Auteur Topic: Nieuwe K5ii of 2e hands K5  (gelezen 2239 keer)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Nieuwe K5ii of 2e hands K5
« Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2015, 16:01:21 »
Waar je op moet letten is natuurlijk het aantal clicks en de algemene staat, zoals Bert al zegt. Daarnaast krijg je vaak al een indruk hoe de gebruiker de camera gebruikt heeft: zijn de originele accessoires er nog (boekje, snoeren, doos evt.). Krasjes bij de statiefaansluiting zeggen niets over de technische staat, stof des te meer.
Tweedehands van een particulier tussen de € 250,-- en € 350,-- denk ik, via de winkel meer (maar wel met garantie). De Canon zou je moeten kwijtraken via Marktplaats of zo, tussen de € 50,-- en € 100,-- denk ik. (of evt. houden).

Succes met je zoektocht!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2015, 16:01:21 »

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2015, 15:28:23 »
Aantal clicks zegt iets over de rest levensduur van het sluitermechanisme. Volgens mij doet een K-5 er minimaal 100.000.

Kijk vooral naar de wijze waarop een 2ehands door de vorige eigenaar is behandeld, dat kun je duidelijk aan de buitenkant zien.

Offline Wailer

• Full Member
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2015, 14:59:36 »
Zo dit is een hoop advies en idd Kees, iedereen met een eigen invalshoek :)

Wat ik vooral voorbij zie komen is: ga voor de K5 en steek het verschil in goed glas.

Ik ga dan maar ns neuzen wat het glas zoal doet in prijs. Waar begin je mee?

Aangezien ik nieuw ben binnen pentax... Lijkt me een 2e hands k5 dan wel een optie.. Zeker omdat het vergeleken met mn huidige canon powershot sx10is een sprong vooruit zijn.

Kan ook ns kijken wat ik daar nog voor terugkrijg natuurlijk bij Klein bijvoorbeeld...wordt k5ii misschien toch nog interessanter.

Waar moet je naar kijken bij tweedehands k5, aantal clicks zegt iets?

Nog druk aan het afwegen dus, haha...

Offline efsix

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2015, 01:39:08 »
Mijn advies is om eerst het toestel om de hoek te testen of het voldoet aan de door jouw gewenste AF snelheid.
Schiet snel ca. 100-200 foto's onder de gewenste omstandigheden met wisselende AF instellingen. (centrale punt, 5 points etc)
Is het aantal missers acceptabel ga dan voor de meest aftandse K5. (die van Eviz? :lolk:)

Goed luisterend naar jouw omschrijving denk ik echter dat je misschien beter af bent met de K5ii.
Qua beeldkwaliteit is het voor jou niet zo spannend. Deze zal sowieso een grote stap voorwaarts zijn.

Richt je aandacht verder op het juiste glas. Koop niet te snel. Dan koop je meestal het juiste.

Mvg Marc
Pentax K1.

DA 10-17.

FA* 24mm.
FA 31mm 1,8 AL Ltd.
FA 43mm 1,9 AL Ltd
FA 77mm 1,8 AL Ltd.

DA* 60-250mm.

Serpiente

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2015, 23:57:42 »
Deze vraag zal je veel verschillende adviezen opleveren, en of je daarmee verder komt..... ???  Maar een ieder heeft zijn eigen invalshoek en zal op die wijze zijn/haar advies geven.

Mijn bijdrage: koop een 2e hands K-5! Die kun je voor een mooie prijs krijgen en zal zeker een enorme boost geven t.o.v. wat je nu hebt. Mijn upgrade van K-x naar K-5 was zo groot dat het al mijn wensen vervult (op fotografisch gebied  ;)).
Natuurlijk, het kan nóg beter, nóg sneller, maar m.i. heeft dat weinig effect, zoals Elshout1958 al aangeeft. De meesten van onms zullen daar geen verschil in merken. En dat verschil in Eurootjes kun je dan mooi gebruiken voor het glaswerk, want daar zie je het wel in!

En voor de rest: het oog is het belangrijkste, daar kan een extreem dure camera niets aan veranderen.

Dus die K-5 om de hoek: ik zeg doén!

