Auteur Topic: Je kan niet vroeg genoeg zijn ;)  (gelezen 5621 keer)

Sandra

• Gast
Re: Je kan niet vroeg genoeg zijn ;)
« Reactie #21 Gepost op: 4 september 2009, 13:01:03 »
Het is eigenlijk heel weinig .. maar het tikt op een gegeven moment wel aan. Vooral als je een aardig gevuld portfolio hebt dan gaat het vanzelf. En met 50 dollar p/mnd kun je sparen voor weer nieuwe objectieven. En je leert ook weer over bewerken van foto's, je leert creatief zijn en het streven naar een goede kwaliteit. Dat is mooi meegenomen.

Ik zou het gewoon proberen als ik jou was .. je merkt vanzelf of het je ligt of niet. Ik denk wel dat je in het begin moet doorzetten. Want van die paar downloads in het begin word je niet echt blij ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 4 september 2009, 13:01:03 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 3 september 2009, 15:46:35 »
Ik moet inderdaad even heel anders tegen fotografie aankijken als ik dit zo bekijk. Zijn foto's die ik op het moment eigenlijk zelden maak. Ik ga me eens verdiepen in het fenomeen. De gedachte dat ik 25 dollarcent  :) kan verdienen met fotografie geeft mij al een glimlach. Die cashcow hoeft nog lange niet.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2009, 15:46:56 door RonHendriks »

Sandra

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 3 september 2009, 11:31:08 »
Ik heb juist dat als iets mij niet lukt dat ik me er in vastbijt (tenzij het echt niets voor mij is). Het kwam door teleurstellende resultaten in het lichttentje dat ik had aangeschaft. En de afwijzing van een aantal foto's vanwege de kwaliteit (op volle groote mag er dus geen ruis, artifacts, onscherpte zijn, plus een goede focus etc.)  In eerste instantie ben ik eigenlijk in stock gerold om mijn fotografie skills te onderhouden en te leren over postprocessing. Hoewel het ook weer moeilijk is om 'gewoon' foto's te nemen zonder in stocktermen te denken.

Mijn grootste cashcow? De top 3 zijn onderstaande foto's, hoewel er niet heel veel verschil in zit wat betreft verkopen met nummer 4,5,6 enz. .. Die druiven zijn ook verkocht voor een grotere productie (persoonlijk zijn het niet mijn mooiste, vind ik. Maar dat is wat ik bedoel dat je commercieel moet gaan denken. Waar is een buyer naar op zoek? ..)

1.

2.

3.

Op een ander stockbureau, staat deze als nummer 1 .. business related doet het altijd goed.

« Laatst bewerkt op: 3 september 2009, 11:38:44 door Sandra »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 3 september 2009, 11:17:34 »
Nou ben ik ook wel benieuwd aan het worden. Al moet ik zeggen dat ik vaak niet helemaal van de perfectie ben of doorzet als er niet snel genoeg resultaat is.

Ik ben heel benieuwd naar je grootste Cashcow.

Sandra

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 3 september 2009, 11:06:36 »
Hoe vaak bekeken weet ik niet, ik kan wel zien welke foto's het populairst zijn (maar dat is ook afhankelijk van het seizoen). Momenteel zijn het de kerst items.

Hoe vaak ze gedownload worden is ook geen pijl op te trekken. Sommige perioden zijn rustig. De ene keer heb ik maar een paar downloads op een dag, de andere keer 20 of meer. Dan heb je weer verschil tussen downloads van buyers die een lidmaatschap hebben, of een buyer die geen lid is van een stockbureau maar een single foto koopt (die moeten meer betalen per foto en verdien ik dus ook direct 5x zoveel per foto).

En waar je het meest op verdient is wanneer een buyer een foto wil gebruiken voor een grote productie, bijvoorbeeld een boekomslag .. dan verdien je lekker .. dat heb ik nog maar één keer gehad ...

Maar ik verdien iedere maand minimaal 50 dollar .. ook al laad ik niets op. Ik heb nu bijvoorbeeld al een lange tijd niets meer opgeladen en verkoop nog steeds .. dat bedoelen ze met slapend rijk worden ;)

Je moet wel foto's laden die goed verkopen, een beetje in de huid kruipen van een buyer of de stockmarkt en goed rondkijken. Er zijn namelijk ook fotografen die haast niets tot niets verkopen. Je moet ook eerst een aardig portfolio opgebouwd hebben voordat het de moeite waard is. Ik heb al een aantal keer op het punt gestaan om er mee te stoppen, vooral de postprocessing neemt veel tijd in beslag (foto's moeten wel een hoge kwaliteit hebben op de volle grootte). Maar daar krijg je vanzelf handigheid in.

