Auteur Topic: De nieuwe K3  (gelezen 6586 keer)

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
Re: De nieuwe K3
« Reactie #44 Gepost op: 21 juni 2015, 08:17:44 »
heb al uren en dagen de handleiding gelezen, is niet altijd even simpel te begrijpen

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #44 Gepost op: 21 juni 2015, 08:17:44 »

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #43 Gepost op: 19 juni 2015, 08:19:05 »
Hij heeft dit gezegd in z'n andere topic Macro met K3. Dus waarschijnlijk heb je daar overheen gelezen.
Niet overheen gelezen maar helemaal niet gezien, want .......

Citaat
Dit kan je aanpassen in menu C1 optie 1.

dit is weer duidelijk een geval van RTFM. Als je iets nieuws en uitgebreider apparaat koopt dan je vorige is het gewoon handig om stap voor stap door de menustructuren te gaan om te kijken wat er is gewijzigd en dan stap voor stap gaan proberen.....  Ik blijf er bij: RTFM!

Offline 1up

• Full Member
  • *
    • Flickr
« Reactie #42 Gepost op: 16 juni 2015, 18:46:55 »
Er is al meerdere malen aangegeven dat het ideaal zou zij om met een K-3 gebruiker af te spreken en dan samen door de instellingen " te wandelen"  als je niet aangeeft in welke regio je woont en of je hier toe bereid bent heeft het stellen van vragen geen enkele zin en is het n.m.m. alleen maar verknoeide tijd en moeite van de forumleden.

Hij heeft dit gezegd in z'n andere topic Macro met K3. Dus waarschijnlijk heb je daar overheen gelezen.
Ik ben een West Vlaming uit de streek van Ieper (Belgie)

Das goed , met de groene knop de belichtings compensatie terug zetten naar nul , durf dat wel eens vergeten, meteen nog een vraagje , kun je de belichtings compensatie niet naar stappen van een 1/2 stop zetten ipv, 1/3,
ik vindt dat toch wat handiger als het vlug moet gaan om iets aan te passen , en 1/3 stop is zo wie zo wel weinig , vindt ik toch, tenzij je misschien met heel secuur werk bezig bent.
Dit kan je aanpassen in menu C1 optie 1.
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #41 Gepost op: 16 juni 2015, 18:27:10 »
Er is al meerdere malen aangegeven dat het ideaal zou zij om met een K-3 gebruiker af te spreken en dan samen door de instellingen " te wandelen"  als je niet aangeeft in welke regio je woont en of je hier toe bereid bent heeft het stellen van vragen geen enkele zin en is het n.m.m. alleen maar verknoeide tijd en moeite van de forumleden.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #40 Gepost op: 16 juni 2015, 18:05:35 »
Ik weet dat je in elk geval via het menu de belichtingsmeting kan instellen op stappen van 1/2 of 1/3 stop op mijn K5. Ik neem aan dat daarmee dan ook de stappen van de compensatie worden aangepast.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 16 juni 2015, 17:41:36 »
Sorry , ik heb ze al dagen gelezen , maar is niet altijd zo eenvoudig uitgelegd, maar ik zal mijn vragen proberen te beperken

newmikey2

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 16 juni 2015, 09:42:36 »
Das goed , met de groene knop de belichtings compensatie terug zetten naar nul , durf dat wel eens vergeten, meteen nog een vraagje , kun je de belichtings compensatie niet naar stappen van een 1/2 stop zetten ipv, 1/3,
ik vindt dat toch wat handiger als het vlug moet gaan om iets aan te passen , en 1/3 stop is zo wie zo wel weinig , vindt ik toch, tenzij je misschien met heel secuur werk bezig bent.
 Met de K100 kon je kiezen.
Het lijkt misschien makkelijk, elk detail hier vragen, maar ik zou je toch aanraden de HANDLEIDING TE LEZEN!

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 16 juni 2015, 09:37:29 »
 Met de K100 kon je kiezen.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
« Reactie #35 Gepost op: 13 juni 2015, 19:59:14 »
Nog een functie van de groene knop ontdekt: tijdens het aanpassen van exposure compensation zet hij deze weer terug op 0.

