Eerste antwoord Coos:
Ja, ze
kunnen op je camera. De camera moet je dan geheel handmatig instellen: Tijd, diafragma en scherpstellen. Dat kan en hoeft geen probleem te zijn.
Meestal bestaat een set tussenringen uit 3 stuks met verschillende lengten, waardoor je 7 verschillende verlengingen hebt: elke ring apart, alle ringen samen, ring 1+2; ring 1+3; en ring 2+3.
Hoe langer je combinatie van ringen, des te sterker is de vergroting, des te donkerder ook je zoeker.
De vergrotingsfaktor is steeds afhankelijk van het objectief dat je op de tussenringen plaatst.
Hoe langer de brandpuntsafstand, des te groter is de opname-afstand, d.w.z. de afstand tussen de frontlens en het te fotograferen voorwerp.
Des te kleiner ook de uitvergroting, omdat de uittrek door de tussenringen kleiner wordt t.o.v. de brandpunstafstand. Veel gebruikt: 100 en 135 mm.
Neem je een objectief met een korte brandpuntsafstand, bijv. < 40 mm, dan kom je erg dicht op je onderwerp uit en heb je zéér weinig ruimte, waardoor ook uitlichten erg moeilijk wordt. Bovendien heb je dan weinig scherptediepte over.
=> Een alternatief voor tussenringen is een balg. Voordeel: flexibeler in uittrek, in combinatie met een instelslee wat handiger scherpstellen.
Nadeel: Neemt erg veel licht weg en maakt de zoeker daarmee erg donker.
Je noemt zelf het alternatief: De macrolens.
Ik heb zowel ringen als balg als een macrolens geruikt.
De tussenringen heb ik zelf nooit gehad, de balg heb ik nog steeds en staat in de kast samen met de bijbehorende SMC 4.0/100 mm bellows.
Ik gebruik alleen nog de macrolens, waarbij mijn ideale objectief is de Panagor 2,8/90 mm. Deze kan in één slag van oneindig naar 1:1 op kleinbeeld, zonder hulpmiddelen
alleen een e-r-r-u-g soepele pols is wel prettig 
Andere goede optieken zijn de Pentax, zowel de 4,0/100 als 2,8/100, de Tamron en Tokina en verder de Sigma. Sommige hiervan hebben een adapter nodig, die vergroot tot 1:1 i.p.v. 1:2 op kleinbeeld.
Dan is er ook nog een macrolens van Soligor/Vivitar/Cosina; deze is goedkoper, maar ook kwalitatief minder. Bovendien is deze toegerust met een voorzetlens om 1:1 te kunnen fotograferen op kleinbeeld.
Tot slot: Een AF-macrolens heeft in het macrogebied weinig zin. Meestal is handmatig scherpstellen prettiger. Mf objectieven zijn vaak nogal wat goedkoper.
Hoed op dit forum dec rubrieken"Te koop aangeboden" en "Elders te koop aangeboden" goed in de gaten, omdat er regelmatig goede tips gegeven worden, vaak met prijsdindicatie.
Succes met je overwegingen.
Groeten, Ruurd