Als voormalig K-7 bezitter weet ik eigenlijk al wat ik krijg: een K-7 met een betere sensor en betere software. Het is sowieso een verbetering, al helemaal als je nu nog een K10D of K20D hebt.
Eerlijk gezegd: ik denk het niet. Ik zag elders een paar crops van de D7000 (in vergelijking met crops van de K-5) en die waren toch een stukje meer ruizig. OK, niet veel meer, maar toch. Wel denk ik dat de D7000 hoog zal scoren
Zouden ze eigenlijk een fles champagne hebben ontkurkt op het hoofdkantoor van Hoya? Of is men toch een beetje teleurgesteld dat de K-5 een gedeeld 4e plaats heeft met o.a. de 645D? 
Ja de K7 vind ik geen stap omhoog als je een K10d hebt. De K10d staat zelfs hoger dan de K7 in de DXO ranglijst. De K5 heeft alle punten aangepakt waaraan ik me irriteer bij de K10d. De ruisprestaties, dynamisch bereik, AF-hulplicht in de camera, snellere AF. Alleen ben ik nooit zo gecharmeerd geweest van de grootte van de body. Misschien is het een kwestie van wennen. Het zal met een grip misschien beter zijn, alleen ben je dan €250 extra kwijt. Dit is samen met de AF (nog weinig bekend) de twijfels die ik nog heb.
De D7000 schijnt resolutie problemen te hebben. Hij is onscherp en dat schijnt door de lenzen te komen. Misschien dat het met professionele Nikon lenzen/primes niet zo is. Aangezien 16mp niet nieuwe is voor Pentax cropcamera's verwacht ik hier geen problemen mee bij Pentax.
Met ruisvergelijkingen heb ik liever een professionele review. Het is me niet duidelijk of de één wel ruisonderdrukking gebruikt en de ander niet. Al maken trucjes mij niet veel uit als je uiteindelijke resultaat veel beter is.
Ik denk dat een camera die bijna 10x zo duur is (645D) naast de sensor toch nog wel wat betere onderdelen zal hebben waardoor het resultaat beter zal zijn voor de toepassingen waarvoor hij is ontwikkeld. Vast geen platina vatting

Ze kunnen gerust champagne drinken.
Pentax heeft nu ongeveer 16 (ik kan er naast zitten) digitale spiegelreflexen uitgebracht en één digitale middenformaat camera. Daarvan zitten er twee in de top tien en en zes in de top 50 op DXO-mark. Dat is best knap voor een "kleine speler".