Hallo Bart,
Denk dat dit een zeer goede beslissing is ook al zou geld niet of nauwelijks een rol spelen.
Ik heb zelf een k 10d van 10 MP en een Lunix DMC-FZ20 feeft 5 MP beide zijn dus al wat ouder en ik ben er nog dik tevreden mee wat betreft beeldscherpte.
Maar als je het nu eens bekijkt of benadert op mijn manier valt de scherpte van de Pentax zwaar tegen.
Als je namelijk deze test doet die ik hier beschrijf:
Ik heb met beide camera's een foto gemaakt met een brand punts afstand van 70mm op een gelijke afstand. Bij diafragma 2,8
Dan zie je dus dat de scherpte diepte verhouding precies het zelfde is. Dat komt dus niet door het formaat censor. Dat komt puur en alleen door de instelafstand en lengte van het objectief.
Bij vergelijking censor zal je een cropje moeten maken dusdanig dat het oppervlak even groot is als in mijn geval de FZ en dat is een formaat van ongeveer 24,7mm2 i.p.v. Het volle opprevlak van 369 mm2 censor dia fz is 7,18mm en Pentax 28 mm Dus FZ is +/- 4 x kleiner. Of wel het oppervlak van je 10MP is 14 x kleiner en dan heb je maar 0,625 MP tot je beschikking.
En dan kom je tot de conclusie hoe scherp is de FZ20 t.o.v de K-10d
Als je nu een k3 vergelijkt met FF dan moet je het oppervlak FF/Aps-C en dat is
862/369 =2,33 Dan zou je dus een FF camera met 2,33 x 24MP(K3)=56 MP moeten kopen om de zelfde scherpte te behouden.
Dit zal waarschijnlijk de hoofd reden zijn dat Pentax deze niet zal maken.
Ik denk zelf dat het groots voordeel is als je snelle bewegingen wilt vastleggen ivm inkaderen dan heeft FF voordelen als je de brandpuntsafstanden gebruikt zoals nu op Aps-C. Dan heb je nog iets te croppen.
Als het verhaal niet klopt zou ik het graag vernemen.
Groetjes Hans