Auteur Topic: Winterbanden?  (gelezen 8573 keer)

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re:Winterbanden?
« Reactie #50 Gepost op: 19 december 2010, 08:32:24 »
en nu we toch bij het rubber zijn: mijn ruitenwisser waren gisteren ook stijf bevroren en dan vegen ze natuurlijk niet zo lekker. Bestaan er "winterruitenwissers" die ook onder 0° zachter blijven en goed vegen zonder dat de stukken er op ijsscherfjes af vliegen? Een soort kunststof ipv rubber misschien?
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #50 Gepost op: 19 december 2010, 08:32:24 »

patrick91

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 19 december 2010, 00:54:31 »
Goede input!

En zo vond ik me vandaag in Spijkenisse voor een bowling avondje met een oud collega die ik zelden zie.. probleemloos heen en toen kwam ik om half 12 buiten.. pffff wat een ravage, 10 cm sneeuw!
Wat was ik blij met mijn keuze om vandaag die winterbandjes er onder te laten zetten.. met 40-50 over een witte snelweg (zo erg heb ik het op de snelweg nooit gezien) voelde de auto soms wel wat zoeken.. en verbazing als ik werd ingehaald door auto's die rustig 80! km per uur reden, de rest van de colonne reed rustig op 1 snelheid. Wel blij om heel thuis te zijn, het is toch niet prettig rijden.. meerdere auto's overdwars op de snelweg zien staan..
Overigens 136-181-156 gegooid :)

Tom_W

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 18 december 2010, 23:15:13 »
Had dit topic nog niet gezien, maar is toch wel interessante discussie.
Het belangrijkste aan een winterband is de hardheid van de band; hoe zachter de band, hoe meer grip.
met als gevolg: een zomerband wordt onder de +7°C zodanig hard dat zelfs op asfalt de grip heel sterk verminderd; met als gevolg dat hier o.a. remwegen langer worden en ook de tractie in de bochten zal afnemen.
Het speciale profiel van de winterband heeft nut bij zowel regen als sneeuw; een goede winterband is zodanig ontwikkeld dat hij meer water zal afvloeien dan een zomerband, maar bij sneeuw zich ook vastgrijpen in de sneeuw (vandaar dat de rijrichting bij een winterband zo belangrijk is)
Op ijs bestaat er echter geen goede band, en zelf sneeuwkettingen zouden hier niet helpen (wat ook niet toegelaten is) het enige voordeel van de winterband t.ov. de zomerband is hier het zachtere rubber.
4 seizoensbanden die goed zijn in de winter zullen 1 heel vrij duur zijn en 2 heel snel slijten in de zomer, dus dit vind ik niet zo een verstandige keuze en al zeker niet omdat elke zichzelf respecterende bandencentrale jouw winter/ zomerbanden zelf opslaat met als gevolg dat de enige kost die je hebt als je in de winter met winterbanden en in de zomer met zomerbanden rijdt is 2 maal het verleggen van de banden op de velg (mag normaal max iets tss de 15 en 20€ per keer kosten wat dus op max 40€ per jaar komt)
M+S is wel toegelaten in Duitsland in de winter
Wat trouwens echt wel af te raden is, is om met de winterbanden door te rijden in de zomer. Zeker als je lange ritten doet wordt de band met het zachte rubber te warm en warmte doet lucht uitzetten waardoor de band dus te hard gaat staan (met nog meer slijtage, slechte wegligging, minder comfort voor de inzittenden en in extreme gevallen het risico op een klapband tot gevolg)
Wat me naadloos brengt naar wat de meeste mensen wel eens durven vergeten: kijk regelmatig uw bandenspanning na; deze is niet alleen heel belangrijk voor de levensduur van uw banden, maar ook voor uw veiligheid.

groetjes,

Tom

PS: gezien ik nog geen 7000 km per jaar doe, en een lege bestelwagen met acheterwielaandrijving in de winter sowieso best aan de kant blijft staan heb ik geen winterbanden ;D
Kan je anders wel zeggen dat in het busbedrijf waar ik werk als technieker elk van de 70 bussen 's winters winterbanden en 's zomers zomerbanden krijgt dit van de grootste toerismebus tot de kleinste schoolbus, om maar aan te tonen dat dit toch wel belangrijk is.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #47 Gepost op: 18 december 2010, 20:20:59 »
Helemaal waar Patrick!
Winterbanden zijn leuk...tot je moet remmen op ijs.... :( :( :(

