Ik ben een groot voorstander voor winterbanden. Vorig jaar had ik eerst nog geen winterbanden, maar toen de eerste koudegolf kwam gleed ik werkelijk over de rontondes met mijn "brede sloffen" (Michelin Pilot Sport ps2 225-45-17ZR) Zomers kan ik bij wijze van spreken met 150km per uur een haakse bocht nemen (jaja, ik zei al bij wijze van spreken!), maar toen in de winter leek wel alsof er houten plankjes onder de auto zaten. Vanwege mij beroep (verpleegkundige) zit ik op tijden op de weg als een ander nog op bed ligt of er net in ligt, en heb ik echt extreme gladheid meegemaakt.
Die mooie brede zomerbanden zijn gemaakt van rubber die bij winterse temperaturen keihard worden, en daarom weinig meer grip geven als banden zonder profiel.
Nog redelijk snel heb ik een setje winterbanden kunnen bemachtigen, en geloof me, dat is een werled van verschil! Uiteraard geeft dit niet een vrijbrief om het gas maar diep in te trappen, maar je houd absoluut veel meer grip.
Het rubber van winterbanden is veel zachter, en het profiel is veel fijner van structuur en veert meer mee met de ondergrond. Voel in deze tijd maar aan het profiel van een zomerband en aan een winterband. Bij de winterband kan je het profiel heen en weer bewegen, de zomerband is keihard.
Ter illustratie hieronder het profiel van een Zomer- en winterband:
1. Michelin Pilot Sport ps2 (zomerband)
2. Dunlop SP Wintersport 3D (winterband)
1.

2.