Auteur Topic: De nieuwe K3  (gelezen 6590 keer)

newmikey2

• Gast
Re: De nieuwe K3
« Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2015, 09:23:06 »
- Kan in de groene modus de iso niet veranderen.
Nee, daarvoor heet het ook "Automatisch". Je kunt het ISO bereik wat de camera kiest beperken door de auto-iso instellingen aan te passen (pagina 46 van de handleiding)
Je kunt ook de P(rogramma)-stand gebruiken, die is gelijk aan de groene stand maar je kunt ISO zelf vastzetten.
Citaat
- Is er een andere weg voor werken met de ing. flitser waar je zelf kunt iso of zelfs diafragma kunt bepalen en toch goed belicht bent op verschillende afstanden. ( Ik heb ook een grote externe flitser hoor, werkt perfect op X,  kan alles instellen dat ik wil)
Zoals hierboven gezegd de P-stand gebruiken maar P-TTL werkt ook gewoon op de Av stand maar bij bepaalde oudere (handmatige) objectieven zijn er beperkingen. Zie hiervoor pagina 90 van je handleiding.
Citaat
- Heb nog niet begrepen waarvoor de groene knop dient, als ik er op druk zie ik niets veranderen.
De groene knop dient om de lichtmeter zijn werk te laten doen in de M stand bij een oude lens zonder overbrenging. Een druk op de knop stelt de juiste sluitertijd en diafragma in bij de gegeven gevoeligheid.
Citaat
- Nog altijd niet gevonden hoe je met anologe lens met diafragma ring en ook A stand en anologe auotomatische tussenringen, (Dus met zo'n schuifklepje) je diafragma wel kunt doen werken, in plaats dat het altijd volledige opening is.( Heb al op internet dezelfde problemen ontdekt met de K3)
Even iemand met een K-3 opzoeken en het je laten voordoen lijkt mij het simpelste. Ik kan nu wel gaan zitten vertellen dat de A-stand op de lens alleen werkt als je (wat jij analoge noemt) tussenringen electrische contactjes hebben, maar dat neem je vervolgens toch niet van me aan. Doe jezelf een lol en shop voor een goede gebruikte macrolens - dat gedoe met tussenringen is het gewoon niet waard, verlies van meerdere stops en al.

Even voor de volledigheid, er bestaan een aantal soorten tussenringen - je mag zelf bepalen wat je analoog vind uiteraard maar die kreet betekent bij tussenringen weinig:
1. Kale ringen zonder enige overbrenging, veelal van Chinese makelij (via Ebay) en zeer goedkoop. Bruikbaar met K en M lenzen maar geen enkele automatische werking behalve lichtmeting met de groene knop.
2. Kale ringen met verende pal, de zogenaamde Pentax-K tubes. Inderdaad sinds de invoering van de KAF2 bayonet slechts bruikbaar als hierboven.
3. Ringen met electrische contactjes. (Soms) Bruikbaar met SMC-A lenzen alsmede met modernere optieken zoals de DA en DAL serie. Het kan zijn dat een deel van de ringen moet worden kaalgeschuurd om de electrische overbrenging mogelijk te maken.
4. Ringen met contacten en AF overbrenging (van Soligor bijvoorbeeld). Zeer zeldzaam, zeer duur en uiteindelijk zeer uitgestorven.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2015, 09:23:06 »

