Auteur Topic: Pentax Full Frame  (gelezen 9910 keer)

asplx

• Gast
Re: Pentax Full Frame
« Reactie #52 Gepost op: 9 september 2008, 17:26:49 »
Jij hebt gewoon de verkeerde LX.... ;)

Ik heb em met de sportzoeker en als je die eenmaal hebt, wil je niet anders meer..... ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #52 Gepost op: 9 september 2008, 17:26:49 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax ruled
« Reactie #51 Gepost op: 9 september 2008, 17:21:50 »
Citaat
En als er dan liveview in zit met verstelbaar display dan komt die K3D aardig in de buurt van de LXD...

Ik dacht het niet :)

asplx

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 9 september 2008, 16:37:20 »
Daar ben ik het mee eens.
En als er dan liveview in zit met verstelbaar display dan komt die K3D aardig in de buurt van de LXD...

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #49 Gepost op: 9 september 2008, 15:13:05 »
Als je moet kiezen tussen een K20D met een 14,7MP APS-C sensor of een K3D met een 24x36mm 14,7 MP sensor, welke kies je dan? Ik ga dan zonder twijfel voor de K3D vanwege het veel lagere ruisniveau.

Goede objectieven heb ik al, dus daar hoef ik niet meer in te investeren :)
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline Walter

• Senior Member
  • **
  • Pentax die-hard
« Reactie #48 Gepost op: 9 september 2008, 15:06:16 »
Ik denk dat het full frame syndroom eerder een hype is.  
Voor pakweg 95% van de fotografen is de CMOS of CCC sensor ruimschoots voldoende:
met de huidige camera's Pentax K10D, K200 en de K20D kan je mooie opnames maken die je - zeker als je in RAW werkt - kan laten afdrukken op A3 formaat.  
Profs - die soms advertenties moeten maken op formaten van 4 x 2 meter - kunnen idd wel meer nood hebben aan full frame sensors met meer pixels.

Is het niet veel belangrijker te investeren in goede objectieven ?
Wis en waarachtig.

Dat is oneindig veel belangrijker dan de body.  Een Pentax K10D of K20D, die is uitgerust met lichtsterke objectieven, die een snelle autofocus toelaten en weinig of geen afwijkingen laten zien, is zeker VEEL meer waard dan een waanzinnige body van veel geld met een kitlenske.
Mijn moto : spaar liever door voor een goed objectief dan voor een nieuwere body.
met vriendelijke groeten

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #47 Gepost op: 22 augustus 2008, 07:34:38 »
Citaat
Inderdaad.. consumenten wachten nog even, want die hoeven geen concurrentie voor te zijn of je moet een vervelende buurman hebben  ;) Je verdient het niet terug. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het nieuwste van het nieuwste moeten hebben.

Ik denk dat ik pas ga upgraden als net het nieuwe model uit is en dan koop ik het oude model. Net als dat ik de K10d een maand geleden heb gekocht. Zo koop ik misschien ook een K30d ofzo als de K40d net uit is  :)

Financieel gezien altijd het verstandigst. Soms kan ik me beheersen en verdien ik op die manier veel geld (lees: geef minder uit), maar soms is de hebzucht te groot.... K20D sla ik over maar een KxD of K30D... Die zou best weer in mijn tas terecht kunnen komen...
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2008, 07:50:37 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 22 augustus 2008, 04:25:45 »
Ik juich de komst van de FF van harte toe. Ik heb prima glaswerk en met name voor de protretfotografie ken ik alle ins & outs van de betreffende optieken. Zou ik nu een k10 0f 20 nemen, dan zou ik ipv een 85 mm een 58 mm moeten gaan toepassen. Die werden in de zeer grijs verleden naar ik meen gemaakt door Helios of Pentacon. Slechts een enkeling zal ze zich herinneren.

Neem ik nu een k10 oid ter hand, dan ben ik aangewezen op een 50 of 55 mm SMC, met geheel andere eigenschappen dan een 85 mm.

Een mooie ontwikkeling zou zijn de LXD-ff: Alle attributen van de LX met een ff sensor. Idd: De LX is niet voldoende doorontwikkeld en dat is jammer. Maar digitaal is er nog steeds geen evenknie, van geen enkel merk.

Groet, Ruurd

Atmikes

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 19 augustus 2008, 12:29:48 »
Alvast investeren in glas dan maar  8-)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #44 Gepost op: 19 augustus 2008, 10:32:25 »
Elk voordeel hep ze nadeel, sprak de oude meester. Als de Pentax FF de volledige oude lijn objectieven ondersteunt is dat schitterend voor de bezitters van dat oude glas, maar op fleabay zullen de prijzen dan wel snel omhoog schieten.

grtz, Andre  

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #43 Gepost op: 19 augustus 2008, 08:22:42 »
Overigens spreek ik de hoop uit dat het Pentax Fullframe model een niet-kreupele bajonetvatting en diafragmasturing heeft. D.w.z. hij zou de oude objectieven volledig moeten ondersteunen (met lens-open meting). Nikon doet dit ook bij de duurdere modellen. Misschien een belangrijk verkoopargument voor zo'n fullframe camera. Ik weet wel dat het voor mij dan moeilijker zou worden om "nee" te zeggen tegen zo'n dure camera (ik heb best nog wat van dit M glas liggen).
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5

Serpiente

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 18 augustus 2008, 19:33:53 »
Citaat

Ja, mits zinvol... Als de camera 3x zo duur is als een APS-C model dan wacht ik nog wel even met upgraden.
Inderdaad.. consumenten wachten nog even, want die hoeven geen concurrentie voor te zijn of je moet een vervelende buurman hebben  ;) Je verdient het niet terug. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het nieuwste van het nieuwste moeten hebben.

