Auteur Topic: Winterbanden?  (gelezen 8588 keer)

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
Re:Winterbanden?
« Reactie #75 Gepost op: 4 januari 2011, 23:15:15 »
Zomer of winterbanden hier maakt het totaal niks uit.
In Limburg ligt nu plaatselijk 15 tot 20cm sneeuw
Om voor een paar weken per jaar 4 Winterbanden aan te schaffen vind ik persoonlijk weggegooid geld.
Ook de plaatselijke politie hier rijdt op ? jawel hoor Sneeuwkettingen.
Dus sla ik 2 sneeuwkettingen op de voorwielaandrijving en walla, ik kan van A naar Beter, zonder vast te komen zitten.
Wel met een matige snelheid uiteraard. :dance:
Ik heb ze met originele winterbanden al zien stranden, dus welles of nietus,ik gebruik nu dus effe sneeuwkettingen

grt, JohnnieS :caffee:

DIT meen je nou toch niet, of wel? 

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #75 Gepost op: 4 januari 2011, 23:15:15 »

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #74 Gepost op: 4 januari 2011, 21:29:58 »
Citaat
Ik hoop wel, dat iedereen dan weer even zomerbanden laat monteren, want ik wil niet aangereden worden door een zot, die bij die temperaturen nog op winterbanden rijdt en dus onvoldoende grip heeft  Knipoog Brede lach

Nou, dan ga ik komend weekend maar op de fiets, want daar heb ik nog geen winterbanden onder!  :D :D :D

Ze bestaan trouwens wel, maar zonder "extra profiel" heb ik m'n spatborden ook al regelmatig vol sneeuw!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

gnodde

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 4 januari 2011, 21:25:46 »
Het wordt komend weekend weer een graad of negen voorspellen ze. Ik hoop wel, dat iedereen dan weer even zomerbanden laat monteren, want ik wil niet aangereden worden door een zot, die bij die temperaturen nog op winterbanden rijdt en dus onvoldoende grip heeft  ;) :D :cooll:

Jan.

Ollie

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 4 januari 2011, 16:39:56 »
Ik rij nu een paar jaar met winterbanden.Ik leg ze meestal in oktober erop en in April eraf.Wij gaan jaarlijks een week naar Zwitserland dus ik ben het eigenlijk verplicht(en sneeuw kettingen).Voor hier vind ik het ook wel goed gedurende een paar maanden want ik vind ze met regen weer ook beter dan mijn zomer banden.In de verse en dooi sneeuw doen de winterbanden het goed maar als alles is aangereden zal het denk ik niet meer zoveel uitmaken want ijs is ijs en glad is glad.

Hythloday

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 3 januari 2011, 20:30:51 »
nu dat het weer warmer wordt en de wegen schoner heb ik zo een idee dat 4 seizoenen banden bijna net zo goed presteer en misschien beter dan de winterband.

Een winterband presteert het best onder winterse omstandigheden, maar ook als het regent. Boven de 7 graden gaan de prestaties van winterbanden achteruit.

Het is in deze tijd een genot om met winterbanden te rijden. Zomerbanden zijn onverantwoord. Een 4 seizoenenband zal beter presteren op modderige wegen als het niet vriest. Helaas zijn er vele minder goede winterbanden verkrijgbaar en slechts enkele goede. Mijn dochter heeft net een andere auto gekocht en zij krijgt er 4 seizoenenbanden onder. De levertijd is vrij lang. Voor haar zijn 4 seizoenenbanden beter dan winterbanden omdat ze vaak over kleine modderige binnenwegen rijdt. Zelf rij ik op winterbanden. Mijn vrouw en ik rijden vrijwel niet over kleine modderige wegen, maar wel over grote wegen.

De afweging winterbanden of 4 seizoenenbanden zal een ieder voor zich moeten maken en hangt van vele factoren af. Als Nederland Duitsland volgt qua wetgeving, heb je niet veel keus.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2011, 15:58:04 door Hythloday »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #70 Gepost op: 3 januari 2011, 18:58:19 »
Ik stel liever het camber af, dat is stukken goedkoper  ;D

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #69 Gepost op: 3 januari 2011, 18:45:17 »
Kwestie van camber bijstellen  ;)
Bredere winterbanden nemen kan ook maar of die goed werken in de sneeuw  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #68 Gepost op: 3 januari 2011, 18:02:58 »
Kwestie van camber bijstellen  ;)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #67 Gepost op: 3 januari 2011, 17:02:44 »
Ik had je smiley niet gemist  ;)

Ik dekn dat we elkaar verstaan maar wil nog een stukje oplichten.
Een 4 seizoenenband is altijd een compromis en zal onder extreme omstandigheden te kort schieten. Natuurlijk kun je overgangssituaties bedenken waarin een 4 seizoenenband beter zal scoren, maar hoe lang duren dergelijke situaties?
Wat je hier zegdt is een beetje tegen strijdig, je heb het over extreme omstandigheden waar winterbanden echt meer nut heb en vraag daarna wanneer 4 seizoenenbanden beter zijn.

