Haha, meestal zijn wij het met elkaar eens, maar deze keer toch totaal niet.
Het gebeurt met de besten, Robbie. Weet dat je wel wat kan hebben op dat gebied...

Linux + schijfcorruptie? Mwa...
Het gaat me niet eens om Linux persé. Op elke besturingssysteem (en elk bestandssysteem) is de kans op bestandscorruptie het grootst als er net naar het bestand geschreven wordt. Hardware-foutje, stroomonderbreking, noem het maar op. Vaker lezen van het bestand levert géén risico, vaker schrijven wèl. Ook met de nieuwere solid-state drives is het aantal schrijfcycles beperkt.
Het gaat mij er puur om dat je niet naar een bestand schrijft als dat bestand werkelijk je enige archief bestand is. Wil je dat met DNG goed doen, dan moet je elke DNG backuppen zodra hij uit de camera komt en alleen kopieen bewerken.
Standaard? Zie onderaan die wikipedia pagina. Ze zijn ermee bezig en het wordt verwacht voor de toekomst.
Ik ga af op wat nu geldt, Adobe kan voor hetzelfde gemak over 10 jaar niet meer bestaan, je weet het nooit.
En kwa ondersteuning backwards. Als ik nu PEF schiet, en een foto bewerkingsprogramma zegt over 50 jaar(zo lang ga ik hopelijk nog wel mee), goh dat PEF is zo achterhaald, dat ondersteunen wij niet meer, dan heb ik een probleem en moet ik het alsnog omzetten naar DNG.
Da's dan toch géén probleem? Omzetten naar DNG kan altijd nog, ook over 50 jaar, maar omzetten terug naar PEF kan nu al niet.
Wat jij zegt werkt leuk mits je je eigen software schrijft, dan kun je tot in de eeuwigheid PEF blijven ondersteunen.
Nou, nee. Het feit dat de broncode software die alle rawformaten kan decoderen gewoon in vrij goed leesbaar C beschikbaar is (dcraw), betekent dat er altijd software beschikbaar zal zijn die zich daarop baseert om raw bestanden om te zetten in een bewerkbaar formaat zoals TIFF, exact zoals ACR en andere programma's dit intern doen. Je kunt dan, óók over 50 jaar, je state-of-the art Photoshop versie gebruiken om het bestand te bewerken.
Het verhaal van de harddrugs is totaal overbodig. Ik ben het met je eens dat er best alternatieven zijn voor adobe software, maar toch zie ik steeds meer mensen dat aanschaffen. En dan is de simpele marktwerking kopen+updates willen=Nieuwe photoshop = kopen etc. Dus tenzij GIMP ineens met revolutionaire techniek komt verwacht ik dat photoshop nog erg lang een veelgebruikt programma blijft.
Oh maar dàt verwacht ik ook. Maar ik kocht ook géén Nikon of Canon omdat "steeds meer mensen dat aanschaffen". Jij toch ook niet? Het is precies die vicieuze cirkel "kopen+updates willen=Nieuwe photoshop = kopen" die doorbroken moet worden. Het is te gek voor woorden dat je ooit betaald hebt voor een beeldbewerkingsprogramma en dat je gedwongen wordt om dure upgrades aan te schaffen simpelweg omdat een raw formaat niet meer ondersteund word en de raw plugin van dat programma zo gemaakt is dat ie alleen met de nieuwste versie van je beeldbewerker samenwerkt.
Om even de puntjes op de i te zetten: noch Photoshop, noch GIMP zijn raw bewerkers. Beide hebben externe programma's of plugins nodig om de raw om te zetten vóór dat deze in het eigenlijke beeldbewerkingsprogramma bewerkt kunnen worden. Bij beide programma's heb je de keuze, ACR voor Photoshop of UFRaw voor Gimp.
Er zijn trouwens nog véél meer raw converters op de markt die in combinatie met beide worden gebruikt. Ook véél professionele Photoshop gebruikers laten ACR links liggen en gaan voor Capture One of één van de vele andere opties. Ook in Gimp laten velen de UFRaw plugin links liggen en werken met Rawtherapee, Darktable of Aftershot Pro.