Auteur Topic: CameraTop100.nl failliet  (gelezen 3626 keer)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re: CameraTop100.nl failliet
« Reactie #27 Gepost op: 8 november 2014, 16:55:38 »
Eigenlijk wilde ik als TS alleen maar melden dat de zaak failliet is. Vooral de mensen uit de Achterhoek kwamen er graag, ik ook trouwens...

De rest van het verhaal over wie, wat, wanneer, hoe en waarom interesseren me eigenlijk helemaal niet.

En toen kwam er een olifant met een heel lange snuit en die blies het verhaaltje uit.

Slotje er op!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #27 Gepost op: 8 november 2014, 16:55:38 »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 8 november 2014, 16:30:15 »
...........of deels overgeschreven artikelen uit bedrijfskundige leerboeken. Fotografie is een emotie!

Volgens mij denk jij dat ik het heel erg op regels heb en dat dit ook wet moet zijn, dat komt misschien door mijn reacties in de fotohoek.
Ik ben juist het tegenovergestelde want ik heb het niet zo op regels en protocollen.
Daarom studeer ik ook bedrijfseconomie (let op: groot verschil met bedrijfskunde) omdat dit vakgebied juist met de toekomst bezig is.
Dit betekend echter niet dat alles kan en mag dat bepaald een kader met regels en kwalitatieve/kwantitatieve normen.

De wereld van de fotografie is hier geen uitzondering op als je de spelregels niet kent dan kun je die ook niet bewust in je onbewust zijn toepassen.
Je intuïtie kun je juist trainen met die regels als je dit vaak genoeg doet (10.000 uur) dan doe je deze activiteiten helemaal automatisch.
Een voetballer zoals Ronaldo kan bijvoorbeeld door zijn ervaring een voorzet in het pikkedonker op allerlei manieren het doel binnen schieten:

http://www.youtube.com/watch?v=xS6bcgv5mVg#t=121

Offline SemPai

• Full Member
  • *
  • Knipt zoveel, lijkt wel kapper
    • PvM Pentaxography
« Reactie #25 Gepost op: 8 november 2014, 12:17:18 »
Ik wed op de ploeg die mijn hart heeft, niet die het kampioenschap wint! En daar kan een heel mooi en lang verhaal over geschreven worden, maar zo simpel is dit voor mij. En mede daarom ook Pentax.

Ik meen op PF.com ergens gelezen te hebben dat Pentax één van de weinigen is die nog winst maakt, in tegenstelling tot bv Nikon.
Dus zakelijk gezien schijnen we helemaal niet verkeerd gekozen te hebben.

K5 - DA18-55WR - FA43 f1.9 ltd - Sigma 24-60 f2,8 - Sigma 70-200 II f2.8 - Samyang 85 f1.4 - 2x YN460 met een setje cactussen

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 8 november 2014, 11:41:01 »
Ik wed op de ploeg die mijn hart heeft, niet die het kampioenschap wint!

Dit is dus ook exact de typering van de meeste gebruikers die Pentax uiteindelijk overeind houden, niets mis mee natuurlijk.
Tevens heeft dit ook weer zijn verbanden met de neurowetenschap, toevallig laatst nog een lezing over gehad.
Voor Ricoh echter is het aan de ene kant een zege maar aan de andere kant ook een enorme last.
Deze gebruikersgroep is namelijk conservatief qua behoeften en hecht grote waarde aan het merk.
Een grote verandering zal als een bom inslaan en kan de liefde voor het merk breken wat leidt tot overstappen.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de overgang naar een nieuwe mount of de overgang naar ander type systeem camera.
Uiteindelijk moet je niet alleen afhankelijk zijn van deze gebruikersgroep want deze is niet flexibel en vanwege de huidige snelheid van ontwikkelingen uitstervend.
Hier ligt dus een enorme uitdaging voor Ricoh/Pentax  :)
Als je de bovenstaande reactie erbij pakt proberen ze dit ook te realiseren maar als je het mij vraagt doen ze het verkeerd.
Ik begrijp hun keuzes overigens wel.....

