. Jij wel?

Ik weet niet of die Nikkor 16-85 of Canon 15-85 veel beter zijn dan Pentax alternatieven. De Nikkor is wel erg populair.

Uiteindelijk komt het aan op het fotograferen. Kom je iets te kort bij Pentax? Zijn er objectieven van andere merken waar geen goede Pentax alternatieven voor zijn?

Smits toch zeker wel, vraag dan wel naar Maks.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #191 Gepost op: 17 november 2010, 20:10:48 »
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #190 Gepost op: 17 november 2010, 20:00:39 »
De flash sync snelheid is een kwestie van tijd.
De huidige pentax flitsers kunnen max 1/180s hebben.
De nieuwe pentax flitsers krijgen, lijkt mij, een snellere flash sync.
Maar wanneer die komen geen idee....?

Ik kan natuurlijk een hoop redenen verzinnen om bij pentax te blijven maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat, denk je dat canikony dat beter kan of je daar beter in kan voorzien moet je daarvoor kiezen.
Als ik nu zou moeten overstappen zou ik deze keer Nikon 'proberen', Canon heeft mij [behalve sommige objectieven] niet overtuigd.

« Laatst bewerkt op: 17 november 2010, 20:16:03 door Berend »

Serpiente

• Gast
« Reactie #189 Gepost op: 17 november 2010, 19:25:27 »
Zelfde verhaal hier!  ;)
Bij mij is het vooral ook een kwestie van geld. Zo'n overstap kost je (welliswaar eenmalig) een flinke smak geld.
Redenen om te blijven
  • mijn hart (ligt bij het eigenwijze, eigenzinnige Pentax, de underdog van de camerawereld die me weet te verrassen de laatste tijd.
  • geinvesteerde accesoires (metz 48 af-1, Pentax 18-250, tamron 28-75 en oude prime met tussenringen)
  • je moet weer van voren af aan beginnen dus
Redenen om over te stappen
  • verkrijgbaarheid (tevens testen in winkels) van accesoires als lenzen en ander toebehoren.
  • flash sync 1/180 (wil ik me op niet al te lange termijn in verdiepen en het schijnt flink te schelen naar ik hoor)
  • Het bestaan van Pentax op lange termijn...
  • Ondersteuning importeur/winkelier

Ik overweeg een D7000 met 16-85 of een 7D met 15-85. Maar ja... de portemonee hè!  :(

RonHendriks

• Gast
« Reactie #188 Gepost op: 17 november 2010, 19:13:59 »
Tsja de overstaptwijfelaars worden steeds twijfelachtiger (full frame uitgezonderd). Met de K-5 is er op veel vlakken toch weinig te wensen bij gemiddelt gebruik. Dat was bij de komst van de K-7 nog wel anders. Als je een leuke set lenzen hebt zou ik zeggen, koop de K-5. Brengt die niet wat je ervan verwacht, dan gaat de D7000 dat waarschijnlijk ook niet doen.

Tsja welke ondersteuning je verwacht van een winkelier/importeur weet ik even niet. Je koopt je spullen en je stuurt ze terug als ze stuk zijn, daar tussenin zit niet zo heel veel.

Flash-sync, tsja dat is iets voor de liefhebber, maar er zijn niet zo heel veel dingen die niet bij 1/180ste en wel bij een 1/250ste te vangen zijn. Pentax zou in het voorjaar komen met nieuwe flitsers die ook 1/250ste zouden ondersteunen. Verder is er nog HSS of nog een stap duurder met camera's die op 1/320ste synchroniseren.

Ik moet zeggen dat ik op het moment geen enkele zorgen heb over de toekomst van pentax. Ik heb het idee dat Hoya daar een redelijk goed lopend onderdeel van gemaakt heeft dat ze ofwel nog een tijd gaan houden ofwel waar wel interesse voor in de markt (een cluster met van alles en nog wat op camera/lens gebied danwel een electronicabedrijf) zal zijn.

En even over de centjes: als je een oude prime met tussenringen nog op de balans hebt staan dan kun je beter nog maar niks gaan afschrijven, want in canikon-land gaat het soms nog ietsje vlugger.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #187 Gepost op: 17 november 2010, 18:41:35 »
Ik blijf dus wel in dezelfde klasse als de k10d. Alleen moderner. Dan blijven de K5, D7000, D300s, 60D en 7D over. Canon vind ik qua bediening niet logisch (al is alles aan te leren).  
Zelfde verhaal hier!  ;)
Bij mij is het vooral ook een kwestie van geld. Zo'n overstap kost je (welliswaar eenmalig) een flinke smak geld.
Redenen om te blijven
  • mijn hart (ligt bij het eigenwijze, eigenzinnige Pentax, de underdog van de camerawereld die me weet te verrassen de laatste tijd.
  • geinvesteerde accesoires (metz 48 af-1, Pentax 18-250, tamron 28-75 en oude prime met tussenringen)
  • je moet weer van voren af aan beginnen dus
Redenen om over te stappen
  • verkrijgbaarheid (tevens testen in winkels) van accesoires als lenzen en ander toebehoren.
  • flash sync 1/180 (wil ik me op niet al te lange termijn in verdiepen en het schijnt flink te schelen naar ik hoor)
  • Het bestaan van Pentax op lange termijn...
  • Ondersteuning importeur/winkelier

