Auteur Topic: Er moet me iets van het hart  (gelezen 9832 keer)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
Re:Er moet me iets van het hart
« Reactie #71 Gepost op: 11 april 2010, 13:44:50 »
Het commentaar van Cmdr_Keen dat er niet aan de regel "Opbouwende kritiek..." zou worden gehouden, is niet het geval.
Opbouwende kritiek is namelijk altijd positief! Een reactie als "de foto zou mooier zijn geweest als je dit of dat had gedaan" is namelijk geen negatief commentaar, maar 100% positief commentaar! Want je geeft een reactie waar de maker van de foto iets mee aan zou kunnen. Hier leer je van -> positief.
Negatief commentaar is kritiek op een foto geven, zonder enige tip hoe het volgens de kritiekgever beter had gekund én negatief bedoeld.(neerbuigend, kleinerend...)
En dan heb ik het nog niet eens over afbranden... (maar dan kom je mij geheid tegen! >:( )
Met een commentaar als "ik vind het een hele mooie foto" is overigens ook niks mis mee. Fotografie is namelijk emotie en blijkbaar vind men het in dit geval "helemaal oké" zoals de foto is. Ook dat is fijn te horen voor de maker (je bent dus hiermee blijkbaar op de goede weg...) Als je de foto niet mooi vind, dan is een waarom en (als het kan) een "hoe zou je het (volgens de kritiekgever) anders kunnen zeker op z'n plaats. Daar is niets negatiefs aan! (de bedoelingen zijn goed..)
Kritiek wordt veel te vaak als negatief gelabeld door de ontvanger, terwijl als kritiek op een foto goed onderbouwd is je je fotografische kennis kan opbouwen en dat is toch duidelijk positief!
Hier moest ik even op reageren!

Ik denk dat er hierover nu wel genoeg gezegd is, en begrijp dat er behoefte aan is dit topic dicht te gooien. Nou, dat doe ik dan maar!
Als iemand nog iets op z'n hart heeft, stuur me gerust een pbeetje!

Carel :)

(Hahaha...tijdens het typen van mijn post heeft André het topic al op slot gezet...) :D
« Laatst bewerkt op: 11 april 2010, 13:49:38 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #71 Gepost op: 11 april 2010, 13:44:50 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #70 Gepost op: 11 april 2010, 13:31:31 »
Aangezien de storm hier is gaan liggen en op verzoek van de topic starter zet ik het topic op slot.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Elvira

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 11 april 2010, 10:25:56 »
Was ondergedoken en komt nu weer boven water :)

Laten we weer foto's gaan maken, plaatsen en beoordelen!

En Elvira, ik heb wel wat erg aangebrand gereageerd. Sorry.

Laatste keer,

Ik ben het met Mharda eens.
Stoppen met deze topic nou is het beste.

Groet,
Elvira

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #68 Gepost op: 11 april 2010, 07:18:00 »
Was ondergedoken en komt nu weer boven water :)

Laten we weer foto's gaan maken, plaatsen en beoordelen!

En Elvira, ik heb wel wat erg aangebrand gereageerd. Sorry.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 11 april 2010, 00:23:48 »
Daar heb ik hang-oudere net een tijd rondgehangen.
De moeite waard....

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 10 april 2010, 23:29:22 »
Dit topic kan wel op slot.
Jullie kunnen beter je tijd besteden ad fotohoek  ;)

asplx

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 10 april 2010, 23:09:52 »
Dit topic is niet gezellig, en dat onderbouw ik met alle voorgaande berichten. Wie dat wel gezellig vind is masochistisch

Smaken verschillen, Cor...  ;D
Maar ik ben het met je eens.

Tegelijkertijd is het goed, dat onvrede wordt uitgesproken en dat ieder het zijne of hare er op kan zeggen.
Ongenoegen is zelden gezellig.
Alleen hooligans schijnen daar genoegen in te scheppen.
En het uitspreken van die ongenoegens kan de lucht klaren.
En daarna is het meestal weergezellig.

