Auteur Topic: AF_aanpassing_Back/Font focus_K20  (gelezen 6054 keer)

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
Re: AF_aanpassing_Back/Font focus_K20
« Reactie #35 Gepost op: 18 juni 2008, 22:38:21 »
Citaat
Pascal,  ik hebvernomen dat de huidige Pentax-cameras niet getest moeten worden met de hoek van 45 graden maar met een hoek van 30 graden !

Waar ben je dat tegengekomen? En weet je ook de reden?

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #35 Gepost op: 18 juni 2008, 22:38:21 »

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #34 Gepost op: 18 juni 2008, 17:13:51 »
Pascal,  ik hebvernomen dat de huidige Pentax-cameras niet getest moeten worden met de hoek van 45 graden maar met een hoek van 30 graden !

« Laatst bewerkt op: 18 juni 2008, 22:19:18 door lock »

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #33 Gepost op: 18 juni 2008, 13:16:40 »
Dezelfde focustest heb ik ook gebruikt. Toen bleek mijn K20 zoveel afwijking te vertonen dat ik hem heb laten justeren.
Om de scherptediepte te berekenen is dit wel handig: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2008, 13:19:11 door huisfotograaf »

PASCAL

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 18 juni 2008, 13:13:38 »
Lock, Hartelijk dank voor de tips ..
ik heb inderdaad de eerste keer deze methode gebruiken om de B/F focus te testen:
http://focustestchart.com/chart.html
dus met een "focus chart" ........maar wel hetzelfde als met jou methode denk ik!
groet
pascal

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 18 juni 2008, 12:53:09 »
Niet wachten Pascal.
Als je consistent FF houdt bij diafragmas tot en met F/4 dan heb je het ook bij hogere alleen merk je het niet vanwege de grote DOF. Als dit nog steeds het geval is na de reparatie en niet corrigeerbaar met de AF-aanpassing dan hoort het ding gewoon terug te gaan.
Als je manueel wel scherp kunt stellen dan zou ik als ik jouw was een paar demonstratiefotos maken. Ik gebruik zoals zovelen dan gewoon de tafel met daarop een serie van 7 AA batterijen die onder een zeer geringe hoek verspringend (max 10 graden) op afstanden van 2 centimeter achter elkaar staan. Zet de camera op een statief. Stel met AF scherp op de vierde op een afstand van een meter, met 50 mm f/1.7. Als alles goed is de middelste volledig scherp, . Bij 50 cm (ik weet niet uit mijn hoofd of het objectief dat trekt) is ook de middelste scherp (DOF is 6/7 mm) maar niet voor de hele dikte dikte van de AA baterij !. Een serie op die afstand hoef je niet ook op F/4 te doen want het resultaat is vrijwel hetzelfde.
Doe dit wel op F/4 als je 1 meter gebruikt. Bij f/4 en een meter zie je in principe de middelste drie scherp. Bij sterke FF zet je eventueel een batterij bij.
Herhaal de series met manuele focus en stuur deze met de camera mee.

PASCAL

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2008, 12:29:01 »
Citaat
Heb je het menu om front/backfocus te corrigeren gebruikt? Hoe je dat moet doen staat op pagina 106 van de handleiding beschreven. > Ja dat heb ik al gedaan....
Bijna alle objectieven hebben wel een beetje een afwijking en dat maakt deze correctiemogelijkheid zo handig. Ik heb mijn camera moeten terugsturen omdat vrijwel alle objectieven buiten deze correctiemogelijkheden vielen. Maar nu hij is gejusteerd gaat het goed. Alleen mijn Sigma 10-20mm valt buiten de correctiemogelijkheid. Maar dat zal hem in de lens zitten. Die stel ik dus maar handmatig scherp.
Ik vind het inderdaad niet normaal dat, voor een zo duur camera (wel de top van Pentax, toch!), je nog "probleem" heeft met Back/Front focus.....
Met de takumar lens staan de correctie op -10 maar toch is het nog niet genoeg  :-[...Ik heb nog niet tijd gehad om alle mijn lenzen te testen maar ik ga zeker nog een andere keer dat doen...
ik heb test foto's gemaakt en ik ga de foto's hier plaatsen..dan kun je duidelijker zien wat ik bedoeld met de front focus probleem (mijn nederland is helaas sooms niet goed genoeg om mijn probleem uit te leggen  ::)...)....

