Auteur Topic: lichtsterke standaardzoom  (gelezen 8165 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:lichtsterke standaardzoom
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2010, 13:54:02 »
De meeste primes zijn inderdaad scherper en lichtsterker dan een zoom. Bij het ontwerpen van een lens moeten er allerlei compromissen gemaakt worden en bij een prime zijn dat er gewoon een stuk minder omdat je geen problemen met het zoomen hebt.
De FA 77 F1.8 ltd wordt door vriend en vijand ingeschaald als een top lens.
Belangrijke keus zal dus zijn : flexabilitiet van de zoom of grote lichsterkte plus scherpte van een prime.
En dat zal je zelf moeten doen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2010, 13:54:02 »

joebat

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2010, 13:10:34 »
Om nog even terug te komen op de lichtsterke primes, heb ik in enkele topics op andere formums (o.a. dpreview) gelezen dat er sommige aanraden om te werken met een prime.  Deze maken veel scherpere foto's (bv. Da77 mm) zodat je beter kan croppen dan een zoom te gebruiken, waar meestal toch op de "uiteinden" verlies in scherpte.

Ik heb in dit topic daar al een reactie op gekregen van RonHendriks, maar wat denken jullie hiervan ?

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2010, 13:41:59 »
Ne pas de problem ;)

Tja, de 17-70 is vrij persoonlijk (lees: budget gebonden). De Pentax is stukken duurder (€515 bij Konijnenberg) tov de sigma die rond de €270 kost. Ook is de Pentax F4 over het hele bereik maar kwalitatief zal hij beter zijn dan de sigma. De sigma begint dan wel weer bij F2.8, al loopt dat vrij snel op bij inzoomen. Ik heb zelf iig geen spijt van de sigma, die ik destijds als vervanger van de DA18-55 heb gekocht.

De 18-250 van Pentax werd iirc door tamron geproduceerd, enkel de coating was anders (weet ik niet zeker dus als iemand het kan bevestigen of ontkrachten, graag). OP internet zijn vergelijkingstesten te vinden tussen sigma en tamron. Ik weet ze niet zo uit m`n hoofd maar die kun je zelf ook wel vinden. Ik dacht dat de tamron marginaal iets scherper was en de sigma wat voller van kleur.

Verder is het natuurlijk allemaal erg persoonlijk, in de loop der tijd verandert je werk- c.q. zienswijze ook en er zijn zoveel verschillende lenzen voor de diverse toepassingen dat je kan blijven wikken en wegen en door de bomen het bos niet meer ziet. Wij kunnen je enkel advies geven.  :)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

joebat

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2010, 13:24:32 »
Hi C20v,  ik gebrijp je eerste reactie .... lag ook een beetje aan mij :schaam:

Ik volg volledig uw gedachten gang en kom terug uit waar ik begonnen ben, nl. een prime is voor mij geen optie (te beperkt).

Als ik de Kx aanschaf (of de opvolger) wordt het een 17-70 met eventueel de 70-300 of de 18-250.  Daar ben ik nog niet uit.

Voor de 17-70 (en ook de 18-250) : welke keuze moet ik maken ?  Pentax of Sigma  of Tamron ?

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2010, 13:15:23 »
Kijk, nu wordt het eea wat duidelijker  :)

Zo te zien is 2 lenzen geen probleem, moet het hobby blijven en bij elkaar genomen is een grote range welkom, is dat correct?

De 17-70 is sowieso een goede voor jou, zooms moeten imho qua bereik niet meer dan 4x hun kortste instelbereik zijn (enkele uitzonderingen daargelaten). Ik heb zelf de sigma 17-70 f2.8-4.5 macro, de kwaliteit is redelijk goed op lage diafragmawaardes en is echt heel breed inzetbaar. Ook close-ups en "macro`s" behoren tot de mogelijkheden. Over het algemeen issie ragscherp en bovendien is hij heel vriendelijk geprijsd. Ik flits trouwens hoogst zelden met het ding.
Als je in mijn topics zoekt kan je heel wat voorbeeldjes van deze lens vinden.

Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar een wat groter bereik voor de vakanties en uitjes. Als aansluiting zou je de Pentax DA 55-300 kunnen overwegen, die is meer dan 4x zoom maar wel 1 van de goede uitzonderingen. Als je het nix vind om 2 lenzen mee te sjouwen op vakantie zou je ook nog je 1e keuze, de 18-250, kunnen overwegen. Niet slecht, ook niet super maar wel een lekkere walkaround-lens.

