Auteur Topic: Pentax service en reparaties  (gelezen 3709 keer)

BramS

• Gast
Re: Pentax service en reparaties
« Reactie #32 Gepost op: 1 augustus 2014, 20:16:48 »
Ik hoef niet meer te reageren op de gestelde vragen. Anderen waren me al voor... :-X

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #32 Gepost op: 1 augustus 2014, 20:16:48 »

BramS

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 1 augustus 2014, 20:16:48 »
Ik hoef niet meer te reageren op de gestelde vragen. Anderen waren me al voor... :-X

Offline zoran

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #30 Gepost op: 1 augustus 2014, 18:27:42 »
De prijslijst staat op hun website.

http://www.chipclean.nl/content/view/12/26/lang,nl/

Offline zoran

• Super Pentaxian
« Reactie #29 Gepost op: 1 augustus 2014, 18:27:42 »
De prijslijst staat op hun website.

http://www.chipclean.nl/content/view/12/26/lang,nl/

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #28 Gepost op: 1 augustus 2014, 18:20:10 »
Mag ik vragen wat dat nou kost?

Zo ja, wat kost dat?   ;)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #27 Gepost op: 1 augustus 2014, 18:20:10 »
Mag ik vragen wat dat nou kost?

Zo ja, wat kost dat?   ;)

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #26 Gepost op: 1 augustus 2014, 17:31:42 »
Vanmiddag bij Chipclean geweest en tot mijn opluchting is de K5 is weer helemaal stofvrij!
Ton van Chipclean heeft alle stofjes er weer uitgekregen en op de sensor zaten toch ook nog aardig wat vlekjes die nu ook zijn verdwenen. :dankk2:

Wat een superzaak! Kan ik iedereen aanbevelen, ik ga er in ieder geval nooit meer zelf proberen, ondanks de vele verhalen hier op het forum hoe makkelijk het gaat.
En gelijk m'n 50mm lens ook even gekalibreerd omdat ik bij m'n portretfoto's het gevoel had dat de scherpte niet helemaal je van het was.
Dat gevoel was terecht en nu dus ook een scherpe 50mm.

Ben weer helemaal blij, de leuke rit naar Heumen zeker waard!! :D ;D :D

Is dat klaar terwijl je wacht .. of op afspraak ...?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #25 Gepost op: 1 augustus 2014, 17:31:42 »
Vanmiddag bij Chipclean geweest en tot mijn opluchting is de K5 is weer helemaal stofvrij!
Ton van Chipclean heeft alle stofjes er weer uitgekregen en op de sensor zaten toch ook nog aardig wat vlekjes die nu ook zijn verdwenen. :dankk2:

Wat een superzaak! Kan ik iedereen aanbevelen, ik ga er in ieder geval nooit meer zelf proberen, ondanks de vele verhalen hier op het forum hoe makkelijk het gaat.
En gelijk m'n 50mm lens ook even gekalibreerd omdat ik bij m'n portretfoto's het gevoel had dat de scherpte niet helemaal je van het was.

Is dat klaar terwijl je wacht .. of op afspraak ...?

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

BramS

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 1 augustus 2014, 17:26:26 »

BramS

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 1 augustus 2014, 17:26:26 »

Offline ventaxian

• Pentaxian
  • **
  • Zie je wel!
« Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2014, 16:07:14 »
reactie op newmickey:

Tot slot. Dit waren mijn laatste opmerkingen over dit onderwerp. Ik ga weer over tot de orde van de dag en gewoon weer leuke dingen doen....

Cruciaal slot! Je hebt een camera van Pentax omdat je leuk wilt fotograferen en wilt blijven fotograferen. Dat mag je verwachten. Veel forumgenoten hebben iets met hun camera: het zijn 'proud owners'. Dat willen ze zijn en blijven: trotse bezitters van goede camera's die het blijven doen. Overigens slaagt RICOH er op het werk in de kopieermachines niet alleen te leveren, maar ook aan de gang te houden. ;) Geniet van de hobby; er is al genoeg ergernis geweest deze week!

Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

RonHendriks

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 26 juli 2014, 15:49:03 »
Als je professionele service wil, koop dan gewoon een professionele camera bij een prime leverancier (niet via internet) voor een professionele prijs. Dan mag je die service ook gewoon verwachten. Wij zijn gewoon consumenten met een consumenten camera gekocht via discount leveranciers en wij krijgen dan ook een consumentenservice. Die is bij cameras niet véél anders dan bij TV's of koelkasten, helaas. Service is iets wat wij als consumenten hebben opgeofferd in ruil voor een prijzenoorlog en onze gewoonte bij een winkel te kijken en online te kopen. Hand in eigen boezem enzo...

http://nps.nikon.nl/pdf_downloads/NPS_Systeem_NL.pdf

Kortom je moet professioneel fotograaf zijn en voor al vlug 15.000 spullen in je tas hebben. Heb je dat niet, dan wordt de service anders. Die mag nog steeds goed zijn, maar het is niet zo dat je alles in het leven gratis mag verwachten.

Ik denk overigens dat er nog geen integratie is van Ricoh Imaging met de copiertak van Ricoh op het gebied van reparatie en garantie afhandeling. Dat zou wel mogen denk ik.

Schoonmaak is iets waar Ricoh Imaging ook wel eens iets aan kan doen. Je ziet dat sommige merken wel een cleandag organiseren. Echter die service op locatie in een winkel kan op kwaliteit niet tippen aan de service die Chipclean levert.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2014, 15:56:01 door RonHendriks »

newmikey2

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 26 juli 2014, 14:47:43 »
5. Tja. het is maar hoe je het bekijkt. Ik vind dat Pentax gewoon waardeloze service biedt.
Ik heb ook nergens gezegd dat ze goede service hebben, toch? Ik heb over het algemeen niet veel goede ervaringen met service afdelingen van wat voor merk dan ook. Het zit er gewoon niet meer in vandaag aan de dag. Ik probeer daarmee te leven, that's all.

Citaat
Zeker nu het onderdeel van Ricoh is geworden.
Ach, ook dat is relatief. Ik kan me op dit forum de ellenlange klachten ellende met Hoya ook nog levendig voor de geest halen. Niet alles was vroegah betah...

Citaat
Dat had ik hier graag door middel van mijn voorbeeld aan de orde willen stellen, in de hoop dat er misschien iets aan gedaan kan worden. Of dat iemand zich bij Ricoh/Pentax achter de oren krabt.
Ik vrees dat je de impact van een forum als dit enigszins overschat. niemand bij Pentax leest dit of doet er iets aan. Sommige bedrijven hebben social media webcare teams maar zelfs die doen zelden meer dan de imagoschade beperken - echt helpen doen ze zelden.

Citaat
Mijn topic wordt door jou op een niet te mis verstane manier gebagatelliseerd, met nota bene opmerkingen dat je niet snapt waarvoor ik een reparatiedienst nodig heb.
Dat lees je er helemaal zelf in, ik bagatelliseer niets. Ik vroeg me alleen af waarom je voor een matglas-wissel een reparatiedienst van een merk vertegenwoordiger nodig had terwijl je zeker wist dat het niet om garantie ging. Ik vind het feit dat service afdelingen slecht of niet communiceren uiteraard laakbaar.

Je vat blijkbaar open commentaar op als een uitnodiging in de verdediging te schieten en dat was nergens voor nodig.