Ik overweeg een D7000 met 16-85 of een 7D met 15-85. Maar ja... de portemonee hè!  :(
Geldt net zo hard voor de K-5!
« Laatst bewerkt op: 17 november 2010, 19:12:18 door PentaxDonkey »

Serpiente

• Gast
« Reactie #186 Gepost op: 17 november 2010, 18:24:53 »
??? :D Je bedoelt waarschijnlijk swivelscherm of was het een Freudiaanse verspreking?
Haha neehor.. Het was een bewuste. ;) Zo'n scherm is voor mensen die hun wang graag laten swivelen ;)

???   Wordt het dan toch nog... CaNikon?
Nee eerder Penikon.. Ik weet zeker dat ik geen loggere camera wil en geen full frame. Ik blijf dus wel in dezelfde klasse als de k10d. Alleen moderner. Dan blijven de K5, D7000, D300s, 60D en 7D over. Canon vind ik qua bediening niet logisch (al is alles aan te leren).   

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #185 Gepost op: 17 november 2010, 17:52:34 »
Ik heb zo ongeveer in de planning om over een maand de knoop door te hakken. :)

En in alle eerlijkheid ben ik er nog niet uit...  :o

???   Wordt het dan toch nog... CaNikon?
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #184 Gepost op: 17 november 2010, 15:58:04 »
Met de 60D heb ik totaal niets. Een swaffelscherm lijkt me alleen maar in de weg zitten. De D7000 en K5 zijn beide meer aansprekend. Een combinatie van prestaties in een redelijk compacte body. Ze zijn beide licht van gewicht. Een persoonlijk voordeel van de D7000 vind ik de hogere grip (het toestel is wat hoger) waardoor ik mijn pink beter kwijt kan. Dat was ook al met de D90 t.o.v. de K7. Een batterij grip maakt de body echter weer minder compact.

??? :D Je bedoelt waarschijnlijk swivelscherm of was het een Freudiaanse verspreking?

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #183 Gepost op: 17 november 2010, 15:47:12 »
Het is misschien wel de meest begeerde catagorie voor de meeste consumenten.
Precies waar dus ook de kansen liggen
Citaat
Met de 60D heb ik totaal niets. Een swaffelscherm lijkt me alleen maar in de weg zitten. De D7000 en K5 zijn beide meer aansprekend. Een combinatie van prestaties in een redelijk compacte body. Ze zijn beide licht van gewicht. Een persoonlijk voordeel van de D7000 vind ik de hogere grip (het toestel is wat hoger) waardoor ik mijn pink beter kwijt kan. Dat was ook al met de D90 t.o.v. de K7. Een batterij grip maakt de body echter weer minder compact.
Ben niet een super canon-fan maar de 60D lag beter in mijn hand dan de D7000 (tot mijn eigen verbazing) wat met name door de diepere greep komt. De K-5 heb ik nog niet vast mogen houden... Gevoel qua materiaal en afwerking is bij de 7000D wel stukken beter dan de 60D.
Citaat
Beide toestellen zijn ongeveer even goed bij hoge ISO en hebben ongeveer dezelfde specificaties. De D7000 schijnt iets betere AF te hebben (zie hier) en constante AF tijdens het filmen. De K5 is daarentegen weer heel erg waterdicht.
Als je veel ricehigh leest wordt je bijna vanzelf anti-Pentax.
Citaat
Ik heb zo ongeveer in de planning om over een maand de knoop door te hakken. :)
Eén maandje langer, misschien twee of drie maar dan hoop ik ook zover te zijn. En in alle eerlijkheid ben ik er nog niet uit...  :o

Serpiente

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: 17 november 2010, 15:08:18 »
Zelf schiet ik ook alleen RAW. Maar is het niet fantastisch dat de K-5 in één adem genoemd wordt met de nieuwe D7000? Om weer even on topic te geraken... Dit is positieve exposure voor Pentax. Je wordt genoemd met de meest begeerlijke camera's van dit moment!!!
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de komende testen.

