Auteur Topic: Graag een objectieve mening over:  (gelezen 3774 keer)

Offline ronaldzimmerman.nl

• Junior Member
  • Geslacht: Man
    • Ronald Zimmerman Photography - Wildlife and Nature Photography
Re: Graag een objectieve mening over:
« Reactie #21 Gepost op: 2 november 2015, 00:26:01 »
Han, bij de DFA 100 gaat dat inderdaad, mits je wel de ontspanknop half ingedrukt houdt, als je die per ongeluk loslaat gaat ie opnieuw scherpstellen. Maar met de ontspanknop half ingedrukt kun je moeiteloos handmatig scherpstellen en afdrukken. Gr. Sander
Klopt helemaal :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 2 november 2015, 00:26:01 »

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2015, 20:26:59 »
Ik bedoelde, dat je bij een aantal Pentax lenzen gewoon AF scherp stelt, en dan zonder een schakelaar of zo te bedienen, direct handmatig na kunt stellen. Je hebt dan dus een AF lens, die je ook MF kunt gebruiken. Dit is zo op de kitlenzen en bijv. op de 17-70. Nogmaals, ik weet niet hoe dat bij de DFA 100 is. Misschien heeft iemand daar direct antwoord op?

Han, bij de DFA 100 gaat dat inderdaad, mits je wel de ontspanknop half ingedrukt houdt, als je die per ongeluk loslaat gaat ie opnieuw scherpstellen. Maar met de ontspanknop half ingedrukt kun je moeiteloos handmatig scherpstellen en afdrukken. Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2015, 15:04:55 »
Ik bedoelde, dat je bij een aantal Pentax lenzen gewoon AF scherp stelt, en dan zonder een schakelaar of zo te bedienen, direct handmatig na kunt stellen. Je hebt dan dus een AF lens, die je ook MF kunt gebruiken. Dit is zo op de kitlenzen en bijv. op de 17-70. Nogmaals, ik weet niet hoe dat bij de DFA 100 is. Misschien heeft iemand daar direct antwoord op?
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2015, 12:19:43 »
MF is iets wat ik bij macro in 90 % van de gevallen doe.
Lopen in het veld doe ik op de MF stand, als ik snel iets zie is het knippen op AF, als het beestje rustig blijft zitten is het MF.

Citaat
Zelf heb ik de Tamrom 90 mm en ben erg tevreden over de kwaliteit. Maar.... wat ik wel een gemis vind, is dat je niet snel kunt over schakelen van AF naar MF. Je moet twee handelingen doen om over te schakelen naar handmatig scherpstellen: 1. op de camera en 2. een ring op de lens verschuiven. Intussen is de vlinder gevlogen....
Hiermee bracht je mij in de war  ???, doe ik dat ook altijd zo ??
Nee dus, zowel op de K10D als op de K5 gebruik ik alleen de cameraschakelaar om over te schakelen tussen AF en MF. Wel zorgen dat je op de AF stand de ring niet gaat blokkeren tijdens het instellen.

De Tamron 90 mm is eigenlijk nog de enigste reden dat ik nog een spiegelreflex camera gebruik. Als er een bridgecamera is die deze lens benaderd stap ik over.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Hanv

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2015, 11:27:08 »
Citaat
En je kan eens kijken naar de Samyang 100mm macro!
maar dat is wel handmatig scherpstellen. Voor snelle insecten etc is de camera toch altijd sneller dan ik zelf kan scherpstellen. Als je een Samyang kiest, moet je je dat wel realiseren.
Zelf heb ik de Tamrom 90 mm en ben erg tevreden over de kwaliteit. Maar.... wat ik wel een gemis vind, is dat je niet snel kunt over schakelen van AF naar MF. Je moet twee handelingen doen om over te schakelen naar handmatig scherpstellen: 1. op de camera en 2. een ring op de lens verschuiven. Intussen is de vlinder gevlogen.... Bij sommige Pentax lenzen kun je AF scherpstellen en dan met de ring nog handmatig corrigeren of nastellen. Dat is wel erg prettig. Als dat bij de Pentax 100 mm ook kan, zou hij voor mij weer sterk in beeld komen.