BramS

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2014, 14:32:12 »
reactie op newmickey:
1. Excuses, had ik niet moeten doen :schaam:. Helaas kan ik nu even geen beter woord verzinnen. :-X
2. Dat klopt inderdaad, maar in de 2e regel van de volgende alinea staat toch echt dat ik een nieuw matglas bij de webshop heb besteld en zonder problemen in de camera heb gezet
3. Dat is mijn mening natuurlijk, ik vind in eigen land toch tamelijk normaal voor een zich respecterend cameramerk. Als je dat niet kunt organiseren, stop er dan gewoon mee. Een redelijke termijn zou bijvoorbeeld 1 week of maximaal 2 weken kunnen zijn. Toen mij iPhone een keer defect was, had ik 'm binnen een week retour en hij werd -uiteraard- in Nederland gerepareerd.
4. Mooi.
5. Tja. het is maar hoe je het bekijkt. Ik vind dat Pentax gewoon waardeloze service biedt. Zeker nu het onderdeel van Ricoh is geworden.
Dat had ik hier graag door middel van mijn voorbeeld aan de orde willen stellen, in de hoop dat er misschien iets aan gedaan kan worden. Of dat iemand zich bij Ricoh/Pentax achter de oren krabt. 
Mijn topic wordt door jou op een niet te mis verstane manier gebagatelliseerd, met nota bene opmerkingen dat je niet snapt waarvoor ik een reparatiedienst nodig heb. Daar ben je natuurlijk vrij in, maar dan heb ik er spijt van dat ik het topic ben begonnen. Als dat door jou als lange tenen word gekwalificeerd moet je natuurlijk lekker zelf weten.

Tot slot. Dit waren mijn laatste opmerkingen over dit onderwerp. Ik ga weer over tot de orde van de dag en gewoon weer leuke dingen doen....

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #18 Gepost op: 26 juli 2014, 13:51:52 »
Maatschappij is inderdaad veranderd, dat is al enige jaren zo.
Een vrien had zeker 10 jaar geleden een goede dure Epson printer, problemen dat de kussentjes vol waren, hij is zelf naar het servicecentrum gegaan en daar klagen, ze vroegen of hij de bon nog had, ja en nog net binnen de garantie. Oude printer werd aangepakt en in een bak gedonderd, een nieuwe uit het rek en alstublieft.
Op de vraag wanneer hij geen garantie meer had gehad was het antwoord, pech gehad. Het ging alleen maar om een paar inktkussentjes  :o

Indien garantie, deze clamen en laten maken. Daarna wat je zelf kunt doen, gewoon doen anders naar bv Chiplean of zo´n geweldig aardige techneut als we hier gelukkig op het forum hebben.

Service, als je die al krijgt, kost geld en dat ga je flink betalen ook.

Hier in Portugal is het met veel dingen nog ouderwets, wat gemaakt kan worden wordt gemaakt, niet te maken jammer en dan ook geen kosten. Anders iets van 10 € per uur  ;D

Digitale camera´s zijn eigenlijk niet meer te maken tegen een voor ons nette prijs. Alleen het uurloon en verzendkosten kost al klauwen geld.

Veel sterkte en probeer te blijven genieten, bij de andere merken is het echt niet anders als amateur zijnde.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Hythloday

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2014, 12:51:05 »
Digitale rom :-X  ik heb er mijn buik van vol.

De maatschappij is veranderd. Het mechanische deel wordt vervangen door het electronische deel. Dat zie je bij auto's, autoradio's, camera's, telefoons, noem maar op.

Toen mijn autoradio vroeger stuk was, bracht ik die naar een reparatiebedrijf, waar die tegen geringe kosten werd gerepareerd. De reparateur was blij om wat te verdienen. 'Met dit type radio kunnen we nog iets, beter dan die moderne rommel.' Het reparatiebedrijf bestaat niet meer en die ouderwetse autoradio ook niet meer.

Ik koop mijn auto's bij een kleine garage. Daar heeft de monteur dikwijls nog verstand van repareren en reviseren. Bij vele grote garages kan een monteur niet veel meer dan onderdelen vervangen omdat de computer dat aangeeft.

Met camera's is het precies hetzelfde. Er valt niets meer af te stellen aan een camera. Bij grote problemen komt er een firmware upgrade. Bij grote defecten is er een prullenbak om hem daar in te deponeren omdat reparatie vaak duurder is dan een nieuw exemplaar. Bij GPS apparatuur repareert Garmin niet meer. Een sterretje in het scherm wordt niet gerepareerd. Je kunt een nieuw exemplaar kopen tegen 80% van de nieuwprijs plus kosten. Hun argument: je hebt weer een 1 jaar garantie.

newmikey2

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2014, 12:48:08 »
Het spijt me zeer maar ik vind dit echt allemaal gel*l.
Ik was me er niet van bewust dat ik krachttermen had gebruikt, waarom vindt jij dat wèl nodig?