Nu toevallig deze winter is het extreme en hebben we 3 tot 4 weken veel plezier gehad van winterbanden, nu dat het weer warmer wordt en de wegen schoner heb ik zo een idee dat 4 seizoenen banden bijna net zo goed presteer en misschien beter dan de winterband.
Je heb meer rubber dat contact maak met de weg omdat het minder profiel heeft en vergeet niet dat je banden opwarmen als je rijdt, als je alleen in de stad rijdt zal winterband waarschijnljk nog steed beter zijn maar als je de snelweg op moet denk ik dat een 4 seizoen band beter presteerd.

Maar omdat de compound zachter is blijf je wel grip houden als het warmer is dan 7C. Winterbanden slijten dan ook harder wanneer het warmer is (maar je hebt wel lekker veel grip)
Het rubber wordt te zacht en vergeet niet dat een winterband meer profiel heeft dus minder rubber maakt contact met de weg dus minder grip. Als je naar testen kijkt zal je zien dat winterbanden inderdaad minder gaan presteren (grip) als het warmer wordt.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Hythloday

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 26 december 2010, 12:19:22 »
Dat is niet wat ik heb gezegd.
Het punt is dat de winters, zeker in holland minder streng zijn dus winterbanden hebben minder waarden dan voor de landen verder land in waarts.
Ook heb je het probleem dat winter/zomer banden alleen onder bepaalde weer omstandigheden goed presteren, dus tijdens de overgangs periode wat doe je dan?
Dus misschien is het beter/veiliger om 4 seizoen banden er op te zetten wanneer de bladeren van de bomen vallen en er zomer banden op te zetten wanneer de bladeren weer aan de bomen komen dan inplaats van 2 tot 3 maanden op winter banden te rijden want in totaal zal de winterband misschien 1 tot max 2 maanden beter presteren dan 4 seizoenen band.

Je hebt mijn knipoogje gemist?

Ik snap jouw verhaal wel en zelfs winterbanden zullen onder alle omstandigheden ook niet de oplossing zijn. Als er in Oostenrijk of Zwitserland staat aangegeven: "Kettenpflicht", moet je echt niet zonder sneeuwkettingen gaan rijden, tenzij je op spijkerbanden rijdt.

Zelf gebruik in nu al 5 winters winterbanden en zal er niet overdenken om 4 seizoenenbanden te gaan gebruiken. Een 4 seizoenenband is altijd een compromis en zal onder extreme omstandigheden te kort schieten. Natuurlijk kun je overgangssituaties bedenken waarin een 4 seizoenenband beter zal scoren, maar hoe lang duren dergelijke situaties? Als medeweggebruiker ben je mede verantwoordelijk voor de veiligheid op de weg en je zult je verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar e.e.a is wel afhankelijk van het type weggebuiker dat je bent. Rijd je alleen voor je plezier en laat je je auto staan als het winterweer is, dan heeft met monteren van winterbanden weinig zin.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #65 Gepost op: 25 december 2010, 22:02:03 »
Jawel maar aangezien het bedrijf verhuisd (40km verder) heb ik `m gepromoveerd naar funmobiel. Een 2.3ltr 5cilinder met 200Pk is nogal dorstig (1:8 ) dus heb er van de zomer een Alfa 156 JTD bij gekocht als kilometervreter.
Voor de coupe heb ik wel winterbanden  ;D

Offline Johan

• Super Pentaxian
« Reactie #64 Gepost op: 25 december 2010, 21:56:46 »
Ik rij al 9 jaar vanaf half oktober tot maart/april met winterbanden en net nu het echt los gaat heb ik ze niet...(andere wagen)

offtopic:

Andere wagen?  heb je die vette audi niet meer?

grJohan

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #63 Gepost op: 25 december 2010, 21:40:05 »
Er bestaat idd nog zoiets als teveel sneeuw, ja... :caffee:

