Auteur Topic: Het grote K5 topic  (gelezen 127799 keer)

patrick91

• Gast
Re:Het grote K5 topic
« Reactie #71 Gepost op: 7 november 2010, 10:40:55 »
Dat wilde ik eerst tikken :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #71 Gepost op: 7 november 2010, 10:40:55 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #70 Gepost op: 7 november 2010, 10:39:00 »

Dat pentax met de K-5 nieuwe mensen gaat trekken zou inderdaad zomaar kunnen MAAR dan moet BEUK er nu wel tegenaan en zorgen dat een blad als zoom als de brandweer een 5 krijgt (gelijk mag houden en weg laten geven bij een prijsvraag),

De BEUK erin dus  :) :)

patrick91

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 7 november 2010, 10:20:17 »
Jij bent donderdag inderdaad wel aan de beurt.. ik moet helaas nog langer wachten (en de tijd begint te dringen.. kijk zelfs al naar een KX om wat op te vangen).

Welk glas bedoel je dan met name Peter? Ik denk dat ik alleen de 55* nog koop en een groothoek (al ben ik na alle fijne verhalen van jou, Ron en Fre ook wel in de 85* geïnteresseerd :)

Dat pentax met de K-5 nieuwe mensen gaat trekken zou inderdaad zomaar kunnen MAAR dan moet BEUK er nu wel tegenaan en zorgen dat een blad als zoom als de brandweer een 5 krijgt (gelijk mag houden en weg laten geven bij een prijsvraag), paar goede lenzen erbij en je krijgt een review om je vingers bij af te likken.. een zin als "beeldkwaliteit vergelijkbaar met FF voor de helft van de prijs" laat mensen kijken naar een ander merk en een overstap is een klein duwtje weg. Dat FF met de normale mm werkt qua hoek zijn de mensen dan al snel vergeten, tel daarbij op een zoals het zich laat aanzien behoorlijk rappe AF en veel fps en de groeimarkt is geboren. Dat de SR in de body zit en dat ze voor de helft ook nog eens zeer goede objectieven kunnen kopen is het alleerlaatste zetje. Zorg dat het winkelpersoneel een beetje training krijgt en out of the box gaat denken en zorg dat de winkelier kan rekeken op een nette marge en beschikbaarheid.
En zo makkelijk is het .. en of het mij iets uitmaakt? Nee, eigenlijk helemaal niet.. ik wil zelf die k5 en dat is het enige dat telt (korte termijn visie :) ) Hoe meer pentaxians hoe hoger de prijs van 2e hands glas.. canon gaat vaak voor 90%! van de nieuwprijs van de hand.. vraag en aanbod..
Laat ze maar klein blijven dus.

newmikey

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 7 november 2010, 10:11:42 »
De K-5 lijkt een mooie stap voorwaarts, vooral op het gebied van dynamische range. Maar Pentax zal net zoals andere fabrikanten blijven sleutelen aan de output van de nieuwe sensors en afgaande op hun eerdere camera's zal een K-3 een soort van K-5 Super worden. Als je nu nog tevreden bent over je huidige camera is het misschien lonend om nog even af te wachten. Eind volgend jaar koop je of een K-5 voor 400 euro minder dan nu of de opvolger die weer een stukje beter is. Blijft natuurlijk altijd hetzelfde liedje bij technologie maar altijd maar willen bijblijven heeft een best wel fors prijskaartje.

Helemaal mee eens. Ik kocht de K20D toen de K-7 net in de winkels lag en heb de K10D overgeslagen (K100D-S naar K20D) voor minder dan de helft van de introprijs. De K20D kan nog wel een jaartje of twee mee en dan kan ik de K-7 overslaan en de K-5 aanschaffen voor zo'n 550 euro. Het patroon is duidelijk: sla altijd een generatie over en koop pas een camera als z'n opvolger net uit is.

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #67 Gepost op: 7 november 2010, 09:56:39 »
Ter info: ik verwacht mijn K-5 a.s. donderdag in handen te hebben.

Het leuke van dit digitale tijdperk is inderdaad dat de fabrikanten meer camera's kunnen verkopen aan dezelfde kopers. Maar dat is begrijpelijk, aangezien je de sensor niet even kunt vervangen (zoals dat met film wel kon). Eigenlijk heb ik het idee dat de K-5 nu pas de prestaties van de oude film-camera's benadert.