Henk

Of zoals ik gister met een turbo op de voorwielen op de A2 ijsbaan moet optrekken. Dan ga je ook even rechts- of linksaf.
Dat is dus heel voorzichtig in z'n 2 optrekken en zorgen dat de turbo niet aanspringt. Op ijs schuif je met winterbanden naar mijn idee net zo als met zomerbanden.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #46 Gepost op: 18 december 2010, 20:18:51 »
Of dit een goede test is? Voor de winterbanden tellen sneeuw en ijs voor 30% mee. De overige factoren tellen voor 70% mee. Naar belangrijke factoren als remweg, etc. wordt niet gekeken.
Volgens mijn heb je niet goed gekeken, kijk eens op de 2de pagina  ;)
De beste 4 season band heeft de zelfde remweg als de meeste winterbanden, alleen met de zijdelingse grip en tractie moet die iets af weten.

Wat voor winters hebben we eigenlijk in Nederland, zal een winterband echt veiliger zijn gedurende de hele winter ten opzichte van een 4 seizoenen band?
Hoeveel mensen zijn er niet gevaarlijk bezig dat ze te lang door blijven rijden op een band?
« Laatst bewerkt op: 18 december 2010, 20:32:05 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

patrick91

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 18 december 2010, 18:36:53 »
Remmen op ijs lukt alleen met spikes.. en die hebben we niet.. voor de fiets gewoon verkrijgbaar overigens :)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 18 december 2010, 18:31:41 »
Gewoon rustig rijden en je niet laten opfokken verder.. komen we allemaal heel thuis.

Helemaal waar Patrick!
Winterbanden zijn leuk...tot je moet remmen op ijs.... :( :( :(

Henk

patrick91

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 18 december 2010, 16:22:44 »
Heb vanmorgen dan de bandjes uit de schuur gehaald en onder de auto laten leggen.
Ik denk dat ongelukken met winterbanden ook komen door het "oh ik heb toch winterbanden gevoel) ik ben gisteren en vandaag ingehaald met snelheden die in de zomer op een droog wegdek al niet normaal zijn.. en dan met die zwarte kale velgen.. dan weet je al dat het winterbandjes zijn..
Gewoon rustig rijden en je niet laten opfokken verder.. komen we allemaal heel thuis.

Hythloday

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 18 december 2010, 13:58:54 »
Ziet er naar uit dat ze goed kunnen meekomen, goed genoeg voor in Nederland lijk mij.

Of dit een goede test is? Voor de winterbanden tellen sneeuw en ijs voor 30% mee. De overige factoren tellen voor 70% mee. Naar belangrijke factoren als remweg, etc. wordt niet gekeken.

Een 4 seasonband is beter dan een zomerband onder winterse omstandigheden. Een winterband is beter dan een 4 seasonband onder winterse omstandigheden. Een set zomerbanden plus een set winterbanden gaat langer mee dan alleen een set 4 seasonbanden. De extra kosten zijn een set velgen en het twee keer per jaar laten verwisselen. Voor mijn eigen veiligheid en die van mijn weggebruikers heb ik de extra kosten graag over. Een eventueel ongeval is al gauw duurder dan de extra kosten van een dubbele set banden.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #41 Gepost op: 18 december 2010, 13:22:25 »
Ja, en dan bij de NS juist winterbanden invoeren. Of nee: herfstbanden (i.v.m. bladeren op de rails)  :D
Sinds wanneer heeft een trein banden?  ::)   ;) :D
In duitsland hebben ze al een experimenteel maglev trein en in Japan rijd... zweeft er al eentje.
Volgens mijn waren er ook plannen voor nederland, het was maglev of extra HSL lijnen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

gnodde

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 18 december 2010, 13:04:19 »
waarom schaffen ze banden niet gewoon af, gewoon met z'n alle op de maglev...

