Auteur Topic: Er moet me iets van het hart  (gelezen 9862 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Er moet me iets van het hart
« Reactie #21 Gepost op: 5 april 2010, 18:45:10 »
Ik ben echter compleet de weg kwijt.... Dat de discussie over ZOOM niet het gewenste niveau had: eens. Maar ik zie in de fotohoek weinig kritiek wat in mijn ogen onvriendelijk is. Ik vind dat er nu (te) veel gesuggereerd wordt. Als je iets opmerkingen ziet die je niet bevallen zijn er verschillende mogelijkheden:
- je reageert in het topic met je eigen mening;
- je stuurt de maker een PB;
- je geeft een seintje (knop onder aan ieder bericht!) aan een mod met jouw mening waarom dit ongewenst is.

Elvira, je bedoelt het vast goed en positief, maar omdat je niet concreet bent (noem de topics maar) beschuldig je in wezen een heleboel mensen.  Dat is volgens mij niet je bedoeling.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 5 april 2010, 18:45:10 »

Elvira

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 5 april 2010, 18:12:32 »
Hallo San,

Nee ik pak het niet verkeerd op, als je echt gaat kijken naar verschillende topics dan zie je wat ik bedoel.
Ik leer hier ook ontzettend veel.

Groetjes,
Elvira

Sandra

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 5 april 2010, 18:02:03 »
Oh gelukkig pak je het goed op .. ik las net je laatste bericht en dacht misschien is mijn bericht dan wel wat dubbelop (we waren tegelijk een berichtje aan het typen) :)

Elvira

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 5 april 2010, 17:59:16 »
Hallo San,

Helemaal mee eens ;D ;D ;D ;D ;D

Sandra

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 5 april 2010, 17:55:32 »
Ik ben het er hier mee eens! Daar zouden de "ouwe rotten" meer rekening mee moeten houden. Aan de andere kant, schroom als newbie er s.v.p. niet voor om vragen te stellen. Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden! En als je iets niet begrijpt, vraag dan om verduidelijking. Gewoon doen, daar zijn we hier voor!
Daarnaast wil ik iedereen die "nieuw" is in de fotografie oproepen om een basis fotografieboek te kopen en lekker op je gemak door te lezen en dingetjes uit te proberen. Niet omdat je geen basisvragen zou mogen stellen op het forum, maar dan blijft het een beetje hap-snap als je begrijpt wat ik bedoel...
Tip: de fotografieboeken van Scott Kelby kan ik je aanraden.

Groeten, Carel

Ik heb persoonlijk ontzettend veel geleerd in het begin, juist door alle termen die ik niet kende en tegenkwam op het forum op te zoeken op internet. Termen horen nu eenmaal bij een fotoforum, als je dat naar Jip & Janneke taal moet vertalen, daalt het niveau wel heel snel denk ik. Dat bedoel ik niet denigrerend, maar ik vind een goed niveau ook wel van belang op een forum, anders haken weer leden af die wel al langer fotograferen (het is tweeledig). Wel vind ik dat er de vrijheid moet zijn dat iedere vraag gesteld moet kunnen worden en het forum toegankelijk en aantrekkelijk is voor zowel de beginner en de gevorderde fotograaf. Maar eigenlijk was ik in de veronderstelling dat die vrijheid er ook was (maar wellicht heb ik een aantal topics gemist).

En wat betreft kritiek geven op foto's (wat ik ook ergens las in dit topic) ... kritiek moet je ook kunnen ontvangen, anders zie ik weinig nut in het deelnemen aan een fotoforum. Ik denk dat het voor sommigen moeilijk is om kritiek te incasseren, maar ook daarin leer je groeien. Voor mij is dat toch wel de voornaamste reden van het plaatsen van een foto.  Wat betreft kritiek geven vind ik wel dat de kritiekgever moet inschatten op welk level een fotograaf zit en daar je kritiek op aanpassen. Ook niet muggeziften om elk klein detail. Anders is de lol voor zo'n persoon er snel van af.

Daarnaast hoef je het niet altijd eens te zijn met de kritiek, dat ben ik ook niet altijd. Je hebt altijd wel technische aspecten die verbeterd kunnen worden, maar over het algemeen: 'Beauty is in the eye of the beholder'!

Elvira

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 5 april 2010, 17:43:52 »
Hallo,

Nogmaals,
ten 1ste: Berend wat je zegt klopt, van kritiek leer je. Je vraagt: Wat wil je nog meer.
Nou!!!! het is wat Corros schrijft. Het issue was niet alleen het taalgebruik, maar ook de toon waarop. Worden de beginners gemotiveerd om betere foto's te maken, of worden ze gedemotiveerd omdat steeds wordt gezegd dat hun foto's niet goed genoeg zijn?. That's the point

