Auteur Topic: Een Camera en niks anders?  (gelezen 6115 keer)

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re: Een Camera en niks anders?
« Reactie #46 Gepost op: 2 juni 2015, 20:50:47 »
Vandaag was ik in de buurt van een Mediamarkt vestiging en ben even binnengelopen om de FZ1000 eens live aan de tand te voelen. Op het eerste gezicht is het gewoon een spiegelreflex die je beetpakt, qua formaat. Het is echt een forse camera die met mijn behoorlijke grote handen goed in de hand ligt. Ernaast stond de nieuwe P900 van Nikon, dat is nog een slagje heftiger, vooral de lens daarvan, maar het ging mij vooral om de FZ1000, vanwege de meer aansprekende specs. Wat ik vooral wilde testen was de AF snelheid, de kwaliteit van de viewfinder, de bouwkwaliteit (wat heb je in handen) en hoe het zoombereik in de praktijk uitvalt.
Om met het eerste te beginnen, de AF is echt razensnel, in vrijwel alle situaties die ik in de winkel uitprobeerde was de AF direct bij de les als je de ontspanknop half indrukte. Wachttijd was nauwelijks merkbaar, ook niet op het uiterste zoombereik. Op dit punt heeft de FZ1000 mij absoluut weten te overtuigen. Wat ik zeker zou missen bij veel systeemcamera's is de optische viewfinder. De FZ1000 heeft geen optische maar een elektronische, maar wel eentje van een buitengewone kwaliteit. Zeer hoog qua resolutie en buitengewoon helder. Ook dit heeft mij behoorlijk weten te overtuigen (hoewel nog niet helemaal omdat ik het niet buiten heb kunnen uitproberen). De bouwkwaliteit is wel een puntje van aandacht. Als je Pentax gewend bent is bijna alles wat je beetpakt en stap terug. Dat klinkt cliché maar dat geldt voor deze camera zeker, zelfs ondanks de lovende kritieke die deze krijgt op het gebied van de bouwkwaliteit. Als je Pentax gewend bent voelt het allemaal net wat minder stevig/robuust. Tot slot heb ik gekeken hoe die presteert over het hele zoombereik en hoe praktisch bruikbaar die (omgerekende) 400mm zijn. Zoomen gaat allereerst prettig snel en nauwkeurig en ook de AF heeft over het hele bereik een verbluffende accuratesse. Zelf zou ik 'm vooral voor vogelfotografie gebruiken als ik 'm zou hebben en ik denk dat 'ie daar vrij goed voor geschikt is. De beeldstabilisatie doet op 400mm precies waar die voor bedoeld is, voor zover ik het van het scherm kon beoordelen zijn de foto's uit de hand dan nog behoorlijk scherp. Echter, zelfs met de beloofde (omgerekende) 400mm moet je toch niet al te ver van je onderwerp af zitten, ik denk dat het voor vogelfotografie net voldoende is maar het houdt niet heel erg over.

Ik was van plan om deze camera gewoon eens in handen te nemen, niet dat ik direct concrete plannen heb om over te stappen, maar zoals ik al eerder opmerkte, ik volg het met belangstelling. Zeker met de doorontwikkeling van sensors (formaat) in deze camerahoek wordt het wel een interessant segment. De keuze is echter nog niet heel geweldig en ik ben ook wel weer gehecht aan het robuuste gevoel van een Pentax in m'n handen. Dat wil ik voorlopig nog niet kwijt.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #46 Gepost op: 2 juni 2015, 20:50:47 »

Offline Johnnie

• Super Pentaxian
  • Aan de spullen ligt het niet!
« Reactie #45 Gepost op: 2 juni 2015, 16:12:59 »
Het is maar net wat je hobby is. Van een DSRL weet je wat je kan verwachten en ga je ook gericht op pad. Mijn vrouw had de KX, maar vond het niks en heeft nu ook een compacte camera met zoom. Goede foto's, maar wat mij betreft gaat er niks boven de grote jongens.......het is gewoon een keuze!
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #44 Gepost op: 2 juni 2015, 13:24:02 »
Voor het bereik tussen 50 en 200mm ga je dus zoomen met je voeten?

waarom niet? Beste zoom zijn je voeten.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #43 Gepost op: 2 juni 2015, 13:21:46 »
Voor het bereik tussen 50 en 200mm ga je dus zoomen met je voeten?

