Wouw, wat een topic...
Elvira, ik vind het uitstekend, dat je dit topic gestart bent. :good:
Ik ben me terdege bewust van het feit, dat ik heel wat langer meeloop en daardoor vaktermen gebruik.
Ik vind, dat als iemand die niet begrijpt, hij/zij rustig mag vragen wat er met een term of begrip bedoeld wordt.
Sterker nog: Ik vind dat hij/zij dat eigenlijk aan zichzelf verplicht is om dat te vragen. Daar wordt die gene zelf wijzer van en bewijst ook anderen hiermee een dienst. Daarvoor is een forum meer dan alleen maar een kletsclub, het is een community, gemeenschap.
En ook vind ik, dat daar een duidelijk verklarend antwoord opgegeven zou moeten worden.
Ook ík heb soms vragen en ergernissen.
Ook ík zit, met alle cursussen en opleidingen op fotogebied, soms met onduidelijke, gebruikte afkortingen. Natuurlijk weet ik voor mezelf wel wat chromatische aberatie is, maar ik zat ook aan te hikken tegen een afkorting als CA, toen dat gebruikt werd ergens op het forum, want zelfs op de vakopleiding gebruikten we het volledige woord en niet de afkorting.
Het gebruiken van de volledige term en niet alleen maar de afkorting, is een vorm van respect voor de mede-forummer om aan te geven waar je over hebt.
Ik probeer als ik een commentaar schrijf, om niet in Jip-&-Janneke-taal te schrijven, maar wel zo helder en zo kort mogelijk.
Daarbij gebruik ik fotografische termen en begrippen, compositie als ik compositie bedoel en niet "compo", om maar wat te noemen.
Dan nog worden het soms lange stukken, die niet voor iedereen altijd in één keer op te pakken zijn. Dat is geen schande.
Fotografie is niet het alleen maar indrukken van een knopje op dat kastje dat foto's maakt. Er zit een achtergrond achter.
En de meeste zaken in de digitale fotografie komen nou eenmaal van de analoge af. En de wetmatigheden daarin zijn niet anders, al denken sommigen, dat er iets totaal nieuws op de wereld is verschenen.
Forget it...
Ook ík stel vragen, als ik iets niet weet. Ik zeg ronduit, niet met een K7 te beginnen, maar met een 2e hands K10d, omdat ik met die camera ook alle verschillen met analoge fotografie kan leren. Ook dán kom ik allerlei termen en begrippen tegen, die nieuw voor mij zijn. En ik schaam me er niet voor om te zeggen: Dat begrijpt ik niet. Nee, ik vraag, want dan kom ik vooruit en verder.
Er kan op het ingebrachte nog veel meer gezegd worden. Dat zal ik ook zeker nog doen.
Maar nu laat ik m'n grijze massa even tot rust komen...
IK vind, dat met name wat Elvira en San naar voren hebben gebracht, het overdenken waard.
Zonder daarmee de inbreng van alle anderen terzijde te schuiven, laat dat duidelijk zijn.
Groeten, en laten we vooral plezier houden in het fotograferen en het ondersteunen van elkaar.
Ruurd