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #23 Gepost op: 8 november 2014, 11:22:04 »
Ik fotografeer met een camera, die goed in mijn hand ligt, binnen mijn budget past en waarmee ik goed(e) foto's kan maken. Als ik er dan een goed gevoel bij heb ben ik helemaal tevreden. Ik laat mijn keuze bepalen door een "onderbuik-gevoel" en niet door allerlei subjectieve revieuws van bladen en sites of deels overgeschreven artikelen uit bedrijfskundige leerboeken. Fotografie is een emotie!

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #22 Gepost op: 8 november 2014, 10:11:10 »
Ik persoonlijk wed bijvoorbeeld liever op een ploeg die het kampioenschap wint i.p.v. een ploeg die soms een wedstrijd wint.

Ik wed op de ploeg die mijn hart heeft, niet die het kampioenschap wint! En daar kan een heel mooi en lang verhaal over geschreven worden, maar zo simpel is dit voor mij. En mede daarom ook Pentax.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 8 november 2014, 10:06:38 »
Kan Canon hetzelfde doen bijvoorbeeld?

Canon kan niet hetzelfde doen als Nikon omdat zij o.a. hun beeldsensoren zelf maken.
Hier zijn fabrieken, personeel en R&D voor nodig welke allemaal te etiketteren zijn als constante kosten.
Er hoeft echter niet per beeldsensor een x bedrag betaald te worden maar dit zorgt er wel voor dat de prijspolitiek bij Canon krapper is (vandaar dat ze ook duurder zijn).
Dit heeft wederom met de afzet te maken we weten (bijna) allemaal dat Sony de grote concurrent is als het om beeldsensoren gaat.

De cameramarkt is momenteel economisch gezien een oligopolie van Canon en Sony beide CMOS sensor ontwikkelaars.
Ik schrijf momenteel erbij want er is ook nog een dark horse op de markt genaamd Samsung die geïnvesteerd heeft in BSI sensoren.
Dit zou voor Sony/Canon op lange termijn nog weleens een stevige concurrent kunnen worden want net als Sony/Canon maakt Samsung ook bijna alles zelf.
Sony levert sensoren aan zichzelf, Nikon, Pentax, Olympus, Panasonic, Fuji en Leica je begrijpt dus wel dat zij jaarlijks fors meer produceren dan Canon.
Dat betekend ook weer dat de prijspolitiek veel flexibeler is bij Sony met andere woorden zij kunnen met een lage prijs nog steeds marge maken of zelfs genoegen nemen met alleen de prijs van de variabele kosten.
Canon of Samsung kunnen dit niet en als ze het wel doen dan maken ze verlies.
Let wel op dat Samsung niet vergelijkbaar is met Canon omdat zij op veel meer markten actief zijn (bijv. smartphones).

Deze fabrikanten, Canon en Samsung, moeten het op lange termijn hebben van innovatie en marketing.
Als je Dxo mag geloven dan loopt Canon al flink achter dus je mag hopen dat ze de afgelopen x jaar geïnvesteerd hebben in iets nieuws/anders.
Samsung heeft nu de BSI sensor die zo ook weer gaan gebruiken in smartphones dus de tijd dringt voor Canon.
Fabrikanten die onder de paraplu van Sony vallen zijn weer afhankelijk van wat Sony doet.

Sterker nog het is verdraaid lastig om met spulletjes van Sony te concurreren want 50-60% van de markt biedt een vergelijkbare kwaliteit.
Als je marktaandeel bij de Sony sensor gebruikers inlevert is het moeilijk om dit weer terug te winnen.
Technisch gezien als het op DSLR body's aankomt kun jij je alleen onderscheiden met design, kleurtjes, software, accessoires en hoofdzakelijk marketing.
Met objectieven, flitsers etc. is het natuurlijk een iets ander verhaal maar dat is weer een compleet andere tak van sport.
Hier zijn Canon en Sigma bijvoorbeeld afzet technisch heel erg goed in dus dit is wat betreft Canon wel een nuance op het bovenstaande verhaal.
Het bovenstaande verklaart ook waarom Pentax zich zo door de markt moet wurgen.