De opvolger van de K-5 krijgt wel een serieus probleem, aangezien er nog weinig valt te verbeteren. Zijn de veranderingen niet significant, dan zal geen K-5 bezitter willen overstappen (m.b.t DR: het theoretische maximum voor APS-C is 15EV, daar zit de K-5 dus ontzettend dichtbij). Pentax zal dan naar mijn mening ook serieus moeten nadenken over het uitbrengen van een FF camera. Het zou maar zo kunnen dat er al een prototype is :)

Tenslotte zou ik maar niet wachten met het aanschaffen van slecht verkrijgbaar (tweedehands) glas. De prijzen gaan nog verder stijgen als mijn vermoeden juist is dat de K-5 een hoop nieuwe Pentaxianen weet te trekken.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

patrick91

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 7 november 2010, 09:34:45 »
Na de K3 komt er een k1 en die is dan weer beter dan de K3 (die zal dan weer 400 euro minder kosten). Daarna komt er een hele nieuwe lijn, hiermee zal Ruurd erg blij zijn, en die heet LxD, dan kost de K1 weer 400 euro minder..
Ik steek er de draak mee maar je kunt blijven wachten op de beste camera. Naar mijn mening (ik had de 10, 20 en 7) is dit voor iedereen een enorme stap vooruit de enige vraag is of je het nodig hebt en het geld ervoor wil uitgeven.
Ik kan in elk geval niet wachten!

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #65 Gepost op: 7 november 2010, 00:15:36 »
Ondanks alle testspecificaties, wacht ik toch de eerste echte praktijk ervaringen af.
Misschien volgend jaar toch weer een nieuwe camera.

De K-5 lijkt een mooie stap voorwaarts, vooral op het gebied van dynamische range. Maar Pentax zal net zoals andere fabrikanten blijven sleutelen aan de output van de nieuwe sensors en afgaande op hun eerdere camera's zal een K-3 een soort van K-5 Super worden. Als je nu nog tevreden bent over je huidige camera is het misschien lonend om nog even af te wachten. Eind volgend jaar koop je of een K-5 voor 400 euro minder dan nu of de opvolger die weer een stukje beter is. Blijft natuurlijk altijd hetzelfde liedje bij technologie maar altijd maar willen bijblijven heeft een best wel fors prijskaartje.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 6 november 2010, 23:17:58 »
Ondanks alle testspecificaties, wacht ik toch de eerste echte praktijk ervaringen af.
Misschien volgend jaar toch weer een nieuwe camera.

patrick91

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 6 november 2010, 21:31:59 »
Ron,

Je bent wellicht net te laat met verkopen van de 7, Peter was denk ik nog net op tijd om nog een goede prijs te krijgen. Het zou nog wel eens zou kunnen worden dat de 20 meer op gaat leveren als de 7. ik verkocht mijn 7 overigens voor 825 toen en dat vond ik al weinig, maar als je iets niets verkocht krijgt zul je wel moeten. Ik hoop dat je snel een koper vind in elk geval want je wilt hem er niet bijhouden..

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #62 Gepost op: 6 november 2010, 21:10:17 »
De K5 geeft me in ieder geval genoeg vertrouwen om bij Pentax te blijven, het merk moet zich ergens mee onderscheiden en dat gaat prima lukken met een camera die een klasse beter is dan de huidige generatie camera's en zich kan meten met fullframe camera's. Zelf denk ik dat ik pas een nieuwe camera koop na de K5, cyclus van ieder jaar een nieuwe body kopen is leuker voor de fabrikant dan voor mijn bankrekening.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #61 Gepost op: 6 november 2010, 20:53:45 »
[...]Pentax heeft nu ongeveer 16 (ik kan er naast zitten) digitale spiegelreflexen uitgebracht en één digitale middenformaat camera. Daarvan zitten er twee in de top tien en en zes in de top 50 op DXO-mark. Dat is best knap voor een "kleine speler".

Dat vind ik hele mooie woorden! En oh zo raak!

greetz,
Erik

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #60 Gepost op: 6 november 2010, 12:39:27 »
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Serpiente

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 6 november 2010, 12:30:22 »
De eisen gesteld aan lenzen worden ook steeds groter. Ik heb eens een ouder FA-zoompje op mijn K-7 gehad en die bakte toch niet veel goeds van al die megapixels terwijl die heel mooi tekende op de 6 megapixel Samsung. Dat wordt toch steeds crucialer in de toekomst.

