Auteur Topic: Fotoclub - nut van een fotoclub  (gelezen 1801 keer)

RonHendriks

• Gast
Re: Fotoclub - nut van een fotoclub
« Reactie #24 Gepost op: 2 december 2014, 23:38:29 »
Nog niet eens zo een gek idee eigenlijk......
Ik denk dat Ron dat op zich niet eens zo verkeerd heeft aangepakt.
Uiteindelijk stond de bond meer voor ...... dan Ron had ik het idee  :angel:

ach de bond heeft bakzeil gehaald......maar daarover zul je me niet horen feesten :D

Ik denk dat ik best wel een mooi verhaal kan brengen.....

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #24 Gepost op: 2 december 2014, 23:38:29 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #23 Gepost op: 2 december 2014, 22:11:00 »
Hoe om te gaan met een media hype over .........   :evil:  :evil:  :evil:

mooi onderwerp :)

Nog niet eens zo een gek idee eigenlijk......
Ik denk dat Ron dat op zich niet eens zo verkeerd heeft aangepakt.
Uiteindelijk stond de bond meer voor ...... dan Ron had ik het idee  :angel:

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #22 Gepost op: 2 december 2014, 22:01:51 »
En Ron uitnodigen voor een verhaaltje?  ;)

Hoe om te gaan met een media hype over .........   :evil:  :evil:  :evil:

mooi onderwerp :)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #21 Gepost op: 2 december 2014, 21:40:30 »
iets met sport......

En Ron uitnodigen voor een verhaaltje?  ;)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #20 Gepost op: 2 december 2014, 21:40:01 »
Klinkt niet slecht dan.
Mijn werkgever is zoals al eerder aangehaald sponsor en er is mij al begin dit jaar gevraagd om te gaan.
Echter gezien mijn burn-out even niets van gekomen, nu wil de rug en drukte op het werk weer niet meerwerken  :(
Dus begin volgend jaar maar eens gaan. Wellicht dat Henk ook mee wil en jij ook er weer bent? Kunnen we er een forum meet van maken  ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2 december 2014, 21:39:37 »
en daarna moeten we weer wat verzinnen.

iets met sport......

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #18 Gepost op: 2 december 2014, 21:31:11 »
Iets meer dan 100 bezoekers, zeer geanimeerde stemming.

Goede ideeën kunnen uitwisselen met de organisatoren en Ilvy al kunnen strikken voor een lezing volgende zomer.

Twaalf goede fotobesprekers en een hele hoop mensen met een portfolio, jammer genoeg sommigen ook met een portfolio op een iPad...

Bierprijzen absurd hoog, €5 voor een pilsje, dan is je dorst snel weg.
Maar zonder meer de moeite waard. 
In Kampen hebben we dezelfde opzet, 13 januari een lezing van Peter van Tuijl en de selectie van de BMK in de expositie.
in maart komt Jan Vermeer met de lezing Africa Together nav het boek van Adri de Visser (google) en in mei komt Frank Doornbos.  Ilvy staat gepland in juli....en daarna moeten we weer wat verzinnen.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #17 Gepost op: 2 december 2014, 21:13:39 »
Inderdaad,  ik ga vanavond eens in Woerden kijken hoe het daar gaat. Ze hebben een interessante lezing van Ilvy Njiokiktjien, de vorige fotograaf des vaderlands!

Hoe was het Bert? Interessant?
Zinvol om ook eens naar toe te gaan?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 1 december 2014, 17:51:00 »
Inderdaad,  ik ga vanavond eens in Woerden kijken hoe het daar gaat. Ze hebben een interessante lezing van Ilvy Njiokiktjien, de vorige fotograaf des vaderlands!

Het is dat ik met een instabiele rug en enorme drukte op het werk zit, anders waren ik (en Henk) vanavond ook gekomen.
Volgende keer beter, hoor graag hoe het was.