Ik denk dat ik pas ga upgraden als net het nieuwe model uit is en dan koop ik het oude model. Net als dat ik de K10d een maand geleden heb gekocht. Zo koop ik misschien ook een K30d ofzo als de K40d net uit is  :)

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #41 Gepost op: 18 augustus 2008, 16:03:43 »
Citaat

Ok formeel heb je gelijk. Een pro is geen consument, omdat hij de aankoop als investering ziet.
En toch is de amateur ook bereid extra geld voor een full frame camera neer te leggen.

Ja, mits zinvol... Als de camera 3x zo duur is als een APS-C model dan wacht ik nog wel even met upgraden.
FA77/1.8, Sigma 500/4.5

Pruimpit

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 18 augustus 2008, 16:01:04 »
Citaat

Exact, dat bedoel ik ook, julie hebben mijn opmerking niet gesnapt.
De foto toont een orkestbak vol pro's.
En dan de opmerking dat er een consumentenmarkt voor is.

Ok formeel heb je gelijk. Een pro is geen consument, omdat hij de aankoop als investering ziet.
En toch is de amateur ook bereid extra geld voor een full frame camera neer te leggen.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #39 Gepost op: 18 augustus 2008, 11:01:58 »
Naast de interessante discussie over FF en wie nu de promarkt bedient , is het opvallend, dat op de foto van de concertbak met professionele toeteraars, ze bijna allemaal een eenbeen statief gebruiken.
M.a.w. dat is dus ook heel professioneel....... !
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #38 Gepost op: 18 augustus 2008, 09:31:51 »
Citaat
Hasselblad valt ook wel in een andere prijsklasse.. buitencatagorie! Moet je veel foto's verkopen.

Exact, dat bedoel ik ook, julie hebben mijn opmerking niet gesnapt.
De foto toont een orkestbak vol pro's.
En dan de opmerking dat er een consumentenmarkt voor is.

Vroeger jaren 60-70-80 had een beetje beroepsfotograaf een hasselblad (+nikon F/F2 etc)
Veel gewone amateurfotograafjes hadden echt geen hasselblad.
Sommigen een mamiya 645, waar trouwens ook geen pro model tegenover stond.

De amateurs gingen bijvoorbeeld massaal voor de pentax ME, en ook de OM10, hoewel de OM1 pro aspiraties had, is het ook nooit echt wat geworden.

Citaat
We moeten goed beseffen dat Pentax in zijn hele bestaan nog nooit de Pro markt naar behoren heeft bediend.

De pentax pro tak was de 6x7 en 645 familie.

Citaat
goede camera's maken voor normale prijzen

Pentax is in prijsnivo altijd in de buurt van de concurentie (canon, nikon, olympus,minolta) geweest.
Toevallig een oud Focus tijdschrift (1976) bij de hand :
camex prijzen (+standaard lens) guldens natuurlijk:
Olympus OM1 : 768
Canon Ftb : 755
Pentax KX : 829

Ook de K1000 adviesprijs : 812 !!!

Persoonlijk heb ik het vermoeden dat de komst van de minolta autofocus een pro pentax de nek om heeft gedraait.
Pentax was druk bezig allemaal hi end SMC-A lenzen te maken, waarvan de LX niet alle functies ondersteunde, en de SUPER-A kan ik niet zien als het pro model wat bij die lenzen hoorde.

George

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Proud member of LBA
« Reactie #37 Gepost op: 18 augustus 2008, 08:51:32 »
We moeten goed beseffen dat Pentax in zijn hele bestaan nog nooit de Pro markt naar behoren heeft bediend. De LX was een prestige-camera met professionele aspiraties maar is nooit als zodanig in de markt gezet (althans: niet voldoende). Ik denk dat Pentax altijd trouw is gebleven aan het reeds in de jaren '50 gestelde doel: goede camera's maken voor normale prijzen, voor normale fotografen (speciale modellen als de Spotmatic F Motor Drive, K2DMD en LX ten spijt).

Dat gezegd hebbende geloof ik heus wel dat Pentax met een FF camera komt, echter zeker niet met het doel om de andere merken van de troon te stoten, maar meer om een signaal af te geven naar de huidige Pentax-bezitters.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2008, 08:51:49 door Asahiflex »
FA77/1.8, Sigma 500/4.5

Pruimpit

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 18 augustus 2008, 08:41:31 »
Citaat
Hasselblad valt ook wel in een andere prijsklasse.. buitencatagorie! Moet je veel foto's verkopen.

