Auteur Topic: kortebaandraverij  (gelezen 2529 keer)

kekavo

• Gast
Re: kortebaandraverij
« Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2008, 21:08:03 »
Bedankt voor jullie reacties :)

Foto 1 is van behoorlijk dichtbij genomen, dit was de enige manier om het paard er van de zijkant goed op te krijgen. Daarom de 33mm.
De scherptediepte heb ik niet zelf geregelt, de camera stond op stand TV. Dit, vanwege de snelheid (ze lopen op die korte sprint bijna 60 km/u)

Scherpstellen en dan richten, dat is voor mij bijna niet te doen met deze snelheden. Daar ben ik zelf nog lang niet snel genoeg voor.
Camera op serie had ik. Ik heb een paar keer een korte serie gemaakt. Vooral van de start. Als ik me niet vergis, is foto 3 er een van een serietje.

Scherpstellen op de manier die jij voorstelt, Andre, heb ik in het verleden wel geprobeert. Ik vond het heel erg moeilijk om te zien wanneer het paard precies daar was waar ik had scherpgestelt. Maar dit was in de tijd dat ik nog een analoge camera had, en dus kon ik minder makkelijk oefenen.

Ik hoop dat ik snel weer tijd heb om te oefenen hiermee. Deze wedstrijd is hier maar 1x per jaar. Duindigt is niet ver weg, maar ik ben op zondag vaak niet thuis en kan daardoor bijna nooit naar de baan. Ben er pas 1x geweest.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2008, 21:08:03 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2008, 11:50:09 »
Leuke serie Karin. Foto 2 & 3 zijn de de beste sport foto's. Bij 2 is de dynamiek aanwezig, bij 3 kan je meteen zien dat het om een korte baan draverij westrijd gaat. De achtergrond van foto 1 is te scherp, komt ook doordat je een beetje groothoek stand (33 mm) gebruikt en dan krijg je al snel een grote scherptediepte. Vergelijk de scherptediepte maar eens met #3 die op 300 mm is gemaakt. Foto 4 is technisch de mooiste (mooi scherp op de ogen), maar dat is bij sport foto's niet altijd het belangrijkste  ;).
De werkwijze van Lodewijk is goed te gebruiken als het onderwerp niet te snel beweegt dan heb je daar geen tijd voor.
Bij dit soort sporten kan je ook pre-focussen. Je stelt van te voren scherp op een bepaald punt waar de sulky voorbij komt (handmatig!). Dan wachten tot die net voor dat punt is en afdrukken. Je kan ook nog de camera op serie zetten en een kleine serie maken van 3 opnamen.
Het is bij sport net als met macro, doorgaan met oefenen.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Lodewijk

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2008, 21:46:19 »
Karin,

Prachtige serie, met namen foto 2 en 3 zijn door de dynamiek erg fraai en 3 lijkt me niet te donker. Foto 1 vind ik minder omdat de achtergrond te scherp is, ik zou een lager diaframa (grotere lensopening) kiezen omdat de achtergrond hier en daar afleidt. Foto 2 is op dat punt veel beter. De scherpte bij foto 5 stoort me niet. Wat ik altijd doe bij dit soort foto's is de autofocus alleen op het middelste punt zetten, vervolgens het oog in het midden van de zoeker scherpstellen, knop vasthouden, richten en afdrukken.

Vooral zo doorgaan!!!
K10D | DA16-45 | DA55-300 | 50/1,7

koor

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2008, 20:16:07 »
Foto 2 vind ik een dijk van een plaat.
Lekker scheef laten in dit geval.
Hoeft niet altijd recht, hier geeft het dynamiek aan de foto!

5 vind ik ook heel mooi en volgens mij is ie idd niet helemaal scherp op het oog, maar dat vind ik bij deze actiefoto absoluut niet storen!

Fijne serie, je gaat lekker!!!! :)

kekavo

• Gast
kortebaandraverij
« Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2008, 17:20:24 »
Maandag heb ik voor het eerst foto's gemaakt van paardenkoersen. Ik was hier in het dorp op de kortebaan-draverij. Het ging allemaal waanzinnig hard, dus was het erg lastig om goed scherp te kunnen stellen.
De Iso stond op 400, omdat het bewolkt was en ik anders niet zo'n hoge sluitertijd kon kiezen. Ik heb gekozen voor 500 tot 1000.
Helaas zijn de meeste foto's op snelheid toch nog mislukt. Gelukkig werd er ook in een minder hoog tempo warmgelopen op de baan, en daar heb ik wel wat plaatjes van gemaakt.

Het zijn dus mijn eerste koersfoto's en ik ben er zelf niet ontevreden over. Maar allicht zijn er verbeterpunten, dus hoor ik heel graag wat jullie ervan vinden.

1. Ik heb de horizon rechtgezet op de bomen op e achtergrond. Leek me een mooier gezicht dan het paard recht en de bomen scheef.

2. Horizon rechtzetten is zo te zien niet helemaal goed gelukt, zie ik. Ik heb geprobeert recht te zetten op de vrachtagen (de blauwe bak) op de achtergrond.

3. Beetje donker.

4. Deze foto ben ik het meest tevreden over, vind hem zelf erg mooi (hopenlijk zijn jullie het met me eens :wink: )

5. Is deze foto helemal sscherp op het oog?