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #29 Gepost op: 18 juni 2008, 09:53:38 »
Heb je het menu om front/backfocus te corrigeren gebruikt? Hoe je dat moet doen staat op pagina 106 van de handleiding beschreven.
Bijna alle objectieven hebben wel een beetje een afwijking en dat maakt deze correctiemogelijkheid zo handig. Ik heb mijn camera moeten terugsturen omdat vrijwel alle objectieven buiten deze correctiemogelijkheden vielen. Maar nu hij is gejusteerd gaat het goed. Alleen mijn Sigma 10-20mm valt buiten de correctiemogelijkheid. Maar dat zal hem in de lens zitten. Die stel ik dus maar handmatig scherp.

PASCAL

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 18 juni 2008, 09:42:11 »
Citaat
Ga je uitsluitend af op de ingebouwde rode AF vlakjes, of kijk je alleen naar de scherpte het matglas?
Nee ik gebruik wel de rode/groen AF vlakje maar ik heb 1 jaar zelf gedaan met de k100 en er is geen verschil (denk ik) met de K20  :-/....

PASCAL

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 18 juni 2008, 09:37:24 »
Citaat
Ligt de scherpte verkeerd (voor of achter het punt waarop je scherpstelt) of is gewoon de hele foto onscherper? Manuele lenzen stel je gewoon met de hand scherp en heb je aan autofocus niet zoveel. Dat het rode vierkantje oplicht als je met de hand scherpstelt zegt ook niet alles, heb ik gemerkt.
Ja de scherpte is verkeerd dus het punt waarop ik scherpstelt is inderdaad niet scherp maar wel de voor punt...Het is dus een Front focus probleem...Ik heb op Internet een "onderzoeken" gedaan en nu is het helaas wel duidelijk, mijn camera heeft een FRONT FOCUS PROBLEEM.....Natuurlijk is het probleem slechter met een licht lens (dus met een 1.7/50mm of 1.8/85mm bij voorbeeld) maar logisch...Met de kitlens op f/5.6 is het allemaal geen probleem maar ik gebruik helaas bijna nooit de kitlens (al gekocht inderdaad!)  :-[.....
En nog een keer, ik heb alle mijn lenzen met de K100 gebruiken en dat front focus probleem heb ik nooit geconstateerd:-/.......
Maar misschien heb ik ook een verkeerd afstelling op de camera zelf.....!! Ik wet het niet meer moet ik eerlijk zegen  :-[

Offline Asahiflex

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
« Reactie #26 Gepost op: 18 juni 2008, 08:55:28 »
Ga je uitsluitend af op de ingebouwde rode AF vlakjes, of kijk je alleen naar de scherpte het matglas?
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2008, 08:52:54 »
Ligt de scherpte verkeerd (voor of achter het punt waarop je scherpstelt) of is gewoon de hele foto onscherper? Manuele lenzen stel je gewoon met de hand scherp en heb je aan autofocus niet zoveel. Dat het rode vierkantje oplicht als je met de hand scherpstelt zegt ook niet alles, heb ik gemerkt.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2008, 08:55:19 door huisfotograaf »

PASCAL

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2008, 23:50:47 »
Citaat
Dit klinkt tamelijk paniekerig. Bedoel je met manuele lenzen, lenzen die je met de hand moet scherpstellen?
Ja, het is wel misschien paniekerig want ik ben bang dat ik een andere keer de camera naar de Beukelaer moeten opsturen...en binnen twee weken ga ik op vakantie weg dus ik vind het wel echt super jammer als ik moet zonder camera op vakantie gaan....
En bij manuele lenzen, ik bedoel PK/M of M42 lenzen dus geen AF natuurlijk...
groeten

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2008, 23:41:29 »
Dit klinkt tamelijk paniekerig. Bedoel je met manuele lenzen, lenzen die je met de hand moet scherpstellen?