De DA35 ltd macro is natuurlijk een dijk van een objectief maar is beperkt/specifiek inzetbaar. Ik heb begrepen uit je voorsteltopic dat je ook analoog hebt geschoten dus wellicht ben je er handiger met de omgerekende 50mm standaard dan ondergetekende.

Op- en aanmerkingen zijn uiteraard welkom.

joebat

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2010, 10:50:08 »
Ik neem veel foto's binnenhuis, liefst zonder te flitsen.   Op verlof worden foto's genomen van uiteenlopende zaken : van foto's bv. binnen een kerk of een museum tot de point en shoot op strand en zwembad.

Ik dacht ook aan de 18-250 (zie ook vroegere topic), maar dan ben je weer met een "boomstammeke" op de loop.  Daartegen denk ik dat de 17-70 of 28-75 te kort zijn kwa zoom en de 28 te groot voor opnamen binnenhuis. 

Ik wil ook geen arsenaal lenzen aanleggen (ook de kostprijs speelt, het is een hobby .....) dus zal ik moeten zoeken naaar een compromis en dat probeer ik aan jullie, met meer ervaring, te ontfutselen.

Ben zelf gaan denken aan een 17-70, 2.8 en daarnaast misschien de 35 Ltd met "macro".

Heb nog alle tijd om het uit te zoeken en misschien komt er nog voor Pentax een zoom in het genre van 18-135 en 2.8 met macro.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2010, 10:32:28 »
Domme vragen bestaan niet hoor!

Ik begrijp dat het als beginner nogal lastig is.
Ik zou als beginner starten met een zoomobjectief. Welke bereik je nodig hebt is erg persoonlijk.
Een 18-250 is prima. Zo kan je ontdekken wat voor soort fotografie je wilt gaan doen en welk(e) brandpunt(en) je echt veel gebruikt. Daarop stem je de toekomstige objectieven op af.

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

joebat

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2010, 10:23:58 »
Ik heb me voorgesteld in de rubriek.

Wat de rommel-onzin op een hoopje betreft : ik ben aan het polsen aan "de ervaren gebruikers" om te zien wat het "beste zou kunnen zijn" voor mij : nl. een zoom of een prime.

Daarom de ogenschijnlijke domme vragen zonder enige samenhang.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2010, 20:36:26 »
Welke camera heb je eigenlijk, en welke lenzen heb je erbij?
Zie http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=13148.msg97709#msg97709
Het moet dus een Kx worden icm een 18-250.
Nu weet ik niet of het hier besproken objectief daarvoor in de plaats of ernaast moet komen...

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2010, 19:38:31 »
.....en wellicht is het een goed advies in Jezelf voorstellen  je even voor te stellen!

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

RonHendriks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2010, 19:31:29 »
Stel dat ik een prime aanschaf 1.4 of 1.8(brandpuntafstand van 50 mm op een 35mm-camera, ik vermoed dus een 30 tot 35 mm), haal ik er dan voordeel uit om de foto tot 100% te vergroten en dan een uitsnede te maken van het item dat je wil, of een zoom te gebruiken die minder lichtsterk is ?

Mijn hemel wat een rommel-onzin op een hoopje.

Als je een uitsnede maakt dan gebruik je minder van je pixels en dat gaat altijd (tot een bepaalde hoogte is dat geen probleem) ten koste van het detailnivo dat in de foto over blijft. Heeft dus geen fluit te maken met welke lens je fotografeerd, maar met de compositie die je maakt.

Het gebruik van lichtsterkere lenzen, dus groter diafragma dan de 2,8, is iets wat spelen met scherptediepte is. Je maakt dus een andere foto op f1,4 of op f8. Ook dat heeft dus niks van doen met welke prime of zoom je aanschaft.

Een lichtsterke prime koop je dus voor het maken van speciale portretten bv, of gewoon om niet al te snel hoeven af te haken als de lichtomstandigheden veranderen. Er is geen zoom, dus je zet op de plaat wat er voor je is of je verandert de compositie door zelf van plek te gaan (al lopende zoom je dan).

Een zoom koop je om vanaf de plek waar je bent een beetje te kunnen schuiven met je lens om de door jou gewenste compositie te bereiken.