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2015, 09:09:06 »
Misschien heb je voor de tegenvallende scherpte hier wat aan: https://www.youtube.com/watch?v=qHImZGBRto8
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2015, 08:14:09 »
Misschien heb ik wat overdreven met niks is beter en zelfs de ruis is niet beter , (is wel wat beter), misschien door de eerste ontgoocheling van ik zie geen scherpere foto' dan met de K100.
Maar ik zie hier enkel maar kritiek op mezelf, zoals als je auto werkt koop dan een compact en zo meer. Misschien wat meer opbouwend aub. Ik  fotografeer nooit  automatisch, tenzij met de ing. flitser , dat moest met de K100 of je bent niet juist belicht, ook met de K3 in groene modus , heb nog geen andere belichting gevonden die automatisch de juiste flits belichting geeft op verschillende afstanden.( Dat wil ik eens horen)
Ik ga altijd voor keuze belichtingen in Av of Tv, naar gelang de onderwerpen. En nee ik heb niet de centen om duur glas te kopen , heb hier al aangegeven wat ik heb van lenzen , en daarmee wil ik het beste uit de K3 halen.
Ik weet dat ik met al die digitale uitleg niet meer zo rap ben weg , ben ook 73 jaar , maar wil graag alles bijleren op digitaal gebied, met een simpel antwoord op mijn vragen. En nog es , ik weet wel wat fotografie is, maar wil me dolgraag verbeteren in al die digitale instellingen. Het is een beetje als met Gsm's en Pc, de jonge lui zijn geweldig rap met instellingen.
- Kan in de groene modus de iso niet veranderen.
- Is er een andere weg voor werken met de ing. flitser waar je zelf kunt iso of zelfs diafragma kunt bepalen en toch goed belicht bent op verschillende afstanden. ( Ik heb ook een grote externe flitser hoor, werkt perfect op X,  kan alles instellen dat ik wil)
- Heb nog niet begrepen waarvoor de groene knop dient, als ik er op druk zie ik niets veranderen.
- Nog altijd niet gevonden hoe je met anologe lens met diafragma ring en ook A stand en anologe auotomatische tussenringen, (Dus met zo'n schuifklepje) je diafragma wel kunt doen werken, in plaats dat het altijd volledige opening is.( Heb al op internet dezelfde problemen ontdekt met de K3)
Alles met de K3 dus
Ik ben dus al jaren een Pentax fan, maar ik kan nooit aan iemand eens iets vragen, ik moet alles zelf ontdekken of leren,(van digitale instellingen bedoel ik) we zijn met twintig in de fotoclub, 16 Nikons, 3 Canons en één Pentax, ik dus. En het is altijd Nikon dit en Nikon dat, en ik ben altijd het buitenbeentje, maar we zijn wel héél goeie vrienden hoor.

Vier vraagjes dus, ik ben benieuwd naar jullie antwoorden, vriendelijk bedankt!

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2015, 08:54:10 door Willytje65 »

Hythloday

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2015, 20:24:06 »
Ik dacht dat ik er heel wat zou op vooruit gaan , maar dat is niet zo;

Ik kan me er iets bij voorstellen. De Pentax K100D(S) was een probleemloze camera waarvan de RAW opnames eenvoudig waren te bewerken. Toen ik een Pentax K200D kocht, had ik hetzelfde gevoel dat jij nu hebt. De RAW opnames van de K200D waren aanzienlijk moeilijker op te bewerken met niet-Pentax software.

Pentax is meegegaan in de wedloop wat pixels betreft, maar ook met allerlei andere snufjes. De huidige Pentax camera's zijn gecompliceerder om mee te werken. De kwaliteit die de K100D(S) leverde, was prima in vergelijking met de Canon 300D die aanzienlijk meer ruis gaf in schaduwpartijen.

Je zult moeten leren omgaan met een camera die gecompliceerder is. Bovendien heeft Pentax de 18-55mm standaardlens al enkele keren vernieuwd zodat de lens niet de zwakste schakel in het geheel is. De camera's zijn vernieuwd en leveren iets betere foto's, maar ook de lenzen worden regelmatig vernieuwd en verbeterd, denk maar aan de DA16-45mm, DA17-70mm en de DA16-85MM.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2015, 17:51:52 »
Let op ... de K3 is veel minder vergevingsgezind tov minder kwalitatief glaswerk .....

