Ik was ook wat kort door de bocht, dat komt omdat ik wel onthouden heb dat een polarisatiefilter bij een groothoeklens slechts een beperkte werking heeft. Volgens mij zat het zo:
de werking van een is het sterkst bij een rechte hoek met de zon, waarbij de zon zo'n 45 graden boven de horizon staat (voor zover het gaat om het versterken van de blauwe lucht natuurlijk). Met een groothoek wordt de hoek op het beeld t.o.v. de zon groter en dat heeft invloed op de werking van het filter: verder van de zon wordt de kleur donkerder dan dichter bij de zon.
Daarnaast kan vignetering ontstaan bij het gebruik van een polarisatiefilter op een groothoek. De randen van het filter geven dan schaduw op de lens. Dit kun je tegen gaan door een dun filter te gebruiken (slim-filter). Deze zijn wel duurder.
Ik hoop dat het zo duidelijk(er) is?
greetz,
Erik
Edit:
Hmmff: als ik de de link in de startpost bekijk (niet in het in de startpost geciteerde deel)staat er ongeveer hetzelfde maar dan duidelijker dan ik zelf had geschreven

8-)
Citaat van kenneth verburg:
Groothoek
Vaak wordt afgeraden een polarisatiefilter te gebruiken met een groothoeklens. Door de grote hoek wordt verder van de zon de lucht donkerder gekleurd dan de lucht dichter bij de zon. Ik vind het effect juist mooi het brengt meestal de focus naar het onderwerp. Een ander iets om rekening mee te houden is dat een polarisatiefilter een vrij dik filter is, doordat je die draairing er op hebt zitten. Hierdoor krijg je in groothoeken breder dan ongeveer 24mm een deel van het filter in beeld. Dit zie je door donkere hoekjes in de hoeken van de foto. Je kunt dit tegengaan door een dunner filter te kopen, maar die zijn weer wel duurder.