Auteur Topic: Hulp voor beginnende fotograaf aub  (gelezen 3494 keer)

Carel

• Gast
Re: Hulp voor beginnende fotograaf aub
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2008, 21:10:17 »
Citaat
Trouwens, lees ik net nog even, volgens mij bestaan er geen domme vragen alleen domme antwoorden.
gr
Inge

Toen een Romeins leger in Zuid-Duitsland door de daar wonende Kelten in de pan werd gehakt, vroeg de gevangengenomen Romeinse generaal - met de strijd nog in het achterhoofd: "Waar zijn jullie Kelten nou écht bang voor?" Het antwoord luidde: "Dat de hemel op ons hoofd valt....!!" Met andere woorden: domme vraag, dom antwoord!  ;D Een klassieker...........!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2008, 21:10:17 »

Marinus84

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2008, 13:48:01 »
Ik heb bij de 'witte boekhandel' (verspreid over het hele land en allemaal dezelfde boeken ongeveer) in de loop der jaren een aantal boeken gekocht.

Je moet erg goed zoeken voor een goed boek bij de witte boekhandel, de boeken die ik naar waarde goed heb beoordeeld (en zelf dus ook gekocht heb) zijn:

Compositie en Vormgeving in Digitale Fotografie voor sterke visuele concepten
Door: Michael Freeman

&

Digitale zwart-witfotografie
Door: Michael Freeman

Het eerste boek heeft me erg veel inspiratie gegeven, en beide boeken zijn niet heel technisch, maar vooral creatief. Ik raad je ook aan om eerst lekker te gaan klooien met compositie en de camera op de 'groene stand' te laten staan. Als je het composeren een beetje onder de knie hebt dan lijkt het me tijd om de camera eens te gaan ontdekken voor een betere belichting, mooiere scherptediepte etc.

Je kan heel fijn stap voor stap minder aan de camera overlaten met de 'P', 'Sv', 'Tv', 'Av' en 'TAv' standen. En uiteindelijk alles in de 'M' stand doen (en soms even terugschakelen naar een stand, hangt af van de situatie). In je handleiding staat wat welke stand doet.

Misschien is het ook leuk om voor jezelf opdrachtjes te verzinnen, dat doe ik altijd. Dan kijk ik naar foto's van anderen, bijvoorbeeld nachtfotografie. Dat is best wel een aparte discipline omdat de wereld er dan heel anders uit ziet en je je camera ook best goed moet instellen. Hier ben ik heel slecht in, dus daar ben ik momenteel mee bezig.

Voor de rest heb ik er alleen maar grafisch ontwerpboeken gekocht voor mijn werk, maar die zijn er ook goed te vinden.

Succes met je K200d!  ;)
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2008, 13:48:23 door Marinus84 »

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2008, 19:58:28 »
Als je de grondbeginselen van de fotografie begrijpt (en die zijn voor alle fotocamera's gelijk!), dan pas ga je echt leren fotograferen!
Hierover zijn veel boeken geschreven, een aantal tips heb je al gehad. Kijk ook eens in de plaatselijke bib. Daar is vast wel e.e.a. over fotografie te vinden. En wees niet bang voor een wat ouder boek over analoge fotografie. Er is eigenlijk niets nieuws onder de zon behalve dat het fotorolletje is vervangen door een sensor en een flashkaartje...
En verder lekker oefenen en veel fouten maken. Daar leer je veel van!
Succes!
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Peet68

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2008, 20:51:52 »
Ben pas vanaf vandaag lid en na mijn eerste vraag al een hele hoop reacties (wauw...niet verwacht). Iedereen bedankt hiervoor. De site waar PeterN naar refereert is heel hoopvol. Hier ga ik me echt eens verder in verdiepen, bedankt PeterN. Dat boek "FOTOGRAFEREN MET EEN DIGITALE SPIEGELREFLEXCAMERA, 2E EDITIE - Paperback" is mijn volgende aankoop, bedankt Inge (ook voor de leuke quote over domme vragen).
Denk dat ik misschien wat meer vragen ga stellen nu, nu ik weet dat er zoveel hulpvaardige mensen op deze site zittten.
Misschien tot mijn volgende vraag en nog eens Thanks everybody!! ;)

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2008, 17:03:09 »
Voor het maken van mooie/interessante foto's komt de nodige techniek bij kijken. Zowel de technische aspecten van het bedienen van de camera, alsook de techniek van de opbouw van het beeld en de belichting. Een soms lastige, maar vaker nog een boeiende en interessante leerweg (vind ik althans).

Ik zou daarom ook eens gaan kijken bij een plaatselijke fotografie vereniging. Ook worden er op verschillende plaatsen fotografie cursussen gegeven voor beginners.

