Ik heb bij de 'witte boekhandel' (verspreid over het hele land en allemaal dezelfde boeken ongeveer) in de loop der jaren een aantal boeken gekocht.
Je moet erg goed zoeken voor een goed boek bij de witte boekhandel, de boeken die ik naar waarde goed heb beoordeeld (en zelf dus ook gekocht heb) zijn:
Compositie en Vormgeving in Digitale Fotografie
voor sterke visuele conceptenDoor: Michael Freeman
&
Digitale zwart-witfotografieDoor: Michael Freeman
Het eerste boek heeft me erg veel inspiratie gegeven, en beide boeken zijn niet heel technisch, maar vooral creatief. Ik raad je ook aan om eerst lekker te gaan klooien met compositie en de camera op de 'groene stand' te laten staan. Als je het composeren een beetje onder de knie hebt dan lijkt het me tijd om de camera eens te gaan ontdekken voor een betere belichting, mooiere scherptediepte etc.
Je kan heel fijn stap voor stap minder aan de camera overlaten met de 'P', 'Sv', 'Tv', 'Av' en 'TAv' standen. En uiteindelijk alles in de 'M' stand doen (en soms even terugschakelen naar een stand, hangt af van de situatie). In je handleiding staat wat welke stand doet.
Misschien is het ook leuk om voor jezelf opdrachtjes te verzinnen, dat doe ik altijd. Dan kijk ik naar foto's van anderen, bijvoorbeeld nachtfotografie. Dat is best wel een aparte discipline omdat de wereld er dan heel anders uit ziet en je je camera ook best goed moet instellen. Hier ben ik heel slecht in, dus daar ben ik momenteel mee bezig.
Voor de rest heb ik er alleen maar grafisch ontwerpboeken gekocht voor mijn werk, maar die zijn er ook goed te vinden.
Succes met je K200d! Â