Succes met al je afwegingen.
Het is inderdaad belangrijk om eerst de ambities vast te stellen.
Ben je nieuw bij Pentax, dan is het nodig om ook lenzen te kopen. Dat is een meer duurzame investering.
Een K-5 met een duurdere lens is altijd beter dan een K-5 II met een minder goede (zelfde sensor etc.). Wanneer je goede lenzen hebt dan is de volgende stap, een betere body, opeens wel een grote stap.
Ik heb ook mijn K-5 te koop staan. Ik krijg er helaas bijna niets meer voor.  Zeker omdat hij best wel gebruikt is. Het is werkelijk een koopje voor wat je er voor krijgt. Ik heb er afgelopen zomer nog prachtige foto's mee gemaakt. :) Maar goed, dat geldt voor elke K-5 die te koop staat. ;)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2015, 18:13:39 »
Deze vraag zal je veel verschillende adviezen opleveren, en of je daarmee verder komt..... ???  Maar een ieder heeft zijn eigen invalshoek en zal op die wijze zijn/haar advies geven.

Mijn bijdrage: koop een 2e hands K-5! Die kun je voor een mooie prijs krijgen en zal zeker een enorme boost geven t.o.v. wat je nu hebt. Mijn upgrade van K-x naar K-5 was zo groot dat het al mijn wensen vervult (op fotografisch gebied  ;)).
Natuurlijk, het kan nóg beter, nóg sneller, maar m.i. heeft dat weinig effect, zoals Elshout1958 al aangeeft. De meesten van onms zullen daar geen verschil in merken. En dat verschil in Eurootjes kun je dan mooi gebruiken voor het glaswerk, want daar zie je het wel in!

En voor de rest: het oog is het belangrijkste, daar kan een extreem dure camera niets aan veranderen.

Dus die K-5 om de hoek: ik zeg doén!

Succes met al je afwegingen.

Serpiente

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2015, 18:12:56 »
Ik mag mezelf wel een deskundige noemen op dit gebied. Ik heb een K-5, K-5 II en K-3. De K-5 is een goede camera, alleen de AF van de K-5 II is niet zo zeer sneller. De snelheid is gelijk, bij normale lichtomstandigheden. De K-5 II is wel sneller wanneer het licht niet optimaal is. Daarnaast is de AF van de K-5 II een stuk meer betrouwbaar (qua nauwkeurigheid). Het aantal mislukte foto's is lager. Zeker in de jungle is het kunnen scherpstellen met minder licht (wat de K-5 II heeft) essentieel (ook op dit gebied ben ik een deskundige). De K-3 is weer iets beter dan de K-5 II.
De K-5 is overigens ook een goede camera. Ik heb daar hele mooie foto's mee gemaakt. Als je specifieke vragen hebt stel ze maar.
Mijn K-5 staat te koop, omdat drie bodies te veel is. Voor elke lens een body is overkill :P

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2015, 17:37:16 »
Ik heb een K5 en K3 in mijn bezit. Qua prestaties is er wel verschil, maar uiteindelijk zie ik dat niet terug in mijn foto`s. Ik gebruik ze door elkaar en zie naderhand echt niet welke foto met welke camera gemaakt is. Ik denk dat de K5II er ergens tussen in zit dus als het financieel beter uitkomt met een K5 zou ik daar zeker voor kiezen. Ik denk dat de grote kwaliteits verschillen eerder zichtbaar worden bij een verschil in lenzen. Een budget lensje haalt nooit hetzelfde niveau als de (duurdere) kwaliteits-lenzen. Een K5 met een 50-135 lens zal een betere kwaliteit opleveren dan een K5II met de 18-135WR. Dus in mijn geval met de K5 en K3 is geen verschil omdat ik op beide camera`s dezelfde lenzen gebruik.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2015, 17:14:11 »
Dan kun je de K-5II nemen als je budget dat toelaat. De K-5 is een uitstekende camera, maar de K-5II heeft toch wat voordelen.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2015, 17:13:04 »
Ik overweeg nu zelf een nieuwe K-3 vanwege de AF en het uitschakelbare AA-filter.  Mijn huidige K-5, met iets meer dan 10.000 clicks, mag dan in de aanbieding, ik zal me eerst eens gaan verdiepen in de 2ehands prijzen.  Ik heb me tot nu toe alleen beziggehouden met de prijzen van de K-3 en zag dat die per winkel behoorlijk kunnen verschillen.

