Had dit topic nog niet gezien, maar is toch wel interessante discussie.
Het belangrijkste aan een winterband is de hardheid van de band; hoe zachter de band, hoe meer grip.
met als gevolg: een zomerband wordt onder de +7°C zodanig hard dat zelfs op asfalt de grip heel sterk verminderd; met als gevolg dat hier o.a. remwegen langer worden en ook de tractie in de bochten zal afnemen.
Het speciale profiel van de winterband heeft nut bij zowel regen als sneeuw; een goede winterband is zodanig ontwikkeld dat hij meer water zal afvloeien dan een zomerband, maar bij sneeuw zich ook vastgrijpen in de sneeuw (vandaar dat de rijrichting bij een winterband zo belangrijk is)
Op ijs bestaat er echter geen goede band, en zelf sneeuwkettingen zouden hier niet helpen (wat ook niet toegelaten is) het enige voordeel van de winterband t.ov. de zomerband is hier het zachtere rubber.
4 seizoensbanden die goed zijn in de winter zullen 1 heel vrij duur zijn en 2 heel snel slijten in de zomer, dus dit vind ik niet zo een verstandige keuze en al zeker niet omdat elke zichzelf respecterende bandencentrale jouw winter/ zomerbanden zelf opslaat met als gevolg dat de enige kost die je hebt als je in de winter met winterbanden en in de zomer met zomerbanden rijdt is 2 maal het verleggen van de banden op de velg (mag normaal max iets tss de 15 en 20€ per keer kosten wat dus op max 40€ per jaar komt)
M+S is wel toegelaten in Duitsland in de winter
Wat trouwens echt wel af te raden is, is om met de winterbanden door te rijden in de zomer. Zeker als je lange ritten doet wordt de band met het zachte rubber te warm en warmte doet lucht uitzetten waardoor de band dus te hard gaat staan (met nog meer slijtage, slechte wegligging, minder comfort voor de inzittenden en in extreme gevallen het risico op een klapband tot gevolg)
Wat me naadloos brengt naar wat de meeste mensen wel eens durven vergeten: kijk regelmatig uw bandenspanning na; deze is niet alleen heel belangrijk voor de levensduur van uw banden, maar ook voor uw veiligheid.
groetjes,
Tom
PS: gezien ik nog geen 7000 km per jaar doe, en een lege bestelwagen met acheterwielaandrijving in de winter sowieso best aan de kant blijft staan heb ik geen winterbanden

Kan je anders wel zeggen dat in het busbedrijf waar ik werk als technieker elk van de 70 bussen 's winters winterbanden en 's zomers zomerbanden krijgt dit van de grootste toerismebus tot de kleinste schoolbus, om maar aan te tonen dat dit toch wel belangrijk is.