Ook worden er wel korte cursussen via Marktplaats aangeboden, maar daar hoor ik niet altijd positieve verhalen over.

En natuurlijk zijn er hier in dit forum mensen met veel kennis aanwezig die je kunnen helpen bij gerichte vragen. Ook de zoekfunctie kan je dan grote diensten bewijzen.

In ieder geval veel plezier gewenst met je aanwinst.

Groeten, Jos
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2008, 17:06:49 door josdebont »

tuttie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2008, 16:07:48 »
Trouwens, lees ik net nog even, volgens mij bestaan er geen domme vragen alleen domme antwoorden.
gr
Inge

tuttie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2008, 16:05:53 »
Ik ben ook een beginneling en heb een boek besteld en vandaag binnen gekregen. Ziet er duidelijk uit. Alles met foto's en uitleg.
Hier heb ik hem besteld: http://www.computerboek.nl/boekeninfo.asp?CODE=nrgncqmnqrihr&RefererID=NHP_int
gr
Inge

PeterN

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2008, 15:45:18 »
Citaat
Kent er iemand een (liefst nederlandstalige) site waar ik als beginnende fotograaf stap voor stap de grondbeginselen van het gebruik van een Pentax-dslr kan leren? Een goed boek is ook welkom. Ben in het wereldje gestapt met een K200d maar buiten de automatische standen begrijp ik nog niet zo veel van alle andere toeters en bellen (Av,Tv,Sv...enz) maar wil dit wel heel graag leren. Heb wel een handleiding maar die is zo onvriendelijk opgesteld voor een beginner dat ik sommige zaken gewoon niet kan vatten. Ik zit met 1001 vragen die ik hier allemaal niet durf stellen omdat ik vast dom overkom.
Alvast bedankt voor jullie raad. :-/

Voor simpele uitleg van diafragma,sluitertijd brandpunt enz zie :
http://home.planet.nl/~fotoroos/

Heb je liever een ´simpel´ boek , dan 2 klassiekers:

Fotoboek van Dick Boer
prisma fotoboek (vele titels,oa kleinbeeldfotografie) van Peter Carpentier.

Allebei alleen bij de 2ehandsboekhandel.
Niks over digitale fotografie, wel veel over fototechniek in het algemeen.

Hg, PeterN

Peter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2008, 13:23:35 »
http://www.fnl.nl/chipfotovideo/nummer/toon/chip-foto-video-special-fotografie-herziene-editie-2007
Niet speciaal een tijdschrift over de pentax-camera maar wel over fotografie in het algemeen: diafragma, sluitertijd, isowaarde, brandpuntafstand, flitsen. Onderwerpen: portretfotografie, landschappen, nachtfotografie, sport, etc. Lage prijs, zeer praktisch, met veel foto's en tips. Als instapper heb ik hier veel aan gehad.

Peter

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2008, 13:00:28 »
Hoi Peet68,

De handleiding is inderdaad alleen een beschrijving van de knoppen. Op het hoe en waarom wordt niet of nauwelijks ingegaan. In boek outlet zaken kom je veel koopjes tegen over digitale fotografie en niet onbelangrijk fotobewerking achteraf.

Specifiek voor de K20d is er een goed boek wat dieper op de werking in gaat maar die is dacht ik nog niet beschikbaar in het nederlands. Wat je ook kunt doen is dit boek voor de K20 kopen aangezien 90% toch wel gelijk is gebleven.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

patrick91

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2008, 12:55:12 »
Welkom!

Ik zou even de gang naar de bibliotheek maken, daar staan een berg boeken over fotografie en zo kun je rustig inlezen. Vragen staat altijd vrij, niets is dom.. het "domste" is zelfs om een vraag niet te stellen!
Nu ben ik zeker niet de meest ervaren fotograaf hier maar er zijn een aantal mensen die heel goed kunnen uitleggen en daar ook de moeite voor nemen :)

Peet68

• Gast
Hulp voor beginnende fotograaf aub
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2008, 12:31:17 »
Kent er iemand een (liefst nederlandstalige) site waar ik als beginnende fotograaf stap voor stap de grondbeginselen van het gebruik van een Pentax-dslr kan leren? Een goed boek is ook welkom. Ben in het wereldje gestapt met een K200d maar buiten de automatische standen begrijp ik nog niet zo veel van alle andere toeters en bellen (Av,Tv,Sv...enz) maar wil dit wel heel graag leren. Heb wel een handleiding maar die is zo onvriendelijk opgesteld voor een beginner dat ik sommige zaken gewoon niet kan vatten. Ik zit met 1001 vragen die ik hier allemaal niet durf stellen omdat ik vast dom overkom.
Alvast bedankt voor jullie raad. :-/