Auteur Topic: Pentax K3 Verkopen  (gelezen 4596 keer)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Pentax K3 Verkopen
« Reactie #33 Gepost op: 4 februari 2015, 16:04:20 »
Wacht even tot vanavond 23:00....... Er is net een countdown op pentaxforums gekomen met de naam FFeatured countdown......

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #33 Gepost op: 4 februari 2015, 16:04:20 »

Offline whosvegas

• Senior Member
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 3 februari 2015, 18:09:12 »
Kan me best voorstellen, dat iemand naar FF (van een ander merk) wil overstappen.
Ook al is de K3 nog zo goed, er zitten aan FF gewoon een paar voordelen ten opzichte van een APC sensor.

Zelf blijf ik nog een jaartje door fotograferen met mijn K5 II, kijken waar Pentax mee komt. Dan ga ik wellicht ook overstappen naar FF en dan ga ik ook naar Canon en Nikon kijken. De full frames van deze merken hebben zich al bewezen en bovendien is er een veel uitgebreider lenzen aanbod.

Pentax is een mooi merk(en ben zeer tevreden over de K5 II), maar is voor mij geen heiligheid
Ben benieuwd wat er dit jaar gaat komen op Pentax gebied.

Serpiente

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 31 januari 2015, 20:02:54 »
Hallo,

Mensen bedankt die voor degenen die hier een zinvolle reactie hebben geplaatst. Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik ongeveer voor gek word uitgemaakt als ik zeg dat ik misschien over wil stappen naar een FF, en dat er hier al jaren een topic is over de pentax FF die misschien gaat komen....? Dan zou dat toch ook niet echt meer van belang zijn als er totaal geen voordelen aan een FF zitten tov. een K3..?

Maar maakt niet uit. Iedergeval bedankt voor de reacties. Voorlopig blijft de K3 nog even in mn bezit:D
Klopt. Je wordt als een soort afvallige beschouwd. Alles wordt uit de kast getrokken. Zelfs de fotografische vaardigheden worden in twijfel getrokken.Wanneer ik genoeg gespaard heb voor een overstap doe ik het wel stilletjes. ;)
Voorlopig heb ik net een K-3 en HD 1.4X RC toegevoegd aan mijn arsenaal. 

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #30 Gepost op: 31 januari 2015, 16:45:10 »
[...]Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik ongeveer voor gek word uitgemaakt als ik zeg dat ik misschien over wil stappen naar een FF, en dat er hier al jaren een topic is over de pentax FF die misschien gaat komen....? Dan zou dat toch ook niet echt meer van belang zijn als er totaal geen voordelen aan een FF zitten tov. een K3..?[...]
Ja, dat was mij ook al opgevallen........... :(
[...]Je weet het inmiddels toch wel....Pentaxians houden niet van een FF camera....kijk maar eens naar het commentaar dat elke pentaxian krijgt als hij ook maar overweegt om over te stappen naar een FF (van een ander merk uiteraard).[...]

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #29 Gepost op: 30 januari 2015, 07:26:51 »
Hallo,

Mensen bedankt die voor degenen die hier een zinvolle reactie hebben geplaatst. Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik ongeveer voor gek word uitgemaakt als ik zeg dat ik misschien over wil stappen naar een FF, en dat er hier al jaren een topic is over de pentax FF die misschien gaat komen....? Dan zou dat toch ook niet echt meer van belang zijn als er totaal geen voordelen aan een FF zitten tov. een K3..?

Maar maakt niet uit. Iedergeval bedankt voor de reacties. Voorlopig blijft de K3 nog even in mn bezit:D

Goede reactie Bart.  :toppie:

Offline BartVerweij

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #28 Gepost op: 30 januari 2015, 05:55:45 »
Hallo,

Pentax K20D 17-70, 50 1.7, 18-55 II, 50-200, Flits 540  http://bartverweij89.hyves.nl/

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #27 Gepost op: 29 januari 2015, 16:28:02 »
Ik ben 'm even kwijt geloof, topic is gestart door Bart, die FF overweegt en wilde weten wat z'n K3 en een paar lenzen zouden kunnen opbrengen.

Hans reageerde later in het topic met een verhaal over ff versus cropsensors en DOF, hij heeft geen vraag gesteld,

Toch ?

