Auteur Topic: Winterbanden?  (gelezen 8532 keer)

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
Re:Winterbanden?
« Reactie #25 Gepost op: 17 december 2010, 12:53:25 »
Ik rij inmiddels op mijn 2e set winterbanden en ook nu weer gekozen voor Goodyear Ultragrip 7+. Komen uitstekend uit tests en ze bevallen me ook erg goed. Eind oktober gooi ik ze eronder en zo ergens in maart gaan ze er weer af. Het is weliswaar een investering, maar aan de andere kant gaan je zomerbanden ook langer mee. En wat is geld als het gaat om je veiligheid?

Natuurlijk is het zo dat ze hun werk pas echt goed kunnen doen bij echt winterse omstandigheden, maar ook bij regenachtig weer zijn ze beter dan zomerbanden. Met name met sneeuw en ijs scheelt het zoveel grip in vergelijking met zomerbanden; ik zou niet meer zonder willen. Overigens hebben winterbanden ook hun grenzen, dus moet je rekening blijven houden met de omstandigheden waarin je rijdt.

Groet, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #25 Gepost op: 17 december 2010, 12:53:25 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 16 december 2010, 21:50:10 »
En dan heb ik het nog niet over meer kans om schadevrij de winter door te komen...
niet als iedereen op winter banden gaat rijden, door het grovere profiel worden er vaker steentjes en dat soort dingen op gegooid en heb je meer kans op ruit schade... beter dat dan een auto in je deur natuurlijk...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #23 Gepost op: 16 december 2010, 21:29:12 »
Helemaal mee eens Vulcan!!! En als je in Oostenrijk je sneeuwkettingen nodig mocht zijn, is het wel prettig als je je winterbanden om stalen velgen hebt i.p.v. lichtmetaal!!!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #22 Gepost op: 16 december 2010, 21:02:20 »
Liever 1 K-5 dan 4 winterbanden!

Je kunt het ook omdraaien: het niet hebben van 4 winterbanden kan je heel wat K5's kosten...

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

densch

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 16 december 2010, 20:16:52 »
Ik heb al 4 winters doorstaan met de winterbanden (Vredestein Snowtrack3). De enigste kosten die je maakt voor een stukje veiligheid is het omleggen van de banden of een extra set stalen velgen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat winterbanden je niet de garantie geven dat je harder kunt rijden, maar dat het wel frustrerend werkt als er iemand met 10 kmh voor je rijdt zonder winterbanden terwijl je weet dat jij wel vlotter kunt rijden.
Daarom zeg ik:'Maak het maar verplicht'. ;D

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #20 Gepost op: 16 december 2010, 19:33:25 »

Wat een hype. Eén wintertje en iedereen is los. Ik niet!
Een gedachtegang die ik wel vaker hoor, maar eigenlijk kosten winterbanden je echt niet veel, behalve 4 (eventueel 2dehands) stalen velgen.
Winterbanden zijn zeker niet duurder dan zomerbanden, vaak zelfs goedkoper omdat men meestal een maatje kleiner/minder breed neemt. En je zomerbanden slijten niet als ze in de schuur of garage liggen. De eventuele lm-velgen waar de banden om zitten blijven ook veel langer mooi zonder zoutlaagje.
En dan heb ik het nog niet over meer kans om schadevrij de winter door te komen...
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #19 Gepost op: 16 december 2010, 18:57:07 »

Wat een hype. Eén wintertje en iedereen is los. Ik niet!

Maar... als je veel rijdt ligt het anders. Maar die K-5 komt er wel, want ik heb aandelen VREDESTEIN!!! :D :D :D

Offline Lensvision

• Full Member
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Lensvision Photography
« Reactie #18 Gepost op: 16 december 2010, 18:51:21 »
Sinds vorig jaar heb ik ook een setje winterbanden (Michelin Alpine, 2e hands gekocht). Ik kwam de oprit niet meer op met de zomerbanden eronder met die sneeuw vorig jaar en nu is dat geen enkel probleem meer.
Ik zou niet anders meer willen.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #17 Gepost op: 16 december 2010, 11:35:36 »
Die Dunlops heb ik er ook onder liggen  :) Kwamen erg goed uit de test. Ik had ook nog het geluk hartje winter in één week een setje winterbanden te kunnen scoren. Voordeel van brede pantoffels bljkbaar: die "lopen" niet zo snel en hadden ze nog op voorraad.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2010, 11:27:40 »
Ik ben een groot voorstander voor winterbanden. Vorig jaar had ik eerst nog geen winterbanden, maar toen de eerste koudegolf kwam gleed ik werkelijk over de rontondes met mijn "brede sloffen" (Michelin Pilot Sport ps2 225-45-17ZR) Zomers kan ik bij wijze van spreken met 150km per uur een haakse bocht nemen (jaja, ik zei al bij wijze van spreken!), maar toen in de winter leek wel alsof er houten plankjes onder de auto zaten. Vanwege mij beroep (verpleegkundige) zit ik op tijden op de weg als een ander nog op bed ligt of er net in ligt, en heb ik echt extreme gladheid meegemaakt.
Die mooie brede zomerbanden zijn gemaakt van rubber die bij winterse temperaturen keihard worden, en daarom weinig meer grip geven als banden zonder profiel.
Nog redelijk snel heb ik een setje winterbanden kunnen bemachtigen, en geloof me, dat is een werled van verschil! Uiteraard geeft dit niet een vrijbrief om het gas maar diep in te trappen, maar je houd absoluut veel meer grip.
Het rubber van winterbanden is veel zachter, en het profiel is veel fijner van structuur en veert meer mee met de ondergrond. Voel in deze tijd maar aan het profiel van een zomerband en aan een winterband. Bij de winterband kan je het profiel heen en weer bewegen, de zomerband is keihard.