Je moet naar de markt kijken, al is een vlaggenschip dat veel beter is dan de rest goed voor het imago. Pentax krijgt dan meer aanzien, waardoor de lagere segmenten misschien ook qua marktwaarde gaan groeien. Ik ben totaal geen econoom. Ik ben het tegenovergestelde van dat. Ik kan er dus ook naast zitten.

Hasselblad is geen full frame. Ook niet echt geschikt voor reportage en sportfotografie lijkt mij.

Ik ben toevallig wel econoom. De redeneering klopt. Zie naar de Nikon F-serie. Ze winnen nu ook zo snel marktaandeel terug in het pro-segment door de goodwill die ze in het verleden hebben opgebouwd. En het lenzen aanbod speelt ook mee.

Wat dat betreft zal het voor Pentax lastig worden om in te breken op de pro-markt. Het lenzenaanbod is onvoldoende. Teveel onzekerheid over de continuiteit. Stel dat Pentax met een goed pro toestel komt, dan zal dat geen garantie geven voor een opvolger 3 a 4 jaar later. De LX kende ook geen opvolger.

Serpiente

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 17 augustus 2008, 23:16:29 »

Je moet naar de markt kijken, al is een vlaggenschip dat veel beter is dan de rest goed voor het imago. Pentax krijgt dan meer aanzien, waardoor de lagere segmenten misschien ook qua marktwaarde gaan groeien. Ik ben totaal geen econoom. Ik ben het tegenovergestelde van dat. Ik kan er dus ook naast zitten.

Atmikes

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 17 augustus 2008, 21:42:19 »
Hasselblad valt toch niet meer onder FF die krengen zijn toch 6x6 ?

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #33 Gepost op: 17 augustus 2008, 20:23:21 »
Citaat

Ik weet niet wat ik zou doen. Wat ik wel weet is dat er een markt voor is. De consument blijkt bereid extra voor een full frame sensor te betalen ;)

Ik denk dat je redenering niet klopt.

Hoeveel consumenten liepen er met een Hasselblad rond ? En hoeveel pro's.

George
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2008, 21:53:24 door gdf »

Serpiente

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 17 augustus 2008, 15:51:55 »
wat zou ik daar graag een bommetje willen doen.. lekker knus!

Er zijn idd steeds meer andere merken te zien. Vooral Nikon ja.
Ik zag ook laatst een fotograaf met een Olympus E-3 en een Nikon. Op de Olympus zat een flinke telelens.

Het gaat er idd om wat de consument wil. De pro's willen FF. Ik denk dat Pentax ook niet te lang kan achterblijven.

Pruimpit

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 17 augustus 2008, 11:29:55 »
Citaat

Ze kunnen ze allang maken, maar ze zijn meer dan twee keer zo duur dan een half zo grote sensor. Meer uitval per sensor, minder sensoren per wafer.

En een grote sensor neemt veel siliciumwaferoppervlak in, daar kan men ook een tiental microprocessoren a $200 van maken.

Wat zou jij doen als jij halfgeleiderfabrikant was ?

George

Ik weet niet wat ik zou doen. Wat ik wel weet is dat er een markt voor is. De consument blijkt bereid extra voor een full frame sensor te betalen ;)

Hm K3D K4D Pentax heeft nog wat leuke cijfers vrijgehouden ;)

Kijk eens naar de Nikon D3 en de Nikon D700. Lange tijd had Nikon een groot deel van de professionele markt aan Canon moeten laten.
Ze komen met een Full Frame camera, en dit heeft echt en hele serieuze bres in het Canon Bolwerk geslagen. De helft van de pro's loopt een jaar later al weer met nikon apparatuur om de schouder.

Zie hier maar eens  ;) Excuses voor de grote foto. Witte nummers is Nikon. Rood is Canon. Een jaar terug was 90% witte kanonnen.

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2008, 11:57:40 door Pruimpit »

Serpiente

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 17 augustus 2008, 03:18:39 »
Citaat

Ze kunnen ze allang maken, maar ze zijn meer dan twee keer zo duur dan een half zo grote sensor. Meer uitval per sensor, minder sensoren per wafer.

En een grote sensor neemt veel siliciumwaferoppervlak in, daar kan men ook een tiental microprocessoren a $200 van maken.

George
gelukkig is er genoeg zand  ;)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
« Reactie #29 Gepost op: 16 augustus 2008, 20:06:09 »
Citaat
Misschien een onnozele vraag. Waarom kost het zo veel geld om een full frame sensor te ontwikkelen? Je zou toch kunnen beginnen om een cropsensor, domweg een stuk groter te maken?

George

Pruimpit

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 16 augustus 2008, 10:43:57 »
Misschien een onnozele vraag. Waarom kost het zo veel geld om een full frame sensor te ontwikkelen? Je zou toch kunnen beginnen om een cropsensor, domweg een stuk groter te maken?