ten 2de: Ik begin ook al het idee te krijgen om geen foto's meer te plaatsen ( niet omdat ik alleen maar slechte kritiek krijg, ik krijg zelfs op een paar foto's hele goede en mooie complementen) het gaat niet alleen om mij, het gaat om alle BEGINNERS.
Ik druk me nou misschien verkeerd uit, maar als iemand internet gebruikt weet die ook dat Google bestaat, en alles is te vinden op Google, dus daar ligt het probleem niet.Het is de manier hoe sommige mensen in het "vak" de mensen benaderen met hun kritiek die kan keihard aankomen als je net begint. Ik had het geluk toen ik mijn eerste foto's erop ging zetten dat ik positieve kritiek kreeg ( zo zag ik het ) hier leer je inderdaad van. Maar soms gaan me de kritieken te ver bij anderen ( sorry) .Soms heb ik echt het idee of dit forum alleen maar is voor gevorderden. En nogmaals en dit benadruk ik echt , niet iedereen doet zo, er zijn echt mensen op dit forum die iedereen willen helpen met wat dan ook. Laten we daar voor gaan, zodat iedereen plezier in het fotograferen behoudt.

Elvira

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #15 Gepost op: 5 april 2010, 16:42:18 »
Maar nu even wat meer Ontopic. Het issue was niet alleen het taalgebruik, maar ook de toon waarop. Worden de beginners gemotiveerd om betere foto's te maken, of worden ze gedemotiveerd omdat steeds wordt gezegd dat hun foto's niet goed genoeg zijn?

Zelf heb ik daarom een tijdje de Pentax Fora links laten liggen. Laten we dus met elkaar proberen om samen tot betere/mooiere foto's te komen en ervoor te zorgen dat we lol in onze hobby hebben.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #14 Gepost op: 5 april 2010, 15:42:58 »
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2010, 22:22:16 »
Als je malle termen tegenkomt ga je toch gewoon googlen?
Ik vind best dat je kritiek mag geven op een foto.
Het ligt er maar net aan hoe je hier mee omgaat, dat ligt bij iedereen anders.
Maar het punt is dat je van kritiek een hoop kunt leren.
Je krijgt een andere kijk op wat goed of fout is en wat beter of anders had gekunt.
Hierdoor ga je kritischer met je werk om waardoor je jezelf tot hogere hoogte kunt brengen.
Wat wil je nog meer?

Ik kom af en toe ook wel topics tegen waarin mensen vragen om advies om een bepaalde lens.
Meer dan de helft wat in die topics staat gaat over meningen en gebruikers ervaringen.
De één vind een bepaalde lens geweldig, de ander niet en dat kakelt allemaal door elkaar heen.
En heel vaak schiet de essentie vh verhaal dan voorbij.
En soms krijg je van die nutteloze discussies waar niemand beter van word....

Een review sectie zou hiervoor een goede oplossing zijn.
Evt. een FAQ met algemene vragen zou ook handig zijn.
« Laatst bewerkt op: 4 april 2010, 22:29:06 door Berend »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2010, 21:47:06 »
Kunnen we dan niet beter een lijst met die afkortingen maken? Ik heb er een hekel aan om elke keer die frase te typen.... ;D

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2010, 21:44:47 »
Misschien moeten we minder met afkortingen werken. Bijv. niet spreken over "CA" maar "chromatische aberratie". Daar kun je beter op googlen of zoeken op het forum.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2010, 21:40:21 »
Vergeet niet dat een forumpost geen intonaties en mimiek kan weergeven, dingen kunnen dus zondermeer heel anders opgevat worden. Ik heb het ook wel eens dat iets me in het verkeerde keelgat schiet en bij nader inzien (en nog eens lezen) er nog een heel andere bedoeling achter kan zitten.

Sommigen gaan ook niet echt makkelijk met een forum om, ik heb genoeg zg "flamewars" om niets (tiepfautje of telegramstijl) zien ontstaan.

Als je wat wilt weten, vraag het en neem de tijd om je vraag te stellen en er is meestal wel iemand bereid om uitleg te geven. Mensen op forums als dit waarderen het als je wat tijd in je posts steekt. Dit is mijn ervaring althans  ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Elvira

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2010, 19:23:23 »
Hallo,

Ik begrijp het wel wat jullie willen zeggen, als ik iets niet begrijp (DOF) dan zoek ik het via Google op. Maar ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik ben me bewust dat niet iedereen zulke termen begrijpt.
Pas op ik val niet iedereen aan, ik krijg goede tips en adviezen, maar als ik sommige topics lees dan denk ik echt LAAT MAAR. :-X

Laten we elkaar in de waarde laten en helpen daar is een forum toch voor? Ik leer hier ook goede dingen en dat waardeer ik, maar sommige dingen gaan echt te ver.( zoals bv. ZOOM.nl) ik schrok ervan en ben blij dat het gesloten is.

Groet,
Elvira

Offline kobus

• Pentaxian
  • **
    • rdkfoto
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2010, 19:03:10 »
Als je een antwoord niet begrijpt, VRAGEN.
Heb ik ook gedaan, en doe het nog, vrij recentelijk nog (wat zijn artefacten? bij een portretfoto van Tamlyn)), ik kreeg daar een antwoord op met een link naar wikipedia, probleem opgelost.