Nou succes met kiezen. Of heb je inmiddels besteld?
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2015, 11:35:09 door Hanv »
K5, DA17-70, DA18-55wr, DA50-200wr, DA50 1:1.8, M50 1:2, Sigma 30mm 1:1.4, Tamron 28-200 1:3.8-5.6, Soligor 80-200 1:4, Tamrom 90 mm 1:2.8 Macro

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2015, 23:09:04 »
Over de lenzen is alles al geschreven maar ik zou eens kijken naar een Sirui statief zeker zo goed al niet beter dan een velbon (ik weet eigenlijk niet wat hij kost) maar ik heb een sirui die was zo'n 100,- goedkoper dan welk vergelijkbaar statief dan ook.

Mee eens. Ik heb de Sirui T-1204X en die bevalt goed. Maar er zijn ook goedkopere modellen.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline bernhardn

• Pentaxian
  • **
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2015, 10:20:32 »
Over de lenzen is alles al geschreven maar ik zou eens kijken naar een Sirui statief zeker zo goed al niet beter dan een velbon (ik weet eigenlijk niet wat hij kost) maar ik heb een sirui die was zo'n 100,- goedkoper dan welk vergelijkbaar statief dan ook.

En je kan eens kijken naar de Samyang 100mm macro!
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2015, 10:24:37 door bernhardn »

Offline Saskia

• Junior Member
  • Geslacht: Vrouw
  • je bent nooit te oud om iets nieuw te leren
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2015, 16:05:42 »
De link werkt nu wel: http://www.pentaxforums.com/forums/151-pentax-k-30-k-50/191686-remote-k-30-a.html

zag het. Heb er een op mijn lijstje gezet. Is nooit weg om te hebben.
Digitaal: Pentax k30 met Pentax 18-135
Analoog: Pentax Super A met Pentax A 50 1:1.7, Pentax A 35-80, Tokina 28 1:2.8, Tokina SD 35-200 (met macro stand)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2015, 12:09:52 »

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2015, 15:32:28 »

Deze link werkte bij mij niet

Bij mij nu ook niet, zal wel tijdelijk zijn.

Dat was niet mijn opzet hoor. Het is alleen dat het voor mij zolang geleden is dat ik wat minder zeker ben van mij zelf. En hier huist zoveel kennis waarom zou ik die niet gebruiken om mijn onzekerheid wat weg te nemen? Maar ik zal vermelden wat het is geworden.
Dat was grappig bedoeld. Het is leuk om een beetje mee te kijken  ???

Offline Saskia

• Junior Member
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2015, 14:07:57 »
Kamera Expres in Rotterdam heeft hem wel op voorraad.
Helaas te laat gezien, zal twee week moeten wachten.

En kijk maar eens naar J@@p's volprezen macro's!
Ja die heb ik gezien. Maakt we wel wat jaloers op dit moment.

De meer budgetlenzen heb je zelf al terzijde geschoven: een goede keus.
Dat was 1 en 1 bij elkaar optellen. Ik zal nooit veel lenzen hebben maar wil wel goede.

Er is een RC voor de K-30: http://www.pentaxforums.com/forums/151-pentax-k-30-k-50/191686-remote-k-30-a.html
Deze link werkte bij mij niet

En als je het hier op het forum plaatst geeft het het gevoel dat wij een beetje me mogen kopen  ;)
Dat was niet mijn opzet hoor. Het is alleen dat het voor mij zolang geleden is dat ik wat minder zeker ben van mij zelf. En hier huist zoveel kennis waarom zou ik die niet gebruiken om mijn onzekerheid wat weg te nemen? Maar ik zal vermelden wat het is geworden.

Saskia
Analoog: Pentax Super A met Pentax A 50 1:1.7, Pentax A 35-80, Tokina 28 1:2.8, Tokina SD 35-200 (met macro stand)

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2015, 14:27:52 »
Als de 150-450 te duur is, is de DA* 300mm wellicht ook nog een optie. Niet heel lang, maar wel f/4, dus geschikt voor de teleconverter, waarmee je op 420mm f/5.6 uitkomt.