JohnnieS

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 2 juni 2015, 13:04:16 »
Oké ,mijn voorlopige conclusie  ::)

De K-5 met een DA* 200 F/4 ED IF SDM of DA* 300 mm  F/4 ED IF SDM
En de K-01  met de plastic fantastick  DA 50 mm f/1.8 of DA* 16-50 mm Ed AL IF, of DA* 50-135 mm ED IF SDM

Het zijn welleswaar twee Camera's ,maar hier ga ik het dit jaar mee doen.
Eens kijken wat de mogelijkheden zijn met deze twee Combi's
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2015, 00:34:42 door JohnnieS »

JohnnieS

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 27 mei 2015, 19:50:05 »
Hier een klein voorbeeldje waarom ik verder wil gaan met een Camera.
Teveel en te zwaar materiaal mee slepen en je gaat er zo uitzien :D :D

Hythloday

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 21 mei 2015, 18:48:07 »
Een allround ultrazoom is voor mij gewoon qua scherpte bij volle opening, lichtsterkte en vertekening onacceptabel.

Twee jaar geleden heb ik mijn ultrazoom, de Pentax 18-250mm, verkocht. Aanvankelijk was ik dolenthousiast over het bereik, maar de lensfouten begonnen te irriteren. Met name de purple fringing op 250mm was soms flink irritant. De Pentax MX1 gebruik ik regelmatig als ik een niet te zware camera mee wil nemen, maar ik gebruik de DLSR steeds vaker omdat de kwaliteit van de opnames beter is. De nieuwe Pentax 16-85mm is de beste Pentax standaardlens tot dusver en de 16mm is echt een aanwinst voor mij vergeleken met de Pentax 17-70mm.

newmikey2

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 21 mei 2015, 15:00:44 »
er is geen enkele lens geschikt voor alle doeleinden. Dat is een utopie. Er zal altijd een compromie moeten worden gesloten.
Eigenlijk heb je 3 keuzes.
1: Je wilt beste kwaliteit, en veel dingen fotograferen. Dat wordt investeren in veel lenzen, en een goede stevige tas.
2: je wilt veel dingen fotograferen, maar niet veel lenzen hebben, liefst maar 1. Dat wordt dan een super-zoom, maar je boekt wel degelijk in op kwaliteit.
3: Je wilt beste kwalitiet, maar niet lopen zeulen. Dat wordt dan 1 of een paar kwalitatief goede lenzen. En dan moet je dus keuzes maken met wat je fotografeert.

zeker 1 en 3 zijn erg goed te combineren op vakantie. Neemt arsenaal goede lenzen mee, en bekijkt per dag welke lens het geschiktste zou zijn voor die dag. Zo doe ik dat ook al jaren. En waneer je keuze hebt gemaakt is het gewoon een kwestie van niet denken, had ik maar die lens bij me. Maar steeds kijken en denken wat kan ik met de lens die nu op m'n camera zit.
En daar ben ik het geheel mee eens! Ik kijk vaak voor ik ga wat voor soort vakantie het wordt. Naar Londen had ik de Sigma 85mm/f1.4 en de Tamron 17-50mm/f2.8 mee, naar Tel Aviv had ik de 85mm ingeruild voor de 50-135mm en ook nog de Lensbaby in m'n laptoptas gemieterd. Eén lens op de camera en één in de tas is voor veel doeleinden volstrekt afdoende. Een allround ultrazoom is voor mij gewoon qua scherpte bij volle opening, lichtsterkte en vertekening onacceptabel.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #38 Gepost op: 21 mei 2015, 12:34:39 »
Ook deze heb ik gehad Jan,kan niet zeggen dat deze voor alle doeleindes geschikt is.
Is zeker een prima lens,maar voor allround werk ::)