Gr. Sandra
« Laatst bewerkt op: 3 september 2009, 11:11:36 door Sandra »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2 september 2009, 18:54:27 »
Hoe vaak worden je stockfoto's bekeken of gedownload?

Sandra

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2 september 2009, 09:07:26 »
Dank je .. heb even lekker vakantie gehouden, ben wel weer van plan er mee bezig te gaan :)

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2009, 19:24:52 »
He San, het is al een tijdje rustig in deze rubriek. Heb je nog wat recent werk liggen? Ik kijk er altijd graag naar.

Sandra

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 3 juli 2009, 17:19:04 »
Ik heb gister mijn strobist kit ontvangen, dus ik zal ze wel even als proefkonijnen nodig hebben ;)

elkim

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 3 juli 2009, 14:00:58 »
knap hoor dat je dat zo snel voor elkaar hebt gekregen, een plekje op die stock markt lijkt me niet zo makkelijk,
zeg je maakt toch nog we tijd om je kids op de foto te zetten ;)  

Sandra

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 3 juli 2009, 08:59:12 »
Citaat
Hoeveel foto's staan er nu online?
[size=22]388[/size]
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2009, 09:00:31 door Sandra »

patrick91

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 1 juli 2009, 00:10:10 »
Leg het bij de KM voor je dochter :) Maar is niet slecht lijkt me? Hoeveel foto's staan er nu online?

Waren in Amsterdam vandaag.. ook daar een kerstwinkel!
Online bestellen misschien een optie?

Dat ze er nu al mee bezig zijn valt wel mee hoor, kennis werkt voor een kledingmerk (buitensport) die zijn nu bezig met inkoop zomer 2010..

Sandra

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2009, 19:21:30 »
Dank je ... ik ga echt niet naar Den Haag  (ze verkopen al redelijk de kerstballen) Grappig hè dat designers nu al bezig zijn met kerst.

Ik verkoop so so, de tijd is rustig nu in stock vanwege de crisis. Ik heb nu 250 dollar verdiend in vier maanden. Ik ben bij één bureau echt actief.  Van dat geld wil ik een softbox/paraplu en toebehoren kopen.

patrick91

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2009, 09:02:03 »
Ik heb het niet zo op kerst maar de foto's zijn mooi hoor!
Loopt de verkoop nu ook een beetje?
In Den Haag zit volgens mij een kerstshop die het hele jaar open is.. daar hebben ze vast een rode bal..

Sandra

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2009, 10:54:51 »
Ah ... stock verkoopt internationaal .. Amerikanen bijvoorbeeld zijn hartstikke ouderwets wat betreft ornaments (dus zal wel goedkomen) ;)  ;D

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2009, 23:13:11 »
zoals altijd mooi. leuke neergezet en goed belicht.

nou maar hopen dat groen en rood niet de kerstbal kleuren van dit jaar worden. ;)

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Sandra

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2009, 16:07:31 »
Ik heb het aangepast Yves .. vond de kleur zelf niet storend .. maar het past nu wel beter in het geheel van een duotoon/beetje highkey kerstkaart ;)

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2009, 13:00:59 »
De foto's op zich zijn - als van gewoonte - mooi (hoewel wat moeilijk te beoordelen op dit formaat)

De collage als zodanig vind ik evenwel minder: de kleur van de foto rechtsboven doet m.i. afbreuk aan het geheel.

GRoetjes,
Yves

Sandra

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2009, 12:06:47 »
Heb ik bewust gedaan .. een serie met duotonen ....
Ik ben eigenlijk nog wel op zoek naar felrood lint of een rode bal, maar dat is moeilijk  in de zomer ;)

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2009, 12:04:21 »
Goed gedaan San. Vind ze wel een beetje aan de fletse kant, mag van mij kleuriger (de ballen dan).

Enne je kunt idd nooit te vroeg zijn met dit soort thema's.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Sandra

• Gast
Je kan niet vroeg genoeg zijn ;)
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2009, 09:48:37 »
Stock loopt ongeveer een half jaar voor op feestdagen .. de kerst gerelateerde foto's worden nu al flink verkocht.
Dus ik heb ook maar snel mijn kerstballen afgestoft ;-)