JohnnieS

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: 25 december 2010, 21:37:15 »
Zomer of winterbanden hier maakt het totaal niks uit.
In Limburg ligt nu plaatselijk 15 tot 20cm sneeuw
Om voor een paar weken per jaar 4 Winterbanden aan te schaffen vind ik persoonlijk weggegooid geld.
Ook de plaatselijke politie hier rijdt op ? jawel hoor Sneeuwkettingen.
Dus sla ik 2 sneeuwkettingen op de voorwielaandrijving en walla, ik kan van A naar Beter, zonder vast te komen zitten.
Wel met een matige snelheid uiteraard. :dance:
Ik heb ze met originele winterbanden al zien stranden, dus welles of nietus,ik gebruik nu dus effe sneeuwkettingen

grt, JohnnieS :caffee:

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #61 Gepost op: 25 december 2010, 21:32:57 »
Ik rij al 9 jaar vanaf half oktober tot maart/april met winterbanden en net nu het echt los gaat heb ik ze niet...(andere wagen)

Maar zoals gezegd, een winterband presteert beter dan alle anderen onder de 7gr. Simpelweg omdat de rubbercompound zachter is/blijft bij lagere temperaturen. Die kleine profielgroefjes zorgen voor zoveel extra grip in sneeuw, modder en gladheid dan de andere soorten (incl de allseasonbanden).
Maar omdat de compound zachter is blijf je wel grip houden als het warmer is dan 7C. Winterbanden slijten dan ook harder wanneer het warmer is (maar je hebt wel lekker veel grip)

Een tussenvorm is niet nodig en wat mij betreft zijn de allseason-banden dan ook ruk (heb ze nu toevallig onder de "nieuwe" auto. Het is een mix van een zomer- en winterband, hij doet het redelijk maar is toch aan alle kanten wat mager tov de andere 2. En aangezien die 4 stukjes rubber het enige contact tussen mij en het wegdek zijn is het imho dom op op te besparen. (bovendien gebruik je beide sets maar de helft van het jaar dus doe je er 2x zo lang mee)  ;)
« Laatst bewerkt op: 25 december 2010, 21:41:07 door C20v »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #60 Gepost op: 25 december 2010, 13:48:57 »
Dus winterbanden hebben geen enkele meerwaarde, volgens jou:-)
Dat is niet wat ik heb gezegd.
Het punt is dat de winters, zeker in holland minder streng zijn dus winterbanden hebben minder waarden dan voor de landen verder land in waarts.
Ook heb je het probleem dat winter/zomer banden alleen onder bepaalde weer omstandigheden goed presteren, dus tijdens de overgangs periode wat doe je dan?
Dus misschien is het beter/veiliger om 4 seizoen banden er op te zetten wanneer de bladeren van de bomen vallen en er zomer banden op te zetten wanneer de bladeren weer aan de bomen komen dan inplaats van 2 tot 3 maanden op winter banden te rijden want in totaal zal de winterband misschien 1 tot max 2 maanden beter presteren dan 4 seizoenen band.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #59 Gepost op: 25 december 2010, 13:00:09 »
Ik doe als ik vroeg weg moet een oud beddelaken voor mijn voorruit en de voor-zijramen. Kan allemaal met één laken!
De uiteinden klem ik tussen de deuren en de ruitenwissers op het laken.
's Morgens is het gewoon het laken weghalen en je kan direct wegrijden. Je deuren vriezen hierdoor ook nooit meer vast. Dat scheelt  zoveel werk en tijd!

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Gino

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 25 december 2010, 10:07:33 »
Sinds vorig jaar een set winterbanden aangeschaft.
De weergoden hebben er voor gezorgd dat we er al plezier aan gehad hebben :)
't Is nu ook niet omdat ik winterbanden heb dat ze alle jaren met zo'n winters moeten afkomen.

Gino

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #57 Gepost op: 23 december 2010, 23:40:05 »
Goede zaak winterbanden, maar dan wel de snelheid aanhouden die je zonder winterbanden zou rijden.
Oud collega's zeiden vaak : ik heb winterbanden daar kun je gewoon 100 mee rijden terwijl de rest 70 gaat, dat is niet de bedoeling.