???  U bedoeld ??   Pentax heeft bijna geen geen mindere kwaliteits Lensjes,dat was alleen Heel vroeger zo nu niet meer :angel:

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2015, 16:21:48 »
Ik leer heel graag bij zelfs zeker op digitaal gebied,
 Zo af willen van die 3200 iso op Auto stand , maar vind het niet.
Als je een camera als de K3 op de AUTO stand gaat gebruiken kan je net zo goed een P&S camera pakken. In de AUTO stand bepaalt de camera zo ongeveer alle instellingen en dat is niet echt wat je wilt. Als je bekend met de driehoek diafragma-sluitertijd-ISO gebruik dan je K3 eens op de Av of Tv stand. Zet hem maar eens op Av en druk dan eens op de INFO knop achterop de camera. Dan zie je meteen wat je heel snel kan instellen, bijvoorbeeld auto ISO bereik, zonder direct in de menu's te hoeven duiken.
De tip van Newmikey2 om eens een paar uurtjes met een andere K3 gebruiker op stap te gaan lijkt me heel zinnig of je kan eens kijken of je mee kan met zo'n Pentax forum meet als er een bij jou in de buurt is.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2015, 16:16:43 »
Misschien kan je nog iets bereiken met de AF-aanpassing in het menu? Volgens mij heeft een uitleg hierover ergens op dit forum gestaan. Voor de rest zou ik zeggen..........Ga lekker aan de slag en geniet van deze bijzondere camera!

Groeten, John
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

newmikey2

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2015, 12:50:40 »
 anders ben ik al in alle watertjes gewassen, heb vroeger 2 jaar voor een plaatselijke krant gefotografeerd, heb van vrienden trouwreportages gemaakte, had toe zo een grote beroeps flitser, en die was toen nog niet computer gestuurd, dus alles handmatig instellen, werkte al in de donkere kamer vanaf mijn 15 jaar , dus op gebied van iso, scherpte, diafragma's, contrast, inkadering en zo meer, weet ik wel wat.
 Vroeger had ik allemaal vaste lenzen, 28mm, 50mm, 135mm en die zij zo wie zo scherper, ik weet ook dat dure lenzen beter zijn maar ge moet ze ook kunnen betalen hé;
Ik ben nu ook enkele jaren in een plaatselijke fotoclub en sta ieder jaar op de tentoonstelling

Wil wel aan de hand van vragen hier digitaal wat bijleren, de handleiding is wel wat ingewikkeld hoor.
Op P ben je overbelicht met flits als je te dichtbij komt, past niet automatisch aan
Sorry hoor maar ik hoor alleen excuses en géén greintje bereidheid tot zelfredzaamheid. Ik ben zelf niet veel jonger en fotografeer al 40 jaar maar geniet met volle teugen van het digitale tijdperk. Dat houdt óók in dat handleidingen er zijn om gelezen te worden, en instellingen één voor één uitgeprobeerd.

Al je problemen zijn van het kaliber "user-error" en hebben niets te maken met je camera. Ik kan me niet herinneren dat mijn K100D-S zoveel anders was dan mijn huidige K-5 IIs, wat meer mogelijkheden maar de basis is niet veranderd.

-Auto-ISO bereik vind je in het menu waar je het kan beperken tot 800, 1600 of wat je maar wilt. 
-Natuurlijk past de flits automatisch aan, zowel de ingebouwde als een P-TTL systeemflitser maar als je te dichtbij komt houdt het bij alle flissystemen op. Probeer een te bouncen met een papieren kaartje of een puffer diffuser(<€5 via internet)
-Scherptediepte is, bij gelijkblijvende brandpuntsafstand an diafragma, op alle APS-C cameras van alle merken identiek - óók tussen je K100D en de K-3 dus.
-Analoge tussenringen werken óók op de digitale Pentaxen van recente snit prima, zolang ze maar een geveerde diafragma overbrenging hebben (dat verende staafje binnenin). Er zijn ook "kale" tussenringen en die werken inderdaad alleen op volle opening.
-Wat voor jou een overbodige instelling in het menu is, is voor een ander essentieel. Misschien moet je een wat simpelere compact camera aanschaffen om de lol in je fotohobby te houden?
-De K-3 alsmede zijn iets oudere broertje de K-5 IIs hebben géén AA filter en schieten, mede daardoor, retescherpe platen. Dat jij die scherpte er niet uitkrijgt kan niet aan de camera liggen.