Ja, en dan bij de NS juist winterbanden invoeren. Of nee: herfstbanden (i.v.m. bladeren op de rails)  :D

Jan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #39 Gepost op: 18 december 2010, 13:01:57 »
waarom schaffen ze banden niet gewoon af, gewoon met z'n alle op de maglev...
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #38 Gepost op: 18 december 2010, 12:52:22 »
en toch heb ik vanmorgen 2 auto's met winterbanden in de berm zien schuiven terwijl ik met mijn M&S herftsbandjes geen problemen had. Ook met winterbanden moet je niet denken dat er niks kan gebeuren. ATC is trouwens best handig.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #37 Gepost op: 18 december 2010, 12:50:55 »
Zie test:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/winterbandentest-2010/wb2010-185-65-r15-t.pdf
Van de pagina dat ik zelf poste...  ::)  :D  :schaam:

Ziet er naar uit dat ze goed kunnen meekomen, goed genoeg voor in Nederland lijk mij.
Dus als de wet er komt zal het misschien ook wel mooi zijn als 4 season banden er ook onder vallen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Hythloday

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 18 december 2010, 11:58:19 »
Ik denk eigenlijk dat 4 season banden al genoeg zijn hier in nederland met de winter, iemand ervaring met zulke banden?

Zie test:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/bandentest/winterbandentest-2010/wb2010-185-65-r15-t.pdf

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 17 december 2010, 21:50:31 »
Rij jij in een tank of zo?  :D :D

Valt mee....is een macrofoto 1:1  :dash1: :dash1: :dash1: :dash1:

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #34 Gepost op: 17 december 2010, 21:39:20 »
Hé Henk,

Rij jij in een tank of zo?  :D :D

Ben toch wel nieuwsgierig naar jouw verhicel, zodat ik als ik weer eens in Den Bosch ben (morgenochtend) op tijd opzij kan springen  ;)

Groet
Edzo

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 17 december 2010, 21:37:20 »
Hoi,

ik hoef gelukkig die keuze niet te maken..... :D :D
Ik rijd het hele jaar (55 á 60.000km) hierop:

Grip zat......altijd eigenlijk wel :cooll: :cooll:
Lawaai valt erg mee, slijtage ook. Heb er nu bijna 50.000km mee gereden en vorige week de achterbanden voorop laten leggen en vice versa.....gaan nog wel minimaal 30.000 km mee  :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

Henk
PS: steentjes klopt....als ik op een grindpad heb gereden en de weg op ga lijkt het wel oorlog  :D :D :D

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #32 Gepost op: 17 december 2010, 21:29:24 »
Ondanks de winterbanden 4 uur en 55 minuten onderweg geweest over een traject waar ik normaal 45 minuten over doe.
Een nieuw dieptepunt, maar wel mijn record van bijna 4 uur scherper gezet  :(.

Rond Utrecht hadden ze met water gestrooid in plaats van met zout leek het wel.
Als je geld had willen verdienen, had je vanmiddag op Oudenrijn een "koek en zopie" moeten starten  :D
Ben twee keer door een stel schaatsers ingehaald  :-\

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #31 Gepost op: 17 december 2010, 21:21:52 »
In Duitsland is men dan onder winterse omstandigheden in overtreding. Op een winterband moeten één of meerdere sneeuwvlokjes staan. Er zijn M+S (modder en sneeuw) banden, maar die zijn in Duitsland niet toegestaan in de winter.

Dit busje reed op zomerbanden. Ook met winterbanden kun je ongelukken krijgen, maar je moet met een goed uitgeruste auto de weg op gaan, zodat je jezelf niets kunt verwijten. Je zult maar de ouders zijn van een kind dat in dat busje zat.

Zelf heb ik een maand geleden een nieuwe auto gekocht en er direct winterbanden om laten zetten. Bij sneeuw kun je normaal blijven doorrijden.
4 season banden is wat anders dan zomer banden.
Ik denk eigenlijk dat 4 season banden al genoeg zijn hier in nederland met de winter, iemand ervaring met zulke banden?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #30 Gepost op: 17 december 2010, 20:46:37 »
Vandaag om 1500h vanuit Amsterdam naar Utrecht gereden.
Heb mijzelf werkelijk doodgelachen met die stumperd in Golfjes met brede zomersloffen.
De politie is zo vriendelijk geweest om ze te duwen...
Ik had werkelijk 2x zo veel grip als de meeste andere weggebruikers.

