Kan Canon hetzelfde doen bijvoorbeeld?
Canon kan niet hetzelfde doen als Nikon omdat zij o.a. hun beeldsensoren zelf maken.
Hier zijn fabrieken, personeel en R&D voor nodig welke allemaal te etiketteren zijn als constante kosten.
Er hoeft echter niet per beeldsensor een x bedrag betaald te worden maar dit zorgt er wel voor dat de prijspolitiek bij Canon krapper is (vandaar dat ze ook duurder zijn).
Dit heeft wederom met de afzet te maken we weten (bijna) allemaal dat Sony de grote concurrent is als het om beeldsensoren gaat.
De cameramarkt is momenteel economisch gezien een oligopolie van Canon en Sony beide CMOS sensor ontwikkelaars.
Ik schrijf momenteel erbij want er is ook nog een dark horse op de markt genaamd Samsung die geïnvesteerd heeft in BSI sensoren.
Dit zou voor Sony/Canon op lange termijn nog weleens een stevige concurrent kunnen worden want net als Sony/Canon maakt Samsung ook bijna alles zelf.
Sony levert sensoren aan zichzelf, Nikon, Pentax, Olympus, Panasonic, Fuji en Leica je begrijpt dus wel dat zij jaarlijks fors meer produceren dan Canon.
Dat betekend ook weer dat de prijspolitiek veel flexibeler is bij Sony met andere woorden zij kunnen met een lage prijs nog steeds marge maken of zelfs genoegen nemen met alleen de prijs van de variabele kosten.
Canon of Samsung kunnen dit niet en als ze het wel doen dan maken ze verlies.
Let wel op dat Samsung niet vergelijkbaar is met Canon omdat zij op veel meer markten actief zijn (bijv. smartphones).
Deze fabrikanten, Canon en Samsung, moeten het op lange termijn hebben van innovatie en marketing.
Als je Dxo mag geloven dan loopt Canon al flink achter dus je mag hopen dat ze de afgelopen x jaar geïnvesteerd hebben in iets nieuws/anders.
Samsung heeft nu de BSI sensor die zo ook weer gaan gebruiken in smartphones dus de tijd dringt voor Canon.
Fabrikanten die onder de paraplu van Sony vallen zijn weer afhankelijk van wat Sony doet.
Sterker nog het is verdraaid lastig om met spulletjes van Sony te concurreren want 50-60% van de markt biedt een vergelijkbare kwaliteit.
Als je marktaandeel bij de Sony sensor gebruikers inlevert is het moeilijk om dit weer terug te winnen.
Technisch gezien als het op DSLR body's aankomt kun jij je alleen onderscheiden met design, kleurtjes, software, accessoires en hoofdzakelijk marketing.
Met objectieven, flitsers etc. is het natuurlijk een iets ander verhaal maar dat is weer een compleet andere tak van sport.
Hier zijn Canon en Sigma bijvoorbeeld afzet technisch heel erg goed in dus dit is wat betreft Canon wel een nuance op het bovenstaande verhaal.
Het bovenstaande verklaart ook waarom Pentax zich zo door de markt moet wurgen.
Als zij de dingetjes blijven doen zoals ze die nu doen dan kan ik voorspellen dat ze niet veel zullen stijgen op de ranglijst.
De vraag is dan of Ricoh tevreden is waarschijnlijk niet want de doelstelling is om met Canon te concurreren.
Of die doelstelling realistisch is? Niet echt want feitelijk concurreren zij op de DSLR markt binnen de Sony paraplu.
Om een marktpositie in dit clubje te vergaren is onderscheiden essentieel.
Dit kan echter doorbroken worden door zelf dingen te maken of onder een ander paraplu te stappen.
In 2010 stond Pentax nog in de top 3 Interchangeable Camera's momenteel zijn ze ingehaald en gezakt naar plek, ik geloof, 6 van de 7.
Dit alles heeft te maken met het feit dat Olympus, Panasonic, Fuji en Sony etc. met nieuwe productvarianten zijn gekomen en dit goed kunnen verkopen via marketing etc.
Pentax probeert met de DSLR wel varianten te brengen zoals een K-01 of een K-S1 maar feitelijk maken ze zich hiermee te makkelijk mee af.
Dit zijn geen oplossingen op de problemen en als ze dat wel waren dan kunnen concurrenten dit erg makkelijk kopiëren (Nikon doet bijv. ook steeds meer met kleurtjes).
Als ze geen lef durven te tonen en dezelfde dingetjes blijven maken waar Canon, Nikon en Sony beter in zijn dan gaan ze hun doelstelling(en) niet verwezenlijken.
Ze moeten het wiel opnieuw uitvinden echter is dit ook weer niet gemakkelijk want de klanten die ze nu hebben willen en
kunnen ze niet kwijtraken.
Conclusie voor Pentax: de Pentaxgebruikers houden Pentax in leven omdat ze het momenteel niet helemaal zelf kunnen

Of dat nu trots of een zorg moet zijn moet je natuurlijk zelf uitmaken

Ik persoonlijk wed bijvoorbeeld liever op een ploeg die het kampioenschap wint i.p.v. een ploeg die soms een wedstrijd wint.