Misschien moet je eens een paar uurtjes met een andere K-3 gebruiker doorbrengen om de fijnere kneepjes van deze camera onder de knie te krijgen? Ook raad ik je toch aan de handleiding door te lezen en alle instellingen uit te proberen, niet één keer maar meerdere malen. Hoop voor je dat het nog goed komt maar zoniet dan is je camera zó verkocht en koop je een D7100 - daar is niets mis mee.

risseeuw

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2015, 12:26:39 »
heb zelf sinds een aantal maanden een K5-II aangeschaft in opvolging van een Sony dx-hsc300 bridgecamera, daarvoor ongeveer dertig jaar geen spiegelreflex vastgehad Konica tc (analoog natuurlijk) was mijn laatste toestel, heb veel plezier gehad van de Sony om weer een beetje up-to-date te geraken met de hedendaagse fotografie.
met de K5-II maak ik nu acceptabele platen maar heb wel de tijd genomen om dit toestel goed te leren kennen met de enorme veelzijdigheid aan mogelijkheden en ben nog steeds niet uitgeleerd.

Als kitlens de Pentax 18-135mm waar ik gewoon heel erg tevreden over ben en inmiddels ook de DA*300 mm in mijn bezit die gewoon gruwelijk scherp is, kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar het is wel zo dat een kwalitatief betere lens wat meer kost maar met de 18-135mm en zeker ook de 55-300mm zijn prachtige foto's te maken ook met de K3.

Neem echter wel in ogenschouw dat de k3 een top off the line camera is en ook gewoon vraagt om goed glaswerk, wanneer je in een Ferrari een motor of banden monteert van noem maar iets een fiat panda dan rijdt de Ferrari ook niet optimaal.
Zie bijvoorbeeld ook wel eens mensen de fout maken om op een heel duur objectief te gaan beknibbelen op bijvoorbeeld protector en/of CP filters, ook hiervoor geld het bovenstaande.

Dus neem de tijd om vertrouwd te raken met deze prachtige camera en kijk eens om je heen voor wat beter glaswerk, ook ik heb gewoon een tijdje moeten sparen voor de 300mm.
Des te meer voldoening wanneer je hem dan eindelijk op je body kan "klikken" en je eerste platen schiet.

Groeten Ronald. 

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2015, 12:11:51 »
 anders ben ik al in alle watertjes gewassen, heb vroeger 2 jaar voor een plaatselijke krant gefotografeerd, heb van vrienden trouwreportages gemaakte, had toe zo een grote beroeps flitser, en die was toen nog niet computer gestuurd, dus alles handmatig instellen, werkte al in de donkere kamer vanaf mijn 15 jaar , dus op gebied van iso, scherpte, diafragma's, contrast, inkadering en zo meer, weet ik wel wat.
 Vroeger had ik allemaal vaste lenzen, 28mm, 50mm, 135mm en die zij zo wie zo scherper, ik weet ook dat dure lenzen beter zijn maar ge moet ze ook kunnen betalen hé;
Ik ben nu ook enkele jaren in een plaatselijke fotoclub en sta ieder jaar op de tentoonstelling

Wil wel aan de hand van vragen hier digitaal wat bijleren, de handleiding is wel wat ingewikkeld hoor.
Op P ben je overbelicht met flits als je te dichtbij komt, past niet automatisch aan