Offline drielletje

• Senior Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2015, 16:18:20 »
Hoi, ik heb geen ervaring met de oude K5 maar heb wel de reviews gelezen en die zijn positief. Ik schiet zelf met de K5II en heb hier oa een DA 17-70 en DA* 16-50 bij , de resultaten, zeker met de laatste na verkenning en spelen zijn zeer goed. Mooie resultaten, erg scherp en gedetailleerd. Daarnaast zitten er genoeg mogelijkheden in de body om een hele tijd vooruit te kunnen. Succes met het maken van een keuze, verkeerd zal die ongeacht het type niet zijn. Hooguit het ontbreken van garantie.
Vr Gr Sander

Offline Wailer

• Full Member
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2015, 14:24:41 »
Als "ervaringsdeskundige" op zowel de K-5 als de K-5 IIs kan ik stellen dat de IIs z'n meerprijs dubbel en dwars waard is. De AF is echt merkbaar beter bij de laatste.

Dan heb je het puur over de AF? Aangezien de AA filter ontbreekt in de iis versie...

Offline Wailer

• Full Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2015, 14:22:49 »
De K5 was toen en dus ook nu nog echt een werkpaard ..
De vooruitgang in de K5II/K5IIs zit vooral in de AF en praktijk test van het AA filter.

Als die twee punten voor uw fotografie geen significante voordelen behelzen zou ik voor de K5 gaan en de besparing stoppen in goed glas.

Test betreffende AA filter is alleen van toepassing voor K5iis toch?

De AF, ik houd wel van een snelle AF, zeker omdat ik graag vogels schiet als ze vliegen... En andere platen met beweging. Ook in donkere (lees jungle) omstandigheden. Maar probleem is natuurlijk dat ik niet weet hoe de AF is, vergeleke de camera die ik nu heb. Heb nu een canon superzoom camera, compact dus. Is de k5 dan een grote sprong vooruit? Qua AF dan met name, beeldkwaliteit zal sowieso verbazingwekkend vooruit gaan vermoed ik.

Iemand advies hoeveel clicks de waarde van een K5 mede bepaalt?

newmikey2

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2015, 14:17:54 »
Als "ervaringsdeskundige" op zowel de K-5 als de K-5 IIs kan ik stellen dat de IIs z'n meerprijs dubbel en dwars waard is. De AF is echt merkbaar beter bij de laatste.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2015, 14:08:42 »
De K5 was toen en dus ook nu nog echt een werkpaard ..
De vooruitgang in de K5II/K5IIs zit vooral in de AF en praktijk test van het AA filter.

Als die twee punten voor uw fotografie geen significante voordelen behelzen zou ik voor de K5 gaan en de besparing stoppen in goed glas.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Wailer

• Full Member
  • *
Nieuwe K5ii of 2e hands K5
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2015, 14:01:33 »
Beste Pentaxians,

Heb me al ee tijd niet meer actief laten zien, maar wel veel meegelezen. Ben nog steeds voornemens een dslr van pentax aan te gaan schaffen, maar wanneer? Vorige jaar een huis gekocht, mooie reis (oeganda) gemaakt dus ergens hield het op.... Qua financien dan, vooral het huis.

Maar wat had ik graag een WR pentax gehad tijdens onze reis.

Enfin, ik had mn zinnen gezet op de K5ii, toen zo'n eur900-1000, nu voor ongeveer eur550 te koop bij Klein.

Echter zie ik hier op het forum ook 2e hands K5 voor max eur300.

Wat zou nu verstandig zijn... 2e hands k5 en zien of ik overweg kan met pentax of even doorsparen en dan toch een nieuwe k5ii kopen.  Wellicht toch meer 'bang for the buck'?

Het is nog niet zo dat ik nu 1,2,3 de camera ga kopen, maar toch kriebelt het weer. Oa omdat een van k5 bij mij om de hoek te koop wordt aangeboden...

Uiteraard krijg ik nu ook het advies om gewoon nog langer te sparen en voor de K3 te gaan, maar voor mij als huis tuin en keuken fotograaf lijkt me de k5ii toch al gevorderd genoeg.

Enfin... Keuzes keuzes keuzes..

En waarom ik voor pentax kies? Ik ben altijd wat dwars van de menigte, houd er van dat pentax niet iedere week een nieuw model uitbrengt itt canikon  (is die va vorige week dan toch niet zo goed als ze doen laten geloven?) en pentax staat toch bekend als degelijk, fantastische sensor en ook de lenzen uit de jaren 70 passen op de huidige camera's dus tweedehands glas is geen probleem.