PASCAL

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2008, 23:14:51 »
Bedankt voor je reactie....
Ik heb inderdaad nooit deze front/focus probleem met mijn "oude" K100D geconstateerd dus het probleem komt wel van mijn K20 denk ik!!!
Ik heb nog vanavond een paar test shots gedaan (met een takumar 1.8/85mm) en het is wel duidelijk dat de foto's gemaakt met de K20  niet scherp zijn (aldus op f/1.8) en zeker minder scherp zijn dan met de K100  :-[.....
MAAR BEN IK HIER ALLEEN OP DEZE FORUM MET DEZE BACK/FRONT PROBLEEM????
Een ding is wel zekker, als ik niet mijn manuele lenzen met de K20 kunnen gebruiken, dan wil ik helaas deze camera niet bewaren  :-[ :-[ :-[.....
groeten
pascal  

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2008, 20:06:36 »
Pascal, laat de Beuk even kontakt opnemen met die dealer. Of er iemand in de buurt is die jouw lenzen kan testen weet ik niet. Ik zou er een oproep buiten dit draadje aan spenderen. Vraag de Beukelaar ook of er ee nandere dealer in de buurt zit die niet zo moeilijk doet.

lock

PASCAL

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2008, 17:01:14 »
Hallo,
Goede nieuws: ik heb vandaag mijn camera van de Beukelaer terug ontvangen dus ca. twee weken is inderdaad niet zo slecht.
Maar twee slechte nieuws:
1/ ik moet verzendkosten bij de foto winkel betalen  >:(..Het staan wel op de website van de Beukelaer dat "Alle transporten van reparaties gebeuren volledig op onze kosten..."  ...Maar Ja, de winkel wil niks horen en helaas geen keuze als ik de camera willen toch meenemen!!!!
2/ Het probleem is bijna zelfde  :( :( :(...Niet zo erg met de AF lens (wel opgelost met een kleine correctie in de menu van de camera), maar helaas niet mogelijk met mijn andere manuel lenzen..............
Ik ben nu echt bos maar ik kan niet meer bellen want de beukelaer is tot 16h30 open  >:(......
Ik wet echt niet meer wat ik kan doen met deze camera en ik heb geen zien om een andere keer de camera terug opsturen (zeker als ik moet nog 20€ betalen voor de verzendkosten.....).....
Misschien is het een goede idee als ik met iemand die ook een K20 heeft, mijn lenzen kunnen testen. Dan kan ik wel zien als het probleem van mijn camera komt of van de lenzen.....
Is er misschien iemand die in de buurt van Zwolle woon, die kunnen mee helpen??????
In ieder geval ga ik morgen de beukelaer terug bellen maar ik hope dat ze kunnen snel een oplossing vinden ...
Alvast bedankt voor jullie tips/ advies en of help!!!!
groeten
pascal
 Â 

Offline lock

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 6 juni 2008, 13:45:16 »
Als dit soort afwijkingen wordt geconstateerd dan kan het best zijn dat bepaalde onderdelen buiten de tolerantiegrenzen vallen. Het verbaast mij niks dat zie die vervolgens vervangen. En anagezien best veel mensen met AF-klachten melden dat de instellingsgrenzen onvoldoende zijn (vanaf dag 1 gehoord), zou het op dat moment wel eens een schaars onderdeel kunnen zijn geweest...

lock

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #18 Gepost op: 6 juni 2008, 11:20:16 »
Natuurlijk kan dat. Op de website is een contactlink waarop je je vraag kunt stellen. Dat heb ik ook gedaan toen het me wat lang ging duren. Het antwoord was dat men nog op onderdelen zat te wachten.  [smiley=shocked.gif] Dat is blijkbaar een soort standaardantwoord, want voor calibratie lijken me geen onderdelen nodig, of het zou meetapparatuur moeten zijn. Gelukkig had ik hem toen al na een paar dagen terug en daarom heb ik op die nietszeggende mail niet meer gereageerd. Maar als je wat doordrukt zul je best een zinnig antwoord krijgen. Dooddoeners verkopen is tenslotte geen reclame voor de zaak.

PASCAL

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 6 juni 2008, 10:37:41 »
Een laaste vraag:
Mijn camera is via de winkel naar de Beukelaer opgestuurd dus ik heb tot nu met de Beukelaer geen direct contact gehad!! Is dat wel mogelijk om met de Beukelaer direct contact op te nemen???
groetjes
pascal

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #16 Gepost op: 5 juni 2008, 12:30:00 »
Citaat

Ze hadden ook gewoon een andere camera kunnen leveren!  Een reparatie die 5 weken duurt als je hem een paar weken hebt is niet echt normaal. Zeker niet als het probleem vanaf dag 1 aanwezig was. Zelfs bij internet leveranciers heb je 2 weken return policy.