Niet iedereen heeft eenzelfde nivo (sta zelf overigens ook nog onderaan de ladder), en daar moeten we ons wel een beetje van bewust worden.
Maar ook ik ben voorstander, om wel de juiste termen/woorden te gebruiken, er kunnen dan minder misverstanden ontstaan, als iemand het dan niet begrijpt: WIKIPEDIA, of idd een fotoboek aanschaffen, en idd die van Scott Kelby heb ook ik gelezen, en veel van geleerd.

Succes, en laat jezelf zeker niet wegjagen, weerhouden om iets te vragen.

Groet,

Kobus (Ron)
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2010, 17:17:41 »
Dat is eigenlijk om het probleem heen werken dat mensen je geen fatsoenlijk antwoord geven als je vraagt om meer uitleg. Het kan altijd gebeuren dat als je iets uitlegt, je een term gebruikt die niet wordt begrepen. Maar als je dan wordt gevraagd wat het betekent, leg het dan gewoon uit...
Ik ben het er hier mee eens! Daar zouden de "ouwe rotten" meer rekening mee moeten houden. Aan de andere kant, schroom als newbie er s.v.p. niet voor om vragen te stellen. Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden! En als je iets niet begrijpt, vraag dan om verduidelijking. Gewoon doen, daar zijn we hier voor!
Daarnaast wil ik iedereen die "nieuw" is in de fotografie oproepen om een basis fotografieboek te kopen en lekker op je gemak door te lezen en dingetjes uit te proberen. Niet omdat je geen basisvragen zou mogen stellen op het forum, maar dan blijft het een beetje hap-snap als je begrijpt wat ik bedoel...
Tip: de fotografieboeken van Scott Kelby kan ik je aanraden.

Groeten, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2010, 17:12:08 »
Mocht ik mij hier onbewust schuldig aan hebben gemaakt: excuus!

Ik zie niets in een apart deel: ik ga mee met Cmndr_Keen.

Ik kan je verder alleen maar aanraden om als je vindt dat je geen goed/duidelijk antwoord krijgt dat duidelijk te laten merken. Iemand aan de andere kant van het internet kan denken dat hij/zij het glashelder heeft uitgelegd/verwoord, maar dat hoeft in de praktijk niet altijd zo over te komen bij de ontvanger...

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2010, 16:48:10 »
Dat is eigenlijk om het probleem heen werken dat mensen je geen fatsoenlijk antwoord geven als je vraagt om meer uitleg. Het kan altijd gebeuren dat als je iets uitlegt, je een term gebruikt die niet wordt begrepen. Maar als je dan wordt gevraagd wat het betekent, leg het dan gewoon uit...

Elvira

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2010, 16:28:07 »
Misschien is het wat voor een nieuwe categorie : Vragen over Basiskennis Fotografie.   of  onder een andere noemer...bv.Newbie-vragen over....
Jochem.
..

Hoi Jochem,

Dat is inderdaad niet gek wat je daar voorstelt. Goed idee van je.

Hé Mod's is dat geen idee????

Elvira

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #3 Gepost op: 4 april 2010, 16:17:18 »
Misschien is het wat voor een nieuwe categorie : Vragen over Basiskennis Fotografie.   of  onder een andere noemer...bv.Newbie-vragen over....
Jochem.
..

Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #2 Gepost op: 4 april 2010, 15:58:12 »
Daar kan ik me bij aansluiten. Niet iedere Pentax gebruiker is 50+ ;) Ik fotografeer ook pas 2 jaar, dus weet ook nog niet alles, maar moet zeggen dat je je van dergelijk commentaar gewoon niet teveel moet aantrekken. Foto's worden verschillend beoordeeld, en vaak is dat op technisch vlak. Toch denk ik dat een goede foto technisch niet perfect hoeft te zijn, maar je gewoon moet raken.

Aan de andere kant denk ik dat de basis van het fotografische jargon toch gewoon gebruikt moet kunnen worden. En zie je een term die je niet kent: google het, leer je direct weer wat.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Elvira

• Gast
Er moet me iets van het hart
« Reactie #1 Gepost op: 4 april 2010, 15:52:16 »
Hallo,

Ik weet dat ik sommige personen hier niet blij zullen zijn, maar er moet me iets van het hart.
Ik als nieuweling op het Pentax forum en als beginneling qua fotograferen heb nog heel wat te leren, daarom raadpleeg ik vaak het forum. Soms staat er al een vraag bij die mij ook interesseert en als ik dan ga kijken zie ik het antwoord niet maar alleen maar onderlinge discussies van mensen die al jaren in het "vak" zitten. Ik als nieuweling krijg hierdoor het gevoel alsof ik niet helemaal serieus wordt genomen, er worden met termen gegooid die een beginneling echt niet begrijpt (sorry maar iedereen moet leren) en als je daar op in gaat worden er door sommige personen denigrerend over gedaan.
Ik vind dat storend en jammer want zo jaag je beginnelingen wel weg, dit geldt niet voor iedereen want ik krijg ook veel goede adviezen en raad.
Dit moest ik toch even kwijt sorry als ik sommige personen nou raak.

Toch nog vele foto groeten,
Elvira