Oude objectieven gebruik ik niet meer , de enige was die analoge 50 mm met analoge automatische tussenringen dus met bewegend veertje onderaan, ging goed met de K100 niet dus met de K3.
Inderdaad nadelen licht verlies en heel dichtbij moeten komen, wat dus niet gaat met insecten. Toch met de k100 enkele mooie macro's mee gemaakt. Het diafragma was instelbaar, enfin, met de K3 is dat dus verleden tijd dus dat word iets voor de vuilnis.
Heb me intussen een Sigma Macro 105 mm, 2,8 aangeschaft en al een paar mooie macro's gemaakt.
Mijn nu gebruikte lenzen zijn , de nieuwe Pentax 18-55mm, Pentax 50-200mm,5;6 , de Sigma 18-200, 3,5 en nu de Sigma macro 105, 2,8 allemaal lenzen minder dan 6 jaar. Misschien ben ik ook wat te kritisch ten opzichte van scherpe, die je enkel met dure lenzen kunt verkrijgen, (en die ik niet kan betalen)
Nu even naar dat automatisch , gebruik ik nooit, tenzij noodzakelijk voor de ingebouwde flitser. Met de k100 kon ik nog de gevoeligheid zelf instellen, en was altijd goed belicht , 1-3-5 m zolang het binnen de perken van het richtgetal bleef. Met de K3 kan enkel in de groen modus de belichting met flits licht p TTL in orde krijgen op 1-3-5 m altijd goed belicht; met de gevolgen van een grote diafragma en soms grote gevoeligheid.
Heb het in andere modussen geprobeerd, P, Av en andere , kan wel de iso en f instellen, maar... van op 1 m echt overbelicht redelijk goed, van 5m onderbelicht, dus geen p TTL werking vermoed ik .
Het kan toch niet als je een stap vooruit of achteruit zet, je flitsbelichting niet meer in orde is.
Is er iets niet in orde met mijn instellingen of met het toestel. En ik weet ook wel dat je binnen de mogelijkheden van het richtgetal moet blijven, je moet met iso 100 en f11 geen flitsfoto van 5m willen maken.
dat zo ik graag wel eens opgelost zien, wie kent de oplossing?
Alvast bedankt en altijd bereid digitaal wat uit te proberen en bij te leren!