Een week of 3 geleden merkte ik dat er een stofje zichtbaar was als je door de zoeker kreeg van de K5.

Dan denk je natuurlijk dat je dat stofje makkelijk kunt verwijderen met een blaasbalgje. Ik heb zo'n giottos bal blaasbalgje, dat netjes in de verpakking en ook nog in een plastic zakje verpakt zit.
Maar ja, het stofje wil niet weg en het blijkt dat het stofje op het matglas zit. Dus even gezocht hoe dat opgelost kon worden en het matglas verwijderd en geprobeerd het stofje weg te halen.
Maar zo'n matglasje is zo klein en mijn vingers te groot dus dat matglasje schoot tussen mijn vingers uit met als resultaat een krasje op het matglas.

En nog veel meer stofjes.
Niet getreurd, daar heb je toch een reparatiedienst voor zou ik zeggen.
Dus op 6 juli een mailtje naar PM2S om te vragen of zij een nieuw matglas in mijn camera wilde zetten en de camera stofvrij wilde maken.
Met daarbij natuurlijk aangegeven dat het mijn eigen schuld is.
Je verwacht dan toch binnen een paar dagen een reactie. Maar helaas geen enkele reactie gekregen. En dan begin je al aardig te balen.
Ondertussen zelf maar een nieuw matglas besteld bij de webshop van Ricoh/Pentax en dat heb ik er verder zonder problemen in kunnen zetten.
En (na op het forum te hebben gezocht) contact opgenomen met Chipclean, alwaar de camera volgende week stofvrij wordt gemaakt.
Eergisteren nog een mailtje naar PM2S gestuurd om ze hartelijk te bedanken voor de geweldige service.
Vandaag, na op één dag na 3 weken, krijg ik eindelijk antwoord, dat ze geen prijsopgave kunnen doen voor het stofvrij maken en het vervangen van het matglas omdat ze niet weten of er nog andere problemen met de camera zijn. Afgezien daarvan kan deze reparatie niet in NL plaatsvinden, maar moet de camera naar Frankrijk worden gestuurd.
Het spijt me zeer, maar ik vind dit allemaal ongelooflijk. Dat zelfs voor de kleinste probleempjes een camera naar Frankrijk moet worden verstuurd.
En je gemiddeld de camera dan ook minimaal 4 weken kwijt bent, met het risico op een heel gepeperde rekening.
En als je er niet mee akkoord gaat een dure onderzoeksrekening (zo las ik pas over een lens).
Het kan toch niet waar zijn dat een camerafabrikant/importeur geen enkele service ter plekke biedt, dan wel de service uitbesteedt aan een lokaal bedrijf?
Het spijt me, maar dat vind ik echt schandalig en ik heb echt heimwee naar de geweldige service van Pentax in Breda.
Na meer dan 50 jaar last te hebben gehad van het Pentax virus lijkt het er op dat ik er eindelijk van ben verlost.
Voor mij is dit in ieder geval voldoende aanleiding om te overwegen te stoppen met Pentax en de hele Pentax collectie in de verkoop te doen en lekker over te stappen op een merk waar je wel enige service kunt verwachten.