Prettig weekend iedereen.
Ruurd

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #64 Gepost op: 10 april 2010, 22:48:09 »
Dit topic is niet gezellig, en dat onderbouw ik met alle voorgaande berichten. Wie dat wel gezellig vind is masochistisch
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Buksbeest

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 10 april 2010, 22:24:36 »
Vind deze topic niet gezellig mensen :-(
En nee, dat onderbouw ik niet  :P

asplx

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 10 april 2010, 22:22:39 »
Citaat
Aan die regel wordt absoluut niet vast gehouden. Door heel veel mensen niet. Hoezo? Denk hier eens over na: Als iemand op een foto het commentaar "mooi" of iets in die trant levert, is dat:
- Ongefundeerd, er staat helemaal niet bij waarom het dan wel mooi zou zijn.
- Niet opbouwend, je kan er als fotograaf totaal niets mee. Ja, het is leuk, maar je leert er niets van.

Of een commentaar ongefundeerd is kun jij niet bepalen. Dat bepaalt de commentaargever/ster.
Als je bedoelt, dat het commentaar vaak niet onderbouwd is, ben ik het met je eens.
Maar dat is iets totaal anders.

En stop er vooral niet te veel tijd in, Keen. Stel je voor...  :(

Asplx

Alwin

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 10 april 2010, 20:43:37 »
Je moet je gewoon niet zoveel aantrekken van kritiek, of die nou positief of negatief is. Als iemand nieuw is op het forum worden de eerste kritieken wat rauwer ontvangen en gegeven. Als men gewend is aan het forum vlakt dat weer af.

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 10 april 2010, 20:18:16 »
Daar staat o.a.: Opbouwende kritiek wordt op prijs gesteld, het is de bedoeling dat we hier van elkaar leren. Ongefundeerde kritiek of botweg afkraken is echter not-done!!

Aan die regel wordt absoluut niet vast gehouden. Door heel veel mensen niet. Hoezo? Denk hier eens over na: Als iemand op een foto het commentaar "mooi" of iets in die trant levert, is dat:
- Ongefundeerd, er staat helemaal niet bij waarom het dan wel mooi zou zijn.
- Niet opbouwend, je kan er als fotograaf totaal niets mee. Ja, het is leuk, maar je leert er niets van.

Kortom, die regel wordt gewoon niet gevolgd. Het geldt alleen voor negatief commentaar, als het commentaar positief is, is alles prima. Maar dat staat er niet.

Ik zeg dit niet om je te pesten of zo. Maar denk er over na wat je wil met de site. Als je mensen wil verplichten om goede kritiek te leveren moet je ook korte metten maken met commentaar als "mooi" of iets van die strekking. En dan durf ik nog wel een lans te breken waarom drie regeltjes commentaar na 1 minuut kijken eigenlijk ook geen fatsoenlijk commentaar is. Daarom geef ik ook geen commentaar op foto's meer. Kost me te veel tijd om het naar mijn smaak te doen. Maar dan wordt de site een stuk leger.

Of je laat het zo en accepteert dat het geen opbouwende kritiek maar voornamelijk veren in elkaars reet steken is.

Neemt overigens niet weg dat je ongefundeerd afkraken gewoon kan verbieden...

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #59 Gepost op: 10 april 2010, 18:22:39 »
Je kunt hem volgens mij zelf op slot zetten...

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #58 Gepost op: 10 april 2010, 18:21:26 »
Ik denk ook dat hierover nu wel voldoende gezegd is! :surrender: Hopelijk heeft het topic ondanks alles toch bijgedragen aan duidelijkheid en begrip... :drinks:

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Elvira

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 10 april 2010, 17:30:37 »
Hallo,

Het is NOOIT mijn bedoeling geweest om iemand te beledigen, ik wou alleen maar iets duidelijk maken. Ik zelf heb ook curcussen gevolgd en boeken gelezen en op internet ook alles afgestruind. Ik plaats ook foto's hier op het forum en krijg ook commentaar (kritiek) maar dat neem IK ter harte. Ik leer hier ook van. Maar a.u.b ik vind dat dit topic een beetje over de top is gegaan( heb nou al spijt dat ik het begonnen ben) en Mharda als ik je heb beledigd of anders in jouw beleving DAN MIJN OPRECHTE EXCUSES dat was nooit mijn bedoeling.Ik zou ieder willen vragen om dit topic nou maar te laten voor wat het is, er is al genoeg gezegd.

Groet,
Elvira

Offline acinony

• Pentaxian
  • **
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
« Reactie #56 Gepost op: 10 april 2010, 17:15:01 »
Ook ik dan hier maar even.. vorige 2 posts sluit ik mij totaal bij aan.

