Auteur Topic: vraag aan de mac gebruikers  (gelezen 3150 keer)

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re:vraag aan de mac gebruikers
« Reactie #47 Gepost op: 11 oktober 2010, 19:23:59 »
Ook grappig: laatst werd op tv (op het journaal) door iemand verteld Dat Microsoft het beste van het MAC-OS gejat heeft voor windows 7 .
Vroeger werd gezegd dat XP het beste OS was dat Microsoft ooit had gejat. Niet veel nieuws dus. Ik heb eerlijk gezegd W7 nog niet geprobeerd.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #47 Gepost op: 11 oktober 2010, 19:23:59 »

doorgedacht

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 11 oktober 2010, 18:32:37 »
en natuurlijk lightroom etc

doorgedacht

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 11 oktober 2010, 18:20:10 »
adobe master collection cs4, hemels !

Offline franck

• Senior Member
  • **
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
« Reactie #44 Gepost op: 5 september 2010, 14:48:23 »
JAAA hij is er .. en wat een fijn ding, alles werkt gewoon simpel.. aanzetten en doen  :)

Dat wat de pc boer beloofd, werkt bij Apple wèl !
Sinds 2005 heb ik een Mac mini; de overstap ben ik erg blij mee.
Een imac komt misschien ooit nog wel.
Ook grappig: laatst werd op tv (op het journaal) door iemand verteld Dat Microsoft het beste van het MAC-OS gejat heeft voor windows 7 .
Hij zei het met iets andere woorden maar dat was de strekking van het verhaal.
« Laatst bewerkt op: 5 september 2010, 14:54:10 door franck »
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline franck

• Senior Member
  • **
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
« Reactie #43 Gepost op: 5 september 2010, 14:43:25 »
Of hier ook Mac gebruikers zijn? Ik was eigenlijk verbaasd dat mijn foto-leraar GEEN Mac gebruikt.
Ik gebruik dus wel Mac.

Software: Eerst begonnen met iphoto;
Nu gebruik ik Aperture 3 en Photoshop 5 .

Vriendelijke groet, Frank
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #42 Gepost op: 30 juni 2010, 15:39:06 »
vandaar dat ze in de winkel zeiden; " je kan altijd bellen met vragen ... ook s` avonds "  :D

Haha - inderdaad.
Verliefd op de K-1

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #41 Gepost op: 30 juni 2010, 15:27:23 »
vandaar dat ze in de winkel zeiden; " je kan altijd bellen met vragen ... ook s` avonds "  :D
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #40 Gepost op: 30 juni 2010, 13:47:50 »
Oh ik ben heel blij met je tipberichten hoor !  ;) Verbaas me vooral steeds over dat ik steeds denk; `oh wacht misschien moet het zo.. " en dan is dat ook zo ..  :)

In mijn omgeving zijn de laatste +/- 5 jaar veel mensen ‘geswitcht’. Tot nu toe is iedereen super blij geweest, anders kan ik het niet omschrijven. En in het geval ik nog telefonisch IT support deed (tja, ik ben zo iemand die iedereen belt met zijn/haar vragen :) ), werd ik meestal vervolgens nooit meer gebeld. Echt te grappig.

Toevallig is van de week een bedrijfspresentatie van Microsoft uitgelekt waarin ze vooruit kijken naar Windows 8. Dat “Het werkt gewoon” aspect van Apple wordt expliciet genoemd als iets waar zij en hun partners aan moeten werken. (Maar ik kan nog wel tientallen andere dingen voor ze bedenken :rofl2: )
Verliefd op de K-1

macsterdam

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 29 juni 2010, 23:12:34 »
Erg leuk te horen - en mocht ergens niet uitkomen, laat maar weten.  Ik zal trouwens volgende week ergens een kleine video-tutorial maken, met handige info voor fotograferende Mac gebruikers

Once you go Mac, you never go back (oei, wat haal ik me nu weer op de hals  :D )

ps: voor je draadloze toetsenbord en muis zijn Eneloop batterijen superhandig. Deze lopen bijna niet leeg als je ze niet gebruikt, dit i.t.t de meeste andere batterijen.

