Ik ben op reis geweest met Nikonians (D90, D300S, D800 en D4). Laat ik het zo zeggen, het gaat er om wat je met je spullen doet. Maar ik moet zeggen dat ik toch wel erg onder de indruk was van de D800 en D4. Buiten dat de D4 geweldig is, moet je er wel mee leren werken. Er valt zo ontzettend veel in te stellen.Een D4 kan ik ook pas betalen wanneer de instapcamera's hem al hebben ingehaald en de D800 is 2e hands maar €1500. Maar ik ben benieuwd wat ik daar mee zou kunnen. Er zitten toch wel dingen op die ik op mijn camera ook wel zou willen. Ik noem maar iets als een 'sleutelknop' die ook op de K10d zat en een joystick om je focuspunt te kiezen. Ik heb al gekeken of ik de Fn knop als sleutelknop kon instellen op mijn camera, maar helaas.
Bij Olympus en Panasonic is het scherm achterop weer fantastisch. Je kan hem draaien voor de moeilijke posities. Als ik een lichte set zou willen voor wat ik nu doe, omdat ik het niet meer kan tillen dan zou ik naar Olympus switchen. Nu ben ik 28, dus hopelijk duurt dat nog wel even.
Een merk als Leica is vooral duur, maar niet functioneel. Dat is leuk als je veel geld hebt en dat wil laten zien. Er zijn zo veel praktischere camera's waar je mooiere foto's mee kan maken.
Ik vind naast fotograferen gadgets gewoon leuk, dus ik bekijk elke camera die ik in mijn handen krijg grondig.