Offline August

• Senior Member
  • **
  • Manipulating fotons
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2015, 10:22:35 »
Gebruik alvast eens de P-stand in plaats van de auto-stand. Dan kun je zelf met de scrollwieltjes diafragma en sluitertijd aanpassen.
Voor wat betreft de auto-ISO, die kun je ook aanpassen in het menu of uitzetten, gaat allemaal heel makkelijk als je er even tijd voor neemt en de handleiding gebruikt. Dat je al 'tig jaar fotografeert wil niet zeggen dat je nu geen leercurve zou hebben met een nieuwe camera of dat je al die tijd een goede techniek hebt gehad  ::)

De kitlens (ik neem aan dat je het over de 18-55 hebt) is niet de beste lens die je hebben kunt op de K-3, maar ook daar krijgen anderen ook nog hele mooie foto's uit. Leer de camera eerst kennen en probeer dingen uit. Ik vind het daarnaast persoonlijk wel de moeite waard om op een camera van 800-1000 euro ook een betere lens te proberen. Die hoeft geen kapitalen te kosten. De 18-135 van Pentax is al een verbetering en een fijne alrounder met een groot bereik. In het standaardzoombereik zijn de Tamron 17-50 2.8 en de Sigma variant gebruikt ook voor een redelijk bedrag te vinden.

Succes en vooral plezier met fotograferen. En mocht je het niks blijven vinden, er zijn hier vast liefhebbers die de K-3 van je over willen nemen en dan koop je fijn alsnog die Nikon.
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2015, 09:52:44 »
Dat ik niet weet hoe een camera in te stellen is wel een brug te ver, ik fotografeer al ong. 50 jaar met Pentax spiegel reflex camera's, misschien waren jullie toen nog niet geboren.
maar met de digitale snufjes kan ik wel wat minder overweg, wat niet wegneemt dat ik wel weet hoe, waar en wanneer ik bepaalde instellingen als iso, diafragma , snelheid en zo moet gebruiken.

Toch nog een paar vraagjes ; kan ik in de groen modus en gebruik van de inbouw flitsde iso waarde veranderen?
 Met de K100 neem ik binnen in Auto stand een flitsfoto 1/60 sec iso 200, f 4,5  ( de iso kan ik zelf bepalen)
- Met de K3 in groene stand zelfde flitsfoto 1/80 sec, f 4,5, maar de iso springt al automatisch naar 1600, wat toch wat veel is kwestie van korrel hé. Kan ik daar iets aan wijzigen?,
Ook vindt ik het jammer dat het altijd volledige opening is, (bij beide) stel dan maar eens scherp al er bv. vier mensen aan een tafel zitten.
- Ook begrijp ik niet zo goed de bedoeling van de rond groene knop, is precies niet zo goed uitgelegd in het boekje.

Ook wil ik nog zeggen , dat financieel niet iedereen top lenzen van zo'n 1000 / 2000 euro kan kopen,
Ik heb enkel de kitlens 18/55, Pentax 50/200-5.6, Sigma 18/200- 3.5, en Sigma Macro 105 mm-2.8
 En wat betreft de Nikon 7100, mijn vriend heeft er zo een, hij fotografeert nog maar 5 jaar, nu dus met de D7100, en Nikor lens 18/200 en zijn foto's zij altijd scherper dan de mijne, al weet ik heel goed in al die jaren waar ik  de scherpte moet zoeken.
Maar ja , ik ben dus al 50 jaar Pentax fan.

En bedankt voor jullie antwoorden.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2015, 11:47:23 door Willytje65 »

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2015, 22:51:43 »
Let op ... de K3 is veel minder vergevingsgezind tov minder kwalitatief glaswerk .....

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2015, 19:37:31 »
Ik ging van K100D Super naar K-7 naar K-5 en nu K-3. Als grootste verschil zou ik de grootte en het gewicht noemen. De K-3 is nog weer iets zwaarder dan de K-5, die ongeveer vergelijkbaar as met de K-7. Toen ik overging van K100D Super naar K-7, was dat iets dat wel tegenviel.