EDIT:
Kijk maar uit in Woerden > http://www.nu.nl/binnenland/3942400/besmettelijke-variant-vogelgriep-bij-wilde-eenden-gevonden.html

Back on topic:
Een actieve fotoclub schijnt iets unieks te zijn?
« Laatst bewerkt op: 1 december 2014, 19:14:55 door Edzo »

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #15 Gepost op: 1 december 2014, 13:19:03 »

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #14 Gepost op: 1 december 2014, 12:21:17 »
Tja Bert, dit is wel een verhaal waar diverse clubs mee te maken hebben. Onze club bestaat komend jaar 5 jaar, en ik ben al de 2e voorzitter. Ik heb inmiddels aangegeven dat ik komend jaar stop als voorzitter, af en toe vers bloed is goed. Omdat onze club nog niet zo lang bestaat en dat de gemiddelde leeftijd wellicht wat lager ligt hebben wij dit probleem niet zo. Wij zijn als bestuur behoorlijk actief naar de leden, we benaderen ze ook om deel te nemen in diverse commissies. Daarnaast hebben we ook een goede structuur in de fotobespreking, en ik durf te zeggen dat de meesten hier graag bij zijn en aan mee doen. Dus het kan ook anders zijn. Zo`n fotografencafe zou hier (in Brabant) wellicht ook een mooie aanvulling kunnen zijn.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #13 Gepost op: 1 december 2014, 11:46:28 »
Ben in het verleden lid geweest van een drietal clubs en sinds een week 'clubloos'.
Mijn eerste in L. is een zeer actieve club maar met een langzittend bestuur dat niet van plan was/is op te stappen en veel leden vinden dat prima, dat scheelt een hoop eigen initiatief.
De tweede in N. is een relatief nieuwe club zonder binding van de leden. Men komt eenmaal per maand 5 min voor aanvang van de clubavond binnen en speert binnen een minuut na de sluiting weer naar huis. Geen enkele mogelijkheid voor onderling contact, adviezen en gezelligheid. Ik ben er vijf heer geweest...
De derde in E. had een bestuur waarvan de voorzitter al 33 jaar op de stoel zat en niet van plan was te vertrekken. Met zachte drang van een aantal leden is hij 'vrijwillig' opgestapt. Hij is tevens voorzitter van de fotobond afdeling en ook hier gebeurde niets. Een vraag om een afdelingsmentoraat te starten werd genegeerd 'ik vind dat niet nodig'. Binnen de afdeling gebeurde ook al twee jaar niets meer en de avonden waren steeds hetzelfde.  Ik vond, nadat ik andere foto-bezigheden had, het niet meer nodig om daar 2x per maand ruim 60km voor te rijden.

Bij alle drie clubs werd niet of nauwelijks actief een opleidingsprogramma voor jonge onervaren fotografen uitgevoerd, dat moest je zelf maar uitzoeken op internet.  In L. werd dit onderling geregeld voor en na de avonden, tijdens de nazit en in E. is het geprobeerd met een 'fotocafé' in het uur voorafgaande aan de avonden. Meestal was ik er helemaal alleen...

De cursus fotobespreken van de fotobond heb ik met veel plezier gevolgd. In L. werd deze gestructureerd toegepast en daar ging het als het ware vanzelf. In N. was een foto alleen maar mooi of leuk en in E. keek men op zijn horloge als het fotobespreken begon.

Ik hoop binnenkort met een huiskamergroep te gaan starten om zo in kleine kring actief en 'scherp' te blijven. Het Fotografencafé Kampen is een mooie start en morgen ga ik naar de eerste vergadering van de Taakgroep Wedstrijden en Exposities van de Fotobond, heel spannend....

Ik heb wel een fotogroep nodig voor respons en ideeën.

Offline mocca

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 1 december 2014, 11:19:13 »
Ben zelf ook lid van een fotoclub. Eerst in Vlaardingen, en nu in het westland omdat het meest dichtbijzijnde is. En ook al erger ik me soms verschrikkelijk, het is ook erg leerzaam.