Overigens vergis je je toch echt wel, want de K-7 is zeker een flinke verbetering t.o.v. de K10D, afhankelijk van wat je zoal op de kiek wil zetten.

Tsja de 645D blijft een topper tot de dag dat er een grote CMos sensor gemaakt wordt, dan is dat feest toch echt voorbij (net als alle ander midden formaat CCD's).

Wel beter. Ik vond het de investering alleen niet echt waard. De K5 is weer een generatie verder en de verschillen zijn een stuk groter.

Zelfs Sonyalpharumors schrijft over de K5.
http://www.sonyalpharumors.com/dxomark-weird-results-pentax-k-5-beats-the-sony-a55-and-the-canon-5dmarkii/

RonHendriks

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 6 november 2010, 12:10:50 »
De D7000 schijnt resolutie problemen te hebben. Hij is onscherp en dat schijnt door de lenzen te komen. Misschien dat het met professionele Nikon lenzen/primes niet zo is. Aangezien 16mp niet nieuwe is voor Pentax cropcamera's verwacht ik hier geen problemen mee bij Pentax.
De eisen gesteld aan lenzen worden ook steeds groter. Ik heb eens een ouder FA-zoompje op mijn K-7 gehad en die bakte toch niet veel goeds van al die megapixels terwijl die heel mooi tekende op de 6 megapixel Samsung. Dat wordt toch steeds crucialer in de toekomst.

Overigens vergis je je toch echt wel, want de K-7 is zeker een flinke verbetering t.o.v. de K10D, afhankelijk van wat je zoal op de kiek wil zetten.

Tsja de 645D blijft een topper tot de dag dat er een grote CMos sensor gemaakt wordt, dan is dat feest toch echt voorbij (net als alle ander midden formaat CCD's).

Serpiente

• Gast
Re:K5 review: K5 verslaat full frame camera's !
« Reactie #57 Gepost op: 6 november 2010, 11:50:49 »
:( mijn twee potentiele bieder zijn afgehaakt gisteren. Zou dat dan toch door zo'n review en DxO test komen? Terwijl het toch een beste mooie camera is waar je hele mooie foto's mee kunt maken. Ik ben wel erg benieuwd naar de K-5.
De K7 is hoger dan de K5, want 7 is toch hoger dan 5 :P Dat is bij Audi ook zo :D

Wel begrijpelijk van ze, maar aan de andere kant kan je de K5 toch niet voor een K7 prijsje kopen.

Serpiente

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 6 november 2010, 11:46:09 »
Als voormalig K-7 bezitter weet ik eigenlijk al wat ik krijg: een K-7 met een betere sensor en betere software. Het is sowieso een verbetering, al helemaal als je nu nog een K10D of K20D hebt.

Eerlijk gezegd: ik denk het niet. Ik zag elders een paar crops van de D7000 (in vergelijking met crops van de K-5) en die waren toch een stukje meer ruizig. OK, niet veel meer, maar toch. Wel denk ik dat de D7000 hoog zal scoren

Zouden ze eigenlijk een fles champagne hebben ontkurkt op het hoofdkantoor van Hoya? Of is men toch een beetje teleurgesteld dat de K-5 een gedeeld 4e plaats heeft met o.a. de 645D?  ::)
Ja de K7 vind ik geen stap omhoog als je een K10d hebt. De K10d staat zelfs hoger dan de K7 in de DXO ranglijst. De K5 heeft alle punten aangepakt waaraan ik me irriteer bij de K10d. De ruisprestaties, dynamisch bereik, AF-hulplicht in de camera, snellere AF. Alleen ben ik nooit zo gecharmeerd geweest van de grootte van de body. Misschien is het een kwestie van wennen. Het zal met een grip misschien beter zijn, alleen ben je dan €250 extra kwijt. Dit is samen met de AF (nog weinig bekend) de twijfels die ik nog heb.

De D7000 schijnt resolutie problemen te hebben. Hij is onscherp en dat schijnt door de lenzen te komen. Misschien dat het met professionele Nikon lenzen/primes niet zo is. Aangezien 16mp niet nieuwe is voor Pentax cropcamera's verwacht ik hier geen problemen mee bij Pentax.

Met ruisvergelijkingen heb ik liever een professionele review. Het is me niet duidelijk of de één wel ruisonderdrukking gebruikt en de ander niet. Al maken trucjes mij niet veel uit als je uiteindelijke resultaat veel beter is.

