Hey allemaal,
De komende tijd wil ik mijn lenscollectie uitbreiden. Dit is natuurlijk erg mooi maar ook lastig

Daarom wil ik jullie hulp vragen.
Het gaat hierbij om ervaringen en tips. Afhankelijk van de prijs kan ik dan 1 of meerdere lenzen kopen en de rest plannen voor een latere datum. Momenteel heb ik 3 lenzen.
- Sigma 150-500
- Tamron 18-200
- Pentax 35mm 2,4
Met deze lenzen ben ik heel erg blij en werken prima voor me. Dan weten jullie ook een beetje mijn niveau van wat ik goed vind
qua kwaliteit. Ik wil alleen wat gaten vullen en extra's toevoegen. Overlap vind ik geen enorme ramp.
De situaties waar ik betere uberhaupt lenzen voor wil hebben zijn: Landschap, bloemen, insecten, portret en experiment.
Landschap: (Sigma 8-16, Sigma 10-20, Pentax 10-17)
Wat ik wil:
- Breder dan 18mm
- Sommige delen erg dichtbij zetten in een landschap met de rest op de achtergrond. (fish-eye perspectief)
Bloemen/ insecten: (Tamron 90mm macro, Tamron 70-200 f2,8?, Pentax 50mm 1,8?)
- Beeldveld van zo'n 4 cm op de langste zijde. Dit voor bloemen en grotere insecten. Macro is niet echt mijn doel. Meer dingen als vlinders, libelle, kleine kikkertjes en bloemen beeldvullend kunnen krijgen. Momenteel gebruik ik hier de Tamron op 200mm voor maar dan heb je een te grote DOF om het onderwerp mooi te isoleren.
Experiment: (Pentax 50mm 1,8)
- Onderwerpen dichtbij met een kleine DOF. Met onderwerp bedoel ik een 10 cm als beeld en groter. Valt een beetje samen met het vorige.
Al met al zijn er dus 4 lenstypes die hieruit komen:
- Een macro
- Een ultrawide
- Een niftyfifty
- Een lichtsterke zoom
Zijn er echter dingen die ik samen kan voegen? Zouden die bloemen en vlinders ook met die 70-200 of 50mm kunnen? Welke ultrawide zouden jullie daarnaast kiezen? Enz. Ik zou dus graag van jullie ervaringen en gedachtegangen horen (en foto's misschien) zodat ik een goed beeld kan vormen van welke lenzen ik wil hebben en welke ik dan misschien eerst zou willen hebben.
Qua locatie heb ik hiervoor gekozen omdat het eigenlijk zoom en prime lenzen door elkaar zijn.