Verder is de 55-300 op zich een aardige lens hoor, maar ik vind het persoonlijk een gemis dat bvb die Tamron 70-300 VC niet voor Pentax wordt gemaakt. Dan heb je een optie die qua prijs en kwaliteit ertussenin zit. Want de 55-300 is op 300mm niet echt scherp in mijn ervaring.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2015, 14:39:29 door starbase218 »

Offline August

• Senior Member
  • **
  • Manipulating fotons
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2015, 12:04:38 »
De macro 100mm wr is een no-brainer, daar heb je zeker plezier van en het is een enorm goede lens. Macro-techniek in de vingers krijgen is nog weer andere koek, maar goed daar kun je tijd in steken en van anderen leren.
Voor wat betreft een langere brandpuntsafstand voor vogels e.d. is het lastig. Wil je echt goed glas dan is het duur en de vraag is: wil je eigenlijk wel met een dergelijk gewicht (meer dan 1kg) en omvang aan de slag? En lenzen in deze categorie zijn navenant duurder. Als je echt voor de vogels gaat gewoon de 150-450 DFA bestellen en zelf nog bijleggen :D
Anders is de 55-300mm wr een vrij goede lens waar je behoorlijk mee uit de voeten kunt.

Ga sowieso eens naar een winkel waar ze dergelijke objectieven hebben en voel er eens aan.

Wat een flitser betreft, heb je die nodig of is het meer dat je denkt dat je hem nodig hebt? Dit hang echt van het soort fotografie af.
Om het nog iets moeilijker te maken, je zou ook je body nog kunnen upgraden ;)
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2015, 09:21:57 »
Kamera Expres in Rotterdam heeft hem wel op voorraad.

Alhoewel ik de Pentax 100 WR niet zelf heb gebruikt ben ik het wel met J@@p eens. Het verschil, zo'n € 200,--, kun je mooi aan iets anders besteden. (Fijne baas trouwens die je een échte bonus geeft, al mag ik over die van mij op dat gebied ook niet klagen, maar dat terzijde).
Wij hebben hier 2 Tamrons 90mm in gebruik, naar volle tevredenheid. En kijk maar eens naar J@@p's volprezen macro's!
Overigens gebruik ik nooit een statief bij macro's, ik vind dat niet werken bij beestjes. Bloemen is een ander verhaal.

Veel mm's in combinatie met licht (en kwaliteit) kost veel geld. Dat wordt een lastige keus. Allereerst de keus tussen zoom of prime. Ik heb op het forum geweldige voorbeelden gezien van een Pentax 300mm met een goede convertor, maar ook van de Sigma 150-500. Zelf heb ik de Sigma 135-400 (budgettair én kwalitatief wel anders dan de 150-500) en ik zit daarmee nog steeds in de gewenningsfase (maakt wel goede foto's maar ik krijg de vogels die ik wil niet te zien, of het wild  :( ). Deze lens is echter wel redelijk zwaar (http://www.pentaxforums.com/userreviews/sigma-apo-135-400mm-f4-5-5-6-dg.html).
De meer budgetlenzen heb je zelf al terzijde geschoven: een goede keus.

Inderdaad een lastige keus maar wél leuk om mee bezig te zijn. En als je het hier op het forum plaatst geeft het het gevoel dat wij een beetje me mogen kopen  ;). Hou ons vooral op de hoogte! En succes natuurlijk.

Er is een RC voor de K-30: http://www.pentaxforums.com/forums/151-pentax-k-30-k-50/191686-remote-k-30-a.html

Een objectieve mening, is dat net zoiets als een rechte bocht? ;)
Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is. Dit staat tegenover subjectief. Het begrip heeft filosofische aspecten, en het begrip in de zin van 'neutraal' of 'onpartijdig' is onder meer van wezenlijk belang in de journalistiek en bij de rechtspraak. Maar daar is de Stamtafel meer voor!  ;)
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2015, 09:54:42 door Kees SC »

