Vandaag was ik in de buurt van een Mediamarkt vestiging en ben even binnengelopen om de FZ1000 eens live aan de tand te voelen. Op het eerste gezicht is het gewoon een spiegelreflex die je beetpakt, qua formaat. Het is echt een forse camera die met mijn behoorlijke grote handen goed in de hand ligt. Ernaast stond de nieuwe P900 van Nikon, dat is nog een slagje heftiger, vooral de lens daarvan, maar het ging mij vooral om de FZ1000, vanwege de meer aansprekende specs. Wat ik vooral wilde testen was de AF snelheid, de kwaliteit van de viewfinder, de bouwkwaliteit (wat heb je in handen) en hoe het zoombereik in de praktijk uitvalt.
Om met het eerste te beginnen, de AF is echt razensnel, in vrijwel alle situaties die ik in de winkel uitprobeerde was de AF direct bij de les als je de ontspanknop half indrukte. Wachttijd was nauwelijks merkbaar, ook niet op het uiterste zoombereik. Op dit punt heeft de FZ1000 mij absoluut weten te overtuigen. Wat ik zeker zou missen bij veel systeemcamera's is de optische viewfinder. De FZ1000 heeft geen optische maar een elektronische, maar wel eentje van een buitengewone kwaliteit. Zeer hoog qua resolutie en buitengewoon helder. Ook dit heeft mij behoorlijk weten te overtuigen (hoewel nog niet helemaal omdat ik het niet buiten heb kunnen uitproberen). De bouwkwaliteit is wel een puntje van aandacht. Als je Pentax gewend bent is bijna alles wat je beetpakt en stap terug. Dat klinkt cliché maar dat geldt voor deze camera zeker, zelfs ondanks de lovende kritieke die deze krijgt op het gebied van de bouwkwaliteit. Als je Pentax gewend bent voelt het allemaal net wat minder stevig/robuust. Tot slot heb ik gekeken hoe die presteert over het hele zoombereik en hoe praktisch bruikbaar die (omgerekende) 400mm zijn. Zoomen gaat allereerst prettig snel en nauwkeurig en ook de AF heeft over het hele bereik een verbluffende accuratesse. Zelf zou ik 'm vooral voor vogelfotografie gebruiken als ik 'm zou hebben en ik denk dat 'ie daar vrij goed voor geschikt is. De beeldstabilisatie doet op 400mm precies waar die voor bedoeld is, voor zover ik het van het scherm kon beoordelen zijn de foto's uit de hand dan nog behoorlijk scherp. Echter, zelfs met de beloofde (omgerekende) 400mm moet je toch niet al te ver van je onderwerp af zitten, ik denk dat het voor vogelfotografie net voldoende is maar het houdt niet heel erg over.
Ik was van plan om deze camera gewoon eens in handen te nemen, niet dat ik direct concrete plannen heb om over te stappen, maar zoals ik al eerder opmerkte, ik volg het met belangstelling. Zeker met de doorontwikkeling van sensors (formaat) in deze camerahoek wordt het wel een interessant segment. De keuze is echter nog niet heel geweldig en ik ben ook wel weer gehecht aan het robuuste gevoel van een Pentax in m'n handen. Dat wil ik voorlopig nog niet kwijt.
Groeten,
J@@P