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #38 Gepost op: 29 juni 2010, 23:02:07 »
Oh ik ben heel blij met je tipberichten hoor !  ;) Verbaas me vooral steeds over dat ik steeds denk; `oh wacht misschien moet het zo.. " en dan is dat ook zo ..  :)
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

macsterdam

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 29 juni 2010, 22:21:44 »
Gefeliciteerd & fijn te lezen dat het je zo bevalt! Bloody brilliant!

Hier nog een tip: Windows gebruikers die switchen naar de Mac hebben over het algemeen het meest moeite met hoe de mac de vensters maximaliseert. In Windows vullen vensters het scherm als je ze maximaliseert, de mac echter, past bij maximaliseren het scherm aan aan de inhoud.
Mocht je hier niet aan kunnen wennen, download even dit gratis hulp-programaatje: Right Zoom. Na downloaden in je map programma's slepen, en opstarten. Je denkt dat er niets gebeurd, maar vanaf dan werkt maximaliseren van de vensters net als in Windows.

Mocht je trouwens software zoeken, op macupdate is alle voor de Mac beschikbare software te vinden, zowel de betaalde als de freeware applicaties.
Oh, en nog even dit: Acrobat Reader heb je niet nodig hoor, want op je Mac staat het programma 'Voorvertoning', dat is 10x fijner/beter dan Acrobat Reader.

Einde tip-berichten  ;)

Veel speel plezier!

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2010, 22:02:37 »
JAAA hij is er .. en wat een fijn ding, alles werkt gewoon simpel.. aanzetten en doen  :)

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #35 Gepost op: 28 juni 2010, 08:50:38 »
Thanks voor alle tips en adviezen .. ! Vooral Macsterdam ... geweldig .. ik ga de links eens rustig bekijken.
Donderdag is mijn verlof afgelopen, maar de eerste maanden werk ik nog erg weinig en Sanne slaapt nog lekker veel zoals een voorbeeldige baby doet  :) dus heb vast tussendoor wel tijd om te gaan uitpluizen hoe om te gaan met de mac..

macsterdam

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 27 juni 2010, 22:33:13 »
Gefeliciteerd! Je hebt een waanzinnig mooi setje gekocht. Ik ken inmiddels echt heel veel mensen die zijn overgestapt van Windows naar Mac, en tot nu toe is het iedereen meer dan bevallen. Hoop dat jij net zo'n ervaring hebt.

Hier nog een paar linkjes:
pc naar mac
klein boekje met overzicht toetsen combinaties
mac os x tips & tricks
aan de slag met mac

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #33 Gepost op: 27 juni 2010, 22:20:21 »
dinsdag is hij er ..  8)
Veel plezier ermee! En als je vragen hebt, zijn hier vast genoeg mensen die je kunnen/willen helpen (incl ikzelf).
Verliefd op de K-1

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #32 Gepost op: 27 juni 2010, 22:02:13 »
dinsdag is hij er ..  8)

elkim

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 27 juni 2010, 21:17:52 »
gefeliciteerd met je speeltje ik hoop dat je minder lang moet wachten als ik dat was nl 10 weken :-X

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #30 Gepost op: 27 juni 2010, 21:13:23 »
Nou hij is bestelt... de 27" met time-capsule...  :)

software ga ik i.d. de proefversies downloaden, maar ik kan van een vriend CS4 voor de mac ( legale versie ) over kopen voor erg weinig... misschien ga ik dat maar doen
heb voorheen een tijdje met CS3 gewerkt en kon er prima mee uit de voeten.

Offline Dick

• Senior Member
  • **
  • Pentax forever
« Reactie #29 Gepost op: 27 juni 2010, 18:14:00 »
Ik ben sinds een paar weken ook de trotse bezitter van een 27 met een i7 en 2tb harde schijf.Ik moet zeggen dat ik best wel even moest wennen aan Aperture3,altijd op de PC met lightroom gewerkt,maar nu ik er een poos me heb gewerkt wordt het toch ook wel intuitief. Ik heb er een 2tb timecapsule bij en dat werkt werkelijk fantastisch,geen zorgen meer over het op tijd backuppen.
Het is duidelijk iets heel anders dan mijn laatste Apple met een 20mb harde schijf en uitsluitend laden van programma's met een floppy.

