Auteur Topic: Gewoon HDR of Pseudo HDR?  (gelezen 1485 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Gewoon HDR of Pseudo HDR?
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2014, 18:44:37 »
Super om dit eens zo uit te zoeken Cees! Ik zal eerlijk zijn.. ik kan wel gewoon gokken, maar echt, de ene keer denk ik links, de andere keer rechts. Ik zie het dus niet...

Wel kan ik mij één verschil voorstellen: de camera/DNG gaat zo ver ik weet van -5 tot +5. Door een echte HDR te combineren met een pseudo HDR kan je dus niet 10 maar 20 stops overbruggen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2014, 18:44:37 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2014, 18:44:37 »
Super om dit eens zo uit te zoeken Cees! Ik zal eerlijk zijn.. ik kan wel gewoon gokken, maar echt, de ene keer denk ik links, de andere keer rechts. Ik zie het dus niet...

Wel kan ik mij één verschil voorstellen: de camera/DNG gaat zo ver ik weet van -5 tot +5. Door een echte HDR te combineren met een pseudo HDR kan je dus niet 10 maar 20 stops overbruggen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Gewoon HDR of Pseudo HDR?
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2014, 18:38:13 »
Ik vraag me steeds meer af of de kwaliteit van een echte HDR zoveel beter is als die van een pseude HDR dat het de moeite is om meer dan een enkele opname (bracketing) te maken.
Natuurlijk zijn de omstandigheden niet altijd hetzelfde. Maar een pseudo kan soms zijn voordelen hebben zoals minder opslag ruimte en bij hevige wind of bewegende onderwerpen geen spookbeelden.
Onderstaande voorbeelden zijn ontstaan door:
- Drie raw opnames met 2 stops + en - verschil, daarna bewerkt met photomatix en LR
- Een raw opname met 2 virtuele kopieën in LR, beide 2 stops onder en overbelicht, vervolgens de identieke bewerking in photomatix en LR.

De vraag aan jullie is de echte HDR aan te wijzen...

Opname 1                                                                                                                                        Opname 2

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Gewoon HDR of Pseudo HDR?
« Gepost op: 4 juni 2014, 18:38:13 »
Ik vraag me steeds meer af of de kwaliteit van een echte HDR zoveel beter is als die van een pseude HDR dat het de moeite is om meer dan een enkele opname (bracketing) te maken.
Natuurlijk zijn de omstandigheden niet altijd hetzelfde. Maar een pseudo kan soms zijn voordelen hebben zoals minder opslag ruimte en bij hevige wind of bewegende onderwerpen geen spookbeelden.
Onderstaande voorbeelden zijn ontstaan door:
- Drie raw opnames met 2 stops + en - verschil, daarna bewerkt met photomatix en LR
- Een raw opname met 2 virtuele kopieën in LR, beide 2 stops onder en overbelicht, vervolgens de identieke bewerking in photomatix en LR.

De vraag aan jullie is de echte HDR aan te wijzen...

Opname 1                                                                                                                                        Opname 2