Ben nog niet zo lang aktief, en beschouw mijzelf ook nog als een newbie.
Mijn eerste foto's werden ook "afgebrand" als je het zo mag noemen, denk dat het eerder komt door het gevoel.
Dacht een hele mooie foto gemaakt te hebben en vervolgens op meerdere dingen gewezen waar ik dus niet op gelet had.
Dat voelde niet zo fijn - maar gaf me wel heel veel stimulans om me best te doen om bij de volgende foto daar weer op te letten.

Ik heb ook alle zoom dvd's, 4 teleac afleveringen, wat boeken bij de bibliotheek geleend en een hoop op internet gestruind om mezelf termen en uitdrukkingen, etc aan te leren.
Want ik heb er een hekel aan als ik iets niet snap of niet begrijp waar mensen het over hebben.

En ik vind mijn foto's al een stuk vooruit gaan, tuurlijk maak je afentoe nog steeds de vakantiekiekjes, maar die show ik alleen aan vrienden - die daar al gigantisch van onder de indruk zijn, terwijl ze hier niet door de keuring komen.

Ben van mening dat we ons lekker op de foto's moeten concentreren en elkaar in onze waarde moeten laten.
Je kan geen foto maken waar iedereen van houd of niemand wat heeft op te merken, dus neem genoegen met de meerderheid positief - dat lukt echt wel.  ;)

hoop dat alles weer een beetje overwaait want vind het een gezellig forum.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #55 Gepost op: 10 april 2010, 15:44:09 »
Ik kan nu wel een heel verhaal gaan houden, maar J@@p heeft hierboven volledig onze visie/mening al duidelijk beschreven.
De Spelregels FOTOHOEK is hier overigens heel duidelijk over. Daar staat o.a.: Opbouwende kritiek wordt op prijs gesteld, het is de bedoeling dat we hier van elkaar leren. Ongefundeerde kritiek of botweg afkraken is echter not-done!!
Daar is denk ik ook bijna alles mee gezegd! Als je wilt leren van elkaar, dan kan dat door foto's te plaatsen. Je gaat er dan ook mee akkoord dat je opbouwende kritiek kan verwachten. (sterker nog, je mag hopen dat men de moeite neemt je feedback te geven!) Wij als forumleiding zien er op toe dat de kritieken netjes blijven, en dat men niet iemand afbrand. (denk je dat dit gebeurt, meld het een Mod!)
Al met al gebeurt dit maar zeer, zeer zelden. De afgelopen 2 jaar heb ik het overigens nog maar 1x meegemaakt dat iemand echt een foto totaal afkraakte. En dat was feitelijk nog te begrijpen ook, gezien de betreffende foto. (betreffende topic hebben we toen verwijderd)
Wil je geen feedback, dan kan je beter maar geen foto's plaatsen. Wel jammer, want je leert hier juist veel van!

Van beginnelingen op fotografiegebied mag je overigens wel verwachten dat zij zelf de moeite nemen om zich de basiskennis van fotografie eigen te maken. Natuurlijk staat ten alle tijde vragen vrij, maar wees ook zelf actief en koop/leen een goed basisboek, ga dat grondig doorlezen en ga oefenen! En begrijp je een gebruikte term niet, dan kan je om verduidelijking vragen, opzoeken in je fotografieboek of anders is er Wikipedia ook nog. Zelfstudie zorgt er ook voor dat je het uiteindelijk beter begrijpt omdat je vaak meer van de achtergrond meekrijgt...

Carel
« Laatst bewerkt op: 10 april 2010, 15:47:20 door Vulcan »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #54 Gepost op: 8 april 2010, 20:09:58 »
Beste Pentaxvrienden,

