Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127727 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #121 Gepost op: 9 november 2010, 18:50:28 »
Deel 1 (van je ervaringen) mag ik hopen  :D
Je kent Patrick toch, verder dan de accu opladen is hij nooit geweest, altijd het moment om de camera weer te verkopen :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #121 Gepost op: 9 november 2010, 18:50:28 »

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #120 Gepost op: 9 november 2010, 18:41:53 »
Deel: de accu heeft een andere vorm en hij gaat in een soortgelijke oplader met snoer net als andere accu's. :)
Boekje is te klein voor het mooie.
Deel 1 (van je ervaringen) mag ik hopen  :D

patrick91

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: 9 november 2010, 18:22:41 »
Deel: de accu heeft een andere vorm en hij gaat in een soortgelijke oplader met snoer net als andere accu's. :)
Boekje is te klein voor het mooie.

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #118 Gepost op: 9 november 2010, 18:21:05 »
Dat schijnt de normale methode van filmen te zijn met compact- en reflexcamera's. De films zien er over het algemeen ook zo uit en dat is de reden dat ik de filmfunctie in reflexcamera's eigenlijk het liefste zie verdwijnen. Bovendien ben ik van mening dat filmen en fotograferen op één dag net zo onmogelijk is als op dezelfde dag fotograferen in kleur en zwart/wit, laat staan alles met dezelfde camera.
* roeland staat open voor boze reacties  8)

Hoef ik niet boos om te worden hoor.
In mijn geval zou ik er in de 80% van de situaties juist gebruik van maken.
Je hoeft dan trouwens heel wat minder mee te slepen en je K5 filmcamera kan dan tegen een spat water hetgeen normale cams niet kunnen.

Mvg Marc 
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #117 Gepost op: 9 november 2010, 18:20:17 »
Inmiddels heb ik de K5, accu ligt op te laden
Leuk, leuk!  :)
Jaloers, jaloers!  ;)
Benieuwd, benieuwd!  :o
Deel, deel!  :P

patrick91

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: 9 november 2010, 18:17:00 »
Inmiddels heb ik de K5, accu ligt op te laden en ik ben wel benieuwd naar het filmen, ik heb een jvc 30gb hdd filmcam (de 505) maar die is echt slecht met AF, vaak ineens mis of het duurt lang voordat hij weer juist gaat focussen.. zeker in wat slechtere omstandigheden qua licht.

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #115 Gepost op: 9 november 2010, 18:16:32 »
De omstandigheden waarin de  Nikon AF hier aan het het filmen is, is natuurlijk verre van ideaal. Donker en fel kunstlicht.
Als ik bij normaal daglicht een redelijk resultaat boek ben ik tevreden.
Een enkel slecht stukje snij ik er wel uit.
Komt misschien omdat ik handmatig scherpstellen nooit leuk heb gevonden.
Vreemd eigenlijk daar ik verder  bijna alles op hand doe.
Bij filmen gebruik ik bijna altijd maar 1 hand. Ga ik dan scherp stellen heb ik 2 handen nodig.
En laat ik nou juist vaak in een rubberboot filmen..... WR= helaas niet waterdicht.
Kortom ik wil AF bij filmen!

Mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #114 Gepost op: 9 november 2010, 18:14:00 »
Dat is geen filmen, dat is camera-zwaaien.  >:(
Dat schijnt de normale methode van filmen te zijn met compact- en reflexcamera's. De films zien er over het algemeen ook zo uit en dat is de reden dat ik de filmfunctie in reflexcamera's eigenlijk het liefste zie verdwijnen. Bovendien ben ik van mening dat filmen en fotograferen op één dag net zo onmogelijk is als op dezelfde dag fotograferen in kleur en zwart/wit, laat staan alles met dezelfde camera.
* roeland staat open voor boze reacties  8)

"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

• Gast
« Reactie #113 Gepost op: 9 november 2010, 16:49:20 »
Ik heb het nog niet kunnen opbrengen, om dat filmpje af te kijken...
Dat is geen filmen, dat is camera-zwaaien.  >:(
Kortom: Niet te filmen...

en om van de schrik bij te komen, ga ik koffie inschenken... :cheer:

Groeten,
Ruurd

RonHendriks

• Gast
« Reactie #112 Gepost op: 9 november 2010, 16:27:53 »
Inderdaad een grappige site snapsort.com
Bij de voordelen van de Nikon boven de Pentax K5 zag ik dat de K5 geen continue AF heeft op de filmfunctie.
Toch wel een belangrijke feature voor mij. Was een reden om de K20 te houden en nog niet door te stappen naar de K7.
Toch vreemd dat de K5 dit niet heeft? Kan dit met een simpele firmware update alsnog erin komen?
Wie weet hier meer over te vertellen?

