Hoe werkt jullie FC ? zitten jullie bij elkaar en beoordelen de geprinte foto's van elkaar?
of ?
We zijn momenteel met 22 leden, maximum is vooralsnog vastgesteld op 25 leden.
We bespreken de foto's gezamenlijk volgens een vast principe (wat zie ik, wat doet het met me, wat is te verbeteren, wat vind ik.....kort samengevat).
We deden dat met geprinte/ afgedrukte foto's in passe-partout (foto 20x30, passe partout 40x50).
We krijgen vanaf 1-1-2015 een nieuwe locatie en gaan dan voornamelijk een grote TV gebruiken. Scheelt veel print/afdruk werk.
De fotobespreking staat onder leiding van een fotobespreek werkgroep, waar Henk onder andere deel van uit maakt (namens het bestuur).
We hebben twee bijeenkomsten per maand. Eén om foto's te bespreken, één voor kennisoverdracht. De kennis werkgroep heeft steeds een bepaald onderwerp dat wordt uitgediept.
Dat was table top fotografie en is nu portret fotografie (zonder flitslicht). Daar heb ik al mooie resultaten voorbij zie komen (zie onder andere inzendingen van Henk hier op dit forum van Suus en Angelique).
Ook hebben we iedere twee maanden een activiteit (zelf zit ik namens het bestuur in de activiteiten werkgroep) en hebben we verschillende activiteiten. Via Dropbox krijgen de leden dan vooraf informatie over het onderwerp. Zo gaan we bijvoorbeeld komend jaar naar De Beekse Bergen (dieren fotograferen, dus info over dat onderwerp) en een keer naar De Orchideeën hoeve (marco fotografie dus vooraf info over dat onderwerp).
Ook doen we "sociale activiteiten" in onze vestigingsplaats (Drunen/Heusden). Te noemen zijn:
- Jeugd Vakantie Vreugd Drunen (zie website) de laatste vakantieweek van de lagere school, waar we met zo een 10-15 leden de verschillende activiteiten vastleggen. Erg gaaf om te doen!
- Het Dickens Festijn, nu komende maand, waar we vanaf dit jaar "huisfotograaf" worden.
- De Samenloop voor Hoop Heusden, die volgend jaar voor de eerste keer in Heusden wordt gehouden. Een 24-uurs wandeling tegen kanker voor en door lotgenoten.
- Afgelopen jaar waren wij de enige fotoclub aan de route die de "2Bike4Alzheimer" tandemtocht heeft vastgelegd. Voor mij nog steeds onvoorstelbaar dat wij de enige club langs de route waren die mee heeft gedaan. Ontzettend leuk om te doen en zeer waardevol!
Ik moet zeggen dat we een zeer actief en vooruitstrevend bestuur hebben. Dat scheelt wel heel veel denk ik.
Onze secreataris zit in de Fotobond werkgroep "Bestuurlijke vernieuwing", dus dat scheelt al een stuk. Verder zijn alle bestuursleden behoorlijk actief om er iets van te maken.
We stimuleren dus ook onder andere deelname aan (Fotobond)wedstrijden. Zoals je ziet met resultaat!
Daar ben ik zelf, als medebestuurslid, toch best trots op eigenlijk.
Vandaar dit topic. Wie zijn er lid en kunnen we als fotoclubs nog wat van elkaar leren?
Helaas lopen teveel jongeren alleen nog maar met hun mobiel foto's te maken en het moet toch niet zo zijn, dat een fotoclub op enig moment een club van postzegel verzamelaars wordt, waar de gemiddelde leeftijd zo rond de 85 ligt

(niets ten nadele van zo een club overigens).