Voor zover mijn beginnende grijzen haren dat toelaten wil ik aan dit topic ook nog wat wijze woorden toevoegen. Ik heb net even alle voorgaande berichten zitten doorlezen en ik wil hier graag van mijn kant ook nog iets aan toevoegen.
Ik denk namelijk dat het goed is om te bedenken waarvoor dit forum primair bedoeld is: het delen van ervaringen en vragen omtrent onze gezamenlijke hobby. (Misschien staat er ergens in een doelstellingtopic mooier verwoord, maar zo zie ik het). Wat betreft het stellen van vragen, mijn ervaring is dat geen vraag hier als dom/achterlijk o.i.d. wordt beoordeeld. De vragensteller geeft vaak zelf al aan het vermoeden te hebben dat het om basisvragen gaat, en als dat niet zo is blijkt uit de vraagstelling vaak al dat iemand nog niet zoveel ervaring heeft. Is dat erg: nee. Wordt dat afgesabeld: mijn ervaring is ook: nee. Wat dat betreft heb ik hier ook al veel geleerd sinds ik hier als beginneling startte. Ik denk dat velen dat met mij zullen herkennen.
Een ander punt, en daarover gaat het grotendeels in dit topic, is het delen van ervaring, met name de foto's. Ik denk dat het, zoals al eerder opgemerkt werd, goed is te bedenken dat dit een fotoforum is en geen online fotoalbum. Wie hier iets plaats mag een reactie verwachten, als dat niet gewenst is dan biedt het forum volgens mij zelf de mogelijkheid je eigen topic op slot te zetten :). Maar afgezien daarvan: wie kaatst moet de bal verwachten, oftewel wie een foto op een fotoforum plaats kan commentaar verwachten, daarvoor is een forum met een fotohoek. Zelf heb ik dit altijd als zeer positief ervaren en hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als wat ik hierboven al schreef m.b.t. het stellen van vragen. Als iemand hier net begint en foto's plaatst die volgens de mening van anderen voor verbetering vatbaar zijn, dan zie ik ook vaak de verbetertips verschijnen. Zelf heb ik die ook vaak gekregen (waarvoor veel dank!). Als iemand hier net start (en dat zie je aan de berichtenteller) is de hoeveelheid post ook vaak een graadmeter voor de aard van de reacties: mild opbouwend. Als iemand al heel wat posts geplaatst heeft en het resultaat is voor verbetering vatbaar dan zal de reactie wellicht wat scherper zijn, maar dat zal degene die de foto's geplaatst heeft zelf ook wel beseffen.
Over het algemeen zijn de reacties op foto's hier heel serieus, opbouwend en complimenteus. In een enkel geval wordt een kritische noot geplaatst en ik kan me voorstellen dat dat soms wat hard overkomt, juist omdat het een bericht aan intonatie/intentie ontbreekt. Leerpunt is dus om daar omzichtig mee om te gaan en te blijven bedenken: hoe zijn mijn formulering bij mijzelf overkomen.
De positieve reacties op foto's zijn vaak niet eens onderbouwd, puur omdat vanuit een primaire indruk gereageerd wordt. Ook dat is niet erg, fotografie is voor een groot deel emotie, die leg je vast, maar die uit je ook als je werk van een ander beoordeelt. En negatieve emoties rondom de beoordeling van foto's vind hier alleszins netjes. Een foto met als enige opmerking "bagger" o.i.d. heb ik hier nimmer voorbij zien komen.
Wat dat betreft ben ik ook niet voor een forumtechnische oplossing qua indeling in wel-commentaar rubrieken en niet-commentaar rubrieken. Als ik niet de behoefte heb om te reageren, reageer ik ook niet. Als het niet gewenst is om te reageren kun je je afvragen of je de foto wel moet plaatsen omdat het geven van een reactie juist forum-eigen is. Dat wil ik vooral zo houden. Zelf plaats ik juist foto's om reacties te krijgen en mijn technieken te verbeteren. Foto's die ik niet becommentarieerd wil hebben plaats ik hier niet maar bijv. in mijnalbum.nl.

Ergo, een ieder die hier iets plaats dient zich ervan bewust te zijn een reactie te kunnen verwachten. Het is vervolgens aan de plaatser zelf om de reacties te sturen, in de zin van dat hij/zij zelf verantwoordelijk is voor de kwaliteit. Dat daartoe een bepaalde basiskennis nodig is, lijkt me niet teveel gevraagd. En ook daarvoor kun je hier prima terecht.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
« Reactie #53 Gepost op: 8 april 2010, 19:47:15 »
pfff, wat een discussie.
Ik wil het volgende bijdragen

Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
(onderschrift van mede-forummer Pentax Donkey)

Dat zegt voor mij alles.

greetz,
Erik

Thank you very much!  :D

En nog zelf bedacht ook!

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #52 Gepost op: 8 april 2010, 19:33:47 »
Wij zijn toch allemaal TOP ( Trots Op Pentax )?? :) :)
Laten we het hier maar bij houden: wij hebben allemaal 2 Liefdes (wat hobby betreft).