Citaat
Als je mijn topic echt had gelezen had je kunnen zien dat ik dat matglas allang besteld en geplaatst heb, daar heb ik echt geen fotozaak of forumleden voor nodig.
Ik lees het nog eens terug en er staat toch ècht: "het blijkt dat het stofje op het matglas zit" en "dat matglasje schoot tussen mijn vingers uit met als resultaat een krasje op het matglas".

Citaat
Wat je wel kunt en mag verwachten is dat als je een camera koopt en er iets mee is dat je dan in eigen land binnen een redelijke termijn iets aan gedaan kan worden.
Waarom "in eigen land"? Wie zegt wat een "redelijke termijn" zou moeten zijn?

Citaat
En als je een mailtje stuurt naar de zogenaamde reparatiedienst van Pentax dat je dan binnen een paar dagen antwoord krijgt en niet dat je na 2 mailtjes eindelijk na 3 weken iets hoort.

Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in.

Citaat
Natuurlijk heb ik alweer spijt dat ik dit topic heb geplaatst.
Maar helaas kan ik het niet meer verwijderen.
Voortaan denk ik nog wel 10 keer na voordat ik iets plaats, áls ik nog iets plaats.
Je hebt wel héél erg lange tenen moet ik zeggen. Jammer.

BramS

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2014, 12:24:21 »
Beste Bram, laat het allemaal even bezinken. Als Chipclean volgende week je camera stofvrij maakt kan je hopelijk weer volop genieten van je mooie spullen.

Dank je wel, zal ik doen!

Offline Conquest

• Full Member
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2014, 12:15:22 »
Beste Bram, laat het allemaal even bezinken. Als Chipclean volgende week je camera stofvrij maakt kan je hopelijk weer volop genieten van je mooie spullen.

BramS

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2014, 11:51:21 »
Ik snap niet helemaal waar je een reparatiedienst voor nodig hebt. Een matglas is zo besteld online en doodsimpel zelf te plaatsen. Durf je het zelf niet aan dan zijn er altijd wel fotowinkels die dat tegen een kleine betaling voor je willen doen of zelfs forumleden die het voor een kop koffie willen doen. 10 minuten klusje eigenlijk.

Niet dat ik daarmee het gestelde gebrek aan service bij Pentax wil goedpraten maar...

Dan over stofjes: deze zijn nu eenmaal een gevolg van intensief gebruik en zeker bij een DSLR waar je vaak van lens wisselt onder allerlei omstandigheden. Zelfs sommige cameras met een vaste lens kunnen gevoelig zijn voor stofjes vanwege het blaasbalg effect van lenzen die in- en uitschuiven. Mijn GR is er zelfs berucht om en ik doe dan ook mijn best de camera niet uit te zetten in een stoffige omgeving of de lensadapter met filter gebruiken in een héél erg vieze omgeving (strand, storm etc.)

Over de consumenten service van Pentax en de vergelijking met de professionele service van Canon/Nikon: kom op mensen, CaNikon levert óók géén 24-uurs service voor een consumenten-model camera. Kan me nog mijn Powershot Pro-1 herinneren (fantastische camera en zijn tijd ver vooruit trouwens) die ik wel 6 weken aan een dramatische afhaneling van Canon kwijt was.

Als je professionele service wil, koop dan gewoon een professionele camera bij een prime leverancier (niet via internet) voor een professionele prijs. Dan mag je die service ook gewoon verwachten. Wij zijn gewoon consumenten met een consumenten camera gekocht via discount leveranciers en wij krijgen dan ook een consumentenservice. Die is bij cameras niet véél anders dan bij TV's of koelkasten, helaas. Service is iets wat wij als consumenten hebben opgeofferd in ruil voor een prijzenoorlog en onze gewoonte bij een winkel te kijken en online te kopen. Hand in eigen boezem enzo...