Mvg Marc
Ik heb een filmpje gezien met de AF van de D7000 tijdens het filmen, en dan kun je die functie beter er maar niet op hebben zitten want is echt kwalitatief niet goed. Bij 6.20 min begint dat: http://www.youtube.com/user/DigitalRevCom#p/u/3/55MzLcjkahk

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #111 Gepost op: 9 november 2010, 16:20:28 »
Oei, volgens Jan de Bont (en vele andere professionele camaramensen) vormen "AF" en "Professionele camera" een contradictio in terminis  ;) :D
En daarbij zou ik even afwachten wat de praktische uitvoering van het af-f systeem van Nikon gaat opleveren aan daadwerkelijk resultaat.
Las laatst in een Duits vakblad (ik heb ze net wat hoger zitten dan de Nederlandse) dat het bij lange na niet vergelijkbaar is met bijvoorbeeld een videocamera. Er zaten nogal wat focusmissers tussen.
Maar ik ben zelf ook erg benieuwd naar wat dat nieuwe focussyteem gaat doen in de praktijk en tegelijkertijd weet ik dat ik de camera voor 99% (nou vooruit 98%) ga gebruiken voor fotografie.
« Laatst bewerkt op: 9 november 2010, 18:17:30 door PentaxDonkey »

gnodde

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 9 november 2010, 15:49:16 »
Bij de voordelen van de Nikon boven de Pentax K5 zag ik dat de K5 geen continue AF heeft op de filmfunctie.
Toch wel een belangrijke feature voor mij. Was een reden om de K20 te houden en nog niet door te stappen naar de K7.

Oei, volgens Jan de Bont (en vele andere professionele camaramensen) vormen "AF" en "Professionele camera" een contradictio in terminis  ;) :D

Jan.

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #109 Gepost op: 9 november 2010, 15:34:37 »
Inderdaad een grappige site snapsort.com
Toch vreemd dat de K5 dit niet heeft? Kan dit met een simpele firmware update alsnog erin komen?
Wie weet hier meer over te vertellen?

Mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
« Reactie #108 Gepost op: 9 november 2010, 15:12:07 »
Ook een leuke!!!

http://www.pentaxforums.com/Pentax-K-5-outperforms-Nikon-D7000

With these stunning results, the K-5 is currently one of, if not the best APS-C DSLR out there in terms of image quality!

Niet geheel objectief natuurlijk, maar desalnietemin een geweldige opsteker!  ;)

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #107 Gepost op: 9 november 2010, 14:20:56 »
Over de DxO scores wil ik nog wel opmerkingen dat het verschil wel erg klein is op de drie hoofdpunten die DxO noemt en in wetenschappelijk kringen waarschijnlijk ‘niet significant’ genoemd zouden worden (dwz de verschillen zijn zo klein dat het meet- en/of rekenfouten kunnen zijn).

DxO: K-5 vs D7000
Portrait (Color depth) 23.7 vs 23.5 (verschil 0.9%)
Landscape (Dynamic range) 14.1 vs 13.9 (verschil 1.4%)
Sports (Low-Light ISO) 1162 vs 1167 (verschil 0.4%)

Edit: dit is ook een geinige site die helder specificaties vergelijkt. De K-5 krijgt hier een score van 100(!)
http://snapsort.com/compare/Nikon_D7000-vs-Pentax_K-5
« Laatst bewerkt op: 9 november 2010, 14:40:24 door joostdh »
Verliefd op de K-1

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 9 november 2010, 13:53:01 »
De K-5 heeft de 'betere' uitslag te danken aan de iso 80 functie.
Qua ruis presteren beide camera's zeer goed maar mijn voorkeur gaat uit naar de K-5, die heeft nauwelijks banding.
Wellicht is de score vd k-5 iets lager uitgevallen ivm de iso 51200 functie.
Maarja het verschil is klein maar wat wil je als je dezelfde sensor gebruikt.

Als je twijfelt tussen de k-5 - d7000 zou ik de keuze hier niet op baseren.
Veel belangrijker is denk ik de prijs, de body, de instelbaarheid, de AF en het objectieven aanbod.
Qua prijs & instelbaarheid [zekers na de software update] wint de k-5 het op dit moment.
De body is persoonlijk maar als je deze vergelijkt met de d90 [waar de d7000 op gebaseerd is] vs. k-7 dan is de keuze voor mij niet moeilijk.
Tel daarbij op dat de sluiter van de k-7/k-5 verrekte stil is en de k-5 met dito andere handigheidjes is uitgerust.