De groene knop is eigenlijk een algemene "terug-naar-default" knop. Makes sense. Overal op je DSLR zie je "groene" instellingen. Dat was zo op je K100DS en het is hetzelfde op de K-3. De groene instelling op de mode dial, op de AF/MF knop, op het kiezen van de lichtmeetmethode, in het menu, zelfs op oude A-lenzen (daar is de A groen). Groen betekent standaard of automatisch.

Wat de knop precies doet hangt af van wat je op dat moment aan het doen bent.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2015, 20:59:09 door starbase218 »
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 13 juni 2015, 13:21:31 »
De test die ik deed was in P-stand. Gaf een prima belichting. Wel stel ik altijd handmatig de ISO in, in dit geval op 100. Verder geen exposure compensation (ook niet van de flitser).

Flitsmodus was ook normaal, dus geen lange sluitertijd oid.

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 13 juni 2015, 10:01:18 »
De M stand was nu wel het enige wat ik niet had geprobeerd, ( dacht aan Manueel alles instellen)
Heb het geprobeerd met dezelfde instellingen als Elshout dus 1/80,f9 iso200; Resultaat van op 30/40 cm,(wat eigenlijk wel dicht is om te flitsen) totaal overbelicht , 1,50 m , goed; 2- 4m goed ; maar 5-6 m onderbelicht.
 Ik denk dat ik bij 30/40 cm en bij 6 m buiten het richtgetal van de flitser val, dichtbij iso naar 100 gebracht en oké en bij 6M naar iso 400 en ook oké, al zijn er nog lichte verschillen, en dit lukt met al mijn lenzen, ook de Sigma's, ook op 200mm, wel binnen de perken van 2-5 m. Dit is dus al een hele verbetering.
Samen gevat ; dichtbij(0,5-tot 1,5 m.) iso 100, midden verte ( 2-4 m ) iso 200), ver (5-6 m) iso 400 en alles lukt prima met aanvaardbare verschillen.
 Bedankt hoor,
 Willy

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #32 Gepost op: 12 juni 2015, 20:12:03 »
En deze zijn gemaakt met de interne flitser.

Tja, dat kon toen nog met die K3 ..........

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #31 Gepost op: 12 juni 2015, 17:42:35 »
Met de K3 kan enkel in de groen modus de belichting met flits licht p TTL in orde krijgen
Volgens mij werkt het ook op M, want ik heb net foto`s gemaakt op 30 cm en op ongeveer 4 meter met dezelfde camera instellingen, beide goed belicht.

voorbeeld op 30 cm F9 1/80 ISO 200
IMGP5405 by Henk, on Flickr

voorbeeld op 4 meter F9 1/80 ISO 200
IMGP5409 by Henk, on Flickr

Verder is aan de foto`s helemaal niet gesleuteld, alleen verkleind. En deze zijn gemaakt met de interne flitser.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2015, 17:57:58 door elshout1958 »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #30 Gepost op: 12 juni 2015, 17:36:56 »
Heb even gestoeid met mijn K3 en zowel ingebouwde flitser als opzetflitser. Ik werk met flitsen altijd op de stand M , ook met de interne flitser. Ik stel een diafragma in wat ik wil gebruiken en een sluitertijd die ik wil gebruiken, mijn ISO houd ik meestal op 100 of 200 en mijn foto`s kloppen meestal goed qua belichting. Wanneer gaat het dan eens mis, als je focust op een onderwerp op enkele meters zal een obstakel in je voorgrond overbelichten. Op grotere afstand worden de foto`s wel eens wat donker, maar dan had ik mijn bouncer er op staan, die houd veel tegen. Een ervaring uit het verleden van mij met een Sigma 18-200 was een drama met flitsen, vooral als ik boven 100 mm ging. Die lens communiceerde vermoedelijk niet goed met de camera, dit was overigens nog met mijn K10.
Maar nogmaals, ik heb net even getest met K3 en 18-135WR en alle foto`s voldoen qua belichting, vanaf 30 cm tot ongeveer 4 meter geen problemen.