Offline kareltjepiek

• Senior Member
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2014, 06:50:49 »
Een jaar of 3 geleden zelf maar een clubke opgericht omdat de andere club in 's-Hertogenbosch mij ietwat te oud en te serieus was.
Bij ons staat gezelligheid op de eerste plaats en dan pas de foto's.
Inmiddels hebben we ook iets van 22 leden, variërend in leeftijd van 21 jaar tot 62 jaar (met een meerderheid van 40+)
We bespreken ook foto's natuurlijk en doen dit met een TV, ook niet ideaal omdat het contrast op een TV nooit dat van een computerscherm haalt. Maar wel laagdrempelig t.o.v. de kosten voor prints.
Laagdrempelig zij we ook qua apparatuur, er zijn leden met een fullframe slr, maar net zo goed met een bridgecamera (die vaak de mooiste foto's maken :-)
Geen lid van de fotobond en ook niet van plan dat te gaan worden.
We sluiten gewoonlijk de avonden af met een goei potje bier  :)
Groeten van Henk van Zuylen

Offline kultfunk

• Pentaxian
  • **
    • pics by Kultfunk
« Reactie #10 Gepost op: 1 december 2014, 00:22:08 »
Niet bij een 'club' aangesloten, heb daar ook niet meteen behoefte aan, laat staan de 'tijd' voor.

Je 'eigen' stijl ontwikkel je zelf me dunkt, en da's een erg subjectief gegeven. Fotografen zijn (of waren) per definitie dan ook einzelgängers niet?

Maar zoals Ron al stelde...het zal wel aan mij liggen...

Ik ben wel bevriend met een aantal (professionele) fotografen die ik -als het er toe doet (opdrachtje,...)- wel om een eerlijke mening vraag.

grtz,

Danny

« Laatst bewerkt op: 1 december 2014, 09:08:41 door kultfunk »

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2014, 22:51:38 »
Dank voor de uitgebreide uitleg ..

Ok ..  ik ben nu bij 3 FC's in de omgeving geweest .. en ik weet nu in ieder geval van mezelf dat ik niet artsie aangelegd ben .. maar wel degelijk foto's kan inschatten ...

Inderdaad de gemiddelde leeftijd lag zo'n 10 jaar boven mijn huidige leeftijd  :evil:

De Club hier in Zoetermeer heeft een wachtlijst  :nocheer: ......  maar inmiddels wacht ik alweer ruim een jaar dus ... daar heb ik niet veel vertrouwen in ...
En Leidschendam ..  die geprinte foto's ....  ik ervaar het als een drempel ..  A3 en pass-partout prijzig als je het via de lokale fotoprinter moet gaan doen ....
Via scherm of desnoods beamer ( minst gunstige optie denk ik )  is veel toegankelijker en zal mijn inziens mogelijk meer mensen trekken..

Jammer dat jullie zo ver weg zitten  :cry:

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2014, 22:48:39 »
Ik ben in analoge tijd lid geweest van een fotoclub in Best, waar ik toen woonde. Een van de dingen die er speelde, was dat ik niet bepaald een soortgenoot was van de goegemeente daar. Ze konden rustig een half uur of meer besteden aan een foto van drie biljartballen. Voor de expositie moesten de foto's door de keuring en al mijn favorieten (op 1 na) kwamen niet door de keuring. Ik won wel de publieksprijs, want de rest van de gemeente had ook niet veel met de biljartballen. :D

Uiteindelijk had ik er wel iets langer lid moeten blijven, want wel goed voor het ophalen van technische kennis (in de tijd voor internet). Echter ik heb "ze" verder nooit gemist na de tweede expositie waar ik aan mee mocht doen.