er is geen enkele lens geschikt voor alle doeleinden. Dat is een utopie. Er zal altijd een compromie moeten worden gesloten.
Eigenlijk heb je 3 keuzes.
1: Je wilt beste kwaliteit, en veel dingen fotograferen. Dat wordt investeren in veel lenzen, en een goede stevige tas.
2: je wilt veel dingen fotograferen, maar niet veel lenzen hebben, liefst maar 1. Dat wordt dan een super-zoom, maar je boekt wel degelijk in op kwaliteit.
3: Je wilt beste kwalitiet, maar niet lopen zeulen. Dat wordt dan 1 of een paar kwalitatief goede lenzen. En dan moet je dus keuzes maken met wat je fotografeert.

zeker 1 en 3 zijn erg goed te combineren op vakantie. Neemt arsenaal goede lenzen mee, en bekijkt per dag welke lens het geschiktste zou zijn voor die dag. Zo doe ik dat ook al jaren. En waneer je keuze hebt gemaakt is het gewoon een kwestie van niet denken, had ik maar die lens bij me. Maar steeds kijken en denken wat kan ik met de lens die nu op m'n camera zit.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 21 mei 2015, 11:04:10 »
Ja, WR is ook nog één van de geneugten die ik zou missen op een LX1000. De Sony RX10 schijnt wel weer WR te zijn, maar die qua zoom weer te beperkt voor mij. We wachten gewoon rustig af tot er ooit wellicht nog een echte ideale all-in-one komt. :D

Groeten,
J@@P

::) doet mij denken aan Busje komt zo :D  jarenplan :(

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #36 Gepost op: 20 mei 2015, 16:15:52 »
Beide genoemde Lenzen, de Tamron 18-200 mm en de Pentax DA 18-250 mm zijn beide Budget Lenzen, en daarom niet zo duur  dat is zo, maar ik kom weinig Foto's tegen die met deze Lenzen zijn gemaakt, zou graag eens wat voorbeeldjes ervan zien.
Het is zoals U zegt bij een Compact worden compromissen gemaakt,een dslr daar tegen is het betere werk.

Zie de topics hieronder van foto's die ik gemaakt heb met de K-r + Tamron 18-200mm:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=21322.0
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=21415.0

Groet, Carel  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #35 Gepost op: 20 mei 2015, 15:19:39 »
Ja, WR is ook nog één van de geneugten die ik zou missen op een LX1000. De Sony RX10 schijnt wel weer WR te zijn, maar die qua zoom weer te beperkt voor mij. We wachten gewoon rustig af tot er ooit wellicht nog een echte ideale all-in-one komt. :D

Groeten,
J@@P

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #34 Gepost op: 20 mei 2015, 11:50:31 »
Ik kijk ook wel eens naar andere mogelijkheden.
De keuze voor mij is echter beperkt. WR is absoluut noodzakelijk icm een redelijk zoombereik.
Twee systemen is weer teveel van het goede.
Voor een gewoon kiekje tussendoor is mijn (werk) iPhone 5s vaak verrassend voldoende.
Toch overweeg ik eerder een 6S (privé) iPhone te kopen om te upgraden dan een LZ1000 oid.

Verder denk ik mijn K5 misschien te verkopen en voor een K3 ii te gaan.
Misschien liefhebbers voor een groepsbuy?
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 20 mei 2015, 11:33:39 »
Zucht,, ben er nog steeds niet uit J@@p  :'(