Wat dat betreft kun je het niet vergelijken. Het zijn twee totaal verschillende camera's, op zoveel vlakken. Ze liggen iets van 5 generaties uit elkaar, en de K100D Super was een entry-level model waar de K-3 het topmodel is.

Ergens vind ik de K100D Super stiekem misschien wel fijner trouwens. Kleiner, lichter en simpeler.

Maar om te zeggen dat de K100D Super scherper is dan de K-3? Sorry, maar dat is onzin. De K-3 heeft 24MP zonder AA-filter. Misschien dat je daardoor de onscherpte van je kitlens beter ziet, maar gebruik die lens eens op 35mm en f/8, of zet er een betere lens op, en je gaat geheid merken dat de K-3 veel scherper is. Is dat dan nog niet het geval, dan is je techniek waarschijnlijk niet goed genoeg.

Of je hebt een rot exemplaar van de K-3. Kan ook nog, maar laten we daar in beginsel niet vanuit gaan.

Dat je in het begin op de verkeerde knoppen drukt bij een nieuwe camera lijkt me niet vreemd. Je bent gewend aan je K100DS en niet aan de K-3. Geef het tijd.

ISO 25600 en 51200 geven inderdaad ongetwijfeld erg veel ruis, maar ehh... de K100DS gaat maar tot ISO 3200. Gebruik voor de lol je K-3 eens op ISO 3200 en vergelijk dat met de K100DS. En dan niet op pixelniveau naar de ruis kijken, maar naar de totale foto.

Nogmaals: als er niet aan de scherpte werd gedacht, hoe kan het dan dat anderen ragscherpe opnames maken met de K-3? Dan ligt het blijkbaar toch ergens anders aan. De lens, je techniek, wat dan ook. Of je hebt dus een slecht exemplaar. Je mag van de K-3 verwachten dat deze veel scherpere foto's levert dan de K100DS. Is dat niet het geval, en ben je ervan overtuigd dat het niet aan iets anders kan liggen, dan zou ik teruggaan naar de winkel voor een ander exemplaar.

En tja, dat er meer instellingen op zitten die jij niet gebruikt is toch niet een minpunt? Ik bedoel, je hoeft dat toch niet te gebruiken? Als je er maar foto's mee kunt maken!
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2015, 17:41:41 »
Het komt er dus op neer dat al die vergelijkings testen die ik gelezen heb op diverse websites en fora allemaal gelogen zijn. Ik kan de K100 niet vergelijken want die heb ik nooit gehad, ik kwam eerst van een K10 naar K5 en toen K3, en zag telkens wel verschil. Ik moet wel toegeven dat de stap van mijn K5 naar K3 beduidend kleiner is als de stap van K10 naar K5. Maar voor mij is de K3 retescherp en heeft snelle AF, dus dik tevreden.

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2015, 17:16:14 »
600 euro voor de K3 OK?
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2015, 16:05:11 »
Heb onlangs een nieuwe Pentax K3 gekocht, vroeger had ik een K100 super.
- Met die 24Mp dacht ik aan heel wat minder ruis (korrel)dan de K100 van 6 Mp maar dat is maar weinig, Ik vraag me zelfs af wat die 25600 en 51200 iso daar wel komt doen op hete zogezegd paradepaardje van Pentax, het resultaat daar van is nog slechter dan van een speelgoed camera.

Na je vraag over de macro ringen vraag ik me af of je wel weet wat je doet, en hoe camera's werken. De K-3 heeft wel degelijk minder ruis dan de K100 bij hogere ISO waarden.