Gr. Sander

Ja!  ::)

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #26 Gepost op: 29 januari 2015, 16:24:59 »
Ik ben 'm even kwijt geloof, topic is gestart door Bart, die FF overweegt en wilde weten wat z'n K3 en een paar lenzen zouden kunnen opbrengen.

Hans reageerde later in het topic met een verhaal over ff versus cropsensors en DOF, hij heeft geen vraag gesteld,

Toch ?

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2015, 14:28:26 »
Bart, die trouwens Hans heet, heeft een vraag gesteld. Alhoewel ook ik heb aangegeven dat ik het idee niet snap zijn andere bewoordingen die gebruikt zijn niet altijd even goed gekozen. Laten we hier even op letten voordat we Hans en/of Bart hiermee wegjagen of  :-X  maken.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2015, 16:27:25 door Kees SC »

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2015, 14:04:02 »
Vooropgesteld dat het topic weliswaar is opgestart in het 'algemene discussie' gedeelte (waarbij je je bijna af zou kunnen vragen of topicstarter daar een bedoeling mee had.....  ::)
moet mij toch wel van het hart dat ik sommige reakties op de glasheldere vraag van Bart écht niet vind kunnen, zoals ook al door Kees geopperd en door Henk (Kareltje) onderschreven.

Gelukkig zijn er ook gewoon heldere antwoorden gekomen op hetgeen er gevraagd is.

Het zou prettig zijn als we op dit forum ook eens wat meer (of nóg meer  :laugh: ) gaan praten over wat we met al onze spulletjes (kunnen) doen, foto's maken zeg maar  8) en over waarom we die foto's zo maken en waarom we die foto's wel of niet mooi vinden.

Als we mekaar gaan vertellen of slecht onderbouwd uitleggen welke spullen we wel of niet moeten zouden kopen/gebruiken etc. of wat we ervan vinden als iemand iets wil veranderen verandert het hier mogelijk binnen de kortste keren ook wel in een soort van DP Review...

Groeten, Sander

K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline kareltjepiek

• Senior Member
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2015, 13:08:18 »
Of het een juiste beslissing zou zijn  om over te stappen naar een fullframe laat ik even in het midden, maar mensen....hallo zeg!

De topicstarter wordt hier bijna voor gek verklaard omdat hij een overstap überhaupt ook maar dúrft te opperen.
Groeten van Henk van Zuylen

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2015, 07:24:58 »
volgens mij wordt dit redelijk off-topic....  althans voor mij niet meer interessant om het topic te volgen... de verkoop van een K-3
Inderdaad dus graag weer on topic.
 De vraag van Hans was duidelijk.

newmikey2

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2015, 23:25:30 »
Mijn naam is geen Bart maar Hans.

Wat ik beweer klopt wel DOF is het effect van werkafstand brandpunt en diafragma en heeft niets met het formaat te maken.

Het is wel zo om een bepaald doel te behalen gebruikt men doorgaans andere werkafstanden en andere brandpuntsafstanden en dan krijg je een andere DOF

Gebruik je een 200mm op Aps-C dan lijkt deze op een 300mm  maar de DOF is en blijft gelijk ook op een FF
de DOF is pas anders als je een 300mm op je FF zet dan is de beeldverhouding gelijk als de 200mm op een Aps-C.

Deze benadering zie je nergens op het internet en dat komt omdat iedereen de zelfde wijsheid van het net haalt.

Als je dit niet kunt voorstellen dan moet je de proef zelf doen en dan zie je het met eigen ogen dat ik gelijk heb.
Ik beweer niet dat die tabellen niet kloppen.

Wat wel de conclusie is als je heel veel pixel op een censor propt hoef je niet het volle grote te projecteren op je beeldschem, en je minder last van ruis en veel plezier van scherpte.
Ook deze bewering zal verkeerd worden begrepen denk ik, want dan krijg je het verhaal van de grote pixels zijn beter.
Je zit jezelf gek te maken en je verhaal is warrig. Draai het om: bij dezelfde uitsnede heeft een APS.C sensor een merkbaar betere detailscherpte, meer oplossend vermogen alsmede een mooier DOF verloop en een kleinere DOF dan de mini sensor van een compact als jouw FZ20. Het verschil met een FF is navenant groter. Het verschil tussen de APS.C en de FF sensor is ook nog goed merkbaar maar met scherpte heeft dat allang niets meer te maken.