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #32 Gepost op: 20 mei 2015, 09:55:15 »
Ik zal heel eerlijk bekennen dat ik ook wel eens zit te kijken naar een "ideale" camera waarbij je in één keer klaar bent. Je zoekt dan naar zoiets als een camera die bij voorkeur een FF sensor heeft en een zoomlens met een bereik van 10-500mm en ook nog behoorlijk lichtsterk is. Aangezien die combi helaas niet bestaat doe je altijd concessies als je een alternatief zoekt. Mijn belangrijkste bezwaar bij de bridgecamera's met een flink zoombereik is dat je zelfs bij de betere bridgecamera's zoals de Sony HX300 en de Canon HX50 nog altijd met een kleine sensor zit. Veel zoom is vooral een marketingstunt geworden, net als veel megapixels. Maar dat zie je m.i. nog steeds terug in kwaliteit van de foto's. Ook in de hier gepubliceerde serie zie ik bijv. in foto 5 duidelijk dat zo'n kleine sensor het heel snel laat afweten als het om contrastrijke situaties gaat. Wit wordt heel snel een uitgebeten vlak.
Voor mij zou een alternatief dus op z'n minst een wat grotere sensor moeten hebben dan de standaard compact-formaten. Met de Panasonic LZ1000 (of de Leica variant) of de Sony RX10 heb je een sensor die al een stuk groter is, wat je direct terug ziet in de beeldkwaliteit. De Sony heeft voor mijn doel een wat te klein bereik, maar de Panasonic zou met een (omgerekend) bereik van 25-400mm wel erg interessant zijn, vooral ook door z'n (volgens de tests) snelle autofocus. Ik zou deze camera vooral gebruiken om vogels te fotograferen. Vaak loop ik als ik aan het vogels kijken ben al met een verrekijker en soms ook met een telescoop en dan is een spiegelreflex met toeterlens erbij gewoon te veel van het goede. Een goede bridge zou hier mooi zijn, zeker als je dan ook nog een bereik hebt dat voor andere zaken onderweg ook handig is. Dus ik zit ook wel eens verliefd te kijken naar de LZ1000. Maar als ik dan weer eens andere dingen doe, zoals macro of weer eens zie hoe scherp de foto's met bijv. de Tamron 70-200 zijn, dan kan ik het nog niet over mijn hart verkrijgen om zo'n overstap te maken. Ik weet het gewoon niet, ik ben op heel veel fronten tevreden met wat ik heb, maar ik volg de techniek en ontwikkelingen zeker. Wellicht ga ik binnenkort toch eens ergens een LZ1000 uitproberen, gewoon ook om te kijken hoe de AF echt presteert en hoe 'ie nou echt is en hoe 'ie in de hand ligt.
Maar voor het echte serieuze werk gaat het voor mij in ieder geval geen "gewone" superzoom worden, daar ruil ik mijn spullen echt niet op in.

Groeten,
J@@P

Offline ventaxian

• Pentaxian
  • **
  • Zie je wel!
« Reactie #31 Gepost op: 13 mei 2015, 09:27:15 »
Mijn Q10 met de lenzen 01 en 02 is een even handzaam als verrassend goed setje. :) 
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Offline kareltjepiek

• Senior Member
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 13 mei 2015, 08:08:31 »
Koop een Q met het standaard objectief en 1 of 2 zoomobjectieven.
ik weet het, het is niet één camera, met één objectief, maar het geheel is zo klein, past zo in je jas of broekzak.
Maakt prima foto's in en ook in RAW

(zo ik heb me eens van de 'Pentax-minnende' kant laten zien)
Groeten van Henk van Zuylen

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #29 Gepost op: 12 mei 2015, 12:48:59 »
....... Ik ken mensen die al vreselijk blij zijn met een zeer onscherpe veel te donkere foto...........

Daar lopen er bij de fotobond genoeg van rond......  :evil:

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #28 Gepost op: 11 mei 2015, 21:22:44 »
Dit zo lezende moeten veel bezoekers hier over stappen naar een Aai-Foon of ander merk smartfoon. Klein, alles in één, zoomen wat je wil, donker, licht, maakt niet uit, foto gegarandeerd  :evil: :evil: :angel:
Geintje natuurlijk, maar het is maar net waar je je grens legt. Ik ken mensen die al vreselijk blij zijn met een zeer onscherpe veel te donkere foto.
En ik ken mensen die nog ontevreden zijn met de scherpste, meest briljante foto.
Dus de vraag welke lens te gebruiken is voor eenieder verschillende en ook niet zo voor iemand te beantwoorden lijkt me. Het is maar net waar iemand zijn prioriteiten legt..........

