Zwemfoto's!!! Ja, het is niet makkelijk maar er zijn hierboven al een groot aantal goede suggesties gedaan...
Wat het erg lastig maakt is het wisselende licht. Vaak zijn er grote glazan wanden of ramen en dan varieert het licht mee met het licht buiten...
Maar normaal gesproken is het redelijk slecht verlicht en dat betekent:
* hogere ISO waarden;
* langere sluitertijden;
* kleiner diafragma.
De ellende is dat deze sport, bijvoorbeeld bij de afsprong, best wel snel is en dan wil je graag het tegenovergestelde, nl. korte sluitertijden en gemiddeld diafragma.
Bij afzwemmen (ABC) valt de snelheid wel mee, je bent al blij als ze vooruit komen (ervaring <grin>).
Ik persoonlijk vind de K10D een beetje een ruisbak. ISO 400, als het moet 640. Ik gebruik de DA* 50-135 (spatwaterdicht en dat is geen overbodige luxe!) op F4, ISO 400 en sluitertijden van minimaal 1/500, liefst korter 1/800 oid. Monopod gebruik ik soms, lees zelden. Altijd in RAW (witbalans bij water is lastig!), centre weight, AF fixed midden, AF-C. Iets te donker haal ik in PSE wel op, onscherp (zoals bovenstaande foto's) is niet meer te corrigeren.
Ik ben nog wat aan experimenteren met de AF360 als spotbeam, maar door de vakanties ligt dat even stil.
Met een 50mm 1.4 of 1.7 kom je natuurlijk ook een heel eind, maar vergt het veel oefenen om op het goede punt scherp te stellen bij een bewegend onderwerp. Door de geringe scherptediepte krijg je al gauw minder geslaagde foto's, vandaar dat ik mijn lens van F2.8 op F4 gebruik. De meeste lenzen tekenen overigens op 1 a 2 stops het scherpst, dus het mes snijdt aan twee kanten...
Hope this helps!
PS meestal is bij een zwemles ook wel een mogelijkheid om vast wat te oefenen. Gewoon uitleggen dat je graag zwemfoto's wil maken en vragen of je een uurtje mag schieten...