1. Fotografie

2. Pentax :surrender: :surrender:

Ik heb er nóg één...... :P :P

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #51 Gepost op: 8 april 2010, 19:32:02 »
pfff, wat een discussie.
Ik wil het volgende bijdragen

Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
(onderschrift van mede-forummer Pentax Donkey)

Dat zegt voor mij alles.

greetz,
Erik

Elvira

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 8 april 2010, 19:31:54 »
Rare jongens (en meisjes), die fotografen  ;D
Pas maar op, dadelijk hebben we er een 3e NL pentaxforum bij....

*NL = nederlands  ;)

Wij zijn toch allemaal TOP ( Trots Op Pentax )?? :) :)
Laten we het hier maar bij houden: wij hebben allemaal 2 Liefdes (wat hobby betreft).

1. Fotografie

2. Pentax :surrender: :surrender:

asplx

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 8 april 2010, 19:10:30 »
Hmmm...

Ik had m'n grijze massa pauze gegeven...

kweenie of'tzobedoeld is, maar ik vind het een leuke toespeling  ;D

Avé,
Aspelix

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #48 Gepost op: 8 april 2010, 19:01:02 »
Rare jongens (en meisjes), die fotografen  ;D
Pas maar op, dadelijk hebben we er een 3e NL pentaxforum bij....

*NL = nederlands  ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

asplx

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 8 april 2010, 16:04:36 »
Wouw, wat een topic...

Elvira, ik vind het uitstekend, dat je dit topic gestart bent. :good:

Ik ben me terdege bewust van het feit, dat ik heel wat langer meeloop en daardoor vaktermen gebruik.
Ik vind, dat als iemand die niet begrijpt, hij/zij rustig mag vragen wat er met een term of begrip bedoeld wordt.
Sterker nog: Ik vind dat hij/zij dat eigenlijk aan zichzelf verplicht is om dat te vragen. Daar wordt die gene zelf wijzer van en bewijst ook anderen hiermee een dienst. Daarvoor is een forum meer dan alleen maar een kletsclub, het is een community, gemeenschap.
En ook vind ik, dat daar een duidelijk verklarend antwoord opgegeven zou moeten worden.

Ook ík heb soms vragen en ergernissen.
Ook ík zit, met alle cursussen en opleidingen op fotogebied, soms met onduidelijke, gebruikte afkortingen. Natuurlijk weet ik voor mezelf wel wat chromatische aberatie is, maar ik zat ook aan te hikken tegen een afkorting als CA, toen dat gebruikt werd ergens op het forum, want zelfs op de vakopleiding gebruikten we het volledige woord en niet de afkorting.
Het gebruiken van de volledige term en niet alleen maar de afkorting, is een vorm van respect voor de mede-forummer om aan te geven waar je over hebt.

Ik probeer als ik een commentaar schrijf, om niet in Jip-&-Janneke-taal te schrijven, maar wel zo helder en zo kort mogelijk.
Daarbij gebruik ik fotografische termen en begrippen, compositie als ik compositie bedoel en niet "compo", om maar wat te noemen.
Dan nog worden het soms lange stukken, die niet voor iedereen altijd in één keer op te pakken zijn. Dat is geen schande.
Fotografie is niet het alleen maar indrukken van een knopje op dat kastje dat foto's maakt. Er zit een achtergrond achter.
En de meeste zaken in de digitale fotografie komen nou eenmaal van de analoge af. En de wetmatigheden daarin zijn niet anders, al denken sommigen, dat er iets totaal nieuws op de wereld is verschenen.
Forget it...

Ook ík stel vragen, als ik iets niet weet. Ik zeg ronduit, niet met een K7 te beginnen, maar met een 2e hands K10d, omdat ik met die camera ook alle verschillen met analoge fotografie kan leren. Ook dán kom ik allerlei termen en begrippen tegen, die nieuw voor mij zijn. En ik schaam me er niet voor om te zeggen: Dat begrijpt ik niet. Nee, ik vraag, want dan kom ik vooruit en verder.

Er kan op het ingebrachte nog veel meer gezegd worden. Dat zal ik ook zeker nog doen.
Maar nu laat ik m'n grijze massa even tot rust komen...

IK vind, dat met name wat Elvira en San naar voren hebben gebracht, het overdenken waard.
Zonder daarmee de inbreng van alle anderen terzijde te schuiven, laat dat duidelijk zijn.

Groeten, en laten we vooral plezier houden in het fotograferen en het ondersteunen van elkaar.
Ruurd