JohnnieS

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 11 mei 2015, 17:54:47 »
Als je nog wat meer kwaliteit wilt dan een budgetlens, overweeg dan eens de DA 18~135mm.

Jan.

Ook deze heb ik gehad Jan,kan niet zeggen dat deze voor alle doeleindes geschikt is.
Is zeker een prima lens,maar voor allround werk ::)

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #26 Gepost op: 11 mei 2015, 14:58:57 »
Als je nog wat meer kwaliteit wilt dan een budgetlens, overweeg dan eens de DA 18~135mm.

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

JohnnieS

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 7 mei 2015, 11:55:40 »
Mee eens! Een Tamron 18-200mm is ook niet verkeerd en voor €169 ben je klaar, de camera heb je al!
Ik weet wel zeker dat zo'n combi kwalitatief betere foto's aflevert dan zo'n all-in-one camera met 50x-zoom. Met zo'n gigantisch bereik kan het niet anders dat er heel veel concessies aan de beeldkwaliteit moet worden gedaan.
Overdag met goed licht gaat het allemaal wel, maar owee als het licht wat wegvalt. Een enkele camera heeft een grote (aps-c) sensor, dan zal het beter gaan. Maar dan kan je net zo goed je dslr houden.
En ik heb het nog niet over het verschil optische zoeker - lcd zoeker.
Eigenlijk alle redenen waarom we uiteindelijk gekozen hebben voor een dslr.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar bezint eer je begint. Vind je de dslr toch te groot, dan zou je ook een K-01 kunnen overwegen.
Tesamen met bijv.  een 18-200/250mm heb je toch een redelijk compact setje waar je behoorlijk goede foto's mee kan maken.

Groet, Carel

Beide genoemde Lenzen, de Tamron 18-200 mm en de Pentax DA 18-250 mm zijn beide Budget Lenzen, en daarom niet zo duur  dat is zo, maar ik kom weinig Foto's tegen die met deze Lenzen zijn gemaakt, zou graag eens wat voorbeeldjes ervan zien.
Het is zoals U zegt bij een Compact worden compromissen gemaakt,een dslr daar tegen is het betere werk.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #24 Gepost op: 6 mei 2015, 21:01:12 »
Met één camera kan ik nog wel leven....met één objectief niet  :angel:
Maar goed, ik zou ook eens kijken naar een Panasonic Lumix DMC LX100: http://tweakers.net/reviews/3740/panasonic-lumix-dmc-lx100-professionele-compactcamera.html
Niet zo veel zoom maar wel een grote MicroFourThirds-sensor , lichtsterk objectief en raw.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #23 Gepost op: 6 mei 2015, 18:22:30 »
Mee eens! Een Tamron 18-200mm is ook niet verkeerd en voor €169 ben je klaar, de camera heb je al!
Ik weet wel zeker dat zo'n combi kwalitatief betere foto's aflevert dan zo'n all-in-one camera met 50x-zoom. Met zo'n gigantisch bereik kan het niet anders dat er heel veel concessies aan de beeldkwaliteit moet worden gedaan.
Overdag met goed licht gaat het allemaal wel, maar owee als het licht wat wegvalt. Een enkele camera heeft een grote (aps-c) sensor, dan zal het beter gaan. Maar dan kan je net zo goed je dslr houden.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar bezint eer je begint. Vind je de dslr toch te groot, dan zou je ook een K-01 kunnen overwegen.
Tesamen met bijv.  een 18-200/250mm heb je toch een redelijk compact setje waar je behoorlijk goede foto's mee kan maken.

Groet, Carel

Mee eens. Of toch maar een Aai-Foon. Alles in één en hoef je nog minder te sjouwen  8) :angel:

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #22 Gepost op: 6 mei 2015, 18:16:02 »
Simpel ?

Een pentax dsr met de 18-250 mm?

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1