Ter illustratie hieronder het profiel van een Zomer- en winterband:

1. Michelin Pilot Sport ps2 (zomerband)
2. Dunlop SP Wintersport 3D (winterband)

1. 2.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2010, 11:00:56 »
Ik heb net 4 nieuwe banden onder m'n auto laten zetten, en dat zijn "gewoon" all-season-banden. Winterbanden hebben alleen nut bij rijden in de sneeuw, en dat ligt er bijna nooit. Als het sneeuwt wordt het op de meeste wegen snel geruimd (schuivers en strooiers), en op de wegen, waar dat niet gebeurt, wordt de sneeuw al snel platgereden tot ijs. En dan bieden die winterbanden geen voordeel meer (integendeel: bij ijs op de weg is een zomerband in het voordeel).

Jan.

Jan, winterbanden hebben ook zeker nut op natte wegen en bij temperaturen onder de 7 graden. Zie de uitleg bij de ANWB test.
Het is echt een wereld van verschil qua grip met een zomerband of een winterband op een natte weg te rijden.

Des te breder je banden, des te meer je in sneeuw naar winterbanden toe moet. Ik kwam vorig jaar met mijn 245 banden geen meter meer vooruit toen ik een straat met een pak van 20 cm sneeuw in reed. De twee dames die me er uit wilden duwen zagen er na 2 seconden uit als de verschrikkelijke sneeuwman (-vrouw). Uiteindelijk ben ik door maar liefst 5 collega's weer de straat uitgeduwd toen de sneeuw wat meer was platgereden (leuk hoor, brede pantoffels onder je auto  :)).
« Laatst bewerkt op: 16 december 2010, 11:06:20 door Edzo »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #14 Gepost op: 15 december 2010, 22:31:23 »
Winterbanden in de zomer gaat ook prima, dan heb je ook beter grip. Dit vanwege het zachtere rubber. Nadeel: ze maken vanwege het profiel wat meer herrie en ze slijten bij warmer weer een stuk harder.
Dit is helaas niet waar en ook nog slecht voor het milieu omdat winterbanden veel sneller slijten wanneer het weer warm word.

Met winterbanden de zomer door, kan dat?

We hebben het nu gehad over zomerbanden in de winter maar hoe zit het eigenlijk met winterbanden in de zomer. Als we ons weer even concentreren op remwegen want dat is toch het meest sprekend, dan kan een moderne auto op droog wegdek met zomerbanden binnen 12 meter stilstaan. Met winterbanden is remmen op droog altijd wat lastiger want het voor sneeuw ontworpen profiel is hier in het nadeel. Bij een buitentemperatuur van 15 graden zou de auto met winterbanden zo’n 14 à 15 meter nodig hebben. Bij hoge temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af. Bij een buitentemperatuur van zo’n 35 graden constateerden wij een gemiddelde afname van de remprestaties van winterbanden van zo’n 30%. De auto zou dan dus zo’n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen. All seasonbanden doen het beter dan winterbanden maar ook hier moet rekening gehouden worden met een merkbare afname van de prestaties bij hoge temperaturen, wij noteerden gemiddeld zo’n 25%. Ook de wegligging neemt merkbaar af, zowel bij all seasonbanden als bij winterbanden maar hier zijn de verschillen kleiner. Toch is er met winterbanden veilig te rijden in de zomer want we hebben het dan over veel minder kritieke rijomstandigheden die goed zijn te compenseren door het aanpassen van snelheid en volgafstand. Met winterbanden de zomer door kan dus wel maar ideaal is het niet. Bovendien zal de band aanmerkelijk sneller slijten dan in de winter door de hogere temperaturen.

http://www.anwb.nl/auto/dagelijks-rijden/tests,/bandentests.html
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #13 Gepost op: 15 december 2010, 22:19:59 »
Winterbanden in de zomer gaat ook prima, dan heb je ook beter grip. Dit vanwege het zachtere rubber. Nadeel: ze maken vanwege het profiel wat meer herrie en ze slijten bij warmer weer een stuk harder.

Groeten,
J@@P

gnodde

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2010, 22:11:53 »
Winterbanden slechter op ijs? Bron graag.