Het spijt me zeer maar ik vind dit echt allemaal gel*l.
Als je mijn topic echt had gelezen had je kunnen zien dat ik dat matglas allang besteld en geplaatst heb, daar heb ik echt geen fotozaak of forumleden voor nodig.
Desalniettemin nog steeds stof op spiegel of prisma en daar ga ik echt niet zelf aan klooien.
En ik bepaal natuurlijk wel echt helemaal zelf of ik al dan niet service nodig heb.

Ik heb het helemaal niet gehad over professionele 24 uurs service gehad want ik begrijp best dat je dat niet kunt en mag verwachten.
Wat je wel kunt en mag verwachten is dat als je een camera koopt en er iets mee is dat je dan in eigen land binnen een redelijke termijn iets aan gedaan kan worden.
En als je een mailtje stuurt naar de zogenaamde reparatiedienst van Pentax dat je dan binnen een paar dagen antwoord krijgt en niet dat je na 2 mailtjes eindelijk na 3 weken iets hoort.

Natuurlijk heb ik alweer spijt dat ik dit topic heb geplaatst.
Maar helaas kan ik het niet meer verwijderen.
Voortaan denk ik nog wel 10 keer na voordat ik iets plaats, áls ik nog iets plaats.

newmikey2

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2014, 11:41:31 »
Pff Newmikey2 ... doe niet zo enorm redelijk ......  :evil:

;C :angel: :D

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2014, 10:44:56 »
Pff Newmikey2 ... doe niet zo enorm redelijk ......  :evil:

( ja je hebt gelijk maar ... maar ,....  et cetera )

:surrender:

newmikey2

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2014, 10:25:02 »
Maar zo'n matglasje is zo klein en mijn vingers te groot dus dat matglasje schoot tussen mijn vingers uit met als resultaat een krasje op het matglas.  :'(
En nog veel meer stofjes.
Niet getreurd, daar heb je toch een reparatiedienst voor zou ik zeggen.
Ik snap niet helemaal waar je een reparatiedienst voor nodig hebt. Een matglas is zo besteld online en doodsimpel zelf te plaatsen. Durf je het zelf niet aan dan zijn er altijd wel fotowinkels die dat tegen een kleine betaling voor je willen doen of zelfs forumleden die het voor een kop koffie willen doen. 10 minuten klusje eigenlijk.

Niet dat ik daarmee het gestelde gebrek aan service bij Pentax wil goedpraten maar...

Dan over stofjes: deze zijn nu eenmaal een gevolg van intensief gebruik en zeker bij een DSLR waar je vaak van lens wisselt onder allerlei omstandigheden. Zelfs sommige cameras met een vaste lens kunnen gevoelig zijn voor stofjes vanwege het blaasbalg effect van lenzen die in- en uitschuiven. Mijn GR is er zelfs berucht om en ik doe dan ook mijn best de camera niet uit te zetten in een stoffige omgeving of de lensadapter met filter gebruiken in een héél erg vieze omgeving (strand, storm etc.)

Over de consumenten service van Pentax en de vergelijking met de professionele service van Canon/Nikon: kom op mensen, CaNikon levert óók géén 24-uurs service voor een consumenten-model camera. Kan me nog mijn Powershot Pro-1 herinneren (fantastische camera en zijn tijd ver vooruit trouwens) die ik wel 6 weken aan een dramatische afhaneling van Canon kwijt was.

Offline egbert

• Pentaxian
  • **
  • Pentax waarheen :(
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2014, 09:54:24 »
uit de vele negatieve verhalen over Pentax-Ricoh,
ondanks en-of dankzij het uitdelen van een gratis
camera en het kietelen onder iemands kin door
vertegenwoordigers krijg ik de indruk dat Pentax Ricoh
de nederlandse/belgische markt aan het verlaten zijn.
reden / te kleine markt.
er wordt geen geld gestoken om de markt te vergroten
b.v. het verbeteren van de aftersales. :(

Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2014, 20:56:25 »
....Wat je kunt doen is een klacht indienen bij Pentax waarin je uitlegt dat je slecht wordt geholpen bij PM2S....

Mooie taak voor een ambassadeur!