Als zij de dingetjes blijven doen zoals ze die nu doen dan kan ik voorspellen dat ze niet veel zullen stijgen op de ranglijst.
De vraag is dan of Ricoh tevreden is waarschijnlijk niet want de doelstelling is om met Canon te concurreren.
Of die doelstelling realistisch is? Niet echt want feitelijk concurreren zij op de DSLR markt binnen de Sony paraplu.
Om een marktpositie in dit clubje te vergaren is onderscheiden essentieel.
Dit kan echter doorbroken worden door zelf dingen te maken of onder een ander paraplu te stappen.

In 2010 stond Pentax nog in de top 3 Interchangeable Camera's momenteel zijn ze ingehaald en gezakt naar plek, ik geloof, 6 van de 7.
Dit alles heeft te maken met het feit dat Olympus, Panasonic, Fuji en Sony etc. met nieuwe productvarianten zijn gekomen en dit goed kunnen verkopen via marketing etc.
Pentax probeert met de DSLR wel varianten te brengen zoals een K-01 of een K-S1 maar feitelijk maken ze zich hiermee te makkelijk mee af.
Dit zijn geen oplossingen op de problemen en als ze dat wel waren dan kunnen concurrenten dit erg makkelijk kopiëren (Nikon doet bijv. ook steeds meer met kleurtjes).
Als ze geen lef durven te tonen en dezelfde dingetjes blijven maken waar Canon, Nikon en Sony beter in zijn dan gaan ze hun doelstelling(en) niet verwezenlijken.
Ze moeten het wiel opnieuw uitvinden echter is dit ook weer niet gemakkelijk want de klanten die ze nu hebben willen en kunnen ze niet kwijtraken.

Conclusie voor Pentax: de Pentaxgebruikers houden Pentax in leven omdat ze het momenteel niet helemaal zelf kunnen  ;)

Of dat nu trots of een zorg moet zijn moet je natuurlijk zelf uitmaken  :)

Ik persoonlijk wed bijvoorbeeld liever op een ploeg die het kampioenschap wint i.p.v. een ploeg die soms een wedstrijd wint.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 7 november 2014, 22:39:10 »
Juist Nikon had 6 opeenvolgende kwartalen met oplopende voorraden omdat ze de markt verkeerd inschatten. Ook de cijfers voor september laten zien dat de markt nog steeds krimpend is.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 7 november 2014, 20:35:55 »
Nu praat je abracadabra voor mij.  :D Variabele kosten? Risicokosten? Waar haal je deze termen vandaan? Ik heb wel respect voor je intellectueel vermogen overigens. Ik ben wel benieuwd naar vanaf welk produktievolume (of marktaandeel?) het verkopen tegen alleen de variabele kosten opgaat. Gesteld dat jou redenering klopt. Kan Canon hetzelfde doen bijvoorbeeld?

Thx dit zijn dingen die ik op school leer.

Kosten zijn variabel wanneer ze direct toe te kennen zijn aan het product.
In geval van een camera zijn dat bijvoorbeeld de beeldsensor en het scherm.
Deze onderdeeltjes vermenigvuldig je met het aantal camera's die je wilt bouwen.

Je hebt ook nog constante kosten welke niet per product toerekenbaar zijn.
Denk hierbij aan huisvesting, machines, afschrijving en personeel in vaste dienst.
De fabrikant mag zelf kiezen hoe deze componenten verrekend worden in de kostprijs (direct- of absorption costing etc.).
Vaak word er gekozen om een vast bedrag per jaar af te schrijven.
Deze grondslagen mogen o.b.v. wetgeving niet zomaar veranderd worden om winststuring en window dressing (google de termen evt.) te voorkomen.
Iedere berekeningsmethode heeft zo weer zijn plussen en minnen echter is het component afschrijving wel interessant.

Naarmate een pand of machine in gebruik is kunnen deze 'productiemiddelen' slijten met andere woorden ze dalen in waarde omdat er gebruikerssporen zijn etc.
Deze kosten mag je in de kostprijs meenemen waardoor in weze de klant deze middelen uiteindelijk betaald.
Als klant zijnde betaal je dus niet alleen voor het product maar bijvoorbeeld ook de huisvesting van Nikon, Canon, Pentax etc.
Hetzelfde doet een fotoshop om de hoek ook begrijp wel goed dat de afschrijvingstermijnen wettelijk zijn vastgesteld.