Dat de beuk ook op de zoom experience komt geeft aan dat ze er vertrouwen in hebben.
Nu nog wat meer Pentax in het schap bij de fotovakhandelaren! Komt allemaal goed...  ::)

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page17.asp
Het is misschien wel de meest begeerde catagorie voor de meeste consumenten. Alleen wordt het succes van de K5 gerelativeerd doordat Canon en Nikon nog toestellen boven de D7000, D300s, 60D en 7D hebben. De K5 meet zich volgens de Nikon en Canon fora niet met de beste Canons en Nikons. Ik ben bang dat de impact hier groter is dan bij de andere merken. Het is natuurlijk belangrijker dan nieuwe gebruikers worden aangesproken, aangezien de markt nog steeds groeit.

Beide toestellen zijn ongeveer even goed bij hoge ISO en hebben ongeveer dezelfde specificaties. De D7000 schijnt iets betere AF te hebben (zie hier) en constante AF tijdens het filmen. De K5 is daarentegen weer heel erg waterdicht. Ik heb zo ongeveer in de planning om over een maand de knoop door te hakken. :)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #181 Gepost op: 17 november 2010, 14:04:39 »
Bij de ISO vergelijkingen heb ik vooral naar RAW gekeken. Ik schiet altijd in RAW. De D7000 en K5 hebben veel minder ruis. Alleen de Canon modellen zijn op één of andere manier scherper.
Zelf schiet ik ook alleen RAW. Maar is het niet fantastisch dat de K-5 in één adem genoemd wordt met de nieuwe D7000? Om weer even on topic te geraken... Dit is positieve exposure voor Pentax. Je wordt genoemd met de meest begeerlijke camera's van dit moment!!!
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de komende testen.

Dat de beuk ook op de zoom experience komt geeft aan dat ze er vertrouwen in hebben.
Nu nog wat meer Pentax in het schap bij de fotovakhandelaren! Komt allemaal goed...  ::)

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60d/page17.asp

asplx

• Gast
« Reactie #180 Gepost op: 17 november 2010, 13:35:18 »
Citaat
Back ontopic maar weer! (we dwalen af...)

Last van Chimmeyen?  :evil:
Even de auto laten uitlijnen....  :D

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #179 Gepost op: 17 november 2010, 13:08:09 »
Tja, ik vind dat je een "beste auto" hebt als je er heel tevreden over bent. ;)
In een "meest verkochte auto" wil ik niet in rijden... (net zoals ik Pentax heb en geen Canikosony)
Overigens, niks mis met een Toyota hoor!  :)

Back ontopic maar weer! (we dwalen af...)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

elkim

• Gast
« Reactie #178 Gepost op: 16 november 2010, 18:48:12 »
tevredenheid onderzoek is iets anders dan de beste auto he  ;) of meest verkochte
de kost en aantal interventies per KM ligt bij Toyota een pak lager dan bij de andere merken en staat daarin bovenaan
samen met oa honda, Mazda,

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #177 Gepost op: 16 november 2010, 18:36:24 »
dat is uiteraard flauwekul, iedereen weet dat dat tot nu toe sinds jaar en dag Toyota is natuurlijk ;)
zelfds de Duitse auto vakbladen moeten met schroom toezien dat er slecht 1 Duiteser in de top 5 staat
Moet je toch even corrigeren Eljakim: Honda staat jaar in jaar uit bovenaan in de tevredenheidsonderzoeken van Autoweek...  8) (niet verder vertellen, maar Vulcan is een rasechte Hondafreak...)  ;)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #176 Gepost op: 16 november 2010, 14:23:59 »
Is er voor de K5 ook een batterygrip leverbaar?

De D-BG4 moet je hebben, in Nederland zijn ze vrij duur in de States een stuk goedkoper.
Je zou evt. ook een kloon versie kunnen overwegen....hoewel deze van plastic zijn gemaakt en niet weersbestendig.
Wat mij betreft ligt de d-bg4 grip, net als de k-7/k-5 body, beter in de hand dan de D-BG2

elkim

• Gast
« Reactie #175 Gepost op: 16 november 2010, 12:40:24 »

wellicht dezelfde als de K7??

hoe ligt deze t.o.v. de k10 grip in de hand???

elkim

• Gast
« Reactie #174 Gepost op: 16 november 2010, 12:31:23 »
In de AutoWeek komt de Volkswagen ook al sinds jaar en dag als beste uit de test....... :)

dat is uiteraard flauwekul, iedereen weet dat dat tot nu toe sinds jaar en dag Toyota is natuurlijk ;)
zelfds de Duitse auto vakbladen moeten met schroom toezien dat er slecht 1 Duiteser in de top 5 staat

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #173 Gepost op: 16 november 2010, 12:19:44 »
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

RonHendriks

• Gast
« Reactie #172 Gepost op: 15 november 2010, 22:29:19 »
Het blijft grappig zo'n douchefilm, alleen nooit wat je ervan verwacht ;D Ik heb met de K-7 en DA*55mm toch ook wel een paar natte avonturen meegemaakt en dat kan prima. Kwestie van de juiste combinatie camera+lens.