Is er in de buurt van Arnhem dan niet één winkel die Pentax camera's, objectieven en accessoires verkoopt? Ik moet ook naar Alkmaar, maar dat zou ik ook met een eventueel ander merk doen vanwege de prijzen (ik maak er meteen een dagje van).
Eigenlijk is je enige reden de flash sync. die bij Pentax beperkt is tot en met 1/180. Ik zelf flits geen bewegende objecten. Jij wel?
Ik weet niet of die Nikkor 16-85 of Canon 15-85 veel beter zijn dan Pentax alternatieven. De Nikkor is wel erg populair.
Uiteindelijk komt het aan op het fotograferen. Kom je iets te kort bij Pentax? Zijn er objectieven van andere merken waar geen goede Pentax alternatieven voor zijn?
Er is er één in Arnhem, maar zie post hiervoor over mijn ervaringen daarmee. Niet positief helaas.
Voor wat betreft de flash sync vaar ik op ervaringen van anderen. Die geven aan dat het de moeite is. Maar ervaring heb ik er niet mee. Of ik het ga missen? Ik betwijfel het eerlijk gezegd.
Ik kom bij Pentax niets te kort eigenlijk, maar loop wel tegen de beperkingen van de K200D aan zo langzamerhand. De AF is echt een drama soms. Daar stoor ik me ontzettend aan. Hopelijk is dat bij de K-5 wat verbeterd. Maar daarom wacht ik ook de 'echte' testen en reviews af. Je kunt op diverse fora en youtube zowel een stortvloed aan positieve als negatieve ervaringen vinden. De waarheid zullen we straks weten na het meten.
Want meten is weten, zo is mij geleerd.

Wat ik in mijn vorige post niet melde maar wat zeker meespeelt (emotie) is de verkrijgbaarheid en prijzen van Pentax spullen en accesoires. Bij de photokina viel het me ontzettend op dat alle accesoiremakers (logischerwijs) gericht zijn op de grote merken zoals Canon, Nikon en Sony. Voor Pentax is weinig, soms niets verkrijgbaar.
Foldertjes die ik regelmatig in de brievenbus vind bevatten ook altijd alleen maar aanbiedingen voor de grote merken. Dat vind ik heel begrijpelijk en vooral ook jammer. Hetzelfde geldt voor winkels. Smits is dan wel Premium Pentax Dealer maar ze hebben 2 of 3 lensjes liggen. Die prachtige 16-45 ligt er al maanden te verstoffen. Presentatie is nog wel een puntje waar ze daar aan kunnen werken.
Prijzen maken hebben ze minder moeite mee.