Groeten, Bob

Dat is waar, maar ik heb toch een beetje erop gegokt dat hij goed nagekeken en afgesteld zou worden, wat ook gebeurd is. Met een nieuwe camera moet je ook maar weer afwachten hoe het met de scherpstelling zit. En omdat ik nog een reserve had dus besloten tot reparatie. Ik heb bij de winkel waar ik hem had gekocht dan ook niet om een vervangende camera gevraagd.

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #15 Gepost op: 5 juni 2008, 11:39:03 »
Citaat
Ik was mijn camera 5 weken kwijt. Een beetje zuur misschien voor een camera van maar een paar weken oud. Maar ja, wat moet je anders...

Ze hadden ook gewoon een andere camera kunnen leveren!  Een reparatie die 5 weken duurt als je hem een paar weken hebt is niet echt normaal. Zeker niet als het probleem vanaf dag 1 aanwezig was. Zelfs bij internet leveranciers heb je 2 weken return policy.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #14 Gepost op: 4 juni 2008, 11:47:07 »
Ja, maar daar stond weinig meer op dan: camera gecontroleerd en afgesteld. Wat ik wel heb gedaan is een 1GB SD-kaartje meegestuurd met daarop een heel rijtje foto's waarop de afwijking duidelijk werd. Bijvoorbeeld een serie foto's genomen met de FA 50mm op 1,4 van -10 tot +10. En daarbij nog eentje die met de hand was scherpgesteld. Zodat het verschil duidelijk te zien was.

PASCAL

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 4 juni 2008, 11:27:34 »
Citaat
Ik denk dat De Beukelaer de camera's gewoon afwerkt op volgorde van binnenkomst. Voor het afregelen zijn geen onderdelen nodig, dus heb ik maar gewacht tot ik aan de beurt was. Gelukkig had ik nog een K100D en het daar zolang maar mee gedaan. Toen ik mijn camera terugkreeg stond de teller maar liefst 9000(!) opnamen hoger, maar toen ik in de Exif gegevens keek gaf de Shutter Count maar zo'n 350 hoger aan. Hoe ze dat nu weer hebben versierd? Op een Engelstalig forum las ik ook al iets over frontfocus bij de K20D. Het lijkt erop dat er op de Filipijnen bij de nacontrole iemand zit te slapen.
Wel jammer voor een zo duur camera vind ik  :-/....
Maar heb je misschien van de Beukelaer een soort "reparatie rapport" ontvangen??? Zoals Ja, dan kan ik misschien het gebruiken om de Beukelaer te informeren over mijn front focus probleem !!!!
groet
pascal

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #12 Gepost op: 4 juni 2008, 11:09:21 »
Ik denk dat De Beukelaer de camera's gewoon afwerkt op volgorde van binnenkomst. Voor het afregelen zijn geen onderdelen nodig, dus heb ik maar gewacht tot ik aan de beurt was. Gelukkig had ik nog een K100D en het daar zolang maar mee gedaan. Toen ik mijn camera terugkreeg stond de teller maar liefst 9000(!) opnamen hoger, maar toen ik in de Exif gegevens keek gaf de Shutter Count maar zo'n 350 hoger aan. Hoe ze dat nu weer hebben versierd? Op een Engelstalig forum las ik ook al iets over frontfocus bij de K20D. Het lijkt erop dat er op de Filipijnen bij de nacontrole iemand zit te slapen.

PASCAL

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 4 juni 2008, 08:49:11 »
Citaat
Ik was mijn camera 5 weken kwijt. Een beetje zuur misschien voor een camera van maar een paar weken oud. Maar ja, wat moet je anders...
[size=18]5 weken  :-[ !!!!!!!!!!!![/size]
Ik vind het niet nogmaal met een nieuwe camera ....Wat gebeurt met de garantie die alleen 1 jaar geldid is ???
Maar "huisfotograaf", is dat mogelijk om met jou contact op te nemen???? Zoals Ja, dan stuur ik je een Pb want ik heb (denk ik) exact hetzelfde probleem als jij en misschien kan je “ervaring” helpen om de beukelaer een beetje sneller doen met de reparatie  ::)!!!  
groet
pascal
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2008, 09:13:07 door PASCAL »