Auteur Topic: Wie kan mij adviseren of op weg helpen?  (gelezen 2354 keer)

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Wie kan mij adviseren of op weg helpen?
« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2010, 21:48:11 »
Nog even een grapje; Je kunt beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen! Maar eh, wat Harry zegt is natuurlijk wel zo, maar dan moet je je macro lens wel gebruiken voor portretten en dat zal lang niet iedereen doen denk ik. Maar Coos, wil je macro, dan is een macro lens natuurlijk wel het beste. En vergeet niet dat een echte macro minstens 1:1 is. Er zijn ook lenzen b.v. Tamron 70-300 die macro 1:2 hebben. Dat is niet "echt" macro.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 30 mei 2010, 21:48:11 »

gnodde

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2010, 08:20:40 »
...maar mijn stelling is dat je op een AF lens de AF wel uit kan zetten maar op een MF lens de AF niet aan kan zetten :)

Da's net zoiets als: "Een mug kan wel vliegen, maar een vlieg kan niet muggen"  :dance:

Jan.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2010, 07:08:13 »
@Franck, even iets verder in het verleden kijken: deze vraag is al heel veel keren gesteld o.a.
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=565.0

@Ruurd: mag ik toch nog iets toevoegen? Iedereen (althans op dit forum) stelt altijd dat AF bij een macro lens weinig waarde heeft. Voor macro ben ik het daar (deels) mee eens. Maar een macro lens is ook een hoogwaardige prime lens en zeker rond de 100mm een prachtige portret lens. En dan is AF toch wel erg fijn!
DE MF optieken (meest 2e hands) zijn natuurlijk (uitzonderingen daargelaten) wel goedkoper, maar mijn stelling is dat je op een AF lens de AF wel uit kan zetten maar op een MF lens de AF niet aan kan zetten :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline franck

• Senior Member
  • **
  • Pentax k3ii Tamron 90 mm Sigma 17-70 pentax55-300
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2010, 00:25:09 »
Ik reageer op een oud topic, dat weet ik. Sorry hoor!
Ik heb zelf tussenringen en dat valt nog niet mee om daar en mooie foto mee te maken.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een macrolens en wat moet je dan kopen?
Een sigma? Tamron? Pentax? en dan? 90 mm , 100 , 105 mm of juist 50 of 70 mm?
Het belangrijkste onderdeel van de camera , is de mens erachter.

macsterdam

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2009, 11:36:17 »
ik had er even bij moeten zeggen dat dit een macro converter is. natuurlijk nog geen concurrentie voor een echte macro lens, maar deze was ook maar 35 euro. ik zal later even een foto plaatsen gemaakt met deze converter.

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2009, 11:26:38 »
@ macsterdam:
Een converter of extender leidt niet automatisch tot echte macro-opnamen. Daar is echt iets meer voor nodig...

@Coos:
Momenteel staan er op MP 4 PK-macro-objectieven van diverse merken.

Groeten, Ruurd

macsterdam

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2009, 10:11:34 »
kijk ook eens naar deze: vivitar extender

Offline Coos

• Newbie
  • Pentax K10D kitlens 18-55 en 50-200 metz 48 AF-1
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2009, 11:55:03 »
Hartstikke bedankt, hier heb ik erg veel aan.
Ik ga zeker de advertenties in de gaten houden.

Groetjes coos :)
Groetjes Coos

asplx

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2009, 02:14:30 »
Eerste antwoord Coos:
Ja, ze kunnen op je camera. De camera moet je dan geheel handmatig instellen: Tijd, diafragma en scherpstellen. Dat kan en hoeft geen probleem te zijn.
Meestal bestaat een set tussenringen uit 3 stuks met verschillende lengten, waardoor je 7 verschillende verlengingen hebt: elke ring apart, alle ringen samen, ring 1+2; ring 1+3; en ring 2+3.

Hoe langer je combinatie van ringen, des te sterker is de vergroting, des te donkerder ook je zoeker.
De vergrotingsfaktor is steeds afhankelijk van het objectief dat je op de tussenringen plaatst.
Hoe langer de brandpuntsafstand, des te groter is de opname-afstand, d.w.z. de afstand tussen de  frontlens en het te fotograferen voorwerp.
Des te kleiner ook de uitvergroting, omdat de uittrek door de tussenringen kleiner wordt t.o.v. de brandpunstafstand. Veel gebruikt: 100 en 135 mm.
Neem je een objectief met een korte brandpuntsafstand, bijv. < 40 mm, dan kom je erg dicht op je onderwerp uit en heb je zéér weinig ruimte, waardoor ook uitlichten erg moeilijk wordt. Bovendien heb je dan weinig scherptediepte over.
=> Een alternatief voor tussenringen is een balg. Voordeel: flexibeler in uittrek, in combinatie met een instelslee wat handiger scherpstellen.
Nadeel: Neemt erg veel licht weg en maakt de zoeker daarmee erg donker.

Je noemt zelf het alternatief: De macrolens.
Ik heb zowel ringen als balg als een macrolens geruikt.
De tussenringen heb ik zelf nooit gehad, de balg heb ik nog steeds en staat in de kast samen met de bijbehorende SMC 4.0/100 mm bellows.
Ik gebruik alleen nog de macrolens, waarbij mijn ideale objectief is de Panagor 2,8/90 mm. Deze kan in één slag van oneindig naar 1:1 op kleinbeeld, zonder hulpmiddelen alleen een e-r-r-u-g  soepele pols is wel prettig  ;D
Andere goede optieken zijn de Pentax, zowel de 4,0/100 als 2,8/100, de Tamron en Tokina en verder de Sigma. Sommige hiervan hebben een adapter nodig, die vergroot tot 1:1 i.p.v. 1:2 op kleinbeeld.
Dan is er ook nog een macrolens van Soligor/Vivitar/Cosina; deze is goedkoper, maar ook kwalitatief minder. Bovendien is deze toegerust met een voorzetlens om 1:1 te kunnen fotograferen op kleinbeeld.

Tot slot: Een AF-macrolens heeft in het macrogebied weinig zin. Meestal is handmatig scherpstellen prettiger. Mf objectieven zijn vaak nogal wat goedkoper.

Hoed op dit forum dec rubrieken"Te koop aangeboden" en "Elders te koop aangeboden" goed in de gaten, omdat er regelmatig goede tips gegeven worden, vaak met prijsdindicatie.

Succes met je overwegingen.
Groeten, Ruurd

Offline Coos

• Newbie
  • Pentax K10D kitlens 18-55 en 50-200 metz 48 AF-1
Wie kan mij adviseren of op weg helpen?
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2009, 17:58:55 »
Hallo,

Ik heb een Pentax K10D.
Er worden Pentax tussenringen aangeboden maar met K fitting. Nu is mijn vraag; kunnen deze op mijn toestel en wat heb ik dan wel of niet over van de functies.
Indien tussenringen geen goed idee is ga ik op zoek naar een macrolens.
Ik zie jullie reactie graag komen.

Groeten Coos :)
« Laatst bewerkt op: 13 november 2009, 11:45:46 door Coos »
Groetjes Coos