Ja, op die vraag had ik moeten rekenen, natuurlijk  :schaam:
Ik weet wel, dat ik het gelezen heb in Autoweek. Maar ik meen ook, dat winterbanden vergeleken werden met zomerbanden met een verlaagde bandenspanning. En die verlaagde bandenspanning is natuurlijk weer slecht als ijs en sneeuw verdwenen zijn...

Jan.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2010, 22:07:39 »
Winter banden hebben meer en brede groeve dus minder rubber dat in contact komt met de weg of ijs in dit geval.
Winterbanden hebben alleen positief effect als normale banden gaan hydroplaning, ze kunnen dan de regen or sneeuw niet weg krijgen om contact te maken met de weg en ze stuiteren/zweeven dan op het water of sneeuw.
Winter banden zijn ook van zachter rubber gemaakt dus je heb meer grip als je weg rijd en ze zijn sneller warm maar gelukkig zijn in Nederland de winters niet zo streng.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline kraayke

• Pentaxian
  • **
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2010, 22:07:38 »
dus in de wintermaanden kan ik nooit naar mijn schoonmoeder  :cheer:
Gr Kees.

Maar dan kan ze toch voor een paar maanden naar jou komen???
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

kdj4

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2010, 21:52:58 »
Nooit winterbanden onder mijn auto gehad dus heb er geen ervaring mee, alleen kan ik niet naar mijn schoonouders want die wonen in Duitsland, dus in de wintermaanden kan ik nooit naar mijn schoonmoeder  :cheer:

Gr Kees.

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2010, 21:45:57 »
Bij ons ook winterbanden. Eigenlijk sinds de eerste keer dat we naar de alternatieve 11 stedentocht op de Weissensee in Oostenrijk gingen. Daar is het gewoon verplicht. Maar eigenlijk wil ik s'winters ook niet anders meer. Bevalt prima! Neemt natuurlijk niet weg dat je je gedrag op de weg wel aanpast aan de dan geldende situatie!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2010, 21:44:34 »
Ik heb net 4 nieuwe banden onder m'n auto laten zetten, en dat zijn "gewoon" all-season-banden. Winterbanden hebben alleen nut bij rijden in de sneeuw, en dat ligt er bijna nooit. Als het sneeuwt wordt het op de meeste wegen snel geruimd (schuivers en strooiers), en op de wegen, waar dat niet gebeurt, wordt de sneeuw al snel platgereden tot ijs. En dan bieden die winterbanden geen voordeel meer (integendeel: bij ijs op de weg is een zomerband in het voordeel).

Jan.
Ik rij sinds 4 jaar met beide auto's op winterbanden. Juist op sneeuw en ijs betere grip.
Ik zou het in Nederland echter niet verplicht willen stellen.
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2010, 21:38:11 »
Ik rijd al jaren 's winters op winterbanden. Vanaf begin november tot zo'n beetje half maart.
Ben volledig overtuigd van nut en noodzaak. Als ik anderen zie stumperen in de sneeuw en de gladheid en zie hoe gemakkelijk ik met winterbanden erdoor heen kom verbaas ik me erover dat er nog mensen zijn die denken dat het geen verschil maakt. Zeker omdat ik redelijk wat op de weg zit, zo'n 35.000 km/jr, vind ik veiligheid van mezelf en anderen erg belangrijk en rijd dus op winterbanden.

Groeten,
J@@P

asplx

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 15 december 2010, 21:35:20 »
Sinds Saab is overgenomen, beveel ik rijden op Spykerbanden aan... :D

gnodde

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2010, 20:43:32 »

Jan.

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2010, 19:55:32 »
Nou vorig jaar had ik ze wel ( moest van vriendjelief aangezien ik met mijn enorm zwangere buik toen rond reed en hij het doemsenario in zijn hoofd had dat ik zo de sloot in zou belanden  ::) ) maar die heb ik verkocht, want ze lagen in de weg.... Dit jaar geen winterbanden... en dat is toch een stuk minder comfortabel kan ik je vertellen.. maar ja ondertussen zijn ze amper meer te verkrijgen.
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2010, 19:54:02 »
Het is een beetje dubbel gevoel bij mij.
Ze werken wel maar alleen in bepaalde opstandigeheden zijn ze beter, als het glad is op de weg of als er veel regend of anders zijn gewone banden weer beter.
Dus het is moeilijk om er echt veel nut bij te hebben om ze te verplichten, 2 of 3 jaar terug was het bijvoorbeeld behoorlijk laat winter, toen hadden we in maart nog sneeuw.

Misschien moeten ze de banden alleen verplichten in December tot February misschien, dan heeft iedereen te minste winter banden en zal ze dan ook sneller onder zetten als het weer wat slechter wordt en waarschijnlijk ook langer onderhouden als dat nodig is.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
Winterbanden?
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2010, 19:43:43 »
Wie van jullie rijdt er met winterbanden onder zijn auto? Vinden jullie dat dit (naar analogie met onze buur Duitsland) moet verplicht worden?
Zelf ben ik overtuigd van het nut van winterbanden.
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)