Dat een 200mm lens op een FF op een APS-C dezelfde uitsnede geeft als een 300mm op FF dat spreekt voor zich. Vandaar ook dat je test volslagen zinloos is: een opname maken met een FZ20 en een K10D beide op 70mm geeft op beide volslagen andere uitsnedes en biedt absoluut geen houvast voor het vergelijken van zoiets als scherpte.

Je laatste conclusie ("als je heel veel pixel op een censor propt hoef je niet het volle grote te projecteren op je beeldschem, en je minder last van ruis en veel plezier van scherpte.") is zelfs volslagen nonsens - hoe meer pixels opeengepropt op een kleine sensor, hoe meer ruis, wat je uitsnede ook zal zijn.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2015, 23:22:03 »
volgens mij wordt dit redelijk off-topic....  althans voor mij niet meer interessant om het topic te volgen... de verkoop van een K-3

Offline HvdZ

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2015, 23:07:56 »
Mijn naam is geen Bart maar Hans.

Wat ik beweer klopt wel DOF is het effect van werkafstand brandpunt en diafragma en heeft niets met het formaat te maken.

Het is wel zo om een bepaald doel te behalen gebruikt men doorgaans andere werkafstanden en andere brandpuntsafstanden en dan krijg je een andere DOF

Gebruik je een 200mm op Aps-C dan lijkt deze op een 300mm  maar de DOF is en blijft gelijk ook op een FF
de DOF is pas anders als je een 300mm op je FF zet dan is de beeldverhouding gelijk als de 200mm op een Aps-C.

Deze benadering zie je nergens op het internet en dat komt omdat iedereen de zelfde wijsheid van het net haalt.

Als je dit niet kunt voorstellen dan moet je de proef zelf doen en dan zie je het met eigen ogen dat ik gelijk heb.
Ik beweer niet dat die tabellen niet kloppen.

Wat wel de conclusie is als je heel veel pixel op een censor propt hoef je niet het volle grote te projecteren op je beeldschem, en je minder last van ruis en veel plezier van scherpte.
Ook deze bewering zal verkeerd worden begrepen denk ik, want dan krijg je het verhaal van de grote pixels zijn beter.

Serpiente

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2015, 23:05:32 »
Beste Bart,

Als je geld teveel hebt, stuur mij even een PB, dan geef ik je mijn rekeningnummer op, dan kun je je verlies direct aan mij overmaken  ;)
Maar even serieus. Waarom wil je een FF?

Ik kan drie redenen bedenken:
1. Je wordt door collega fotografen / vrienden aangesproken dat je bijkans wel in een inrichting opgenomen dient te worden dat je met Pentax fotografeert. Je schaamt je rot en gaat tot aanschaf van een Canon of Nikon over om voor vol aangezien te worden. Tja.....
2. Je hebt het idee met een FF aanzienlijk betere foto's te gaan maken....... heb je dit zelf onderzocht? Wat biedt een FF voor jouw manier van fotografie als voordeel? Is dit je ongeveer € 2.000 tot € 3.000 waard?
3. Overstap naar een Nikon of Canon FF kost je een vermogen. Gaat jou dit betere foto's opleveren of een een beter gevoel dat je er nu bij hoort bij je vrienden?

My 2 cents.
De kwaliteit op hoge ISO is bij de full frame camera's van Nikon echt een stuk beter.  Daarnaast hebben de Nikon en Canon camera's nog steeds betere AF.
Daarnaast vind ik de scheiding van voor- en achtergrond bij full frame erg fijn. Ik switch pas als ik alles in een keer kan aanschaffen. Dat duurt nog wel even, want ik ga eerst naar Afrika.
Het nadeel van een full frame is de lage frame rate (als je van machinegunnen houdt). Op de D4/D4s en 1DX serie na heb je geen snelheidsmonsters.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2015, 22:46:21 »
Hallo Bart,

Denk dat dit een zeer goede beslissing is ook al zou geld niet of nauwelijks een rol spelen.

Ik heb zelf een k 10d van 10 MP  en een Lunix DMC-FZ20 feeft 5 MP beide zijn dus al wat ouder en ik ben er nog dik tevreden mee wat betreft beeldscherpte.