Als ik het zo lees, dan kan ik je een goed boek en een basiscursus spiegelreflex fotografie aanraden. In ieder geval zul je er niet komen door hap-snap vragen te stellen waar geen touw aan vast te plakken is.

Welke camera heb je eigenlijk, en welke lenzen heb je erbij?

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2010, 18:55:22 »
Uhh, we gaan nu van zooms naar primes?

Waar ga je dat toekomstige objectief voor gebruiken, als ik vragen mag?

joebat

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2010, 11:46:18 »
Bedankt voor de reacties.

Nu ben ik even gaan grasduinen en de de snelste zooms beginnen op 2.8.  Daartegen zijn er primes die beginnen van 1.4.

Stel dat ik een prime aanschaf 1.4 of 1.8(brandpuntafstand van 50 mm op een 35mm-camera, ik vermoed dus een 30 tot 35 mm), haal ik er dan voordeel uit om de foto tot 100% te vergroten en dan een uitsnede te maken van het item dat je wil, of een zoom te gebruiken die minder lichtsterk is ?

Welke primes (betaalbaar) zouden jullie aanraden ?

Offline adelaar

• Senior Member
  • **
  • Waalwijk (NB)
    • VanHeumenfotografie
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2010, 22:29:12 »
Hallo Joebat,

Ik Heb vandaag een Pentax 16-50 2.8 Da* gekocht en onderschrijf de reacties van koos en Ruurd.

Het is een hoop geld maar je krijgt er meer voor terug.

Groetjes,

Robert

www.vanheumenfotografie.nl   

Fuji x100t + Fuji X-T10 met de 18mm-27mm en 35mm objectieven.

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2010, 19:23:52 »
Citaat
Kan bij het opvoeren van de iso-waarde dit niet voor een deel ondervangen worden ?
Nee.
De ISO-waarde heeft geen invloed op diafragma-opening van het objectief.
De hoeveelheid licht die de AF-sensor nodig heeft is afhankelijk van de diafragma-opening.
Daarom werkt AF ook minder goed bij slechte licht-omstandigheden resp. een objectief met een kleine diafragma-opening, zoals bij zoom-objectieven vaak het geval is.

Een lichtsterke prime is dan weliswaar -wat- duurder, maar heeft een hoop voordelen, zoals een helder zoekerbeeld.

Groeten,
Ruurd

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2010, 17:02:03 »
Een hogere ISO geeft meer ruis en heeft geen invloed op het heldere zoekerbeeld of scherptediepte bij maximaal diafragma. Dus voor een (klein) deel.
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

joebat

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2010, 16:24:52 »
bedankt,  ik had ook zo'n vermoeden.

Dus gewoon de keuze maken of je het extra geld wil uitgeven of de beperking ondergaan van een minder lichtsterk objectief.

Kan bij het opvoeren van de iso-waarde dit niet voor een deel ondervangen worden ?

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2010, 16:06:20 »
Eventjes kort een reactie:

1. Foto's gemaakt met beide lenzen met diafragma 5.6 resulteert in dezelfde hoeveelheid licht. Hierin dus geen verschil.

2. Een lichtsterker objectief maakt dat je langer door kunt fotograferen onder slechte lichtomstandigheden

3. Een lichtsterker objectief geeft de mogelijk tot het maken van foto's met een geringe scherptediepte.

4. Een lichtsterker objectief geeft een helderder zoekerbeeld.

5. Een lichtsterker objectief werkt positief op je autofocussysteem van de camera.

6. Een lichtsterker objectief is duurder, groter en zwaarder.  :'(
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

joebat

• Gast
lichtsterke standaardzoom
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2010, 13:59:10 »
Stel dat ik de keuze heb uit een 17-70 zoom.  De ene 2.8 en de ander 4.0 over het ganse bereik.

De zoom met 2.8 is lichtsterker dan deze met 4.0.  Wat gebeurt er als als ik een foto trek met het diafragma bv. op 5.6 of 8.0 ?

Komt er dan nog meer licht binnen op de 2.8 ?

Misschien een domme vraag, maar als ik diaframmenteer tot 5.6 en de lichtwinst voor een 2.8 lens is nihil, moet ik ook geen extra geld uitgeven.

graag jullie reacties.

Groietjes