Momenteel zit ik op 4mm met mijn winterbanden.
Dat is het minimale voor deze. Als  ik in februari naar Oostenrijk ga komen er misschien nog een paar nieuwe op.
Met minder moet je echt niet rijden bij slechte omstandigheden.
Of een beetje langer doorrijden in het voorjaar.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

X-Ray

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 17 december 2010, 20:04:44 »
Rijd nu 't 2e seizoen op winterbanden en hebben nu alweer de 2e goede winter. Het jaar is nog niet om en we hebben al alles gehad.
Ik ben er heel tevreden mee, had nooit gedacht dat het zoveel verschil zou maken. Winterbanden werken beter bij temperaturen lager dan 7 graden. Als 't glad is en/of sneeuw ligt merk ik dat ik veel meer grip heb bij optrekken en remmen. Merk wel dat ze bij snel genomen bochten minder strak sturen. Dat is ook 't enige. Ik kan 't iedereen aanraden. Geeft een zekerder en veiliger gevoel.

Raymond

Hythloday

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 17 december 2010, 19:36:53 »
En wat als ze op all/four season banden rijden?

In Duitsland is men dan onder winterse omstandigheden in overtreding. Op een winterband moeten één of meerdere sneeuwvlokjes staan. Er zijn M+S (modder en sneeuw) banden, maar die zijn in Duitsland niet toegestaan in de winter.

Winterbanden helpen niet onder alle omstandigheden zoals bij ijzel. Vorig jaar is er bij mij in de buurt een ongeluk gebeurd:

"Acht kinderen en de chauffeur van een taxibusje zijn vrijdagochtend aan de bood ontsnapt, toen een schoolbusje bij Eriva vanaf een viaduct op de snelweg A37 stortte. Vier kinderen uit Schoonebeek en de 68-jarige chauffeur uit Noord-Sleen raakten gewond. Het ongeluk gebeurde, toen het busje - vermoedelijk door gladheid - onbestuurbaar werd. Vanwege het zouttekort werd rond Emmen de afgelopen dagen alleen op de doorgaande routes gestrooid. Op de weg van het busje werd vrijdagnacht voor het eerst niet meer gestrooid. Na het ongeval heeft de gemeente Emmen besloten toch weer te strooien op deze Ericasestraat. Daardoor raakt het zout wel sneller op en moet de gemeente overstappen op zand. Bij het ongeluk is één negenjarig meisje zwaar gewond geraakt, drie andere kinderen (16, 17 en 18 jaar oud), en de chauffeur raakten ook gewond maar die konden na behandeling weer naar huis. Vier andere kinderen die het busje zaten kwamen met de schrik vrij en werden in de buurt opgevangen door Slachtofferhulp. Het busje met de kinderen was op weg naar een school voor speciaal onderwijs in Emmen, toen het busje rond 8.00 uur op de Ericasestraat ter hoogte van het viaduct over de snelweg A37 begon te glijden. Het busje gleed van het talud, kraakte dwars door een ijzeren hek en belandde een paar meter lager op de snelweg."

http://berging.startpagina.nl/video/snelweg-bergingen/0/schoolbusje-stort-door-gladheid-van-viaduct-op-snelweg-a37/

Dit busje reed op zomerbanden. Ook met winterbanden kun je ongelukken krijgen, maar je moet met een goed uitgeruste auto de weg op gaan, zodat je jezelf niets kunt verwijten. Je zult maar de ouders zijn van een kind dat in dat busje zat.

Zelf heb ik een maand geleden een nieuwe auto gekocht en er direct winterbanden om laten zetten. Bij sneeuw kun je normaal blijven doorrijden.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #27 Gepost op: 17 december 2010, 18:29:47 »
Ik vind het onverantwoord als iemand onder winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt.
En wat als ze op all/four season banden rijden?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Hythloday

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 17 december 2010, 13:35:21 »
Wie van jullie rijdt er met winterbanden onder zijn auto? Vinden jullie dat dit (naar analogie met onze buur Duitsland) moet verplicht worden?
Zelf ben ik overtuigd van het nut van winterbanden.

Ik rij nu 5 jaar op winterbanden en ik vind dat dit ook in Nederland verplicht moet worden. Als je de weg op moet, zul je ervoor moeten zorgen dat je jezelf en het overige verkeer niet in gevaar brengt. Als iemand die op zomerbanden rijdt, over de weg glibbert en daardoor een botsing veroorzaakt waarbij een medeweggebruiker omkomt, zal degene die op zomerbanden rijdt het zichzelf nooit vergeven.

Helaas is mijn dochter er nog niet van overtuigd. Enkele dagen geleden glibberde ze over de weg en botste bijna op een stilstaande auto. Eén centimeter verder en ze zat erop. Ik vind het onverantwoord als iemand onder winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt.