Auteur Topic: Hoe scherpe actiefoto's maken?  (gelezen 4094 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Hoe scherpe actiefoto's maken?
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2008, 19:51:58 »
Zwemfoto's!!! Ja, het is niet makkelijk maar er zijn hierboven al een groot aantal goede suggesties gedaan...

Wat het erg lastig maakt is het wisselende licht. Vaak zijn er grote glazan wanden of ramen en dan varieert het licht mee met het licht buiten...

Maar normaal gesproken is het redelijk slecht verlicht en dat betekent:
* hogere ISO waarden;
* langere sluitertijden;
* kleiner diafragma.

De ellende is dat deze sport, bijvoorbeeld bij de afsprong, best wel snel is en dan wil je graag het tegenovergestelde, nl. korte sluitertijden en gemiddeld diafragma.

Bij afzwemmen (ABC) valt de snelheid wel mee, je bent al blij als ze vooruit komen (ervaring <grin>).

Ik persoonlijk vind de K10D een beetje een ruisbak. ISO 400, als het moet 640. Ik gebruik de DA* 50-135 (spatwaterdicht en dat is geen overbodige luxe!) op F4, ISO 400 en sluitertijden van minimaal 1/500, liefst korter 1/800 oid. Monopod gebruik ik soms, lees zelden. Altijd in RAW (witbalans bij water is lastig!), centre weight, AF fixed midden, AF-C. Iets te donker haal ik in PSE wel op, onscherp (zoals bovenstaande foto's) is niet meer te corrigeren.

Ik ben nog wat aan experimenteren met de AF360 als spotbeam, maar door de vakanties ligt dat even stil.

Met een 50mm 1.4 of 1.7 kom je natuurlijk ook een heel eind, maar vergt het veel oefenen om op het goede punt scherp te stellen bij een bewegend onderwerp. Door de geringe scherptediepte krijg je al gauw minder geslaagde foto's, vandaar dat ik mijn lens van F2.8 op F4 gebruik. De meeste lenzen tekenen overigens op 1 a 2 stops het scherpst, dus het mes snijdt aan twee kanten...

Hope this helps!

PS meestal is bij een zwemles ook wel een mogelijkheid om vast wat te oefenen. Gewoon uitleggen dat je graag zwemfoto's wil maken en vragen of je een uurtje mag schieten...
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2008, 19:52:40 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2008, 19:51:58 »

Serpiente

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2008, 17:31:04 »
ik vind ongeveer 1/600 ideaal voor sport..

Dat soort tips staan ook in die Scott Kelby boeken.. veel professionele tips zonder wetenschappelijke formules. Ook handig als naslagwerk. Ook staan er veel goede recepten in voor bepaalde foto's.  :) Deel 1 en 2 zijn samen €40

Peet68

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2008, 16:17:30 »
Citaat
Hi Peet,
als je sport foto's wilt maken dan kan je het gemakkelijkste de Tv stand gebruiken (sluiertijd voorkeuze), kiezen met programma knop links boven.
Zet verder de ISO op auto ISO tussen 100-400, achterop met Fn wiel.
Kies nu met waarschijnlijk het voorste draaiwieltje de sluitertijd die je wilt gebruiken, afhankelijk van de sport 1/250 tot 1/2000, hangt ook een beetje van de hoeveelheid licht af.
Je camera zal nu verder zelf het diafragma kiezen en eventueel een hoger ISO.
Als je hier ervaring mee krijgt kan je verder experimenteren.

grtz, Andre
Andre, dat is nu gesproken zie, daar is een mens wat mee. Nu alleen nog weten bij welke sporten je welke sluitertijd gebruikt? Bedankt! ;)

Sandra, dat was wel een héél snelle lens. Ik heb ook de sportstand gebruikt (zie tweede foto hierboven) maar bij mij ging het toch mis. De bewegingen waren zelfs nog niet zó erg snel. Kan dit aan het feit liggen dat ik deze foto binnengetrokken heb? :-/

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2008, 15:07:10 »
Hi Peet,
als je sport foto's wilt maken dan kan je het gemakkelijkste de Tv stand gebruiken (sluiertijd voorkeuze), kiezen met programma knop links boven.
Zet verder de ISO op auto ISO tussen 100-400, achterop met Fn wiel.
Kies nu met waarschijnlijk het voorste draaiwieltje de sluitertijd die je wilt gebruiken, afhankelijk van de sport 1/250 tot 1/2000, hangt ook een beetje van de hoeveelheid licht af.
Je camera zal nu verder zelf het diafragma kiezen en eventueel een hoger ISO.
Als je hier ervaring mee krijgt kan je verder experimenteren.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Sandra

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2008, 14:01:55 »
Citaat
Beste Sandra,
als je een foto van jou voetballende tweeling in actie maakt, op laat ons zeggen een bewolkte dag, hoe stel jij je fototoestel dan in? Kan je dit stap voor stap even toelichten aub? Je hoeft niet te diep op sluitertijden en diafragma's in te gaan maar even vertellen hoe jij dit zou doen?
Ik vind het zo knap dat je iemand ziet trappen op de bal en alles toch messcherp op de foto staat. Jou foto's zijn zo gemaakt (knap hoor) :-X
Ik had die foto's gemaakt met mijn oude camera en telelens. De Pentax IST DL2 en de SMC PENTAX-FA 1:4-5.6 70-200 lens.  Ik had alleen de camera op sportstand gezet. Het is een lekkere snelle lens, verder heb ik geen speciale instellingen gedaan.

De exif gegevens van een aantal actie-foto's zijn: 1/350 sec, f/6.7, ISO 200
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2008, 14:14:59 door Sandra »

Peet68

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2008, 13:50:21 »
Citaat
offtopic: ik mis eigenlijk ook wel een beetje een boeken hoekje op het forum
ik raad je trouwens de twee boeken van Scott Kelby aan over digitale fotografie.  :) Je leest er werkelijk zo doorheen en de tips zijn heel praktisch.
Het zou inderdaad wel een goed onderdeel van deze site kunnen zijn om tips en trukken van ervaren mensen met elkaar uit te wisselen. Ook weer niet te diep gaan maar gewoon een mooie foto met de instellingen erbij hoe hij genomen is.
Het is ook een goed idee om een boek aan te schaffen wat ook wel mijn bedoeling is, maar ja het diplomazwemmen was nu eenmaal sneller. Mijn voorkeur is dus ook al op het boek "digitale fotografie van Scott Kelby" gevallen. Volgens recenties is dit boek geknipt voor beginnende sukkels zoals ik. Je kan het vergelijken met iemand die voor de eerste keer een gitaar vast heeft en er al gelijk "nights in white satin" op wil spelen. Voor zo'n mensen bestaan er ook boeken waarin je dit kan leren zonder al de akkoorden te kennen.
Maar kom ik wijk hier serieus af. Het diplomazwemmen heeft inderdaad bepaalde beperkingen ivm licht en afstand waarop je de foto's moet nemen.
Nog even voor deze vraag van mij hier te ontrafelen om snelle actiefoto's te maken:
Als ik mijn sluitertijd verklein moet ik blijkbaar het diafragma vergroten maar kan er iemand even uitleggen hoe ik dit in praktijk doe? Bvb eerst draaiknop op Tv zetten en met het draaiwieltje achteraan toestel de sluitertijd op 500 zetten. Maar moet ik nu de draaiknop bovenop toestel op Av zetten en Diafragma voorkeuze op F11 zetten?   :-/

Peet68

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2008, 13:30:08 »
Citaat
Ik heb met de 50-135 f2.8 ook foto's proberen te maken van mijn zoontjes zwemles. Maar het was toch wat te donker en te ver weg ook. Ik was niet tevreden over het resultaat ...
Beste Sandra,
als je een foto van jou voetballende tweeling in actie maakt, op laat ons zeggen een bewolkte dag, hoe stel jij je fototoestel dan in? Kan je dit stap voor stap even toelichten aub? Je hoeft niet te diep op sluitertijden en diafragma's in te gaan maar even vertellen hoe jij dit zou doen?
Ik vind het zo knap dat je iemand ziet trappen op de bal en alles toch messcherp op de foto staat. Jou foto's zijn zo gemaakt (knap hoor) :-X

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2008, 11:31:50 »
Ik hoop dat Harry nog wat tips heeft. Ik heb zelf nog geen zwem(bad) foto's gemaakt.

grtz, Andre

Sandra

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2008, 11:06:48 »
Citaat
Peet, ik kan me alleen maar bij Koor aansluiten. Ik lees dat de foto's gemaakt zijn bij het diploma zwemmen dus dat zal een eenmalige shoot zijn. Bij binnen sporten heb je  al gauw een licht sterke lens, minimaal F2.8 nodig. Nu is zwemmen niet zo'n snelle sport, maar ik denk dat 1/125 toch wel het minimum is.
Ik weet dat Harry (Mharda) regelmatig in het zwembad fotografeert (de?), mischien heeft hij nog wat tips als je vaker bij het zwemmen wilt fotograferen.

grtz, Andre
Ik heb met de 50-135 f2.8 ook foto's proberen te maken van mijn zoontjes zwemles. Maar het was toch wat te donker en te ver weg ook. Ik was niet tevreden over het resultaat ...

Serpiente

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2008, 02:04:52 »
offtopic: ik mis eigenlijk ook wel een beetje een boeken hoekje op het forum

ontopic: zoals al eerder is gezegd.. sluitertijd moet omhoog..

Als je geen lichtsterke lens heb kun je altijd nog proberen je ISO op 800 te zetten (lichtgevoeliger waardoor je minder licht nodig hebt).

statief is ook handig (of monopod) bij niet zo lichtsterke lenzen.

ik raad je trouwens de twee boeken van Scott Kelby aan over digitale fotografie.  :) Je leest er werkelijk zo doorheen en de tips zijn heel praktisch.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2008, 20:55:08 »
Peet, ik kan me alleen maar bij Koor aansluiten. Ik lees dat de foto's gemaakt zijn bij het diploma zwemmen dus dat zal een eenmalige shoot zijn. Bij binnen sporten heb je  al gauw een licht sterke lens, minimaal F2.8 nodig. Nu is zwemmen niet zo'n snelle sport, maar ik denk dat 1/125 toch wel het minimum is.
Ik weet dat Harry (Mharda) regelmatig in het zwembad fotografeert (de?), mischien heeft hij nog wat tips als je vaker bij het zwemmen wilt fotograferen.

grtz, Andre

koor

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2008, 20:22:11 »
Peet, je sluitertijden zijn ontzettend lang. (1/15s en 1/30s)
Bij dit soort foto's moet je minstens op 1/300s zitten.
Het liefst nog iets korter, dus hoger getal! 1/400s.
Dan pas kun je de actie die er is bevriezen.

Als je deze foto's binnen hebt gemaakt, (overdekt zwembad) zit
je bijvoorbeeld met je kitlens met een beperking vanwege de geringe lichtsterkte van de lens op het maximale brandpunt (55mm f5,6)
(Ik weet niet wat die 18-200 lens voor diafragma op
200 mm geeft.)

Met een statief ben je heel beperkt met zulke foto's.
Een eenpootstatief (monopod) zou iets verbetering kunnen geven,
zodat je een langere sluitertijd kunt gebruiken.

Mocht je veel van dit soort foto's willen gaan maken, dan zou ik zeker
naar een objectief gaan uitkijken met meer lichtsterkte.
Bijv. 2.8 over de gehele range.
Of de 50mm f1.4! Da's een superlens, alleen kun je daarmee natuurlijk niet in- of uitzoomen. Je voeten zijn dan de zoom.

Ik adviseer je i.i.g. om eerst een paar boeken uit de bibliotheek te
lenen over fotografie, zodat je een beetje een idee krijgt van
diafragma, sluitertijd en iso, en wat de onderlinge samenhang daarvan is.

Succes!

« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2008, 20:31:06 door koor »

Peet68

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2008, 16:55:29 »
Citaat
Dat zou ik wel willen, maar ik zou eerst graag de exif van beide foto's
willen zien.
 :-[
Alvast bedankt Koor,
Heb mijn topic hierboven even aangepast en de gegevens van de twee foto's erbij gezet.
grtjs,

koor

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2008, 16:36:24 »
Dat zou ik wel willen, maar ik zou eerst graag de exif van beide foto's
willen zien.
 :-[
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2008, 16:36:41 door koor »

Peet68

• Gast
Hoe scherpe actiefoto's maken?
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2008, 16:33:10 »
Ik ben vandaag naar het diplomazwemmen van mijn dochtertje geweest. Met mijn K200d + Tamronlens 18-200mm heb ik verschillende actiefoto's genomen maar kreeg geen scherp resultaat als er bewegingen in de foto zaten (duiken en springen van de kant). Nu ben ik ook maar een leek en had eerst verschillende foto's op automatische stand genomen. Later probeerde ik de P stand en de sportstand. Zelfs de RAW functie maar zonder resultaat. De bewegende foto's waren niet om aan te zien. Kan iemand mij op een simpele manier vertellen wat ik verkeerd heb gedaan en hoe het wél moet aub?  :(
Hieronder twee voorbeelden: >:( >:( >:(

« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2008, 16:53:58 door Peet68 »