Ik vraag me ook ernstig af hoe snel Pentax al dan niet met FF zal/kan komen. Voor zover ik heb begrepen, nemen de prijzen van censoren quadratisch toe in prijs met het vergroten van de oppervlakte. Dat zou een FF gelijk fors duurder gaan maken. Pentax heeft de lens-lijn voor APS-C ook nog niet helemaal op orde. Dan nu ook al beginnen met een FF, betekent dat daarvoor ook een geschikte lens-lijn moet komen. Hoya heeft niet voor niets al het 645-project in de koelkast geschoven, omdat ze wil dat eerst de spiegelreflexen voor de consumenten goed in de markt moeten staan.
En welk voordeel heeft FF?
-1 stop licht meer met hetzelfde aantal pixels of eenzelfde lichtgevoeligheid met meer pixels
- een geringere scherptediepte
- lenzen hoeven met eenzelfde aantal pixels iets minder oplossend vermogen te hebben
- mogelijk een enigzins groter dynamisch bereik?
Natuurlijk, de consument vraagt erom, net als eindeloos meer pixels, dus de fabrikanten gaan erin mee, voortgestuwd door de marketingsmanagers.
Maar hoeveel kopers zijn uiteindelijk ook bereid om de flink hogere prijs te betalen? En zal Pentax daaruit voldoende middelen genereren voor de ontwikkeling en productie? Ook hierin heb ik zo mijn twijfels.
Desondanks schat ik in dat ook Pentax binnen een paar jaar met een FF zal komen.
Maar als ik zie wat mijn K10d me nu al levert, zal ik niet meer tot de kopers behoren, ook al heb ik altijd geroepen dat ik wilde wachten met digitaal totdat Pentax zou komen met een FF. Blij dat ik het wachten heb opgegeven

Groeten Jos