Maar als je het nu eens bekijkt of benadert op mijn manier valt de scherpte van de Pentax zwaar tegen.

Als je namelijk deze test doet die ik hier beschrijf:
Ik heb met beide camera's een foto gemaakt met een brand punts afstand van 70mm op een gelijke afstand. Bij diafragma 2,8
Dan zie je dus dat de scherpte diepte verhouding precies het zelfde is. Dat komt dus niet door het formaat censor. Dat komt puur en alleen door de instelafstand en lengte van het objectief.

Bij vergelijking censor zal je een cropje moeten maken dusdanig dat het oppervlak even groot is als in mijn geval de FZ en dat is een formaat van ongeveer  24,7mm2   i.p.v. Het volle opprevlak van 369 mm2  censor dia fz is 7,18mm en Pentax 28 mm Dus FZ is +/- 4 x kleiner. Of wel het oppervlak van je 10MP is 14 x kleiner en dan heb je maar 0,625 MP tot je beschikking.

En dan kom je tot de conclusie hoe scherp is de FZ20 t.o.v de K-10d

Als je nu een k3 vergelijkt met FF dan moet je het oppervlak FF/Aps-C en dat is
862/369 =2,33 Dan zou je dus een FF camera met 2,33 x 24MP(K3)=56 MP moeten kopen om de zelfde scherpte te behouden.

Dit zal waarschijnlijk de hoofd reden zijn dat Pentax deze niet zal maken.

Ik denk zelf dat het groots voordeel is als je snelle bewegingen wilt vastleggen ivm inkaderen dan heeft FF voordelen als je de brandpuntsafstanden gebruikt zoals nu op Aps-C. Dan heb je nog iets te croppen.

Als het verhaal niet klopt zou ik het graag vernemen.

Groetjes Hans

Beste Hans,

Is een K10 D vergelijken met een nieuwe FF van een ander merk niet het vergelijken van een Lelijke Eend met de nieuwste Porsche?
Kijk voor de aardigheid eens op DXO naar een vergelijking van een FF met een K-3.
Wellicht dat je dan tot een heel andere conclusie gaat komen........

My 2 cents.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2015, 22:43:23 »
Beste Bart,

Als je geld teveel hebt, stuur mij even een PB, dan geef ik je mijn rekeningnummer op, dan kun je je verlies direct aan mij overmaken  ;)
Maar even serieus. Waarom wil je een FF?

Ik kan drie redenen bedenken:
1. Je wordt door collega fotografen / vrienden aangesproken dat je bijkans wel in een inrichting opgenomen dient te worden dat je met Pentax fotografeert. Je schaamt je rot en gaat tot aanschaf van een Canon of Nikon over om voor vol aangezien te worden. Tja.....
2. Je hebt het idee met een FF aanzienlijk betere foto's te gaan maken....... heb je dit zelf onderzocht? Wat biedt een FF voor jouw manier van fotografie als voordeel? Is dit je ongeveer € 2.000 tot € 3.000 waard?
3. Overstap naar een Nikon of Canon FF kost je een vermogen. Gaat jou dit betere foto's opleveren of een een beter gevoel dat je er nu bij hoort bij je vrienden?

My 2 cents.

Offline HvdZ

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2015, 22:16:29 »
Hallo Bart,

Denk dat dit een zeer goede beslissing is ook al zou geld niet of nauwelijks een rol spelen.

Ik heb zelf een k 10d van 10 MP  en een Lunix DMC-FZ20 feeft 5 MP beide zijn dus al wat ouder en ik ben er nog dik tevreden mee wat betreft beeldscherpte.

Maar als je het nu eens bekijkt of benadert op mijn manier valt de scherpte van de Pentax zwaar tegen.

Als je namelijk deze test doet die ik hier beschrijf:
Ik heb met beide camera's een foto gemaakt met een brand punts afstand van 70mm op een gelijke afstand. Bij diafragma 2,8
Dan zie je dus dat de scherpte diepte verhouding precies het zelfde is. Dat komt dus niet door het formaat censor. Dat komt puur en alleen door de instelafstand en lengte van het objectief.