Om dan terug te komen op het verhaal dat je alleen variabele kosten hoeft te berekenen als kostprijs.
Stel een camerafabrikant produceert naar verwachting 1.000.000 DX camera's terwijl de maximale capaciteit 1.500.000.
Hiervoor is €3.000.000 aan constante kosten voor nodig de constante kosten per product dan naar verwachting €3 per product.
5 jaar later trekt de vraag aan tot 1.500.000 stuks de constante kosten zijn inmiddels afgeschreven tot €2.000.000.
De constante kosten per product raken uitgesmeerd: €1,33 per product.

Als je de link met mijn eerdere opmerking kunt leggen (het mediamarkt verhaal) zul je zien dat het aandeel constante kosten steeds verder krimpt naarmate je meer afzet.
Natuurlijk heb je voor een x afzet een x bedrag aan constante kosten nodig maar dit kan weerlegd worden door procesoptimalisaties zoals het gebruik van robots en automatisering.
Indien je dit goed inricht zijn je constante kosten z.g.a. nihil en hoef je alleen rekening te houden met de losse dingetjes die je per product inkoopt.
Als een bedrijf veel nee verkopen krijgt dan word het bovenstaande een probleem want waar moet je ze laten?

Hiervoor is magazijnruimte voor nodig en dat brengt de nodige (constante) kosten weer met zich wat ook nog eens kostprijs opdrijvend is.
Dit kan bijvoorbeeld leiden tot €25 bovenop je kostprijs wat weer invloed heeft op de afzet want de prijs is hoger.
Om dit te voorkomen ga je in conclaaf met deze afnemers en vaak word er dan afgesproken dat er geleverd word tegen de variabele kosten.
Het is dan voor beide partijen een win-win situatie want

1 de camerabouwer hoeft minder voorzieningen aan te schaffen
2 de producten kunnen tegen een lagere prijs verkocht worden aan de consument
3 het marktaandeel en naamsbekendheid verbeterd voor beide partijen

Offline Alwin

• Super Pentaxian
  • Pentax rules!
« Reactie #18 Gepost op: 7 november 2014, 09:19:44 »
Het levert uiteindelijk wel meer marktaandeel op.
Dit maakt het lastig voor toetreders of kleine merken om te concurreren en om lang op de markt actief te blijven.
Besef je wel dat als het op body's aankomt dat Nikon bijna niets zelf maakt en alleen machines en personeel nodig heeft om ze in elkaar te zetten.
Als je de goederen -en productiestroom goed inricht (Japanners zijn daar het beste in ter wereld) kan het lang meegaan temeer als je ook nog eens modulair te werk gaat (deze winst neem je weer mee in de duurdere producten).
Met andere woorden de constante kosten per product kunnen zodanig uitgesmeerd worden waardoor het aanbieden tegen alleen de variabele kosten niet meer uitmaakt.

Een belangrijke randvoorwaarde is dat je als Nikon zijnde maar genoeg kunt aanbieden.
Nee verkopen kosten meer dan het produceren zelf omdat je de producten ergens moet opslaan in een magazijn: rente, ruimte en risicokosten.
Nikon zal hier alles aan doen om dit te voorkomen en gaat bij deze producten over tot 'dumpen'.
Dit is per product(groep) redelijk in te schatten d.m.v. de productlevenscyclus curve als je hier een goed model voor hebt dan weet je al ruim van tevoren wat er gaat gebeuren op de markt.
Heb je die niet dan blijf je met een grotere voorraad zitten = meer kosten etc.
Op basis van de productlevenscyclus van het oude product komt op een gegeven moment de goederenstroom van het nieuwe product op gang welke hetzelfde lot zal ondergaan van zijn voorganger.