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 12 juni 2015, 16:26:31 »
Oude objectieven gebruik ik niet meer , de enige was die analoge 50 mm met analoge automatische tussenringen dus met bewegend veertje onderaan, ging goed met de K100 niet dus met de K3.
 Inderdaad nadelen  licht verlies en heel dichtbij moeten komen, wat dus niet gaat met insecten. Toch met de k100 enkele mooie macro's mee gemaakt. Het diafragma was instelbaar, enfin, met de K3 is dat dus verleden tijd dus dat word iets voor de vuilnis.
Heb me intussen een Sigma Macro 105 mm, 2,8 aangeschaft en al een paar mooie macro's gemaakt.
Mijn nu gebruikte lenzen zijn , de nieuwe Pentax 18-55mm, Pentax 50-200mm,5;6 , de Sigma 18-200, 3,5 en nu de Sigma macro 105, 2,8 allemaal lenzen minder dan 6 jaar. Misschien ben ik ook wat te kritisch ten opzichte van scherpe, die je enkel met dure lenzen kunt verkrijgen, (en die ik niet kan betalen)
 Nu even naar dat automatisch , gebruik ik nooit, tenzij noodzakelijk voor de ingebouwde flitser. Met de k100 kon ik nog de gevoeligheid zelf instellen, en was altijd goed belicht , 1-3-5 m zolang het binnen de perken van het richtgetal bleef. Met de K3 kan enkel in de groen modus de belichting met flits licht p TTL in orde krijgen op 1-3-5 m altijd goed belicht; met de gevolgen van een grote diafragma en soms grote gevoeligheid.
 Heb het in andere modussen  geprobeerd, P, Av en andere , kan wel de iso en f  instellen, maar... van op 1 m echt overbelicht redelijk goed, van 5m onderbelicht, dus geen p TTL werking vermoed ik .
Het kan toch niet als je een stap vooruit of achteruit zet, je flitsbelichting niet meer in orde is.
Is er iets niet in orde met mijn instellingen of met het toestel. En ik weet ook wel dat je binnen de mogelijkheden van het richtgetal moet blijven, je moet met iso 100 en f11 geen flitsfoto van 5m willen maken.
dat zo ik graag wel eens opgelost zien, wie kent de oplossing?
Alvast bedankt en altijd bereid digitaal wat uit te proberen en bij te leren!

Net even geprobeerd. Zelfs op 20-30cm afstand van de voorkant van de lens tot het onderwerp is de belichting goed. Ik vermoed dat je in lichtere omstandigheden foto's maakt dan ik doe, en dat de flitsintensiteit niet laag genoeg kan worden ingesteld om onder die omstandigheden een goede belichting op te leveren. Kan ook aan je ISO liggen (te hoog) of je diafragma (te ver open).

Offline Willytje65

• Full Member
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 12 juni 2015, 12:14:47 »
Oude objectieven gebruik ik niet meer , de enige was die analoge 50 mm met analoge automatische tussenringen dus met bewegend veertje onderaan, ging goed met de K100 niet dus met de K3.
 Inderdaad nadelen  licht verlies en heel dichtbij moeten komen, wat dus niet gaat met insecten. Toch met de k100 enkele mooie macro's mee gemaakt. Het diafragma was instelbaar, enfin, met de K3 is dat dus verleden tijd dus dat word iets voor de vuilnis.
Heb me intussen een Sigma Macro 105 mm, 2,8 aangeschaft en al een paar mooie macro's gemaakt.
Mijn nu gebruikte lenzen zijn , de nieuwe Pentax 18-55mm, Pentax 50-200mm,5;6 , de Sigma 18-200, 3,5 en nu de Sigma macro 105, 2,8 allemaal lenzen minder dan 6 jaar. Misschien ben ik ook wat te kritisch ten opzichte van scherpe, die je enkel met dure lenzen kunt verkrijgen, (en die ik niet kan betalen)
 Nu even naar dat automatisch , gebruik ik nooit, tenzij noodzakelijk voor de ingebouwde flitser. Met de k100 kon ik nog de gevoeligheid zelf instellen, en was altijd goed belicht , 1-3-5 m zolang het binnen de perken van het richtgetal bleef. Met de K3 kan enkel in de groen modus de belichting met flits licht p TTL in orde krijgen op 1-3-5 m altijd goed belicht; met de gevolgen van een grote diafragma en soms grote gevoeligheid.
 Heb het in andere modussen  geprobeerd, P, Av en andere , kan wel de iso en f  instellen, maar... van op 1 m echt overbelicht redelijk goed, van 5m onderbelicht, dus geen p TTL werking vermoed ik .
Het kan toch niet als je een stap vooruit of achteruit zet, je flitsbelichting niet meer in orde is.
Is er iets niet in orde met mijn instellingen of met het toestel. En ik weet ook wel dat je binnen de mogelijkheden van het richtgetal moet blijven, je moet met iso 100 en f11 geen flitsfoto van 5m willen maken.
dat zo ik graag wel eens opgelost zien, wie kent de oplossing?
Alvast bedankt en altijd bereid digitaal wat uit te proberen en bij te leren!

