Allereerst gefeliciteerd met je jubileum! En zo'n bedrag, dan kan ik alleen maar zeggen dat je een goede baas hebt.
Ik kan over twee zaken wel iets melden en dat zijn de beide lenzen. De Pentax 100mm macro is een prima lens, daar ga je zeker geen spijt van krijg. Zelf heb ik de Tamron (bijna) equivalent van 90mm. Voor macro een ideaal bereik. Ik denk dat niemand je hier zal afraden om deze Pentax lens te kiezen.
Wat betreft de Tamron 70-200, die heb ik zelf ook. En om maar direct met de deur in huis te vallen, daar ga je niet veel plezier aan beleven als je die voor vogels wilt gebruiken. Ik bedoel niet dat het geen fijne lens is, zeker niet, het is een prachtige, scherpe lens, maar niet echt geschikt voor het doel waarvoor je hem wilt gebruiken. In de eerste plaats is 200mm echt te kort om vogels in het wild te fotograferen. Misschien dat in de tuin nog net gaat, maar in natuurgebieden zitten vogels doorgaans wat verder weg en dan is 200mm te weinig. Voor vogels heb je eigenlijk minimaal 400mm nodig. Een converter kan soms uitkomst bieden, maar de vraag is even of je een geschikte kunt vinden. Je zit namelijk met nog een ander "bewaar" van deze lens. Voor vogelfotografie is de autofocus ook veel te langzaam. Bij wat statische vogels gaat het nog wel, maar vogels in vlucht is eigenlijk niet te doen. Voor een snelle AF zou je misschien beter de Sigma equivalent kunnen nemen, die is wat duurder, zeker de OS versie, maar ook behoorlijk wat sneller. Daarmee zit je overigens nog steeds met 200mm wat dus eigenlijk te weinig is. Besef ook dat als je met een converter gaat werken je ook weer lichtsterkte verliest. Met een 2x converter houd je omgerekend een 140-400 5.6 lens over.
Ik hoop dat je met deze opmerkingen wat kunt. Je vraagt om een objectieve mening, maar het zijn toch vooral mijn ervaringen die ik hier deel, dus subjectief.
Wat ik je nog zou willen adviseren om bij macrofotografie met statief een afstandsbediening bij je camera aan te schaffen. Gewoon zo'n infrarood dingetje, werkt perfect.
Groeten,
J@@P