Nu praat je abracadabra voor mij.  :D Variabele kosten? Risicokosten? Waar haal je deze termen vandaan? Ik heb wel respect voor je intellectueel vermogen overigens. Ik ben wel benieuwd naar vanaf welk produktievolume (of marktaandeel?) het verkopen tegen alleen de variabele kosten opgaat. Gesteld dat jou redenering klopt. Kan Canon hetzelfde doen bijvoorbeeld?
« Laatst bewerkt op: 7 november 2014, 09:31:16 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 7 november 2014, 09:13:21 »
Tja, dat klinkt als dubbel verlies. Het oude model tegen dumpprijzen wegdoen waardoor het nieuwe model blijft liggen zodat dat later ook tegen dumpprijzen weg moet.
Maar van een verdien model kun je zo nauwelijks spreken als je het van de accessoires en de lenzen moet hebben, zeker niet als je zo'n complete kit voor die prijs weg doet. Ik zie namelijk ontzettend veel mensen met een dslr met een gewone kit-configuratie. Veel mensen investeren dus niet in extra opties waardoor zo'n aanbieding eenmalig is, mensen profiteren en het verlies is voor de fabrikant.

Het levert uiteindelijk wel meer marktaandeel op.
Dit maakt het lastig voor toetreders of kleine merken om te concurreren en om lang op de markt actief te blijven.
Besef je wel dat als het op body's aankomt dat Nikon bijna niets zelf maakt en alleen machines en personeel nodig heeft om ze in elkaar te zetten.
Als je de goederen -en productiestroom goed inricht (Japanners zijn daar het beste in ter wereld) kan het lang meegaan temeer als je ook nog eens modulair te werk gaat (deze winst neem je weer mee in de duurdere producten).
Met andere woorden de constante kosten per product kunnen zodanig uitgesmeerd worden waardoor het aanbieden tegen alleen de variabele kosten niet meer uitmaakt.

Een belangrijke randvoorwaarde is dat je als Nikon zijnde maar genoeg kunt aanbieden.
Nee verkopen kosten meer dan het produceren zelf omdat je de producten ergens moet opslaan in een magazijn: rente, ruimte en risicokosten.
Nikon zal hier alles aan doen om dit te voorkomen en gaat bij deze producten over tot 'dumpen'.
Dit is per product(groep) redelijk in te schatten d.m.v. de productlevenscyclus curve als je hier een goed model voor hebt dan weet je al ruim van tevoren wat er gaat gebeuren op de markt.
Heb je die niet dan blijf je met een grotere voorraad zitten = meer kosten etc.
Op basis van de productlevenscyclus van het oude product komt op een gegeven moment de goederenstroom van het nieuwe product op gang welke hetzelfde lot zal ondergaan van zijn voorganger.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #16 Gepost op: 7 november 2014, 07:17:12 »
Die D5100 is al uit 2011 en heeft al D5200 en D5300 als opvolgers. Nikon verzuipt in de voorraden door overproductie en kwartaal op kwartaal de markt verkeerd in te schatten. Probleem bij zulke aanbiedingen is dat niemand meer het nieuwe model koopt voor de hoge prijs. Verdienen is er nauwelijks nog bij.
Tja, dat klinkt als dubbel verlies. Het oude model tegen dumpprijzen wegdoen waardoor het nieuwe model blijft liggen zodat dat later ook tegen dumpprijzen weg moet.
Maar van een verdien model kun je zo nauwelijks spreken als je het van de accessoires en de lenzen moet hebben, zeker niet als je zo'n complete kit voor die prijs weg doet. Ik zie namelijk ontzettend veel mensen met een dslr met een gewone kit-configuratie. Veel mensen investeren dus niet in extra opties waardoor zo'n aanbieding eenmalig is, mensen profiteren en het verlies is voor de fabrikant.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 6 november 2014, 21:32:55 »
Die D5100 is al uit 2011 en heeft al D5200 en D5300 als opvolgers. Nikon verzuipt in de voorraden door overproductie en kwartaal op kwartaal de markt verkeerd in te schatten. Probleem bij zulke aanbiedingen is dat niemand meer het nieuwe model koopt voor de hoge prijs. Verdienen is er nauwelijks nog bij.
Een mooi verhaal, maar gaat al bijna niet meer op. Het aantal gebruikers van serieuze dslr's is aan het krimpen. Tweedehands zijn er ruim spullen verkrijgbaar van hobbyfotografen die ermee stoppen of prof's die hun beroep aan de wilgen hangen.