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 11 juni 2015, 23:55:19 »
De groene knop dient om de lichtmeter zijn werk te laten doen in de M stand bij een oude lens zonder overbrenging. Een druk op de knop stelt de juiste sluitertijd en diafragma in bij de gegeven gevoeligheid.

Daarnaast vervult de groene knop nog een paar andere functies. In P-stand kun je bvb je camera met beide wieltjes in hyper-Av en hyper-Tv stand zetten (zeg maar een kortstondige Av en Tv-stand respectievelijk). Met de groene knop zet je hem weer terug in pure P-stand, waarin de camera dus zowel het diafragma als de sluitertijd weer zelf bepaalt.

In live-view mode fungeert de groene knop om het focus-vierkantje weer terug te zetten in het midden.

En ik vergeet ongetwijfeld nog een aantal functies van deze knop onder andere omstandigheden, omdat ik die omstandigheden nooit of zelden gebruik.

Offline starbase218

• Senior Member
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 11 juni 2015, 23:47:27 »
Dat noemen wij een Wauwelkont,die per minuut Betaald word door de Leverancier  :D :D

Een "moelemaeker"  ;D

Hij is langdradig en gaat van de hak op de tak. Maar als wat hij (uiteindelijk) vertelt het probleem van Willytje65 op kan lossen, maakt dat toch niet zoveel uit dat er 4 posts aan moeten worden besteed?
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2015, 23:57:20 door starbase218 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #25 Gepost op: 11 juni 2015, 19:05:45 »
Sorry Willy, het was niet mijn bedoeling om je af te kraken. Ik vroeg me alleen maar af waarom iemand met zoveel fotografie ervaring een K3 gaat gebruiken op de stand AUTO want dan gaat de camera zo ongeveer alles zelf bepalen.
Als ik je opmerkingen over het flitsen nog eens goed nalees dan zeg je dat je de stand AUTO moet gebruiken omdat je de ingebouwde flitser wilt gebruiken. Heb ik dat zo begrepen? Zoals newmikey heeft uitgelegd kan je de ingebouwde flitser ook gebruiken op andere standen en dan kan je wel zelf de ISO bepalen en vastzetten. Als je echt oude objectieven gebruikt dan kan je beter over gaan op de M stand en je oude externe flitser gebruiken.
Het is hier echt wel een behulpzaam groepje dus  als je aangeeft waar je woont moet het vast mogelijk zijn om in contact te komen met iemand met wat meer ervaring met die digitale Pentaxen.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2015, 18:56:11 »
Een "moelemaeker"  ;D

JohnnieS

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2015, 18:17:44 »
Bekend persoon......wat kan hij praten zeg?!?!?!

Dat noemen wij een Wauwelkont,die per minuut Betaald word door de Leverancier  :D :D

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2015, 12:27:48 »
maar waar het nu om ging had hij ook in drie minuten kunnen vertellen in plaats van twintig.

Daar heb je helemaal gelijk in  :-\
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

risseeuw

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2015, 12:16:16 »
maar waar het nu om ging had hij ook in drie minuten kunnen vertellen in plaats van twintig.

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2015, 11:22:43 »
Misschien heb je voor de tegenvallende scherpte hier wat aan: https://www.youtube.com/watch?v=qHImZGBRto8

Bekend persoon......wat kan hij praten zeg?!?!?!
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