Als het hier (Portugal) een keertje gaat vriezen en ik moet 's morgens weg zet ik wijnfleskurken onder mijn wissers, dan vriezen ze niet vast.
Verder een oud kleedje of een stuk karton tegen het raam, scheelt weer krabben.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #56 Gepost op: 23 december 2010, 23:30:37 »
Dit heb ik nog gevonden op een andere website:

Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #55 Gepost op: 20 december 2010, 17:54:18 »
Natuurlijk zijn 4season banden beter dan zomerbanden in de winter..........maar echt minder goed dan winterbanden.
En in de zomer zijn 4season banden best redelijke banden, maar verwacht niet een zelfde goede wegligging als met goede zomerbanden.
Het is en blijft wel een compromis. Je kan het vergelijken met prime groothoeklenzen en prime telelenzen vs een superzoom... Zeker niet slecht, maar het kan wel stukken beter. (met primes...)

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Hythloday

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 20 december 2010, 15:11:03 »
Volgens mijn heb je niet goed gekeken, kijk eens op de 2de pagina  ;)
De beste 4 season band heeft de zelfde remweg als de meeste winterbanden, alleen met de zijdelingse grip en tractie moet die iets af weten.

Dus winterbanden hebben geen enkele meerwaarde, volgens jou:-)

Een voorbeeld: een auto met winterbanden die 80 km/h rijdt, heeft een remweg van 70 meter. Bij dezelfde snelheid zou deze auto op zomerbanden meer dan 110 meter remweg nodig hebben – dat is 40 meter meer dan op winterbanden.
Vergelijkbare tests bij temperaturen onder het vriespunt op een natte weg laten soortgelijke voordelen zien voor de auto met winterbanden. Over het algemeen presteren winterbanden beter bij lage temperaturen dan zomerbanden.

http://www.femistyle.be/nl/travel/artikel.shtml?10

Een winterband is te herkennen aan een grover, meer open profiel dan een zomerband. Op de zijkant zat vroeger een M+S ('mud and snow') markering. De Consumentenbond ziet er liever het in de USA al gebruikelijke sneeuwvloksymbool, omdat dit beter gereguleerd is. Daarnaast worden er op sommige low budget zomerbanden al een M+S-markering waargenomen. Een rechter in Duitsland heeft onlangs bepaald dat deze M+S-markering geen garantie is voor adequate wintereigenschappen. De EU is op dit moment nog bezig een winterbandsymbool te ontwikkelen.

http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autobanden/extra/waarom-winterbanden/

Een alternatief voor de winterband is de vierseizoenenband die het hele jaar onder de auto kan. Met deze banden heb je eerder sneeuwkettingen nodig dan met winterbanden. Bovendien blijft het een compromis; de vierseizoenenband blinkt nergens in uit.

http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autobanden/extra/waarom-winterbanden/
« Laatst bewerkt op: 20 december 2010, 15:16:36 door Hythloday »

gnodde

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 19 december 2010, 16:15:23 »
Ook handig is om een plantenspuitje (of een leeg spuitje van febreze of zo) bij je te hebben met antivries voor de ruitensproeiers (best niet aangelengd) wat je kan kopen in een tankstation, of in de Action of zo, en dit voor je vertrekt ff te spuiten op de ruitewisserbladen, dan verdwijnen die ijsbrokjes, en kan je mooi je ruitewissers gebruiken zonder strepen, of zonder je bladen te beschadigen.

Goeie tip, Tom, ga ik proberen!

Jan.

Tom_W

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 19 december 2010, 14:43:42 »
Ook handig is om een plantenspuitje (of een leeg spuitje van febreze of zo) bij je te hebben met antivries voor de ruitensproeiers (best niet aangelengd) wat je kan kopen in een tankstation, of in de Action of zo, en dit voor je vertrekt ff te spuiten op de ruitewisserbladen, dan verdwijnen die ijsbrokjes, en kan je mooi je ruitewissers gebruiken zonder strepen, of zonder je bladen te beschadigen.

groetjes,

Tom

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #51 Gepost op: 19 december 2010, 10:18:27 »
en nu we toch bij het rubber zijn: mijn ruitenwisser waren gisteren ook stijf bevroren en dan vegen ze natuurlijk niet zo lekker. Bestaan er "winterruitenwissers" die ook onder 0° zachter blijven en goed vegen zonder dat de stukken er op ijsscherfjes af vliegen? Een soort kunststof ipv rubber misschien?

De meeste goedkopere ruitenwissers bestaan juist meestal uit plastic. Deze gaan over het algemeen langer mee.
De duurdere/betere merken leveren wisbladen met een zachtere kunststof/rubber welke mooier wist.
Mijn ervaring is dat deze iets korter meegaan.
Heel vroeger had je speciale steentjes om de bladen weer te slijpen....
Het beste is om het najaar te starten met een nieuwe set bladen.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.