Dat is waar maar het is ook een schets vanuit het perspectief van Canon of Nikon.
Natuurlijk heb je ook nog de randvoorwaarden, zoals jij terecht opmerkt de krimpende vraag naar DSLR's, maar als ik die allemaal in mijn verhaal mee moet nemen gaat me iets te ver.
Deze dingen kun je ook terugvinden in jaarrapporten van cameramakers ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 6 november 2014, 20:53:08 »
Je vraagt je dan af waar het verdienmodel zit. Bij auto's kan ik me zo'n prijsstelling voorstellen, dan verdien je het later weer terug op onderhoud, maar bij camera's ligt dat toch anders. Of misschien blijft er gewoon erg veel aan de strijkstok hangen en gaat de marge nu naar een realistisch niveau. Ik weet niet wat de werkelijke kosten zijn, maar gevoelsmatig zeg ik ook dat zo'n prijs niet kan, maar ja... De tijd zal het leren.

Het verdienmodel van een basis DSLR zit hem in de accessoires, de lenzen en de doorgroeimogelijkheden.
Bij de meeste beginnende fotografen is de aanschafkeuze van hun eerste DSLR intuïtief en speelt de prijs en naamsbekendheid vaak een belangrijke rol.
Een x percentage van deze klanten schaft na verloop van tijd steeds meer spullen aan en raakt 'gebonden' aan het merk, zoals hier op het forum vaak geschreven wordt: 'het Pentax gevoel'.

Bij een merk als Canon of Nikon draait het om volume en die zullen ongetwijfeld (flinke) korting geven aan partijen zoals de Mediamarkt.
Zo'n Mediamarkt heeft natuurlijk een gigantisch marktbereik en daar kan een lokale fotoshop never nooit niet tegen op boksen.
Een mooi verhaal, maar gaat al bijna niet meer op. Het aantal gebruikers van serieuze dslr's is aan het krimpen. Tweedehands zijn er ruim spullen verkrijgbaar van hobbyfotografen die ermee stoppen of prof's die hun beroep aan de wilgen hangen.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 6 november 2014, 18:09:31 »
Je vraagt je dan af waar het verdienmodel zit. Bij auto's kan ik me zo'n prijsstelling voorstellen, dan verdien je het later weer terug op onderhoud, maar bij camera's ligt dat toch anders. Of misschien blijft er gewoon erg veel aan de strijkstok hangen en gaat de marge nu naar een realistisch niveau. Ik weet niet wat de werkelijke kosten zijn, maar gevoelsmatig zeg ik ook dat zo'n prijs niet kan, maar ja... De tijd zal het leren.

Groeten,
J@@P

Het verdienmodel van een basis DSLR zit hem in de accessoires, de lenzen en de doorgroeimogelijkheden.
Bij de meeste beginnende fotografen is de aanschafkeuze van hun eerste DSLR intuïtief en speelt de prijs en naamsbekendheid vaak een belangrijke rol.
Een x percentage van deze klanten schaft na verloop van tijd steeds meer spullen aan en raakt 'gebonden' aan het merk, zoals hier op het forum vaak geschreven wordt: 'het Pentax gevoel'.

Dit is precies wat een merk wil want op deze manier creëer je waarde voor een klant en kan het een lange termijn relatie worden.
Het wordt echter problematisch zodra er zaken niet leverbaar zijn terwijl die bij een concurrent wel te krijgen zijn.
De harde kern blijft hangen en gaat wachten/klagen totdat het product er is als dit te lang duurt gaat een x aantal alsnog weg, wat niet wenselijk is als merk zijnde.
Diegenen die het product op een gegeven moment puur als een gereedschap gaan zien om een doel te bereiken zijn uiteraard zo gesmeerd.

De instap camera is een kritische succes factor voor een camerafabrikant.
Vandaar dat de product releases van Pentax de afgelopen tijd gericht zijn op amateurs.
Voor een klein merk als Pentax gaat dit echter wel ten koste van de behoeftenvoorziening bij bestaande gebruikers.

Dit staat natuurlijk los van camerashops want die kopen alleen in en verkopen het weer.
Een fabrikant die op marktaandeel aast zal een lage inkoopprijs hanteren de verkopende partij drukt hier gewoon een procent of 30 marge overheen.
Bij een merk als Canon of Nikon draait het om volume en die zullen ongetwijfeld (flinke) korting geven aan partijen zoals de Mediamarkt.
Zo'n Mediamarkt heeft natuurlijk een gigantisch marktbereik en daar kan een lokale fotoshop never nooit niet tegen op boksen.

