Auteur Topic: RAW: PEF of DNG  (gelezen 4174 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: RAW: PEF of DNG
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2014, 11:49:45 »
In mijn archief staan naast de bewerkte foto's (TIFF/JPG) alleen de DNG RAW bestanden.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2014, 11:49:45 »

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2014, 08:13:48 »
PEF vergeten denk ik. Voor de toekomst is DNG je ding.

+1 :good:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2014, 00:50:17 »
PEF vergeten denk ik. Voor de toekomst is DNG je ding.

BramS

• Gast
RAW: PEF of DNG
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2014, 00:08:15 »
Ik heb natuurlijk al een beetje op het forum gezocht en rondgekeken of mijn vraag of ik nou PEF of DNG moet gebruiken recent is behandeld.
Dan zie ik dat het alweer een paar jaartjes geleden is dat de discussie hierover heeft plaatsgevonden.
Ik proefde toen een voorkeur voor DNG en ik moet zeggen dat ik op advies van mijn dochter mijn beelden opsla in RAW én JPEG.
Ik heb voor DNG gekozen als RAW formaat, vooral omdat ik merkte dat het vrij lang heeft geduurd voordat Photoshop Elements mijn PEF beelden aankon en ik daarom ben overgestapt naar DNG.
JPEG's zijn makkelijk om even snel een paar shapshots te printen en RAW gebruik je om de beelden serieus te bewerken, hoewel ik steeds probeer een zodanige belichting te kiezen dat er zo min mogelijk bewerkt hoeft te worden.
Kan DNG nog steeds als een soort standaard worden aangemerkt? Of is het wellicht toch handiger om PEF te gebruiken?
In Corel Paintshop Pro kan ik allang DNG bewerken, dus dat is geen argument meer. 
Dat DNG bestanden meer ruimte in beslag nemen kan tegenwoordig ook geen argument meer zijn,  een behoorlijk snel 16GB kaartje (ik gebruik Transcend 16GB Ultimate SDHC) kost nog geen 9 euro.
Ook geen argument meer.
Graag advies of ik moet doorgaan met DNG of toch moet overstappen op PEF.