Auteur Topic: Ben serieus aan het nadenken  (gelezen 6351 keer)

ptimmers

• Gast
Re: Ben serieus aan het nadenken
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2008, 12:41:52 »
Citaat
Perry,
even een opmerking mbt je keuze voor een super-zoom. Ik lees dat je ook veel in sporthallen fotografeert, dan kan je eigenlijk alleen maar gaan voor primes (zijn zijn altijd lichtsterk) of snelle zooms. Bij Pentax moet je dan voor zooms denken aan de DA* serie met de ingebouwde AF motor, a la de Nikon VR.
Het is vaker gezegd, de AF van Pentax is minder snel dan de Nikon, maar is bij de K20 kennelijk wel verbeterd.
Wat flitsen betreft,daar is onze junior strobist (johan aka vvo) de juiste man voor.  :D

grtz, Andre
Sporthal fotografie is echt wat het meeste gebeurd met de camera, niet alleen de honden maar ook karate wedstrijden en centrale trainingen. dus een goede objectief hiervoor is een must

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2008, 12:41:52 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2008, 11:18:57 »
Perry,
even een opmerking mbt je keuze voor een super-zoom. Ik lees dat je ook veel in sporthallen fotografeert, dan kan je eigenlijk alleen maar gaan voor primes (zijn zijn altijd lichtsterk) of snelle zooms. Bij Pentax moet je dan voor zooms denken aan de DA* serie met de ingebouwde AF motor, a la de Nikon VR.
Het is vaker gezegd, de AF van Pentax is minder snel dan de Nikon, maar is bij de K20 kennelijk wel verbeterd.
Wat flitsen betreft,daar is onze junior strobist (johan aka vvo) de juiste man voor.  :D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Hen

• Super Pentaxian*Ltd
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2008, 10:54:08 »
Met zo'n set zul je zeker aan de slag kunnen!
Vwb de keuze voor objectieven zou ik overwegen om i.p.v. de superzooms toch enkele andere objectieven mee te nemen. Over het algemeen laten superzooms in de uiterste bereiken wat steken vallen qua vervorming. Ipv 1 super is het zeker de moeite waard om in dit bereik van 18-300mm te kiezen voor 2 of (op termijn?) 3 objectieven.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

ptimmers

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2008, 10:40:34 »
Citaat
Perry, als je verliefd bent dan moet er meteen op afgaan. Aangezien je verliefd bent geworden op de de Nikon vanwege zijn flitssysteem: go for it. Pentax is nog lang niet zo ver.

Ik las dit weekend in de handleiding van de 540 flitser dat het wel deels mogelijk is. alleen de meerdere groepen niet, maar volgens mij gebruik je ook eerder studio verlichting dan 3 groepen met verschillende flitsers.

ik heb net ook de uitgelekte specs van de nieuwe nikon zitten lezen. dus stiekum ben ik vast mijn Pentax basis setje aan het samenstellen.

zit te denken aan een
- K20D body
- battery grip
- 18-250 objectief (liever 18-300 minimaal, moet me nog even verdiepen in de objectieven)
- 540 flitser
ik denk dat dit een leuk begin setje is, als de prijs nu ook mee gaat werken ;D

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2008, 14:28:20 »
Perry, als je verliefd bent dan moet er meteen op afgaan. Aangezien je verliefd bent geworden op de de Nikon vanwege zijn flitssysteem: go for it. Pentax is nog lang niet zo ver.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2008, 14:17:34 »
Wireless kan je m.i. het best doen met radiografische triggers. Dan heb je in elk geval geen dure en originele flitsers nodig. Nog een voordeel van dit systeem is dat het camera onafhankelijk werkt. Ik doe het ook zo op deze manier.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

ptimmers

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2008, 12:23:26 »
Citaat
3. wireless kan wel met bepaalde flitsers, maar daar weet ik te weinig van af.
Misschien kan iemand anders hier antwoord op geven

Citaat
5. De ruisverhouding bij hoge iso moet op de K20D echt geweldig goed zijn.
Dus even de tests afwachten

