Ja een matglas is een goed hulpmiddel bij MF- en eigenlijk alle objectieven. Ik stel ook met AF-objectieven meestal handmatig in, het is wat ik gewend ben omdat ik in mijn collectie maar één AF-objectief gebruik en omdat ik het gevoel heb er betere resultaten mee te bereiken.
Je hebt twee verschillende mogelijkheden met matglazen, microprisma's en een wig, vaak zijn ze ook gecombineerd te vinden.
De eerste die je noemde zijn microprisma's en hierbij is het onmogelijk om je voorkeur hiervoor vast te stellen adh van één camera, aangezien hier zeer grote verschillen tussen bestaan.
Dslr's hebben ook enigszins een matglas met microprisma's, maar de bruikbaarheid ervan staat niet in verhouding tot het matglas van mijn analoge Z1, welke op zijn beurt weer niet in de schaduw kan staan van het matglas in mijn 67 wat het gemak van scherpstellen op de microprisma's betreft.
De tweede manier is een wig.
In het figuur zie je de microprisma's buitenom zitten en in het midden de wig. Als het beeld geheel in focus zou zijn, zouden de prisma's niet meer zichtbaar zijn en de verschuiving van het beeld in het gebied van de wig zou ook weg zijn en dus naadloos in elkaar overlopen.
Omdat weinig mensen tegenwoordig handmatig scherpstellen (hier op het forum zijn weer wel buitenproportioneel veel MF-die-hards die een ander 'matje' hebben geïnstalleerd, waaronder ik) zijn deze methodes alleen nog als after-market oplossing te koop, waarvan de meest bekende de 'Katz-eyes' zijn, je betaald echter wel naar wat je krijgt bij dit bedrijf.
Het verwisselen is vrij eenvoudig, maar niet iets wat je even doet zoals een objectief verwisselen. Je hebt er een speciaal tangetje voor nodig (wordt meestal bijgeleverd als je een ander 'matje' besteld) en je moet zo stofvrij mogelijk werken. Ikzelf gebruik ook latex handschoenen, zodat er niet de mogelijkheid is dat ik met mijn vette vingers het matje aanraak. Reken dat je er zo'n 5 a 10 minuten mee bezig bent de eerste keer.
klik hier voor meer informatie over de voornoemde 'Katz-eyes', die dus ook voor de k200 te koop zijn. Je kan ze direct via de producent kopen, maar recentelijk heeft ook Konijnenberg ze in de collectie, maar misschien niet voor de k200, ze hebben een beperkte range en bieden ook zeker niet alle opties aan die de producent kan leveren.
Groeten, John.