Ik denk wel dat voor een deel dat aan mij ligt. Zeker is het zo dat een club ook heel leuk en inspirerend kan zijn.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2014, 22:35:04 »
Ik ben zelf geen lid van een officiële fotoclub. Er zijn er überhaupt maar weinig in de buurt en daar is de gemiddelde leeftijd me te hoog.
Daar zit gewoon een te groot verschil in gedachtes en beschikbare tijd.
Wel heb ik met een groep vrienden onze eigen "club". Dit is een groep waar ik veel mee ga foto's maken of ga vogelen. We hebben via Dropbox en dergelijke een wisselsysteem waar de de foto's op zetten en via de mail krijgt ieder dan een volledige waardering van de foto's. Ikzelf ben in die groep de meest ervaren fotograaf. Toch leer je altijd weer wat van elkaar. De minst ervaren leden zijn in zeer korte tijd ook enorm gegroeid door de hulp van de anderen.  We maken ook zeer actief plannen als groep en reizen flink wat rond.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2014, 22:15:39 »
Hoe werkt jullie FC ?  zitten jullie bij elkaar en beoordelen de geprinte foto's van elkaar?
of ?
Ik zou graag "beoordelen" willen veranderen in "bespreken" ;D Anders komt het zo betweterig over :P Maar grofweg klopt dat. We gebruiken daarbij de pijlers uit het boek "Over foto`s gesproken" In dat boek word uitvoerig ingegaan hoe je een foto kunt bespreken, als je dat goed toepast word de bespreking een stuk objectiever, maar zo`n bespreek cultuur moet groeien en de mensen moeten er voor openstaan. Per saldo kun je op deze manier minder foto`s op een avond bespreken, maar mi komt dit de kwaliteit van het bespreken wel ten goede. En in mijn ogen is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2014, 21:25:19 »
Hoe werkt jullie FC ?  zitten jullie bij elkaar en beoordelen de geprinte foto's van elkaar?
of ?

We zijn momenteel met 22 leden, maximum is vooralsnog vastgesteld op 25 leden.

We bespreken de foto's gezamenlijk volgens een vast principe (wat zie ik, wat doet het met me, wat is te verbeteren, wat vind ik.....kort samengevat).
We deden dat met geprinte/ afgedrukte foto's in passe-partout (foto 20x30, passe partout 40x50).
We krijgen vanaf 1-1-2015 een nieuwe locatie en gaan dan voornamelijk een grote TV gebruiken. Scheelt veel print/afdruk werk.
De fotobespreking staat onder leiding van een fotobespreek werkgroep, waar Henk onder andere deel van uit maakt (namens het bestuur).

We hebben twee bijeenkomsten per maand. Eén om foto's te bespreken, één voor kennisoverdracht. De kennis werkgroep heeft steeds een bepaald onderwerp dat wordt uitgediept.
Dat was table top fotografie en is nu portret fotografie (zonder flitslicht). Daar heb ik al mooie resultaten voorbij zie komen (zie onder andere inzendingen van Henk hier op dit forum van Suus en Angelique).
Ook hebben we iedere twee maanden een activiteit (zelf zit ik namens het bestuur in de activiteiten werkgroep) en hebben we verschillende activiteiten. Via Dropbox krijgen de leden dan vooraf informatie over het onderwerp. Zo gaan we bijvoorbeeld komend jaar naar De Beekse Bergen (dieren fotograferen, dus info over dat onderwerp) en een keer naar De Orchideeën hoeve (marco fotografie dus vooraf info over dat onderwerp).

Ook doen we "sociale activiteiten" in onze vestigingsplaats (Drunen/Heusden). Te noemen zijn:
- Jeugd Vakantie Vreugd Drunen (zie website) de laatste vakantieweek van de lagere school, waar we met zo een 10-15 leden de verschillende activiteiten vastleggen. Erg gaaf om te doen!
- Het Dickens Festijn, nu komende maand, waar we vanaf dit jaar "huisfotograaf" worden.
- De Samenloop voor Hoop Heusden, die volgend jaar voor de eerste keer in Heusden wordt gehouden. Een 24-uurs wandeling tegen kanker voor en door lotgenoten.
- Afgelopen jaar waren wij de enige fotoclub aan de route die de "2Bike4Alzheimer" tandemtocht heeft vastgelegd. Voor mij nog steeds onvoorstelbaar dat wij de enige club langs de route waren die mee heeft gedaan. Ontzettend leuk om te doen en zeer waardevol!

Ik moet zeggen dat we een zeer actief en vooruitstrevend bestuur hebben. Dat scheelt wel heel veel denk ik.
Onze secreataris zit in de Fotobond werkgroep "Bestuurlijke vernieuwing", dus dat scheelt al een stuk. Verder zijn alle bestuursleden behoorlijk actief om er iets van te maken.
We stimuleren dus ook onder andere deelname aan (Fotobond)wedstrijden. Zoals je ziet met resultaat!
Daar ben ik zelf, als medebestuurslid, toch best trots op eigenlijk.