Citaat
Gelukkig hoef je in een Dslr geen film in te doen, en als de SDkaart er achterstevoren in krijgt, ben je wel heel handig!  ;)

Carel
mmm dit lijkt mij een intressante uitdaging ;D ;D ;D ;D ;D

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2008, 18:19:03 »
Hoi Perry,
Een hoop vragen, ik zal proberen zoveel mogelijk je vragen te beantwoorden. Van de K20D zijn nog geen echte tests, dus beperk ik me tot wat ik weet van de K20D.
1. Natuurlijk 3:2! Dit is Het formaat voor dslr (alleen Olympus werkt nog steeds met 4:3)
2. De snelheid is 3 fps en is gelijk aan Nikon D80, de D300 is wel sneller!
3. wireless kan wel met bepaalde flitsers, maar daar weet ik te weinig van af.
4. Same als Nikon: instant! Bij Pentax komt uit de test bij dpreview 0.6 sec. Dit klopt niet echt, want bij Pentax verschijnt eerst de instellingen in het display, dat is meegeteld. Maar je hoeft niet te wachten tot dit getoond is, je kunt direct afklikken. (dit is bij de K10/K100 het geval, ik weet niet of dit bij de K20 is verandert.)
5. De ruisverhouding bij hoge iso moet op de K20D echt geweldig goed zijn.
6. VR = SR bij Pentax. Bij Pentax zit dit vanaf de K-series standaard in de body (behalve in de K110), werkt dan ook bij elke lens, zelfs bij heel oude lenzen. Het Nikonsysteem is ook heel goed, alleen betaal je bij iedere lens extra voor de VR, bij Pentax maar 1x. (bij de body)

Gelukkig hoef je in een Dslr geen film in te doen, en als de SDkaart er achterstevoren in krijgt, ben je wel heel handig!  ;)

Carel
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2008, 18:19:53 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

ptimmers

• Gast
Ben serieus aan het nadenken
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2008, 16:30:41 »
om dus over te stappen naar een Pentax maar heb verschillende vragen die ik niet zo snel kan vinden dus zijn er hier (semi) prof. fotografen die mij het antwoord kunnen verstrekken.

1. Welk formaat foto's worden er gemaakt 3:2 of 4:3
2. Hoe is de snelheid voor sport fotografie, in de tijd (2004) heb ik mijn Nikon D70 gekocht omdat deze voor mij het snelste was qua sportfotografie
3. Op de Nikon ben ik verlieft op de Creative Lightning System, hiermee kan ik wireless heel veel flitsers aansturen, welke ik dan kan opsplitsen in 3 groepen en die groepen zijn weer afzonderlijk qua flitssterkte in te stellen, is dit ook met een Pentax mogelijk
4. Hoe is de opstart snelheid van de camera, want met honden komt het soms op seconden aan om toch de juiste foto te maken (het zogehete kodak moment)
5. Hoe is de ruis verstandhouding op hoge ISO waarden ik maak ook foto's van karate in sporthallen en maak dus veelvuldig gebruik van de auto ISO stand op mijn camera. Dit is een ideale optie voor sporthal fotografie, en ik schaam mij ook niet om te zeggen dat ik de auto ISO gebruik. Maar ruis kan ik niet gebruiken op mijn foto's vooral niet als ze weer in een boek komen.
6. Is er ook VR glaswerk of is er een VR optie in de body

ik ben geen prof. fotograaf (ook al ben ik wel bezig met een studie tot fotograaf). en ik ben niet bekend met Pentax, ben bij serieus aan het verdiepen en voorbereiden dus.

Vroeger is het mij zelfs gelukt om een fotorolletje achterste voren in een Pentax te krijgen, en ik had niet eens mijn haar geverft  ;D ;D ;D

Zou de K20D voor mij een goede optie zijn want volgens mij is dit de hoogste (semi) prof. camera van Pentax of niet??

ik ben benieuwd naar jullie reacties en volgens mij kan dit een leuke topic worden

Vast bedankt voor jullie antwoorden.

Groet,
Perry