De lokale fotoshop zou zich dus op de gevorderde gebruiker moeten richten want deze producten liggen juist niet in de schappen van de Mediamarkt.
Het probleem is echter dat dit een kleine markt is wat bij veel aanbieders leidt tot vechten in de marge.
Dit is zeer risicovol temeer als je niet over de juiste informatie (markt/financieel/ontwikkelingen etc.) beschikt en dus verkeerde beslissingen als organisatie zijnde neemt.
« Laatst bewerkt op: 6 november 2014, 18:19:23 door Berend »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #12 Gepost op: 6 november 2014, 16:53:16 »
Ik denk dat we komend jaar nog wel meer winkels zien sluiten in cameraverkoop. De markt is nog steeds gigantisch aan het dalen. Ik was bij de opening van de nieuwe Media Markt hier in het dorp en tsja dan zie je prijzen waar geen mens meer iets op kan verdienen. Een Nikon D5100 met twee kitlenzen (18-55 en 50-200 of zoiets) voor 444 euro. Daar werd ooit duizend euro voor betaald.

Groeten,
J@@P

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #11 Gepost op: 6 november 2014, 16:51:09 »
klopt, je was me toen net voor en kocht de laatste en enige voor mijn neus weg....  ;)
Yep, een Sigma 24mm lens voor 6 tientjes is/was geen geld. ;)

Groeten,
J@@P

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 6 november 2014, 15:23:36 »
Ik denk dat we komend jaar nog wel meer winkels zien sluiten in cameraverkoop. De markt is nog steeds gigantisch aan het dalen. Ik was bij de opening van de nieuwe Media Markt hier in het dorp en tsja dan zie je prijzen waar geen mens meer iets op kan verdienen. Een Nikon D5100 met twee kitlenzen (18-55 en 50-200 of zoiets) voor 444 euro. Daar werd ooit duizend euro voor betaald.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 6 november 2014, 14:07:59 »
De marktontwikkeling van zowel de bedrijfstak als de vraag naar de producten zelf spelen ongetwijfeld een grote rol.
Tel daarbij op dat tijdens een economische crisis de bovenstaande ontwikkelingen met een x factor versterkt worden.
Als je niet mee gaat/kunt of te laat in stapt met deze ontwikkelingen dan is het game over.

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 6 november 2014, 12:45:54 »
Zonde, het lijkt onvermijdelijk en met het teloorgaan van al die specialisten ben je voor onafhankelijke informatie dan weer afhankelijk van internet(fora).
Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline davidvh

• Full Member
  • *
    • http://www.davidvanhecke.com/
« Reactie #7 Gepost op: 6 november 2014, 10:16:04 »
om vandaag te kunnen overleven moet je een super website hebben met heeeel scherpe prijzen.
De kleine man die het moet hebben van zijn service verdwijnt,aangezien met daar alleen gaat window shoppen en advies vragen.
Daarna gaat men dit product kopen via internet bij de goedkoopste aanbieder.
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #6 Gepost op: 6 november 2014, 08:53:52 »
Ja héél jammer weer. Was een goede zaak met Pentax in de winkel en ook fijn geprijsd.  Helaas is de man ook persoonlijk failliet.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #5 Gepost op: 5 november 2014, 23:44:32 »
Oeps, heb er in het verleden ook wel eens een lensje gekocht, via MP, maar keurig geholpen. Wel erg scherp geprijsd destijds. Misschien te scherp...
.....

klopt, je was me toen net voor en kocht de laatste en enige voor mijn neus weg....  ;)

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 5 november 2014, 21:57:39 »
Oeps, heb er in het verleden ook wel eens een lensje gekocht, via MP, maar keurig geholpen. Wel erg scherp geprijsd destijds. Misschien te scherp...
Jammer blijft het.

Groeten,
J@@P

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2014, 20:00:46 »
Vervelend. Ik benijd de fotoboeren niet, het is zwaar weer.
Verliefd op de K-1