Vandaar dit topic. Wie zijn er lid en kunnen we als fotoclubs nog wat van elkaar leren?
Helaas lopen teveel jongeren alleen nog maar met hun mobiel foto's te maken en het moet toch niet zo zijn, dat een fotoclub op enig moment een club van postzegel verzamelaars wordt, waar de gemiddelde leeftijd zo rond de 85 ligt  8) :-X (niets ten nadele van zo een club overigens).
« Laatst bewerkt op: 30 november 2014, 21:42:22 door Edzo »

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2014, 21:22:46 »
of ?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2014, 21:21:56 »
Ik hoef het niet meer aan te geven :D :D Je was me voor Edzo. Maar je hebt wel gelijk, het is zeer inspirerend om met "soortgenoten" bezig te zijn met fotografie, en daarnaast vaak ook heel gezellig. Ik zie vooral om me heen dat sommigen een sterke ontwikkeling doormaken. Dus ben je geen lid van een club en wil je toch vooruit, kijk eens in je omgeving of er een club is en ga eens kijken of het iets voor je is.

En als het je niet bevalt, kijk dan of je het besrtuur kunt "triggeren" om een stap voorwaarts te maken, dan wel, treedt zelf toe tot het bestuur.

NB Henk, je moet je onderschrift nog aanpassen. Je fotografeert nu toch met zo een "pistoolkleurige K-3"?  ;) :D

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2014, 21:15:58 »
Ik hoef het niet meer aan te geven :D :D Je was me voor Edzo. Maar je hebt wel gelijk, het is zeer inspirerend om met "soortgenoten" bezig te zijn met fotografie, en daarnaast vaak ook heel gezellig. Ik zie vooral om me heen dat sommigen een sterke ontwikkeling doormaken. Dus ben je geen lid van een club en wil je toch vooruit, kijk eens in je omgeving of er een club is en ga eens kijken of het iets voor je is.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Fotoclub - nut van een fotoclub
« Reactie #1 Gepost op: 30 november 2014, 21:10:52 »
Zoals een aantal hier wellicht weten, ben ik lid van Fotoclub Drunen, net als Henk (Elshout1958). Henk is voorzitter en ikzelf ben penningmeester (ze zochten iemand die tot 10 kon tellen  8) ).

Henk heeft recent op de Benevisie ("fotowedstrijd" tussen fotoclubs uit Vlaams België en Nederlands Brabant) de eerste prijs gewonnen in de categorie "kleur". Niet verkeerd voor een fotoclub die pas sinds september 2010 bestaat.
Vandaag hebben op Foto Individueel van de Fotobond weer twee leden van onze fotoclub prijzen gewonnen, een zilver en een brons. Ziehier de foto's op onze Feestboek pagina : https://www.facebook.com/FotoclubDrunen?ref=hl

Eén van de leden is pas sinds kort lid van onze fotoclub (Karin) en daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat het lidmaatschap van een fotoclub een inspiratie kan zijn voor je eigen ontwikkeling en creativiteit.
Het meedoen aan fotowedstrijden zegt niet alles, maar geeft je wel een indruk waar je als club en lid staat.

Onze club is zeer ijverig bezig de laatste 1 ½ jaar. We hebben een activiteiten werkgroep die activiteiten organiseert en een kennis werkgroep die met name kennisoverdracht ambieert. Ook is er een fotobespreekgroep die de fotobesprekingen op een hoger plan heeft gekregen.

Met andere woorden: het lidmaatschap van een fotoclub is naar mijn idee goed voor je eigen ontwikkeling.

Om die reden ben ik wel eens benieuwd wie hier lid zijn van een fotoclub, wie niet en waarom niet en hoe fotoclubs zoal functioneren.
En wat we daar eventueel van elkaar kunnen leren om de fotoclub waar we bij zitten te kunnen "verbeteren".