Offline Saskia

• Junior Member
« Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2015, 22:26:50 »
J@@p,

dank voor je vele input. Het wordt en niet veel makkelijker op maar toch ook weer wel. De 70-300 van Tamron is definief uit beeld. De Tamron 70-300VC word niet voor Pentax gemaakt. Jammer want leek een uitstekend alternatief.
Als ik de Tamron 90 ipv  de pentax 100 macro komt er inderdaad ruimte voor een sigma 120-400. Helaas tijdelijk uit verkocht hier in Rotterdam bij Foka anders was ik morgen gelijk eens gaan kijken. Is er wel een met een statiefgondel maar dat is niet een probleem in de uitkijk hut.

Kan niet in de handleiding van de k30 vinden dat hij infra rood aan kan.

Makkelijke word het inderdaad dus niet maar zo'n zoek tocht heeft ook wel iets.

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2015, 19:22:06 »
Een objectieve mening, is dat net zoiets als een rechte bocht? ;)

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2015, 13:26:53 »
Ik heb onlangs in Auvifauna wat vogels gefotografeerd, juist met de Tamron 70-200. Kijk maar eens in de fotohoek bij Dieren, daar staan ze. Maar in Avifauna zit alles echt binnen handbereik, dan voldoet deze lens prima. Als de vogels wat verder weg zitten zul je toch een wat grotere lens moeten hebben. Bovendien moet je dan ook nog rekening houden met een goed statief. Het statief dat je nu voor ogen hebt is prima (lekker flexibel) voor macro, maar niet voor een tele-toeter. Misschien kun je overwegen om de Tamron macro lens te nemen i.p.v. de Pentax, dan houd je nog wat euro's over en lever je daarop qua kwaliteit niet in. Overigens is 965 voor de Sigma wel erg duur. Volgens mij kan het ook voor 200 euro minder, maar wel even zoeken, want deze lens in Pentax mount is niet heel dik gezaaid. Je zou ook nog de Sigma 120-400 OS HSM kunnen overwegen. Die kost rond de 700 en is m.i. veruit te preferen boven een 70-200 met TC.

Je noemt verder nog de Tamron 50-300. Ik neem aan dat je de Tamron 70-300 bedoelt? Die zou ik zeker niet nemen. Een prima budget-zoomlens, maar ook voor vogels niet geschikt. Inderdaad vrij luidruchtig, vrij traag en boven de 200mm ook niet echt scherp. Ik heb die gehad als voorganger van mijn Tamron 70-200, maar de 70-300 is echt een paar stappen terug. Er bestaat ook nog een Tamron 70-300 VC uitvoering, dat is de opvolger van de genoemde gewone 70-300. Die is wel veel stiller en sneller en ook scherper. Danzij de beeldstabilisatie komt die in vergelijking met de Tamron 70-200 ook nog beter uit de test voor wildlife (vogel) fotografie. Maar ik vraag me wel af of die lens er is voor Pentax. Ik dacht het niet. Maar dat zou qua budget ook een leuke optie zijn, ik dacht dat die ergens tussen de 350 en 400 euro kost.

Groeten,
J@@P

Maar goed, we maken je keuze zo niet eenvoudiger ;-)
Succes met kiezen en laat maar horen wat het geworden is.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Saskia

• Junior Member
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2015, 13:08:13 »
Heren, beiden bedankt voor jullie input.

Ik heb even naar de sigma 150-500 gekeken maar die was wel erg prijzig (965) bovendien ben ik bang dat het statief wel te licht kan zijn voor zo'n toeter. Valt dus buiten mijn budget.
Ik ga dus maar in de tuin en rond het huis aan de slag met met de 70-200. De Tamron 50-300 is een stuk goedkoper (kan er nog een 1.4 converter bij) maar ik lees overal dat hij bij het scherp stellen lawaai zou maken. dat lijkt me zelf voor vogels in de tuin niet goed. Bovendien is de lichtsterkte een stukje minder. Wordt dus nog even verder puzzelen.

