Zoals de titel zegt.
Mijn foto's zijn 's nachts onscherp en als ik in manual de 'groene knop' gebruik, dan zijn de foto's altijd onderbelicht. Â :-/
Vooral de kitlens misdraagt zich hevig in het donker. En dat zelfs met statief!
Dit vind ik heel erg vervelend en ik weet niet wat ik fout doe, ik pas dan zelf de sluitertijd aan maar ik zie dan niet in het belichtingsbalkje of de foto onder of overbelicht is, hij geeft in M-stand altijd aan dat de foto overbelicht is als ik het instel. Heb alle soorten meting van licht ook geprobeerd, ook spotmeting. Ohja, en ik gebruik alleen maar spot-focus.
De firmware heb ik al geupdate. Â 8-)
Heb ook geprobeerd om met zo klein mogelijk diafragma te fotograferen (f22 met 30sec sluitertijd 100 iso). Dit had echter geen effect op de scherpte, heb alles ertussenin ook geprobeerd. Â :-?
Willen jullie ook foto's, of zijn er 'bekende' problemen met de K10d die hiervoor kunnen zorgen? Ik heb ook geprobeerd de focus handmatig op infinity in te stellen en een foto van een kerk op meer dan 100 meter te maken. Goed belicht, maar erg onscherp. Ook als ik hem wel zelf laat focussen. Zijn er instellingen die ik misschien fout heb? Ik zag ergens dat je in LW-stappen van 1/2 en 1/3 kan kiezen ook?
Ben echt even de weg kwijt wat betreft nachtfotografie

Wie weet wat ik fout doe, en zijn er misschien Haarlemmers die misschien eens samen met mij een foto van hetzelfde nacht-tafereel wil maken met de kitlens, allebei eigen camera en dan de resultaten live kunnen vergelijken?
Als iemand ook maar iets weet te zeggen hierover, want ik word er humeurig van.
Alle instellingen zijn geprobeerd met statief! Â