gr.
Dick
2X Pentax K10D,Pentax A 50 1.7,M 50.2.0,M 135 3.5,DA 18-55,DA 18-55 II,F 28-80 3.5-4.5,SMC FA 28-200 3.8-22,Sigma 28-105,Manfrotto 055XDB-804RC2,Sigma EF 500 DG-ST,Metz MS15-1,Jessop tussenringen,Lowepro Compact AW.

macsterdam

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 22 juni 2010, 14:17:29 »
Time Capsule is zonder twijfel de mooiste en meest elegante oplossing, ook al om de reden die je aangaf.

Wat Aperture en Lightroom betreft, ik zou gewoon de demo downloaden van beide pakketten om te zien wat je het meest aanspreekt.

De Logitech muis werkt inderdaad ook gewoon met je Mac.

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #27 Gepost op: 22 juni 2010, 13:16:58 »
Ok Dat geeft weer nadenk materiaal. Vind echter van de time-capsule ook erg handig dat ik de  printer eraan kan hangen. De mac komt nl in de keuken op de eet-tafel te staan en mijn printer is nogal groot, zet die liever boven in de slaapkamer ofzo

Aperture.. daar heb ik eigenlijk geen idee van, zal me er eens in verdiepen. Werk toch wel vaak met RAW namelijk.

Overigens heb ik gisteren in de winkel met de muis gewerkt en dat ging eigenlijk zonder nadenken. Maar heb hier nog een draadloze bluetooth muis van Logitech, neem aan dat de Mac daar ook mee overweg kan

macsterdam

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 22 juni 2010, 11:53:39 »
Hier even een filmpje hoe het er uitziet als je iPhoto gebruikt met b.v. Photoshop.
Het werkt hetzelfde als je Elements gebruikt, of een andere editor. De bewerking in het voorbeeld filmpje is een onzinnige overigens.

macsterdam

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 22 juni 2010, 11:12:21 »
als je alleen jpeg schiet, dan voldoet iPhoto in eerste instantie. Je kunt trouwens in iPhoto aangeven dat je foto's wilt editten met Elements. iPhoto opent dan de foto gewoon in Elements, en na saven, staat de bewerkte versie direct in iPhoto.

Als je RAW schiet dan kan je op de zelfde manier werken, maar dan zou ik toch eerder Lightroom of Aperture overwegen.

Wat Time Machine en de Time Capsule betreft, het is zonder twijfel een waanzinnig mooi systeem. Automatische draadloze backups, echt ideaal. Maar, er hangt een prijskaartje aan, t.w. 1TB kost namelijk €269. (Time Machine zit overigens in het operating system en is dus gratis!)
Een andere optie die niet meteen een heleboel draad/snoer ellende geeft is dit:Western Digital Passport 500GB (±€75) in combinatie met een Twelve South Backpack (€30). Dan staat je schijf netjes achter je iMac en omdat je harde schijf voeding krijgt via usb, zit je ook niet met kabel gedoe (zie plaatje). Ook nu werk je met Time Machine, alleen niet draadloos.

Wat muis betreft, de iMac komt standaard met draadloos toetsenbord en Magic Mouse. het is een multi-touch muis (de muis heeft namelijk geen knoppen), en werkt een beetje als de iPhone. Het is even wennen, en kan heel lekker werken. Ik zeg met nadruk kan omdat het helemaal van de persoon zelf afhangt. Hier kan je een kort videootje bekijken van hoe de muis werkt.

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #24 Gepost op: 22 juni 2010, 09:26:38 »
nu nog bedenken welke software ik erop ga zetten voor fotobewerking.. iphoto is wel wat beperkt... toch ?

( ik werk nu met elements 7 )

kdj4

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2010, 05:35:54 »
Zeker. Time Capsule is fantastisch; zó veel ‘peace of mind’.

Maar Kristies - één tip van mij - vervang gelijk de muis van Apple want als er één ding is dat ze niet kunnen maken...

en ik ben zo blij met de de Aplle Magic Mouse,

gr Kees.