Saskia

risseeuw

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2015, 12:29:19 »
Alle door jou genoemde apparatuur is prima maar de 70-200mm voor vogelfotografie gebruiken zou ik te zeerste afraden, een prachtige lichtsterke lens maar voor vogelfotografie misschien in de tuin nog geschikt maar in het vrije veld kom je zo wie zo te kort.
Gebruik zelf een 300mm met 1.4tc (420mm)  en daar red ik het voor vogelfotografie in het vrije veld meestal al niet mee wanneer je geen schuilhut/camouflagetentje tot je beschikking hebt.
Al moet ik erbij zeggen dat ik niet zo'n vogelaar ben en meer grofwildfotografie doe.   
Ga dan minstens naar 500mm eventueel met tc maar dan wordt het wel prijzig of je moet naar een sigma 150-500mm gaan of iets dergelijks.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2015, 11:10:49 »
Allereerst gefeliciteerd met je jubileum! En zo'n bedrag, dan kan ik alleen maar zeggen dat je een goede baas hebt.

Ik kan over twee zaken wel iets melden en dat zijn de beide lenzen. De Pentax 100mm macro is een prima lens, daar ga je zeker geen spijt van krijg. Zelf heb ik de Tamron (bijna) equivalent van 90mm. Voor macro een ideaal bereik. Ik denk dat niemand je hier zal afraden om deze Pentax lens te kiezen.
Wat betreft de Tamron 70-200, die heb ik zelf ook. En om maar direct met de deur in huis te vallen, daar ga je niet veel plezier aan beleven als je die voor vogels wilt gebruiken. Ik bedoel niet dat het geen fijne lens is, zeker niet, het is een prachtige, scherpe lens, maar niet echt geschikt voor het doel waarvoor je hem wilt gebruiken. In de eerste plaats is 200mm echt te kort om vogels in het wild te fotograferen. Misschien dat in de tuin nog net gaat, maar in natuurgebieden zitten vogels doorgaans wat verder weg en dan is 200mm te weinig. Voor vogels heb je eigenlijk minimaal 400mm nodig. Een converter kan soms uitkomst bieden, maar de vraag is even of je een geschikte kunt vinden. Je zit namelijk met nog een ander "bewaar" van deze lens. Voor vogelfotografie is de autofocus ook veel te langzaam. Bij wat statische vogels gaat het nog wel, maar vogels in vlucht is eigenlijk niet te doen. Voor een snelle AF zou je misschien beter de Sigma equivalent kunnen nemen, die is wat duurder, zeker de OS versie, maar ook behoorlijk wat sneller. Daarmee zit je overigens nog steeds met 200mm wat dus eigenlijk te weinig is. Besef ook dat als je met een converter gaat werken je ook weer lichtsterkte verliest. Met een 2x converter houd je omgerekend een 140-400 5.6 lens over.

Ik hoop dat je met deze opmerkingen wat kunt. Je vraagt om een objectieve mening, maar het zijn toch vooral mijn ervaringen die ik hier deel, dus subjectief.

Wat ik je nog zou willen adviseren om bij macrofotografie met statief een afstandsbediening bij je camera aan te schaffen. Gewoon zo'n infrarood dingetje, werkt perfect.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Saskia

• Junior Member
Graag een objectieve mening over:
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2015, 20:59:13 »

Ik mag in verband met mijn 25 jarig jubileum van mij werkgever iets uitzoeken voor een bedrag rond de euro 1750. Ik heb wat rond gezocht en kwam tot het volgende:

Metz mecablitz  52.A1 Pentax                       : heb nog geen flitser
Pentax 100mm macro 1:2,8 WR                    : wil graag macro opnamen maken bv in het bos
Tamron AF SP 70-200mm f/2.8 Di LD IF Macro: voor o.a vogels in tuin en ackerdijkse plassen. Lichtsterkte ook gedaan om eventueel met een converter de mm te verdubbelen (indien mogelijk)
Velbon VS-443D statief                                : heb ik nog niet maar deze leek me geschikt o.a. voor macro

Ik heb nog wat speel ruimte. Mijn vraag is vooral zijn de beide lenzen geschikt voor de doelen die ik wil bereiken en zijn er betere alternatieven\cq mogelijkheden?

Saskia