Ik denk dat een camera die bijna 10x zo duur is (645D) naast de sensor toch nog wel wat betere onderdelen zal hebben waardoor het resultaat beter zal zijn voor de toepassingen waarvoor hij is ontwikkeld. Vast geen platina vatting ;) Ze kunnen gerust champagne drinken.

Pentax heeft nu ongeveer 16 (ik kan er naast zitten) digitale spiegelreflexen uitgebracht en één digitale middenformaat camera. Daarvan zitten er twee in de top tien en en zes in de top 50 op DXO-mark. Dat is best knap voor een "kleine speler".

RonHendriks

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 6 november 2010, 11:39:08 »
Maar er staat ook: "..... maakt gehakt van de K7........" Dit is natuurlijk weer niet zo gunstig voor degene die z'n K7 te koop zet?!
:( mijn twee potentiele bieder zijn afgehaakt gisteren. Zou dat dan toch door zo'n review en DxO test komen? Terwijl het toch een beste mooie camera is waar je hele mooie foto's mee kunt maken. Ik ben wel erg benieuwd naar de K-5.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 6 november 2010, 11:28:49 »
Zouden ze eigenlijk een fles champagne hebben ontkurkt op het hoofdkantoor van Hoya? Of is men toch een beetje teleurgesteld dat de K-5 een gedeeld 4e plaats heeft met o.a. de 645D?  ::)
Tsja het wordt tijd voor een CMos sensor in de 645D, die knalt het dak uit.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #53 Gepost op: 6 november 2010, 11:22:29 »
Dit doet de balans toch weer naar de K-5 overhellen .. Had mezelf eigenlijk voorgenomen een uitgave over te slaan (heb de K10D en K7), maar dit ziet er toch wel erg aantrekkelijk uit.

Denk, kraak :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #52 Gepost op: 6 november 2010, 10:27:33 »
Erg indrukwekkend! Hij staat nu op nr. 6 van alle camera's (gedeeld 4e). Dit stemt me hoopvol. Ik wacht sowieso de reviews af.

Als voormalig K-7 bezitter weet ik eigenlijk al wat ik krijg: een K-7 met een betere sensor en betere software. Het is sowieso een verbetering, al helemaal als je nu nog een K10D of K20D hebt.

Citaat
Ik ben ook wel benieuwd of de D7000 dit evenaart. 

Eerlijk gezegd: ik denk het niet. Ik zag elders een paar crops van de D7000 (in vergelijking met crops van de K-5) en die waren toch een stukje meer ruizig. OK, niet veel meer, maar toch. Wel denk ik dat de D7000 hoog zal scoren

Zouden ze eigenlijk een fles champagne hebben ontkurkt op het hoofdkantoor van Hoya? Of is men toch een beetje teleurgesteld dat de K-5 een gedeeld 4e plaats heeft met o.a. de 645D?  ::)
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #51 Gepost op: 6 november 2010, 10:10:08 »
 :respect:

Die zit zeker!!! Pentax weer eens positief in het nieuws! Maar er staat ook: "..... maakt gehakt van de K7........" Dit is natuurlijk weer niet zo gunstig voor degene die z'n K7 te koop zet?!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website

Serpiente

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 5 november 2010, 23:52:42 »
Erg indrukwekkend! Hij staat nu op nr. 6 van alle camera's (gedeeld 4e). Dit stemt me hoopvol. Ik wacht sowieso de reviews af. Ik koop pas een nieuwe camera rond december. Ik heb nog alle tijd. Ik ben ook wel benieuwd of de D7000 dit evenaart. 

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #48 Gepost op: 5 november 2010, 23:30:27 »
Die komt volgens mij volgend jaar pas. Zo lang ga ik niet wachten. Als alles meezit heb ik mijn K-5 volgende week in handen  8)
Ik moet zeggen dat ik zeker de dpreview wil afwachten, alleen al om een goed vergelijk met de D7000 te maken.
Maar met dit soort positieve berichten kan wachten wel eens heel moeilijk worden.....  ::)

edit: en natuurlijk veel plezier met je komende speeltje!!!  :good:
« Laatst bewerkt op: 5 november 2010, 23:34:52 door PentaxDonkey »

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #47 Gepost op: 5 november 2010, 20:33:08 »
Hulde Pentax  En nu zorgen dat er snel een review op dpreview komt!

Die komt volgens mij volgend jaar pas. Zo lang ga ik niet wachten. Als alles meezit heb ik mijn K-5 volgende week in handen  8)
FA77/1.8, Sigma 500/4.5