- scherpte , beiden  uitgetest met de standaard lens, en gelijk ingesteld, haast nog minder , zeker wat minder scherpte diepte,  met de standaard 18-55 mm dus die nieuwe 24Mp sensor geeft zeker niet meer scherpte

Zelfde maat sensor, zelfde diafragma is zelfde scherptediepte puntuit. En dat de foto's er minder uit zien, ja dat dan. Een 24Mp sensor vergroot meer uit, dus lensfouten zullen sneller zichtbaar worden

- de kleuren aanpassingsknop van de vierweg besturing zit daar heel slecht, heb al gedacht dat ik oké drukte , blijkbaar wat verkeerd, verliep snel die kleurenaanpassing en dan oke gedrukt en enkele slechte foto's gemaakt     zonder direct te zien.

Nieuwe camera, anders ingedeeld, dus je zult het weer aan alles moeten wennen. Zal je met elke nieuwe camera hebben.

- analoge tussenringen (met analoge lens)voor macro niet meer te gebruiken, het diafragma blijft altijd open, gelijk welke f je instelt op de diafragma ring (diafragmaring toegestaan op 2)

Zie antwoord in andere post van jou

- veel te veel overbodige digitale instellingen, voor ( uitsnijden , voor mapjes enz.), en 100 en 1 dingen , die het alleen maar ingewikkeld maken, dat doe je toch veel overzichtelijker op de pc

Je bedoeld zoals creatieve filters gebruiken, net als op de K100D. (en als het ingewikkeld is, waarom gebruik je het dan. Je kan het gebruiken, je hoeft het niet te gebruiken)

- er werd aan alles en nog gedacht uit gezonderd de scherpte, wat toch essentieel is voor de foto
- Is dubbel zo duur als mijn K 100 (ong. 1000 € tegenover 500 €) is in mijn ogen de vergelijking met Nikon 7100 niet waard

Dus je hebt de Nikon vaak gebruikt?

- enige + punt tegenover mijn K100, hij stelt sneller scherp en klikt rapper

Zijn er nog die daar zo over denken, laat maar iets horen

Zie mijn antwoorden boven.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2015, 15:59:30 »
ja, je zal echt moeten leren omgaan met de K3 ...  maar de stap andersom zou je pas echt doen huilen.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
De nieuwe K3
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2015, 15:07:21 »
Heb onlangs een nieuwe Pentax K3 gekocht, vroeger had ik een K100 super.
- Met die 24Mp dacht ik aan heel wat minder ruis (korrel)dan de K100 van 6 Mp maar dat is maar weinig, Ik vraag me zelfs af wat die 25600 en 51200 iso daar wel komt doen op hete zogezegd paradepaardje van Pentax, het resultaat daar van is nog slechter dan van een speelgoed camera.
- scherpte , beiden  uitgetest met de standaard lens, en gelijk ingesteld, haast nog minder , zeker wat minder scherpte diepte,  met de standaard 18-55 mm dus die nieuwe 24Mp sensor geeft zeker niet meer scherpte
- de kleuren aanpassingsknop van de vierweg besturing zit daar heel slecht, heb al gedacht dat ik oké drukte , blijkbaar wat verkeerd, verliep snel die kleurenaanpassing en dan oke gedrukt en enkele slechte foto's gemaakt     zonder direct te zien.
- analoge tussenringen (met analoge lens)voor macro niet meer te gebruiken, het diafragma blijft altijd open, gelijk welke f je instelt op de diafragma ring (diafragmaring toegestaan op 2)
- veel te veel overbodige digitale instellingen, voor ( uitsnijden , voor mapjes enz.), en 100 en 1 dingen , die het alleen maar ingewikkeld maken, dat doe je toch veel overzichtelijker op de pc
- er werd aan alles en nog gedacht uit gezonderd de scherpte, wat toch essentieel is voor de foto
- Is dubbel zo duur als mijn K 100 (ong. 1000 € tegenover 500 €) is in mijn ogen de vergelijking met Nikon 7100 niet waard

- enige + punt tegenover mijn K100, hij stelt sneller scherp en klikt rapper

Zijn er nog die daar zo over denken, laat maar iets horen