De D7000 moet het vooral hebben van zijn 39 AF punten en 3d matrix dinges, maar goed hoe vaak gebruik je 39 AF punten?
Die 39 AF punten zijn alleen handig als je de keuze overlaat ad body, de vraag is dan of het toestel scherpstelt op wat jij wilt?
Dat soort gokjes neem ik liever niet dus voor mij heeft het geen meerwaarde, het is natuurlijk wel leuk dat je het hebt en in sommige gevallen misschien wel handig.
Dat 3d matrix geval klinkt heel erg geavenceerd [is het ook] maar de segment meting die in de K-5 zit is ook zeer goed en lijkt mij van vergelijkbare kwaliteit.
De objectieven keuze is natuurlijk ook persoonlijk maar mijn inziens mankeert er niks aan die van Pentax, behalve dat ze geen betonkokers hebben in de huidige line-up.

Zo, nu ga ik weer verder met studeren  ;D

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #105 Gepost op: 9 november 2010, 13:22:20 »
Afgelezen uit de DxOMark grafiek.. Ik denk niet dat ze daar een mate van bewerkbaarheid meten. Ik denk echt dat het verschil tussen beide camera's te verwaarlozen is als je in RAW schiet.

De ene soort ruis is de andere niet. De ruis van de K-5 bij hoge ISO's schijnt veel beter te bewerken te zijn.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Serpiente

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 9 november 2010, 13:15:41 »
Waar haal je dat vandaan ? Volgens mij scoort de K5 zelfs licht beter. Ik heb menig K5 en D7000 file bewerkt maar het kleine verschil is nog groter dan het op het eerste oog lijkt. De manier waarop je in software de ruis kunt aanpakken werkt namelijk beter dan bij de d7000. Vooral vanaf iso 6400.
En daarbij, je kunt op de Pentax per 1/3 stop je iso waarde (ook auto iso) instellen. Bij de D7000 gaat dat tot iso 6400 ook ( maar weer niet bij auto iso) en daarboven gaat het alleen nog in volle stops. De K5 is daarin dus veel flexibeler en mijns inziens een veel betere high iso camera dan de D7000.
Afgelezen uit de DxOMark grafiek.. Ik denk niet dat ze daar een mate van bewerkbaarheid meten. Ik denk echt dat het verschil tussen beide camera's te verwaarlozen is als je in RAW schiet.

Dat in kleinere stapjes in kunnen stellen is wel een voordeel..

asplx

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 9 november 2010, 13:15:32 »
Nou,
Reken maar....  :evil:

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 9 november 2010, 13:01:30 »
???
Hoe speel je dat op een viool?

Groeten,
Ruurd

Wat een akelig geluid moest dat bij de D7000 zijn geweest  :evil:

asplx

• Gast
« Reactie #101 Gepost op: 9 november 2010, 01:46:59 »
Citaat van: Lock
Ik heb menig K5 en D7000 file bewerkt

???
Hoe speel je dat op een viool?

Groeten,
Ruurd

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #100 Gepost op: 9 november 2010, 01:39:38 »
Pas voorbij ISO 1600 scoort de D7000 beter bij de ruisprestaties.

Waar haal je dat vandaan ? Volgens mij scoort de K5 zelfs licht beter. Ik heb menig K5 en D7000 file bewerkt maar het kleine verschil is nog groter dan het op het eerste oog lijkt. De manier waarop je in software de ruis kunt aanpakken werkt namelijk beter dan bij de d7000. Vooral vanaf iso 6400.
En daarbij, je kunt op de Pentax per 1/3 stop je iso waarde (ook auto iso) instellen. Bij de D7000 gaat dat tot iso 6400 ook ( maar weer niet bij auto iso) en daarboven gaat het alleen nog in volle stops. De K5 is daarin dus veel flexibeler en mijns inziens een veel betere high iso camera dan de D7000.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #99 Gepost op: 8 november 2010, 22:07:38 »
"Lang gewacht, stil gezwegen, nooit gedacht, toch gekregen".
"Wat in het vat zit verzuurd niet".
"Bezit van de zaak, is het einde van het vermaak".

Allemaal gezegdes uitgevonden door Pentax?  :)

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #98 Gepost op: 8 november 2010, 21:51:17 »
De 100 mm WR lens was moeilijk leverbaar, opeens had CameraNu hem weer en had ik twee dagen later weer de laatste uit de voorraad.
Het lijkt alsof de vraag harder gaat dan de productie. Op zich een goede zaak, maar veel mensen houden niet van wachten voor je het weet stappen ze toch naar een ander merk......

Toen de K-7 er was, was de slogan toch: "Enjoy waiting". Pentax ten voeten uit!
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #97 Gepost op: 8 november 2010, 21:04:10 »
Volgens mij gaat Pentax de vraag niet kunnen bijhouden  :-X.

De 100 mm WR lens was moeilijk leverbaar, opeens had CameraNu hem weer en had ik twee dagen later weer de laatste uit de voorraad.
Het lijkt alsof de vraag harder gaat dan de productie. Op zich een goede zaak, maar veel mensen houden niet van wachten voor je het weet stappen ze toch naar een ander merk......