Bij vergelijking censor zal je een cropje moeten maken dusdanig dat het oppervlak even groot is als in mijn geval de FZ en dat is een formaat van ongeveer  24,7mm2   i.p.v. Het volle opprevlak van 369 mm2  censor dia fz is 7,18mm en Pentax 28 mm Dus FZ is +/- 4 x kleiner. Of wel het oppervlak van je 10MP is 14 x kleiner en dan heb je maar 0,625 MP tot je beschikking.

En dan kom je tot de conclusie hoe scherp is de FZ20 t.o.v de K-10d

Als je nu een k3 vergelijkt met FF dan moet je het oppervlak FF/Aps-C en dat is
862/369 =2,33 Dan zou je dus een FF camera met 2,33 x 24MP(K3)=56 MP moeten kopen om de zelfde scherpte te behouden.

Dit zal waarschijnlijk de hoofd reden zijn dat Pentax deze niet zal maken.

Ik denk zelf dat het groots voordeel is als je snelle bewegingen wilt vastleggen ivm inkaderen dan heeft FF voordelen als je de brandpuntsafstanden gebruikt zoals nu op Aps-C. Dan heb je nog iets te croppen.

Als het verhaal niet klopt zou ik het graag vernemen.

Groetjes Hans

Offline BartVerweij

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2015, 17:40:37 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik geloof dat ik nu ik deze prijzen zie er voorlopig toch nog maar even vanaf zie. Iedergeval bedankt voor de reacties!

Groeten,
Bart
Pentax K20D 17-70, 50 1.7, 18-55 II, 50-200, Flits 540  http://bartverweij89.hyves.nl/

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2015, 17:00:48 »
Hier in Nederland gaat de K-3 ook al voor €845

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2015, 16:53:50 »
Een nieuw model camera kopen tijdens de introductie en dan een paar maanden later weer verkopen is een gigantisch verlies.
Ik weet wel dat deze prijs niet helemaal in house is maar toch maakt het stemming in prijzenland en beinvloed de 2e hands verkoopprijs helaas, maar ook de voor de K5´s. Tenminste voor de verkopers  ;)
K3 Bundle - Grip, FluCard, +50/1.8 = $865
http://www.pentaxforums.com/forums/94-pentax-price-watch/286569-k3-bundle-grip-flucard-50-1-8-865-adorama.html

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2015, 13:26:24 »
Wat ik me afvraag is trouwens: Waarom?

Qua kwaliteit ga je er eigenlijk niet merkbaar op vooruit. (misschien als je in gaat zoomen op 10000000%) dus wat is dan de reden?

Dat bedoelde ik ook! Ieder zijn/haar keuze, maar ik snap niet dat je een half jaar geleden zo veel geld uitgeeft voor een topproduct en nu een giga afschrijving overweegt om FF te gaan. Nogmaals, de keuze is aan iedereen maar snappen doe ik het niet.

Onlangs met mijn K3 op stap geweest en vergelijking gemaakt met Canon FF. (met dure lens)

Foto's gemaakt op identieke standpunt en tijdstip. Beide toestellen stonden afgesteld op 50mm (Pentax op 35)

Samen met eigenaar van Canon de foto's vergeleken op een groot Apple scherm.

Beiden waren we verbaasd over kleuren, scherpte en DR van de Pentax K3

Ik was en ben er nog steeds van overtuigd dat ik met Pentax de juiste keuze heb gemaakt.

Een reden temeer.....

Offline De Zeeuw

• Full Member
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2015, 13:08:02 »
Onlangs met mijn K3 op stap geweest en vergelijking gemaakt met Canon FF. (met dure lens)

Foto's gemaakt op identieke standpunt en tijdstip. Beide toestellen stonden afgesteld op 50mm (Pentax op 35)

Samen met eigenaar van Canon de foto's vergeleken op een groot Apple scherm.

Beiden waren we verbaasd over kleuren, scherpte en DR van de Pentax K3

Ik was en ben er nog steeds van overtuigd dat ik met Pentax de juiste keuze heb gemaakt.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2015, 10:24:03 »
Wat ik me afvraag is trouwens: Waarom?

Qua kwaliteit ga je er eigenlijk niet merkbaar op vooruit. (misschien als je in gaat zoomen op 10000000%) dus wat is dan de reden?

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's