Ben het in grote lijnen met Starbase eens.
Zowel naar Madagascar in 2013 en Myanmar in 2014 en nu begin dit jaar Finland zou ik zo snel niet zonder DSLR gaan. Ik ken de kwaliteit van de bridge camera niet, maar ik kan met niet voorstellen dat je met een kleine sensor en één zoomlens van 25-400 de kwaliteit van een DSLR kun evenaren. Ik heb persoonlijk geen probleem om met twee camera's (K-3 en de K-5IIs) en een aantal lenzen te sjouwen, maar goed, ik kan me zo maar voorstellen dat genoeg mensen dat nu juist WEL hebben. Dan zou zo een "compact" handig zijn.
In Madagascar had ik de 60-250 mee, zwaar, je loopt er 3 ½ week mee te zeulen voor zeg maar effectief 4 tot 5 dagen in het regenwoud aapjes fotograferen. Dat moet je er voor over hebben. Die "compact" zou dit met 400 mm ook kunnen, lichtsterkte is ga ik van uit gelijk aan de 60-250 op dat brandpunt (f/4), maar ik betwijfel of de kwaliteit hetzelfde is, zeker als je nog eens je foto's gaat croppen.
Op een trekking zou zo een camera handig zijn, maar dan zou je voor de rest van de vakantie de DSLR ook thuis moeten laten. Op beide vakanties hebben wij een tweedaagse trekking gemaakt, op een route van A naar B (dus je kunt je camera niet in hotel of huisje achter slot en grendel achterlaten) en meegeven aan een onbekende chauffeur vind ik ook zoiets. Als die opeens weg is (camera gear en chauffeur) is het maar net de vraag of een verzekeraar wel zo blij gaat uitkeren als je zelf je spulleboel uit handen geeft.
Over de kwaliteit van de "compact" in kwestie kan ik niet oordelen, heb er nog te weinig over gelezen en al zeker geen reviews, maar ik kan met niet voorstellen dat een 25-400 (of het nu compact lens of DSLR lens is, je doet ergens concessies in kwaliteit, een groot zoombereik blijft een compromis) in combinatie met een kleine sensor t.o.v. een DSLR dezelfde kwaliteit geeft.
Conclusie:
Het zal dus per persoon afhankelijk zijn wat je keuze is. De één wil niet lopen sjouwen en "licht" op vakantie gaan, de ander heeft geen probleem wat te lopen sjouwen.
Wil je op vakantie alleen maar om te genieten en is kwaliteit van je foto's van minder belang, dan volstaat een compact denk ik voor velen heel goed.
Ga je naar een bestemming en kom je er nooit meer terug, dan is mijn idee om ook direct goede kwaliteit foto's te maken. Zeker bij "vakantiekiekjes" ga je nog wel eens croppen en dan is goede sensor met goede lens wel een must naar mijn idee. Of je moet de lat voor jezelf niet hoog hebben liggen, dat is dan weer anders.